کد خبر: 4619
1399/07/25 - 13:33


بازار زنجان، چرب شد؟

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: برای جبران کمبود روغن‌نباتی 50تن روغن در زنجان توزیع شد/ روغن نباتی جهان روانه بازار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- روغن خوراکی، یکی از کالا‌های اساسی سبد هر خانوار ایرانی، در ماه‌های اخیر با گرانی و کمبودهایی مواجه شده است. البته این کمبود‌ها تا سه هفته گذشته، بیشتر در بازار عمده‌فروشان به چشم می‌خورد، اما حالا نشانه‌هایی از آن در بازار خرده‌فروشان نیز دیده می‌شود به طوری‌که در سوپرمارکت‌های محلات نیز تنها روغن 900 گرمی و در فروشگاه‌های بزرگ نیز روغن‌های 900 و 1620 گرمی توزیع می‌شود و خبری از روغن‌های سه‌لیتری و پنج‌کیلویی در بازار نیست.

عرضه روغن در فروشگاه‌ها دیده نمی‌شود

مسئول یکی از شرکت‌های پخش مواد غذایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: روزانه به طور متوسط 40 تا 50 تن روغن نباتی از این شرکت در شهر زنجان توزیع می‌شد ولی هم اکنون یک کیلو روغن هم به بازار عرضه نمی‌کنیم.

وی کمبود روغن در بازار را یک مشکل کشوری عنوان می‌کند و می‌گوید: هم اکنون این کمبود حدود 2 و یا 3 هفته‌ای است که بازار کشور را با مشکلاتی مواجه کرده که شرکت‌های تولیدکننده عدم‌ترخیص مواد اولیه از بندر را بهانه‌ای برای عدم توزیع روغن‌نباتی به بازار عنوان می‌کنند.

این مسئول در ادامه خاطرنشان می‌کند: هم اکنون تنها 4 تن روغن‌نباتی در این شرکت پخش کننده مواد غذایی وجود دارد که به دلیل مشکل توزیع در انبار مانده و توزیع نشده است.

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان زنجان نیز با تایید کمبود روغن‌نباتی در بازار زنجان تصریح می‌کند: روغن نباتی نیز به عنوان یکی از کالاهای مادر در سبد خانوار در کشور است و هم اکنون به دلیل کمبود در واردات مواد اولیه این کالا سبب شده شرکت‌های تولیدی با مشکلاتی مواجه شوند و با وجود اینکه اخیرا روغن‌های خوراکی افزایش قیمت تا سقف دو برابری نیز داشته بیش از یکماه است که شاهد کاهش عرضه روغن نباتی هستیم بطوریکه روغن‌ جامد اصلا عرضه نمیشود و روغن‌های 900 تا 1800 گرم نیز کم‌تر عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات‌فروشان زنجان ادامه می‌دهد: کمبود روغن در بازار به‌خوبی احساس می‌شود و توزیع روغن‌نباتی در مغازه‌ها تا یک‌سوم کاهش یافته بطوری‌که از حدود 10 تا 15 کارتن برای هر مغازه تنها 6 کارتن عرضه میشود.

کمبود مواد اولیه و مسائل ارزی مهم‌ترین دلیل کمیاب شدن روغن است

وی کمبود مواد اولیه و مسائل ارزی را مهم‌ترین عامل کمبود روغن نباتی در کشور عنوان و اظهار می‌کند: در حال حاضر روغن‌های ذرت با ارز آزاد در کشور تهیه و توزیع می‌شود که روغن‌های دو لیتری آن حدود 50 هزار تومان است ولی وسع خانوار جامعه طوری نیست که همه خانوده‌ها بتوانند این روغن‌ها را تهیه کنند.

احتکار نمیشود، علت کمبود عرضه پایین است

علی‌محمدی در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط روغن احتکار میشود یا خیر تصریح می‌کند: انبارهای توزیع به صورت مداوم توسط بازرسان اتاق اصناف و سازمان صمت نظارت می‌شود و تاکنون احتکاری گزارش نشده و این کمبودها به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار است که امیدواریم هر چه زودتر حل و فصل شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در اشاره به علت کمبود روغن در بازار استان، توضیح می‌دهد: در بحث تولید روغن‌های خوراکی از قبیل پخت‌وپز و سرخ‌کردنی شرکت‌های تولیدکننده به بهانه‌های مختلف از قبیل بالابردن قیمت روغن، نبود مواد اولیه و یا انبارگردانی از عرضه روغن به بازار ممانعت می‌کنند که این عوامل سبب شده کمبود روغن‌نباتی در بازار به وضوح احساس شود.

مواد اولیه روغن با دلار دولتی وارد میشود

امیرعلی مسیبی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مواد اولیه خام با ارز 4200 وارد کشور می‌شود و دولت همچنان این ارز را برای واردات مواد اولیه اختصاص می‌هد و شرکت‌های تولیدی با بهانه تراشی‌های متعدد از ورود روغن به بازار جلوگیری می‌کنند.

وی با تایید اینکه روغنهای 5 کیلویی جامد در بازار یافت نمی‌شود، اظهار می‌کند: کمبود شدید روغن‌های جامد 5 کیلویی صنف قنادان را با مشکلاتی مواجه کرده و تا به امروز نیز نتیجه‌ای برای عرضه این مواد خوراکی حاصل نشده است.

این مسئول میگویید: با وجود این کمبودها امکان احتکار برای سودجویان وجود دارد که می‌بایست نظارات و بازرسی ها براساس سامانه نظارت شدت یابد تا از احتکار در عمده‌فروشیها و یا شرکت‌های توزیع‌کننده جلوگیری شود.

توزیع 50 تن روغن در مرحله نخست

وی توزیع روغن نباتی محصول استان را یکی از راه‌حل‌های مناسب برای جبران کمبود روغن نباتی در زنجان عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: از طریق اتاق اصناف 50 تن روغن نباتی جهان که محصول خود استان است، در مرحله نخست وارد بازار شد که با توزیع ان بازار استان اشباع میشود بطوری‌که میزان عرضه از تقاضا افزایش یابد.

مسیبی با بیان اینکه روغن نباتی جهان در زنجان تولید میشود ولی در استانهای دیگر به فروش میرود، ابراز می‌کند: هم اکنون روغن نباتی‌هایی با برندهای مختلف جای روغن نباتی جهان را در بازار گرفتهاند و با توجه به سابقه ذهنی و فرهنگی همشهریان و تعطیلی این محصول در مقطعی از زمان سبب شده مردم به روغن‌های دیگر روی بیاورند و هم اکنون با توزیع این روغن در بازار فرصت مناسبی برای این محصول در بازار زنجان به وجود می‌آید.

زهرا احمدی

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود روغن در بازارصنعت و معدن زنجاناصناف زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4619


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»