دیدگاههای نمایندگان در حالی است که مسوولان دولتهای گذشته و فعلی هم بر توسعه فرودگاه تاکید دارند، اما عملا انفاق خاصی رخ نمیدهد و این موضوع فقط دغدغهای بیش نیست و هرگز جامه عمل به خود نگرفته است.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز توسعه فرودگاه را یکی از الزامات زیرساختی استان دانسته و گفته است این پروژه میتواند نقش کلیدی در بهبود شبکه حملونقل، گردشگری و جذب سرمایهگذاری ایفا کند.به گفته وی، مسیرهای جدیدی همچون مشهد–زنجان، کیش–زنجان–نجف و زنجان–استانبول در دست بررسی و رایزنی قرار دارد
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ دیدگاههای نمایندگان در
حالی است که مسوولان دولتهای گذشته و فعلی هم بر توسعه فرودگاه تاکید دارند، اما
عملا انفاق خاصی رخ نمیدهد و این موضوع فقط دغدغهای بیش نیست و هرگز جامه عمل به
خود نگرفته است.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز توسعه فرودگاه را
یکی از الزامات زیرساختی استان دانسته و گفته است این پروژه میتواند نقش کلیدی در
بهبود شبکه حملونقل، گردشگری و جذب سرمایهگذاری ایفا کند.به گفته وی، مسیرهای
جدیدی همچون مشهد–زنجان، کیش–زنجان–نجف
و زنجان–استانبول در دست بررسی و رایزنی قرار دارد.
نیاز فوری به تصمیمهای
اجرایی
با وجود زیرساخت مناسب و
وجود تقاضا، نبود پروازهای منظم بهخصوص در مسیر تهران، چالشی است که مسئولان
استان بارها نسبت به آن هشدار دادهاند. شهروندان و فعالان اقتصادی نیز احیای کامل
فعالیت فرودگاه را یکی از نیازهای جدی استان میدانند.مسیرهای جدید، تقویت حضور
بخش خصوصی و صدور مجوز پرواز برای ایرلاینهای دولتی از جمله اقداماتی است که میتواند
فرودگاه زنجان را از وضعیت نیمهفعال کنونی خارج کرده و به یکی از محورهای اصلی
حملونقل شمالغرب کشور تبدیل کند.
سرمایهگذاری سنگین،
بهرهبرداری حداقلی
فرودگاه شهدای زنجان در
حالی امروز تنها یک پرواز محدود در هفته دارد که طی سالهای گذشته برای ساخت،
تجهیز و توسعه آن هزینههای سنگینی صرف شده است.
بر اساس برآوردهای رسمی منتشرشده
از سوی متولیان هوانوردی، برای تکمیل و تجهیز فرودگاه زنجان دستکم حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم بوده
و همچنان نیاز به سرمایهگذاریهای جدید در زیرساختها و تجهیزات دارد؛ رقمی که
نشان میدهد این پروژه یکی از پرهزینهترین طرحهای حملونقلی استان به شمار میرود.
با
وجود این حجم سرمایهگذاری، رکود عمیق در بخش پروازهای تجاری و نبود تقاضای
پایدار، فرودگاه را به مجموعهای تقریباً بلااستفاده تبدیل کرده است؛ تا جایی که
در حال حاضر فعالیت فرودگاه به یک پرواز محدود تقلیل یافته و عملاً در وضعیت نیمهتعطیل
قرار گرفته است. این شرایط سبب شده فرودگاه از ایجاد تعادل میان هزینههای عملیاتی
و درآمدهای اندک خود ناتوان باشد و در ردیف فرودگاههای زیانده کشور قرار
گیرد.کارشناسان هوانوردی معتقدند ساختار درآمدی فعلی و وابستگی بالای فرودگاههای
استانی به منابع دولتی، امکان ادامه بهرهبرداری پربازده را دشوار کرده است.
به
گفته آنان، بازنگری در مدل مدیریت، ایجاد جذابیت برای خطوط هوایی و توسعه خدمات
هوایی میتواند تنها راه بازگشت فرودگاه زنجان به مدار فعالیت پایدار باشد.در
شرایطی که این فرودگاه با سرمایهگذاری کلان ساخته شده اما خروجی عملیاتی آن
حداقلی است، ادامه روند کنونی میتواند هزینههای نگهداری را بیش از پیش بر بودجه
استان و کشور تحمیل کرده و ظرفیت مهم حملونقلی زنجان را برای مدت طولانی
بلااستفاده نگه دارد.
منبع/ موج رسا