کد خبر: 8664
1401/02/18 - 9:10


گزارش صدای زنجان از وضعیت عرضه روغن نباتی در بازار زنجان؛

بازار روغن سُر خورد

مردم: برخی فروشگاه‌ها قفسه‌هایشان را از «روغن» خالی کرده‌اند!/ منبع آگاه در اتحادیه خواروبارفروشان زنجان: احتمال افزایش 3 برابری قیمت روغن!/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: مگر وعده «مبارزه با گرانی» و «کنترل قیمت‌ها» را نداده بودید؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند روزی است که به دنبال حذف ارز 4200 تومانی از روغن، کارخانه‌های تأمین‌کننده نیاز استان که عمدتاً در خارج از استان قرار دارند، تولیدات خود را وارد بازار نمی‌کنند. برخی از فروشگاه‌ها نیز قفسه‌هایشان را از این کالا خالی کرده‌اند تا بعداً با سود بیشتر و قیمت جدید بفروشند! البته رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان، عامل «گرانی» و «نبود و یا نظارت ناکافی» و به‌طورکلی «وضعیت نابسامان بازار» را دولت می‌داند!

روغن خوراکی در شهر زنجان کمیاب‌تر از همیشه شده و شهروندان را با مشکل مواجه کرده است. مسئولان صنفی می‌گویند مسبب این وضعیت، مسئولان رده بالایی هستند که در تهران نشسته و برای کل کشور به نفع سرمایه‌داران تصمیم می‌گیرند، بی‌آنکه یادشان باشد، صاحب صندلی شده‌اند تا خدمتگزار عموم مردم به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر باشند!

ازآنجایی‌که روغن خوراکی و سرخ‌کردنی یکی از اصلی‌ترین اقلام سبد مصرفی خانوارها محسوب می‌شود، مصرف آن نسبت به سایر مواد غذایی بالاتر بوده و ازاین‌رو تقاضای این محصول بیشتر است.

احتمال افزایش 3 برابری قیمت روغن!

شهروندان زنجانی از کمبود و حتی نبود روغن در شهر گلایه دارند و انتظار می‌رود از مسئولان صنعت معدن و تجارت و همچنین جهاد کشاورزی که با رایزنی‌های خود با مرکز درخواست سهمیه بیشتر برای استان کنند، همچنین می‌توانند با حضور مستمر در بازار کمبودها را بررسی و جهت تأمین آن تلاش کنند.

امیر یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، موجودی روغن‌هایشان را صفر اعلام می‌کنند درحالی‌که همه می‌دانیم ماجرا از چه قرار است! آن‌ها نیز منتظر هستند تا قیمت نهایی را دولت اعلام کند تا به قیمت جدید کالا را با سود بیشتر بفروشند!

یکی از دلایل کمبود روغن در بازار استان زنجان را طبق گفته کارشناسان می‌توان کمبود نهاده‌های دامی و روغنی و بالا بودن قیمت آن دانست.

یک منبع آگاه صنفی بابیان اینکه توزیع کارخانه‌های تأمین‌کننده بازار مصرف روغن زنجان نسبت به عرضه کم شده است، تصریح می‌کند: به دنبال حذف ارز 4200 تومانی که قطعاً گرانی را در پی دارد، کارخانه‌های اویلا، فامیلا، لادن و غیره تصمیم گرفته‌اند تا زمان قطعی شدن قیمت، محصولات خود را به بازار ارائه نکنند! بنا به تصمیم دولت، از چهارشنبه (14 اردیبهشت‌ماه) در بازار زنجان، قیمت ماکارونی 8 هزارتومانی به 24 هزار تومان رسیده است! مسئولان خودشان می‌گویند افزایش قیمت باید نقطه‌به‌نقطه صورت گیرد، چقدر خوب بود افزایش قیمت ماکارونی در 3 مرحله انجام می‌شد! منطقی‌اش این بود که قیمت ماکارونی با در نظر گرفتن تمامی شرایط، 15 هزار تومان می‌شد نه 24 هزار تومان! من دقیقاً نمی‌دانم دولت قیمت روغن را تا چه میزان افزایش خواهد داد اما با توجه به تجربه‌ای که از قیمت ماکارونی داریم تصور می‌کنم این افزایش 3 برابری باشد!

80 تن روغن «جهان» وارد بازار زنجان می‌شود!

در حال حاضر تنها کارخانه تأمین‌کننده روغن استان زنجان، «روغن نباتی جهان» است. هرچند تولیدات این کارخانه به دلیل مشکلاتی که دارد با توجه به ظرفیتش بالا نیست و از ابتدای سال جاری نیز روغن‌های خوراکی تولیدی‌اش وارد بازار نشده است اما منبع آگاه از اتحادیه خواروبارفروشان به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به عدم توجه برخی از شرکت‌ها نظیر فامیلا، اویلا، طبیعت و لادن و غیره به نیاز بازار زنجان به محصولات آن‌ها، کارخانه روغن نباتی جهان از شنبه (17 اردیبهشت‌ماه)، 30 تن روغن را وارد بازار می‌کند.

او بابیان اینکه با پیگیری مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان علاوه بر 30 تن، 50 تن روغن کارخانه جهان به‌تدریج به بازار شهر زنجان تزریق می‌شود، اضافه می‌کند: عموم تولیدات این کارخانه، روغن 810 گرمی به قیمت 13 هزار تومان است، البته ممکن است بنا به صلاح‌دید مسئولان امر، روغن‌های 2 الی 3 لیتری این مجموعه نیز در سطح بازار توزیع شود.

این منبع بابیان اینکه مشکل اصلی در بازار زنجان غیبت تولیدات کارخانه‌های مذکور است، اضافه می‌کند: درست است که با 80 تن روغن جهان، التهاب در بازار زنجان تا حدودی فروکش می‌کند اما با توجه به نیاز بازار مصرف زنجان، تولیدات کارخانه روغن نباتی جهان که روانه بازار می‌شود، به‌تنهایی قادر به تأمین خواسته مصرف‌کنندگان زنجانی نیست و مسئولان باید فکری به حال مردمی کنند که با رأی آن‌ها صاحب پست و مقام شده‌اند!

دلمان پُر است! چرا دولت به فکر مردم نیست؟

او ضمن توصیه به مسئولان استان و شهر زنجان نسبت به توجه آن‌ها به هشدارهای مسئولان صنفی می‌گوید: ما در برج 10 سال قبل به فرماندار زنجان نامه نوشته و خواستار ورود اتحادیه ذی‌ربط برای رفع مشکل شکر شدیم اما مورد موافقت قرار نگرفت و هر کیلو شکر به 28 هزار تومان رسید! چند روز پیش با موافقت مسئولان، اتحادیه خواروبار با حدود 1700 عضو به تنظیم بازار شکر ورود کرده و قیمت شکر را به 15 هزار تومان در بازار مصرف رساند! هفته جاری نیز به بازار قند ورود کرده و قیمت 25 هزارتومانی این کالا را تا 18 هزار تومان خواهیم رساند!

این مسئول صنفی که از وضعیت اقلام اساسی نظیر روغن و قیمت اعلامی ماکارونی از سوی دولت متأثر است، تأکید می‌کند: ای‌کاش مسئولان رده‌بالا به فکر مردم باشند! مردمی که به دنبال افزایش شدید قیمت انواع کالای اساسی به سمت ماکارونی که نسبتاً ارزان‌قیمت بود رفته بودند با افزایش 3 برابری قیمت، چه‌کار خواهند کرد؟

این منبع آگاه در اتحادیه خواروبار زنجان بابیان اینکه استان‌ها در قیمت دهی و گرانی و حتی حجم کالاهای ورودی به استان و شهر به‌هیچ‌عنوان دخیل نیستند و این تهران است برای ما دیکته می‌کند، می‌گوید: کسانی که در رده‌بالا نشسته‌اند و به فکر مردم نیستند دیگر باید به خودشان بیایند! ما دلمان پُر است! این دولت باید به فکر مستضعفان و افرادی باشد که درآمد ماهانه آن‌ها 4 میلیون تومان است!

سکوت «صداوسیما» در قبال گرانی‌ها برای چیست؟

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان نیز با تائید این اظهارات با تأکید بر اینکه بارها در جلسات مختلف اعلام کرده‌ایم که بخش خصوصی از دولت چابک‌تر است و به‌محض کمبود و گرانی در بازار، ورود کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برد که نشان از ضعف دولتی‌هاست، اضافه می‌کند: با تمامی این هشدارها هیچ اقدام مثمر ثمری از دولتی‌ها ندیده‌ایم! نخستین شعار دولت، مبارزه با گرانی بود اما آنچه در بازار قابل‌مشاهده است این است که گرانی‌ها در دولت فعلی بیشتر از دولت قبلی است البته بی‌صداتر! واقعاً آقای رئیسی، از وضعیت روغن در بازار اطلاع دارید؟

وی ضمن سؤال از برخی دستگاه‌ها نظیر «صداوسیما» که مسئولیت خطیر نظارت از سوی مردم بر عملکرد دولت‌ها و مسئولان را بر عهده دارد، می‌پرسد: چرا دوربین صداوسیما در دولت قبل بارها از وضعیت بازار و قیمت اقلام اساسی ازجمله روغن، به‌صورت میدانی گزارش تهیه می‌کرد و دولت را به چالش می‌کشید اما در دولت فعلی که قیمت‌ها به‌ویژه اقلام اساسی سرسام‌آور و بدتر از دولت قبل است، خبری از صداوسیمایی‌ها نیست؟ انگار که این مجموعه برای طیف خاصی است!

«در دولت قبل از صداوسیمای زنجان با بنده تماس می‌گرفتند تا در رابطه با بازار و وضعیت قیمت‌ها صحبت کنم اما در دولت فعلی حتی یک‌بار هم تماس نگرفته و علت گرانی را جویا نشده‌اند!»

وی که دلیل دولت در حذف ارز ترجیحی باهدف جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده و قاچاق را با توجه به مشکلات به وجود آمده در اقلام اساسی مردم قبول ندارد، می‌گوید: اگر یارانه از اقلام مدنظر دولت حذف می‌شود باید به جیب مردم برگردد آن‌وقت است که می‌توانیم بگوییم حذف ارز ترجیحی به نفع مردم است نه الآن که با حذف ارز 4200 تومانی مردم در تأمین روغن دچار مشکل شده‌اند و دیگر نمی‌توانند ماکارونی بخورند!

وی با اشاره به اظهارات سازمان دولتی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مبنی بر برگشتن قیمت‌ها به سال قبل یادآور می‌شود: این قیمت‌های دستوری به درد مردم نخورد! اگر ایشان بر لزوم بازگشت قیمت‌ها به قیمت سال قبل اصرار و تأکیددارند چرا با امضای خودش ماکارونی را تا 300 درصد قانونی می‌داند؟ ضمن اینکه افزایش 300 درصدی قیمت ماکارونی را قبول ندارم و این افزایش بیشتر از این‌هاست! اگر ارز نهاده‌های دامی و روغنی حذف شود با افزایش قیمت‌ها در بازار روغن، گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر اقلام مواجه خواهیم شد!

«در جهان، دولت‌ها میلیاردها دلار برای جلب اعتماد مردمی هزینه‌ می‌کنند تا این میزان را چند درصد بالا ببرند اما در کشور ما با حذف ارز 4200 بدون برنامه، اعتماد مردم به دولت را به تاراج گذاشته‌اند!»

چرا دولت یارانه «انرژی» که بیشتر به نفع سرمایه‌داران است را حذف نمی‌کند؟

امیری با تأکید بر اینکه مردم دولتی را  انتخاب کرده‌اند تا به فکر مردم و معیشت آن‌ها باشد اما متأسفانه روزبه‌روز گرانی‌ها مردم را اذیت می‌کند، معتقد است که حذف ارز نباید در اقلامی که بیشترین مصرف آن مربوط به قشر آسیب‌پذیر و عموم جامعه است صورت می‌گرفت بلکه دولت باید منبعی که بیشترین ارز را به خود اختصاص داده و اتفاقاً بیشترین مشتری آن مربوط به سرمایه‌داران است، یعنی یارانه «انرژی» حذف می‌شد! من واقعاً متوجه نمی‌شوم الآن ما مردم قسم حضرت عباس دولت را قبول کنیم یا دم خروس را؟

دولت، عامل گرانی‌هاست!

او اعتقاد دارد، عامل نظارت کمرنگ در بازار، دولت و تصمیمات اتخاذشده بدون پشتوانه منطقی است چراکه در شرایطی که تورم، 40 درصد است، حقوق کارمندان فقط 10 درصد افزایش‌یافته است! آیا واقعاً دولت تصور کرده که همه‌چیز با این کار درست می‌شود؟ کارمندان معتقدند دولت با این کار، مبلغی هم از جیب آن‌ها برمی‌دارد! در این شرایط بازرس چگونه کالای میلیاردی قاچاق و یا تخلف را کشف کند وقتی حقوق ماهانه‌اش 5 الی 6 میلیون است؟ خب این کارمند دیگر برای سازمان و اهداف تبیین شده دلسوزی ندارد و نتیجه‌اش این می‌شود که دولت روزبه‌روز ضعیف‌تر شود؟ من این حرفی را که زدم ثابت می‌کنم!

وی با اشاره به وضعیت تورم عنوان می‌کند: اگر تورم اعلامی درست باشد درمجموع از سال 96 تا امسال با تورم بیش از 300 درصد مواجهیم! به‌طور مثال تورم خودرو حداقل هزار درصد، مسکن حداقل هزار درصد بوده است! برنج 8 هزارتومانی به بالای 90 هزار تومان رسیده! مرغ 6 هزارتومانی به 31 هزار تومان رسیده است! پس این آمارها زیاد هم قابل‌اعتماد نیستند! در جلسه ستاد تنظیم بازار استان زنجان، مسئول مربوطه خبر از تشکیل 3500 پرونده خبر داد البته بدون سند! من از ایشان خواستم مدارک ارائه کند چراکه این تعداد پرونده متشکله را با توجه به دلایلی که قبلاً عرض کردم، اصلاً قبول ندارم!

وی بابیان اینکه وضعیت بازار از دست دولت خارج‌شده است، یادآور می‌شود: چند روز پیش، آقای فرماندار و رئیس سازمان صمت استان هر دو اذعان کردند که از بهمن‌ماه سال 1400 کرایه‌ها افزایش‌یافته و رانندگان خودسرانه آن را از مردم اخذ می‌کنند و ما این نرخ‌ها را آورده‌ایم تا افزایش کرایه‌ها را قانونی کنیم! تصور کنید! مسئولان دولتی قبل از افزایش نرخ‌ها، اول قیمت‌ها را کارشناسی‌ می‌کنند آخر هم به نرخی که بخش خصوصی آن را اجرایی می‌کند، راضی شده و کوتاه می‌آیند! می‌خواهم بگویم همه‌چیز در بازار همین‌طور است، چه روغن باشد، چه برنج، چه سایر اقلام اساسی و مصرفی!

«مردم امیدشان به دولت و مجلس که با یکدیگر هماهنگ هستند، بود! آن‌ها تصور می‌کردند با افزایش قیمت نفت از 30 دلار به بالای 100 دلار وضعشان خوب می‌شود اما وضعیت روزبه‌روز بدتر می‌شود! باور کنید، کمر مردم در این‌همه بی نظارتی‌ها و قیمت‌های افسارگسیخته قانونی و غیرقانونی شکسته است!»

وی بابیان اینکه دولت قبلی در 100 روز نخست روی کار آمدنش وضعیت را نسبتاً بهتر کرد و گزارش هم داد اما دولت فعلی 9 ماه است که فعالیتش را آغاز کرده و علاوه بر اینکه گزارش نداده وضعیت بدتر هم شده است، عنوان می‌‌کند: این دولت نه به مردم اعتقاد دارد نه به انجمن‌های مردم‌نهاد جای مانور می‌دهد! مردم دیگر امیدی ندارند و نسبت به وضع موجود از نبود روغن گرفته تا وضعیت نامعلوم مسکن بی‌تفاوت شده‌اند! اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد و دولت نخواهد اقدامی برای اصلاح قیمت‌ها و وضعیت بازار کند، مشکلات اجتماعی گریبان گیر جامعه خواهد شد!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود روغنارز ترجیحیاحتکار
sedayezanjannews.ir/nx8664


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»