کد خبر: 8927
1401/04/01 - 17:56


مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان اظهار کرد؛

وضعیت استان در آسیب‌های اجتماعی حاد نیست

احمدی: وضعیت استان درزمینهٔ مشکلات اجتماعی حاد نیست و وضعیت همگن و خوبی را داریم اما این به معنای این نیست که از انجام فعالیت‌ها غافل باشیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در پی دستور رهبری که بر رصد تأکید داشتند، «اتاق رصد» و «اتاق وضعیت» در استان شکل‌گرفته است، افزود: رسالت این اتاق‌ها رصد ۱۸ زیست‌بوم‌ استان است که با مصاحبه‌های تلفنی و به‌صورت حضوری داده‌هایی را از طریق کنشگران (مساجد، هیئت‌ها و غیره) به دست می‌آید و بر اساس فیلتری که از سامانه تحلیل داده‌ها داریم اولویت‌های حقیقی اجتماعی را شناسایی می‌کند تا این مسائل در اولویت کاری ما قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سعید احمدی در نشست خبری امروز اول تیرماه 1401 با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی، اظهار کرد: این سازمان به دستور امام خمینی (ره) باهدف اعتلای فرهنگ پربار و مغز اسلام ناب محمدی در جهت ترویج مسائل اعتقادی و دینی در سال 62 تأسیس شد.

وی ادامه داد: لذا ساماندهی و اعزام مبلغ در مناسبت‌های مختلف در نواحی متفاوت یکی از رسالت‌های اولیه این سازمان است که در طول سال‌ها با توجه به نیازی که برای حضور مبلغ در روستاها احساس شد، این مبلغین در روستاها حضور یافتند و اکنون ۸۵ خانه عالم در روستاها وجود دارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان، بابیان اینکه بالغ‌بر ۷۰۰ هیئت در سامانه طوبا ثبت‌شده است، افزود: برخی از این هیئت‌ها، هیئت‌های شاخص و برخی دیگر هیئت‌های مسجدی و خانگی هستند. ضمن اینکه مداحانی نیز در کانون مداحان این سازمان ثبت‌نام کرده‌اند.

تبلیغ نوین در سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان جدی گرفته می‌شود

این مسئول با اشاره به اینکه ۲۵ کانون‌ فرهنگی تبلیغی در استان زنجان در حال فعالیت هستند، گفت: در ایام کرونا فعالیت‌ها در حوزه مجازی بیشتر شد تا از این مسیر به‌مرور رسالت سازمان که ورود به تبلیغ نوین است شکل بگیرد. درواقع می‌توان گفت که در این سازمان مبحث تبلیغ نوین جدی گرفته‌شده است که این کار در قالب تولیدات پویانمایی، موشن، اینفوگرافی و غیره در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه امسال انتخابات شورای هیئت‌های مذهبی برگزار شد، اظهار کرد: قطعاً با ورود چهره‌های جوان و شاخص شورای خوبی در استان و شهرستان شاهد هستیم.

نهضت پیشرفت بانوان، از رسالت‌های اصلی این سازمان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه از دیگر رسالت‌های سازمان، نهضت پیشرفت بانوان است، گفت: این نهضت در قالب بانوان فرهیخته فعال بود که جمعیت ۶۰ نفره را شامل می‌شد که ناظر بر مسائل سازمان بودند اما در رویکرد جدید با توجه به نقش بانوان در ساختار اداری قسمت بانوان در ستاد در حوزه مسائل دختران وارد عمل شد و فعالیت خوبی هم دارد. علاوه بر آن بانوان فرهیخته جوانان و نوجوانان در حوزه زنان و بانوان این نهضت فعالت خود را شروع کرده  و در عرصه تولید محتوا در زمینه‌های  حجاب و عفاف و الگوی زن بودن قدم‌های خوبی برداشته‌اند.

احمدی با اشاره به اینکه  اکنون بحث ایجاد مدارس صدرای معارف را دنبال می‌کنیم، افزود:  در استان متأسفانه نتوانستیم توسعه مناسبی  در این خصوص داشته باشیم و تنها یک مدرسه را داریم که هم ازنظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دچار مشکل است امسال با توجه به  قراردادی که با؟ آموزش‌وپرورش بسته‌شده است بنا است مدارسی را در این زمینه تشکیل بدهیم و این موضوع نیازمند توجه بیشتری است. ضمن اینکه این مدارس باهدف تولید نیروی فکری و انقلابی فعالیت می‌کنند.

11 پایگاه فرهنگی اجتماعی در استان فعال است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه از سال ۹۸ آسیب اجتماعی یکی از دغدغه‌های پایگاه‌های اجتماعی ما شد و سازمان تبلیغات در این زمینه ۱۱ پایگاه اجتماعی را  فعال کرد که ۸ پایگاه در خود استان قرار دارند، افزود: مسائل و مشکلات  این مناطق ۱۱ گانه مسائل احصا شده است و در این راستا بنا است تا اقدام اساسی برای ۱۱۸ خانوار کوی فلسطین  صورت بگیرد و درواقع در تلاش هستیم در این مناطق یک هم‌افزایی با محوریت مسجد را ایجاد کنیم.  ضمن اینکه سازمان تبلیغات اسلامی بیشتر مسائل دینی و تربیتی را پیگیری می‌کند.

احمدی با اشاره به اینکه در پی دستور رهبری که رصد را تأکید داشتند، «اتاق رصد» و «اتاق وضعیت» در استان شکل‌گرفته است، افزود: رسالت این اتاق‌ها رصد ۱۸ زیست‌بوم‌ استان است که با مصاحبه‌های تلفنی و حضوری داده‌هایی را از طریق کنشگران(مساجد، هیئت‌ها و غیره) به دست می‌آید و بر اساس فیلتری که از سامانه تحلیل داده‌ها داریم اولویت‌های حقیقی اجتماعی را شناسایی می‌کند تا این مسائل در اولویت کاری ما قرار گیرد و درواقع از اتلاف هزینه در این مورد جلوگیری به عمل آید.

تنها 300 مسجد در سطح استان فعال هستند

احمدی با اشاره به فعالیت یک هزار و ۳۰۰ مسجد در زنجان گفت: در حال حاضر فقط ۳۰۰ مسجد در استان فعال است که 107 مورد در سطح استان و بقیه نیز در شهرها است. در بین مساجد روستایی نیز 110 روستای بالای 3۰۰ خانوار نیز از ما درخواست اعزام امام جماعت دارند اما بستری که برای حضور روحانیان وجود ندارد. نوعاً خانه‌ای برای اسکان این روحانیان وجود ندارد تا ما به این مناطق نیرو اعزام کنیم.در مساجد طرح امامان محله در حال برگزاری است که تقریباً در کل استان 15 مسجد در این زمینه مشخص‌شده است و در این زمینه فعال هستند .

وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته مسجد متولی خاصی نداشت و از همین رو ما مشکلات زیادی را در بین ارکان مسجد داشتیم، اظهار کرد: در این  راستا تقریباً یک سال است که مرکز رسیدگی به امور مساجد  در  مرکز استان شکل‌گرفته است و کارهای خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است و تمام امورات لازم انجام‌گرفته است ما هم جزوی از این شورا هستیم.

**افزایش8 درصدی اعتبارات بودجه سازمان تبلیغات اسلامی در سال جاری

احمدی با اشاره به افزایش8 درصدی اعتبارات بودجه سازمان در بخش فرهنگی به ۲ میلیارد و ۴۰۰ تومان رسیده است، گفت: این اعتبارات در جهت اعزام روحانی و هدیه روحانی مستقر و بحث رسانه و پیشرفت نهضت بانوان و تشکل‌های دینی و آموزش اقشار تأثیرگذار و اتاق رصد و وضعیت  توزیع می‌شود که این هزینه چندان کفایت فعالیت‌های ما را نمی‌دهد و علاوه بر این مبلغی که از سازمان به ما اختصاص می‌یابد بخشی نیز از استان به ما اعتبارات اختصاص می‌یابد که در سال گذشته در دو بخش 700 میلیون تومانی و 168 میلیون تومان برای فعالیت‌های خود از استان اعتبار گرفتیم.

وضعیت استان درزمینهٔ مشکلات اجتماعی حاد نیست

وی با اشاره به اینکه سطح دین‌داری نسبت به گذشته نه‌تنها کم نشده است بلکه افزایش هم یافته است، گفت: برون داد رسانه‌ای باعث شده است برخی از مسائل بیشتر به چشم بیاید وگرنه ما از همان ابتدا مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را داشتیم، منتهی رسانه یک‌میزان این موضوعات را پررنگ‌تر نشان داده است. وضعیت استان درزمینهٔ مشکلات اجتماعی حاد نیست و وضعیت همگن و خوبی را داریم اما این به معنای این نیست که از انجام فعالیت‌ها غافل باشیم. در راستای حل این مشکلات ما هشت پایگاه داریم که با محوریت مساجد و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند. بیشترین تمرکز ما بر روی آسیب اعتیاد و مسائل خانوادگی ازجمله طلاق است.

احمدی با اشاره به اینکه در دوران کرونا بسیاری از مؤسسات قرآنی ما تعطیل شد که ما به دنبال احیای آن هستیم. در دوران پسا کرونا به دنبال این هستیم که این مراکز را ارتقا دهیم تا به نقطه قبلی خود برسند، اظهار کرد: ما مجبور هستیم که با سایر سازمان‌ها و ادارات فرهنگ هم‌افزایی داشته باشیم ولی واقعیت این است که کار فرهنگی هم هزینه‌بر است و هم لطافت‌های خاص خود را دارد. بودجه این ارگانها کافی نیست اما به‌هرحال ادارات ما در مقابل تهاجم فرهنگی مقابله می‌کنند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتبلیغات اسلامی زنجانحجت‌الاسلام سعید احمدی
sedayezanjannews.ir/nx8927


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»