کد خبر: 1691
1399/01/28 - 12:48


ناگفته‌های مديرعامل اتحاديه مرغداران استان از وضعیت مرغ‌داران در گفت‌وگو با صدای زنجان؛

چند قدم تا ورشکستگی

محمدجعفر حصاری: مرغداران برنامه‌ای برای تولید ندارند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مديرعامل اتحاديه مرغداران استان و بازرس اتحادیه مرغداران کشور با اشاره به مشکل مرغداران در حوزه تامین نهاده‌های طیور به ویژه ذرت و سویا می‌گوید: در حال حاضر مرغداران به علت نبود نظارت در تنظیم قیمت نهاده‌ها در بازار، دیگر توان تولید نداشته و با وجود مرغ انباشته فروش نرفته در مرغداری‌ها، عملا صنعت طیور استان ورشکست شده و در آینده برنامه‌ای برای تولید ندارد.

یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان بخش طیور، نبود یا کمبود مواد اولیه است. مواد اولیه و نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان با ارز دولتی تامین می‌شود اما زمانی‌که به بازار می‌رسد قیمتی به مراتب بالاتر دارد. همچنین ترخیص این کالا از بنادر نیز دچار مشکلات زیادی است. برخی از مرغداران اعتقاد دارند تا وقتی مافیای نهاده زیر سایه نبود دستگاه‌های نظارتی آزادانه جولان می‌دهند مشکل تولیدکنندگان حل نمی‌شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان جهاد کشاورزی استان، 230 واحد مرغ گوشتی با جوجه‌ریزی ماهانه 2 میلیون و 700 هزار قطعه، 25 واحد مرغ تخم‌گذار، 22 واحد مرغ مادر بعلاوه بوقلمون شمالغرب کشور در استان فعال هستند که به این نهاده‌ها وابسته‌اند.

به گفته کارشناسان نیاز مصرفی هر مرغ 5.5 کیلو ذرت و سویا است. در ایران تولید این نهاده‌ها محدود است در نتیجه بخش اعظمی از نهاده‌های موردنیاز طیور از طریق واردات تامین می‌شود. ذرت از کشورهای روسیه، اوکراین، برزیل و سویا از کانادا، آرژانتین و برزیل وارد می‌شود.

این نهاده‌ها از طریق بندر امام به دست مرغداران استان می‌رسد. هم‌اکنون قیمت هر کیلو سویا از 2 هزار و 700 تومان با احتساب هزینه حمل به حدود 3 هزار و 700 تا 4 هزار تومان و قیمت ذرت از یک هزار و 600 تومان به 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 500 تومان رسیده است.

افت 70 درصدی جوجه‌ریزی

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی صدای زنجان با اشاره به کاهش 70 درصدی جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل عنوان می‌کند: میزان جوجه‌ریزی از اول تا 25 فروردین‌ماه سال جاری از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه به یک میلیون و 200 هزار قطعه رسیده است. این کاهش حدود 70 درصدی زنگ خطری است که باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

حصاری خاطرنشان می‌کند: مرغداران در راستای عمل به فرمایش رهبری و حضور فعالانه در عرصه تولید، در سال 97 که مشکل کمبود مرغ وجود داشت. در سه ماهه پایانی سال یاد شده مقتدرانه در امر تولید حضور یافته و با تولید 4 هزار تن مرغ به قیمت مصوب، به وظیفه خود در قبال کشور و مردم عمل کرد.

بازرس اتحادیه مرغداران کشور اضافه می‌کند: سال قبل نیز مرغداران استان با هدف عمل به شعار سال و رونق تولید میزان جوجه‌ریزی ماهانه را از یک میلیون و 700 هزار قطعه به 2 میلیون و 700 هزار قطعه رساندند که نشان از افزایش 60 درصدی تولید بود. لازم به ذکر است صنعت طیور که دومین صنعت کشور محسوب می‌شود در سالی که گذشت وضعیت مطلوبی در امر تولید داشت.

عدم ثبات قیمت در نهاده‌ها

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان که معتقد است سیستم ‌تولید کشور بدون برنامه است، از بی‌انگیزه شدن تولیدکننده‌ها آن هم در سال جهش تولید ابراز تاسف کرده و می‌گوید: عدم ثبات در قیمت اقلام و نهاده‌ها از جمله جوجه یک روزه که یک روز 50 تومان است و روز بعد 5 هزار تومان، برای تولیدکننده سم است. اگر عدم ثبات قیمتی وجود داشته باشد، تولیدکننده نمی‌تواند تناوب تولید را در دوره‌ را رعایت کند چرا که نمی‌توان با تاخیر و تعدیل برنامه‌ریزی درستی در امر تولید داشت.

حصاری با اشاره به تعطیلی فعالیت‌ها در بازه زمانی 20 اسفندماه تا 20 فروردین‌ماه هر سال به مناسبت فرارسیدن نوروز اضافه می‌کند: در این مدت تمامی صنایع از جمله صنعت طیور تعطیل است. مسئولان دولتی هم از این موضوع اطلاع دارند اما با این حال اقدامی برای کنترل بازار نمی‌کنند و هر ساله با افزایش 2 تا 2.5 برابری قیمت ذرت و سویا مواجهیم. سال قبل سویای 2 هزار و 300 تومانی را به قیمت 5 هزار و 500 تا 6 هزار تومان خریدیم، درست همان سالی که صنعت طیور استان تمام قد برای رونق تولید استان وارد میدان شده بود.

طرح‌های فانتزی

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان با اشاره به راه‌اندازی سامانه بازارگاه محصولات و نهاده‌های کشاورزی در حدود یک سال اخیر با هدف سهولت و نظارت در انجام تبادلات نهاده های کشاورزی تاکید می‌کند: قرار بود این سامانه، مبادلات نهاده های کشاورزی (ذرت،جو،کنجاله) بین وارد کنندگان با خریداران به واسطه گری توزیع کنندگان، با سهولت بیشتری انجام گیرد اما این اتفاق نیفتاد چرا که مافیای نهاده عملا اجاره این کار را نمی‌دهد.

حصاری اظهارات مسئولان در نبود مشکل در امر توزیع نهاده‌های طیور  را یک ادعا می‌داند و می‌گوید: وقتی به عنوان مرغدار قصد خرید نهاده از تولیدکننده از طریق سامانه بازارگاه را دارم، سامانه اجازه فروش نمی‌دهد و پیام «شماره حساب فروشنده ثبت نشده است» در صفحه ظاهر می‌شود. این یعنی ما تولیدکنندگان عملا سرکار هستیم!

مافیای نهاده

وی با اشاره به غیبت 200 واردکننده نهاده‌ در سامانه بازارگاه برای مبادلات کالا تصریح می‌کند: در این سامانه هیچ کدام از این آقایان نهاده‌ای برای فروش ندارند زیرا علاقه‌ای برای عرضه محصول به قیمت منطقی ندارند، آن‌ها خواهان عرضه نهاده در بازار سیاه هستند زیرا سودش بالاست!

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان با بیان اینکه «مسئولانی که ادعا دارید سویا و ذرت به وفور در بازار وجود دارد، کاری برای صنعت طیور استان زنجان کنید که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است»، عنوان می‌کند: به شخصه معتقدم شرکت پشتیبانی امور دام اگر خواهان تنظیم بازار نهاده‌ها است بهتر است کنار کشیده و بازار را به حال خود رها کند، یارانه حق تولیدکننده است نه واردکننده، در حال حاضر چندین میلیون تن سویا و ذرت در انبارهای واردکنندگان وجود دارد اما آن‌ها قصد فروش ندارند. از دیدگاه من این اشخاص محتکر هستند که باید طبق قانون با آن‌ها برخورد کرد.

مرغداران زنجانی نه تنها الان، بلکه بسیاری از آن‌ها سفارشات 6 ماه پیش خود را نیز نتوانسته‌اند تحویل بگیرند.

مسئولان چاره‌ کنید؛ مرغ مگر پیچ و مهره است که منتظر بمانیم

بازرس اتحادیه مرغداران کشور با اشاره به ذخیره میلیون تنی نهاده‌ها در انبار شرکت امور پشتیبانی دام ادامه می‌دهد: شرکت‌ پشتیبانی امور دام با دپوی نهاده‌های میلیون تنی دقیقا چه رسالتی دارد. مسئولان می‌آیند و می‌روند مشکل از مدیران نیست. سیاست این شرکت باید تغییر کند. مرغداران می‌گویند انبارهای شرکت پشتیبانی الان پر است، چرا نیاز مرغداران را با این ذخایر رفع نمی‌کنند، وقتی علت را پیگیری کردیم‌ می‌گویند این نهاده‌های دپو شده، جزو ذخائر استراتژیک بوده و دستور خروج آن را نیز باید رئیس جمهور بدهد نه کس دیگر. خب! نهاده من را باید چه کسی وارد کند و به دستم برساند؟ آچار و پیچ و مهره نیست که بگذارم کنار تا بعد از بهبود شرایط مونتاژ قطعه را از سر بگیرم! موجود زنده است و نیاز به نهاده مصرفی دارد.

حصاری با اشاره به خرید لاشه مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام با هدف تنظیم بازار معتقد است: هر چقدر هم برای یک ماه آتی ذخیره کنید، نمی‌توانید نیاز بازار را تامین نمایید. اصلا مگر چقدر می‌توانید ذخیره کنید که به آن ذخائر دلبسته‌اید. اگر می‌خواهید نیاز بازار کشور را تامین کنید باید ماهانه 264 میلیون تن تولید وجود داشته باشد. کل ذخائر شرکت پشتیبانی 70 هزار تن است.

خطر ورشکستگی، بیخ گوش صنعت طیور استان

وی با بیان اینکه اگر مشکلات مرغداران در تامین به موقع نهاده ذرت و سویا رفع نشود طی یک ماه آینده بازار مرغ متلاطم می‌شود، تاکید می‌کند: مرغداران دیگر در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، انگیره ای برای تولید ندارند.

وی با اشاره به مشکل مرغداران در حوزه تامین نهاده‌های طیور به ویژه ذرت و سویا می‌گوید: در حال حاضر مرغداران به علت بی‌برنامگی دولت و عدم نظارت در تنظیم قیمت عرضه نهاده‌ها در بازار، دیگر توان تولید نداشته و با وجود عدم خرید مرغ انباشته شده در مرغداری‌ها، عملا صنعت طیور استان ورشکست شده و در آینده هیچ برنامه‌ای برای تولید ندارد. من این پیام را به مسئولان دولتی استان فرستاده‌ام که آقایان تا این لحظه آن را نشنیده‌اند!

حصاری که معتقد است صنعت طیور به حال خود رها شده است، عنوان می‌کند: از دستگاه‌های متولی انتظار داریم بیش‌ازپیش جهت رفع مشکلات این صنعت ورود کرده و از طریق تعامل درست با دستگاه‌های دخیل در افزایش زنجیره‌ای قیمت‌ها بتوانند بخشی از بار تحمیل شده بر دوش تولیدکننده را بردارند، زیرا طبق آنچه گفته شد به نظر می‌رسد در حال حاضر مرغدار اهرم تنظیم بازار قیمت مرغ بوده ‌است و افزایش قیمت از جیب صنعتگر کسر می‌شود تا بتوان قیمت را در بازار به‌صورت معقول مدیریت کرد.

به دنبال شورای قیمت‌گذاری استان!

محمدجعفر حصاری با اشاره به اعلام قیمت 8 هزار و 550 تومانی برای خرید مرغ زنده از سوی ارگان‌های ذیربط تصریح می‌کند: علاوه بر مشکلات مربوط در حوزه تامین نهاده‌ها، این قیمت‌گذاری صرفا در کاغذ ماند و مرغ زنده به قیمت 6 هزار تومان خریداری می‌شود. اصلا شورای قیمت‌گذاری استان کجاست؟ حلقه مفقوده کجاست؟ ما که صادرکننده این محصول به خارج از استان هم هستیم چرا باید قیمت آن را یکی دیگر تعیین کند؟ در طرح فروش پشتیبانی مرغ، چند کشتارگاه با ما همکاری نکردند. ما نیاز داشتیم به این همکاری.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوضعیت مرغداران زنجانمحمدجعفر حصارینهاده های مرغ
sedayezanjannews.ir/nx1691


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»