کد خبر: 1611
1398/12/19 - 8:47


گزارش صدای زنجان از تصادفات 11 ماهه امسال:

کاهش تلفات، افزایش خسارت

رئیس پلیس راه استان در گفتگو با صدای زنجان می گوید: در 11 ماهه امسال یک هزار و 322 فقره تصادف جرحی در استان اتفاق افتاده که منجر به مجروح شدن یک هزار و 685 نفر شده و این امار نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش یافته است ولی تعداد تصادفات خسارتی 24 درصد افزایش یافته به طوریکه در این مدت 2 هزار و 577 فقره تصادف در این زمینه به ثبت رسیده است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- تصادفات يکي از بزرگ ترين مشکلات سلامت عمومي در جهان است و باید به این نکته نیز توجه داشت که بيشتر قربانيان جوان بوده و قبل از تصادف نیز از سلامتي کامل برخوردار بودند. اخیراٌ اين مساله در کشور ايران با روند صعودي تعداد تصادفات به دلیل افزايش تعداد کاربران از راههاي کشور و همچنين افزايش تعداد سفرها از اهميت افزون تري برخوردار شده است و با توجه به اینکه خطای انسانی، راه و خودرو در تصادفات نقش مهمی دارند لازم است در ارتقای این عوامل اقداماتی اتخاذ شود.

رئیس پلیس راه استان در گفتگو با صدای زنجان می گوید: در 11 ماهه امسال یک هزار و 322 فقره تصادف جرحی در استان اتفاق افتاده که منجر به مجروح شدن یک هزار و 685 نفر شده و این امار نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش یافته است ولی تعداد تصادفات خسارتی 24 درصد افزایش یافته به طوریکه در این مدت 2 هزار و 577 فقره تصادف در این زمینه به ثبت رسیده است.

سرهنگ عباس مظفری در ادامه خاطر نشان می کند در یازده ماهه امسال 4 هزار و3 مورد تصادف نیاز به کروکی در استان داشتیم که نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش یافته و با بررسیهای انجام شده بیشترین نوع مقصر در تصادفات؛ سواری با 65 درصد، کامیون تریلی 14 درصد و وانت بار 11 درصد در تصادفات نقش داشته اند.

این مسئول بیشترین علت تصادفات جاده ای در استان را خستگی و خواب آلودگی عنوان می کند و یادآور می شود: امسال 33 درصد تصادفات جاده ای به دلیل خواب آلودگی و خستگی و 20 درصد به علت تخطی از سرعت مطمئنه بوده و انحراف به چپ نیز در تصادفات جاده ای سهم 10 درصدی داشته است.

عصر، زمان بیشترین تصادفات

وی با بیان اینکه 35 درصد تصادفات در نزدیکی شهرها اتفاق می افتد، ادامه داد: طبق بررسیهای پلیس بیشترین تصادفات در یک تا 20 کیلومتری شهرها و همچنین 24 درصد تصادفات در ساعات 16 تا 20  رخ می دهد.

رئیس پلیس راه استان با بیان اینکه تصادفات منجر به فوت در استان کاهش یافته است، توضیح می دهد: امسال خوشبختانه تصادفات منجر به فوت 9 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و از 193 فقره تصادفات منجر به فوت 247 نفر جان خود را از دست داده اند.

راههای پرخطر در استان

رئیس پلیس راه استان یکی از دلایل مهم در تصادفات را استاندارد نبودن راهها و خطای انسانی عنوان می کند و می گوید: به عنوان مثال جاده زنجان به سارمساقلو یکی از جاده های پرتردد است که متاسفانه به دلیل کم عرض بودن این راه، بیشترین تصادفات منجر به جرح و فوت استان در این جاده اتفاق می افتد.

وی می افزاید: جاده قیدار- همدان و قیدار بیجار نیز از راههای پرتردد است ولی کم عرض بوده و نیاز به تعریض نمودن جاده دارد.

سرهنگ مظفری معتقد است: محور زنجان- خرمدره، سلطانیه- قیدار، قیدار- همدان و زنجان- بیجار می بایست دوبانده شود تا شاهد کاهش تصادفات در این مسیرها شویم.

نبود روشنایی از علتهای تصادفات

وی یکی دیگر از دلایل تصادفات را نبود چراغ و روشنایی در اتوبان ها می داند و ابراز می کند: با توجه به اینکه در  10 کیلومتری اتوبانهای زنجان- قزوین و زنجان- تبریز چراغ وجود دارد و مابقی راه تاریک بوده و در هوای مه آلود نیز رانندگی در این مسیرها دشوار است اگر روشنایی آن تامین شود به طور قطع تصادفات در این محورها نیز کاهش می یابد.

برای پیگیری اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای ایمنی راههای استان برای کاهش تصادفات جاده ای با معاون راهداری این اداره گفتگو داشتیم که در ادامه به آن می پردازیم؛

جواد یوسفی با بیان اینکه اقدامات مختلفی در راستای ایمنی راههای استان انجام می شود، عنوان می  کند: از خط کشی راهها تا ایجاد شیارهای عرضی برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان و رفع نقاط حادثه خیز و آشکار سازی و شستشوی موارد ایمنی تا پروژهای بزرگتر از اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

وی تصریح می کند: امسال اجرای بلوکهای بتنی مفصلی به جای گاردریلهای موجود در آزاد راه زنجان- قزوین به طول 110 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان از مهمترین پروژهای این اداره کل است که تاکنون 41 کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

معاون راهداری  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان در ادامه خاطر نشان می کند: پروژه اجرای 30 کیلومتر روشنایی آزاد راه زنجان- قزوین با اعتبار 12 میلیارد تومان از دیگر برنامه های این اداره بوده که هم اکنون 10 کیلومتر از این طرح انجام شده است.

97 نقطه حادثه خیز در استان

وی شناسایی و آشکارسازی نقاط پر حادثه خیز را از یکی دیگر از برنامه های این اداره برشمرد و گفت: امسال 97 نقطه حادثه خیز شناسایی شده که 47 نقطه از آن پرتصادف و در مابقی نیز تصادفاتی رخ داده بود که ساماندهی این نقاط را در برنامه های خود داریم که در برخی عملیات خاکی و آسفالت ریزی انجام شده است.

این مسئول ایجاد تقاطع های غیر همسطح در مسیرهای پرتردد را یکی از اقدامات اداره کل راهداری استان عنوان می کند و می گوید: در تقاطع کمربندی ابهر، پل دو دهانه به صورت 4 خطه در خرمدره، تعریض و 4 بانده شدن ورودی صائین قلعه، تقاطع عمید آباد و تقاطع غیر همسطح در سه راهی طارم و ایجاد پل در راه قره بلاغ و همچنین تعریض این جاده، 4 خطه کردن زنجان تا سه راهی طارم و 4 خطه شدن 12 کیلومتر از جاده زنجان میانه، تقاطع نیک پی و ماهنشان و ایجاد دسترسی ماهنشان به اتوبان از جمله اقدامات اداره راهداری است.

وی با بیان اینکه این اقدامات حاصل 4 سال اداره کل راهداری استان است، می افزاید: جاده های زنجان به همدان و قیدار به حصار نیز 4 بانده شده و هم اکنون نیز آماده بهره برداری است.

بیشترین تصادفات در ایمنی ترین راهها

یوسفی با اذعان به اینکه بیشترین تصادفات در آزاد راه زنجان- قزوین و زنجان تبریز اتفاق می افتد، تشریح می کند این آزاد راهها از بهترین اتوبانهای کشور هستند که از کیفیت و ایمنی کافی برخوردارند که طبق بررسیها بیشترین تصادفات در این راهها به علت خستگی و خواب آلودگی است.

اتوبوس ها همان قدر که در خاطره مردم این سرزمین، پر استفاده ترین وسیله حمل و نقل عمومی  بوده اند، خاطرات تلخ واژگونی و تصادفات آنها نیز به دلیل تعداد بالای تلفات در سوانح مرتبط با آن، در خاطره ها ماندگار شده و هر ازگاهی یک حادثه مرتبط با اتوبوس های مسافربری ذهن و روح جامعه را متاثر کرده است. تصادفات اتوبوسی در ایران و به ویژه تصادفهایی که مسافران آن را دانش آموزان، زائران یا نخبگان علمی تشکیل می دادند، به خوبی یادآور این خاطرات تلخ است اما این همه ماجرا نیست زیرا جدای از عامل خطای انسانی و استاندارد نبودن جاده ها، در بسیاری از موارد نقص فنی و سرعت بالای اتوبوسها نیز علت تصادفات بوده است.

به عنوان مثال واژگونی اتوبوس در محور زنجان- تبریز و زنجان- قزوین در سه ماهه اخیر از جمله مهمترین تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای استان بوده که تعدادی از هموطنان را به سوگ نشاند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با بیان اینکه ناوگان اتوبوسی، سواری و مینی بوسی تحت نظر این اداره است، ابراز می کند: تصادف اتوبوسی در محور زنجان- تبریز که در دهم دیماه امسال رخ داد موجب شد بنا به دستور کمیسیون راهداری استان و معاون وزیر راه و شهرسازی، کنترل این ناوگان افزایش یابد.

افزایش کنترل بر ناوگان عمومی

علی مدقالچی ادامه داد: برای کنترل بیشتر ناوگان اتوبوسی در جاده ها، اکیپ های شبانه ازساعت 10 شب تا 5 صبح در محل پاسگاههای زنجان- تبریز و زنجان- قزوین مستقر و همچنین اتاق مانیتورینگ در اداره کل حمل و نقل جاده ای ایجاد شد تا از طریق سامانه سپهتن اتوبوسها از مبدا استان کنترل گردند و در صورت هرگونه اشکال فنی و یا سرعت بالا طی تماس تلفنی با راننده مطرح شود.

وی تصریح می کند:علاوه بر آن در شب هنگام نیز همه اتوبوسهای گذری از استان برسیهای لازم از قبیل آج لاستیکها، شکستگی شیشه، حمل و نقل، حمل بار  غیرمتعارف مسافر و مسائل فنی انجام میشود و در صورت مشاهده تخلف حاد، جلوی تخلف گرفته میشود و اگر حاد نباشد جهت بررسی به کمیسیون ماده 11 و 12 ارسال میشود.

سامانه سپهتن برای کنترل اتوبوسهای جاده ای

مدقالچی با اشاره به سامانه سپهتن اظهار می کند: این سامانه از خرداد ماه امسال در سراسر کشور در راستای بررسی اتوبوس از راه دور راه اندازی شده به طوریکه در صورت مشاهده سرعت بالا، اشکال در سیستم ترمز و یا رانندگی اتوبوس توسط افراد غیر از کادر هشدار می دهد که از دیماه سال جاری به صورت جدی تری انجام میشود.

وی عنوان می کند: از خرداد امسال تاکنون 3 هزار و 511 دستگاه ناوگان باربری و مسافربری توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کنترل شده که 699 تخلف شناسایی و به کمیسیون ماده 11 و 12 ارجاع داده شده است. 

به گفته این مسئول در حال حاضر 157 دستگاه اتوبوس در استان زنجان وجود دارد که در 10 ماهه امسال 872 هزار مسافر را طی 77 هزار و 499 سفر از 40 شرکت حمل و نقل جابجا کرده است.

با توجه به اینکه خودروی استاندارد نیز در کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد، رئیس پلیس راه استان زنجان معتقد است: لازم است وسایط نقلیه از استاندارد مناسبی برخوردار باشند و هم اکنون نیز بیشتر خودروها از ایربک برخوردار هستند می بایست در ایجاد ایربکهایی برای سرنشینان عقب خودرو نیز اقدامات اساسی انجام گیرد و علاوه برآن آموزش رانندگان نیز بهترین راه ممکن برای کاهش تصادفات است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتلفات جاده ای زنجاناداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای زنجانرئیس پلیس راه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1611


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»