کد خبر: 7730
1400/04/02 - 13:56


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان:

برخورد با هیئت‌ها ظرافت می‌خواهد

نحوه تعامل با هیئات شیوه خاص خود را دارد و برخورد فیزیکی و قضایی با هیئات زیرزمینی و متخلف نداریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان به مناسبت تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی امروز (دوم تیرماه سال 1400) برگزار شد.

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «ارزیابی شما از فعالیت‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی در این سالها در این حوزه‌ها فعالیت‌های خود داشته است، چیست؟ آیا این نهاد به آن اهدافی که از شروع فعالیت‌های خود داشته است؛ رسیده است؟» گفت: ما در مسیر اهداف انقلاب اسلامی هستیم و اهداف انقلاب اسلامی هم اهداف بلندمرتبه‌ای هست و موانع بر سر این اهداف بسیار است. از جمله این موانع می‌توان به استکبار، تفکر صهیونیست و وهابیت اشاره کرد. مستحضر هستید که فعالیت فرهنگی ظرافت‌های خاص خود را دارد و زمان‌بر است و این طور نیست که با تزریق یک واکسن برخی از خرده فرهنگ‌هایی که در واقع ضدفرهنگ هستند آن را جبران کنیم. ضمن اینکه این کار شدنی نیست! و مسلما برای محقق شدن نیازمند زمان است. اما آنچه که می‌توان در پاسخ به سوال شما داد؛ این است که جهت‌گیری سازمان تبلیغات اسلامی؛ جهت‌گیری خوبی است و این جهت‌گیری به سمتی هست که شخص محور نباشد.

وی ادامه داد: امیدواریم با رویکرد جدید این سازمان، اقدامات خوبی را به انجام برسانیم البته ما در تامین نیروی انسانی دچار مشکلاتی هستیم و یا توجه به اینکه برخی بازنشستگی برخی از نیروها؛ ما هنوز نتوانسته‌ایم کسی را جایگزین این افراد کنیم. همچنین در حوزه نیروی کار تبلیغات فضای مجازی نیز دچار مشکل هستیم و نیروی انسانی کافی و متخصص نداریم!

تعامل با هیئات مذهبی باید با ظرافت‌های خاص همراه باشد

 احمدی همچنین در پاسخ به اینکه «نحوه برخورد این سازمان با هیئات زیرزمینی در دوران محدودیت‌های کرونا چگونه بوده است؟ ضمن اینکه محرم را پیش رو داریم. آیا در این زمینه برنامه‌ریزی خاصی را انجام داده‌اید یا خیر؟» اظهار کرد: بالغ بر 700 هیئت زیر نظر ما در حال فعالیت هستند. اما هیئت‌هایی نیز فعالیت دارند که اصلا زیر نظر سازمان تبلیغات نیستند. نحوه تعامل ما با هیئات شیوه خاص خود را دارد و ما برخورد فیزیکی و قضایی با هیئات نداریم. ضمن اینکه معتقدیم این نوع برخورد داشتن با هیئات کار درستی نیست! در محرم سال گذشته روزنامه شما در گزارشی نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات را بررسی کرده و به آنها نمره قبولی داده بود. حتی برخی از این هیئات مذهبی که در ابتدای امر برخورد مناسبی نداشتند، با صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، قبول کردند که مراسم خود را در فضای باز برگزار کنند. اکنون زمان طاغوت نیست که بخواهیم با آنها برخورد قضایی داشته باشیم چرا که این هیئات در زیر پرچم امام حسین سینه می‌زنند لذا صحبت کردن با این هیئات باید با ظرافت‌های خاص همراه باشد. ما به سمتی حرکت می‌کنیم که این هیئت‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. ضمن اینکه شاید از این 700 هیئت یکی دو مورد تنها تخلف داشتند که این موارد هم داریم رایزنی می‌کنیم . امسال نیز جلسات متعددی در زمینه برگزاری ایام برگزار کردیم و عملیاتش را شروع کردیم و یک سری از برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم. امیدواریم با تزریق واکسن و ریشه‌کنی کرونا امسال بتوانیم برنامه مناسبی داشته باشیم. قطعا در این ایام هیئات ما تحت تاثیر این شرایط قرار گرفتند و برخی از پیرغلامان ما حتی فوت کردند. کارها در این زمینه شروع شده است اما منتظریم که ببینیم در این زمینه چه پیش خواهد آمد.

مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان به مدت 6 ماه راه‌اندازی شد

به گفته این مسئول مساجد در کشور به عنوان مهمترین خواستگاه انقلاب اسلام متولی ندارد و در قانون اساسی تبیین شده است که از طریق مردم اداره شود اما ساماندهی و نظارت بر هیئات امنای مساجد تا این برهه در دست اوقاف بوده است. در خصوص روحانی‌های نمازگزار در مساجد نیز معمولا این روحانیان را مردم دعوت می‌کردندو سال گذشته با صحبت‌های که با نماینده ولایت‌فقیه در استان شد؛ بنا شد که یک مرکز رسیدگی به امور مساجد در زنجان شکل بگیرد. چرا که وقتی مساجد در مورد موضوعی درگیر می‌شدند یا به تبلیغات اسلامی و یا اداره اوقاف مراجعه می‌کردند و در این زمینه نیت ما بر تجمیع این امور در یک مرکز بود که مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان به مدت 6 ماه راه‌اندازی شد و اکنون هم پیگیر سایر کارهای آن هستیم.

رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی با گذشته متفاوت شده است

 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، اظهار کرد: رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی با گذشته متفاوت شده و تبیین اسلام ناب محمدی برای راهبری زیست بوم تبلیغی هدف اصلی این سازمان است.هیئت‌های مذهبی، کانون مداحان، بانوان فرهیخته فرهنگی، موسسات و خانه‌های قرآنی و کانون‌های فرهنگی و تبلیغی را از ظرفیت‌های مردمی این سازمان هستند و با استفاده از این ظرفیت، شبکه عظیم مردمی با بدنه سازمان تبلیغات گره می‌خورد. ما پیش از کرونا هر ساله اعزام مبلغ را در مناسبت‌های ملی و مذهبی داشتیم و اکنون در بالغ بر ۵۰ روستا روحانی مستقر هستند، بیش از ۷۰۰ هیئت مذهبی شاخص در حسینیه‌ها و تکایا داریم که ظرفیت ارتباط سازمان با مجموعه‌های مردمی را می‌رساند.

این مسئول به ۶ برنامه راهبردی این سازمان در تبیین اسلام ناب محمدی اشاره کرد و گفت: یکی از راهبردها مردمی‌سازی تبلیغ است تا هر کدام از اقشار مردم در قامت یک مبلغ دین حاضر شوند. رویکرد دیگر توسعه عقلانیت در شبکه فرهنگی اسلامی است؛ چرا که در حوزه گفتمانی آنطور که انتظار می‌رفت کار نشده و باید عقلانیت اسلام ناب محمدی برای مردم و لایه‌های مختلف به‌ویژه نخبگان تبیین شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه گفتمان‌سازی و جریان‌سازی عمومی دیگر راهبرد این سازمان است، خاطرنشان کرد: اسلام ناب محمدی از سوی امام خمینی (ره) در مقابل اسلام آمریکایی و تحجر مطرح شده تا اسلام ناب مشق همه مردم و بحث ولایت ‌پذیری و استکبار‌ستیزی در آن برجسته شود.

به گفته احمدی؛ نسل تحول‌خواه چه در حوزه و چه در دانشگاه و تشکیل جبهه فعالان فرهنگی و جریان انسانی پیش‌رو نیز در سازمان پیگیری می‌شود. همچنین تحول در چرخه مصرف محصولات فرهنگی نیز ضروری است و از این رو تولید و توزیع محصولات فرهنگی ایرانی - اسلامی در زنجان در حوزه لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی در دستور کار قرار دارد.

اولین و مهمترین برنامه این سازمان؛ تحول اجتماعی مسجد است

احمدی با اشاره به اینکه در قالب این ۶ راهبرد اصلی نیز ۲۵ برنامه تدارک دیده شده است، تصریح کرد: اولین و مهمترین برنامه این سازمان ؛ تحول اجتماعی مسجد است که این مکان‌های مقدس با محوریت امام مسجد به کارکردهای خود در ابتدای انقلاب بازگردد و به‌کارگیری ظرفیت‌های محله مثل معلمان نیز مورد توجه قرار گرفته است. حدود ۱۳۰۰ مسجد در استان داریم. برای انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی در مناطق آسیب‌پذیر ۷ پایگاه ویژه اجتماعی داشتیم که امسال تعداد آن را به ۱۴ پایگاه می‌رسانیم و در ابهر، خرمدره و ماهنشان نیز این پایگاه‌ها را تاسیس می‌کنیم.

به گفته وی؛ ۱۵ مسجد شاخص انتخاب شده است تا با عنوان امامان محله به شکل پایلوت طرح تحول را اجرا کنند که اگر این مساجد به تراز انقلاب اسلامی برسند در این زمینه الگوسازی می‌شوند.

ایجاد جریان جدید فعالان قرآنی را از دیگر برنامه‌های سازمان استان است

به گفته احمدی، ایجاد جریان جدید فعالان قرآنی را از دیگر برنامه‌های سازمان استان است و در بسیاری از موسسات قرآنی روخوانی و روانخوانی قرآن آموزش داده می‌شود و در این رویکرد تلاش می‌شود تا این موسسات در تدبر و تفسیر ورود کرده و اندیشه تفسیری امام را در  موسسات دنبال کنیم.یکی از اندیشه های راغی در حوزه تفسیر خود اندیشه انقلاب اسلامی که در قلم و بیان امامین انقلاب ( امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی) تبلور پیدا کرده است. متاسفانه جریان قرآنی ما بیشتر روی تلاوت و حفظ تمرکز داشته اند.ازهمین رو یکی از جهت گیری‌هایی که ما به دنبال آن هستیم ترویج و تبیین اندیشه تفسیری امام راحل است که محتوای انقلاب اسلامی داشته باشد؛ یعنی مغز و محتوای اصلی انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار بدهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدیران ۷۰ درصد موسسات و ۸۰ درصد خانه‌های قرآنی بانوان هستند، بر این اساس زمینه‌سازی نهضت تبلیغ زن با رویکرد جدید در استان در حال شکل‌گیری است تا هر زنی در هر شغلی نقش خود را در الگوی سوم زن مسلمان ایفا کند و امسال اعتبارات خوبی هم برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: توسعه هسته‌های راهبر حلقه‌های میانی در حوزه و دانشگاه نیز جزو برنامه‌های مهم این سازمان است. ظرفیت‌های رسانه‌ای تبلیغ خیلی فعال نشده است که بتوانیم در عرصه فضای مجازی حکمرانی کنیم. برای حوزه رسانه بودجه ویژه‌ای درنظر گرفتیم که البته فعالیت در این عرصه نیروی توانمند خود را می‌طلبد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسعید احمدیتبلیغات اسلامی زنجانهیئات متخلف
sedayezanjannews.ir/nx7730


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»