کد خبر: 8268
1400/09/28 - 9:32


در نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان اعلام شد:

مرگ 179 زنجانی در جاده‌های استان

به استناد آمار پزشکی قانونی کشور مجموع مجروحان ناشی از تصادفات استان زنجان در 7 ماهه سال جاری 3 هزار و 742 نفر است و در مدت زمان یاد شده 146 نفر در تصادفات برون شهری و 33 نفر در تصادفات برون روستایی جان خود را از دست داده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان بر لزوم ارتقای مسیر «قره‌پشتلو» تاکید دارد اما می‌گوید: اعتبار موردنیاز برای اجرای عملیات ارتقای این محور بسیار بالاست و به راحتی نمیتوان برای سال آینده مسیر را ارتقا داد. از طرفی رانندگان نیز باید با سرعت مطمئنه در نظر گرفته شده برای مسیر روستایی، تردد کنند.

نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان صبح شنبه 27 آذرماه سال جاری در سالن جلسات این دستگاه با حضور معاونان برگزار شد.

موضوع ایمنی محور «قره‌پشتلو» که از سوی مردم و حتی مسئولان به جاده مرگ مشهور شده، در کنار افزایش تصادفات جاده‌ای از مباحث مهمی بود که از سوی خبرنگاران حاضر در جلسه مطرح شد.

عامل اصلی تصادفات، بی‌احتیاطی رانندگان است

معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در این نشست «دقت در رانندگی» را عامل مهم در کاهش تصادفات اعلام کرد و گفت: در جهان کشوری نیست که تمامی مسیرها در استاندارد مسیر اصلی ساخته شود، مشخصات راه روستایی این است که ارزان احداث می‌شوند و به تبع آن استاندارد راه اصلی را ندارند.

جواد یوسفی با بیان اینکه اصلاح تمامی مسیرها با استاندارد مسیر اصلی توجیه اقتصادی ندارد، اضافه کرد: بعد از 30 سال خدمت در این اداره عرض می‌کنم، اگر تمامی مسیرها را در سطح عالی و اتوبان بسازیم، آمار کشتگان ناشی از تصادفات کاهش نمی‌یابد!

این مسئول با بیان اینکه بیش از 40 درصد تصادفات در آزادراه‌ها اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: آزادراه زنجان- قزوین یکی از استانداردترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود که با وجود روانی ترافیک اتفاقا در آن میزان تصادفات هم بالاست! چرا که راننده در حین رانندگی جوانب احتیاط را رعایت نمی‌کند!

وی با بیان اینکه وظیفه راهدار اعلام هشدار به رانندگان در خصوص بسته بودن مسیر ناشی از برف و کولاک، در دست تعمیر بودن جاده و غیره است تا از تصادفات احتمالی و شرایط ناگوار جلوگیری شود، ابراز کرد: بسیاری از کشورهای مشابه ایران به لحاظ تعداد مسیرهای اصلی و روستایی و اتوبان، میزان تصادفات‌شان بسیار کمتر از ماست و دلیل آن عدم رعایت اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی است نه چیز دیگر! باور کنید با تبدیل مسیرها از جمله مسیر روستایی به اتوبان، میزان تصادفات کاهش نمی‌یابد. اگر در محور قره پشتلو حادثه‌ای رخ می‌دهد، مقصر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیست! باید برای فرهنگسازی جهت رانندگی اصولی باید رسانه‌ها همکاری کنند و رانندگان باید به نکات توجه داشته باشند.

نیاز 250 میلیارد تومانی برای ارتقای محور «قره‌پشتلو»

یوسفی در رابطه با میزان اعتبار موردنیاز برای ارتقای محور قره‌پشتلو به صدای زنجان گفت: حداقل اعتبار موردنیاز برای ارتقای مسیر، بیش از 250 میلیارد تومان برآورد می‌شود. ما به هیچ عنوان نمی‌گوییم که ارتقای مسیر مذکور از سوی مردم و اهالی، توقع بالایی است، باید این مهم را در آینده برای رفع نقاط حادثه خیز و روانی ترافیک در نظر داشته باشیم.

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه محور ارتباطی به طارم کمترین فوتی ناشی از تصادفات را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: آمار تصادفات در این مسیر خیلی هم شاخص نیست و دلیل آن راه‌های ارتباطی به این شهرستان است که در آن راننده نمی‌تواند سرعت بالایی داشته باشد!

اعتبار موردنیاز برای ارتقای مسیر روستایی «ارمغانخانه» بالاست!

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیز در رابطه با برنامه این دستگاه برای ارتقای مسیر ارمغانخانه (مرکز بخش قره‌پشتلو) جهت افزایش ایمنی و کاهش تصادفات عنوان کرد: کل این مسیر 85 کیلومتر است. 12 کیلومتر مسیر تا فرودگاه در سال‌های گذشته 4 خطه شده است. عملیات ارتقای مسیر در حدود 10 کیلومتر نیز از انتهای مسیر توسط پیمانکار اداره کل راه و شهرسازی انجام شده است.

عبدالحسین علی‌اکبری در ادامه با بیان اینکه حدود 65 کیلومتر راه روستایی در مسیر بین فرودگاه تا انتهای محور مذکور عملیاتی شده است، اضافه کرد: مسیر روستایی است و به تبع استاندارد راه روستایی را دارد در نتیجه رانندگانی که در این محور تردد می‌کنند باید سرعت مجاز و مطمئنه را در نظر بگیرند. مشخص است که اگر در این مسیر بالای 60 تا 70 کیلومتر در روز و بالای 50 تا 60 کیلومتر در شب سرعت داشته باشیم احتمال حادثه بالا می‌رود در نتیجه از اهالی و ترددکنندگان در این مسیر تقاضا داریم تا به این مهم توجه جدی داشته باشند.

محور «قره‌پشتلو» جاده مرگ نیست!

علی‌اکبری با بیان اینکه لقب گرفتن مسیر منتهی به ارمغانخانه تحت عنوان «جاده مرگ» را قبول نداریم، گفت: بیشترین تصادفات و کشته‌ها در آزادراه‌های زنجان - قزوین و زنجان - تبریز به علت سرعت بالا و خستگی راننده‌ رخ می‌دهد و اینکه در اذهان عمومی اینگونه جا بیفتد که مسیر مذکور جاده مرگ است، درست نیست.

این مسئول با بیان اینکه ترافیک بالا در محور ارمغانخانه و لزوم ارتقای این مسیر مهم را قبول داریم اما همانطور که عرض کردم مردم باید جانب احتیاط در رانندگی را در نظر داشته باشند، عنوان کرد: رئیس جمهور نیز در سفر به زنجان به ارتقای مسیر مذکور تاکید کرده و اعلام کردند که اگر در مصوبات نیست هم در مصوبات گنجانده شود. ما قبول داریم که برخی مسیرها نیاز به اصلاح دارند و توجه به این امر می‌تواند به ارتقای استاندارد جاده و ایمنی آن منجر شود، ما برای اجرای عملیات با بکارگیری پیمانکار مشکلی نداریم اما اعتبار موردنیاز برای اجرای عملیات بسیار بالاست و به راحتی نمیتوان برای سال آینده مسیر را ارتقا داد.

اجرای عملیت خاکی و روسازی شنی در 89 کیلومتر از مسیرهای روستایی

اعتبار کلی ساخت و نظارت بر راه‌های روستایی در سال جاری را یک هزار و 900 میلیارد و 837 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان 404 میلیارد و 845 میلیون ریال تخصیص یافته است.

عبدالحسین علی‌اکبری با اشاره به اینکه 89 کیلومتر از راه روستایی تحت پوشش عملیات خاکی، ابنیه فنی و روسازی شنی قرار گرفته است از آسفالت 12 کیلومتری راه‌های روستایی در 8 ماهه سال جاری خبر داد.

تخصیص 190 میلیارد ریالی به ایمنی راه‌ها

این مسئول اعتبارات ایمنی و حریم راه امسال را 376 میلیارد و 200 میلیون ریال اعلام کرد که از این میزان 190 میلیارد و 692 میلیون ریال تخصیص یافته است.

وی خط کشی سرد و گرم در 8 ماهه امسال را 2 هزار و 50 کیلومتر، تعمیر و نصب گاردریل را 17 کیلومتر و عملیات حفاظت ایمنی میانه راه (بلوک مفصلی) را 32 کیلومتر عنوان کرد.

علی‌کبری با اشاره به اعتبارات بخش ماشین‌آلات به میزان 116 میلیارد و 800 میلیون ریالی امسال از تخصیص 93 میلیارد و 900 میلیون ریالی مبلغ مذکور خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر 252 دستگاه ماشین‌آلات راهداری در مجموعه موجود است، گفت: یک دستگاه ماشین مورد نیز در سال جاری خریداری و 127 دستگاه نیز تعمیر شده‌اند. لازم به ذکر است با توجه به همکاری در طرح زمستانی، 39 دستگاه ماشین‌آلات موردنیاز نیز به صورت اجاره‌ای تهیه شده است.

علی‌اکبری اعتبارات امسال مدیریت راه‌ها را نیز 32 میلیارد و 627 میلیون ریال اعلام کرد و با اشاره به تخصیص 18 میلیارد و 992 میلیون ریالی آن از فعالیت 78 دستگاه ترددشمار، 32 سامانه ثبت تخلفات، 37 دستگاه دوربین نظارت تصویری، 5 سامانه توزین حین حرکت (WIM) و 4 دستگاه تابلو پیام متغیر(VMS) در سال جاری خبر داد.

جابه‌جایی 599 هزار مسافر در 8 ماهه امسال

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود به عملکرد 8 ماهه امسال در بخش خمل و نقل مسافر اشاره کرده و با اشاره به ثبت 2 نمایندگی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی مسافر (تجمعی) و 36 شرکت داخلی مسافر فعال (تجمعی) عنوان کرد: در مدت زمان یاد شده، 599 هزار و 182 مسافر جابجا شده است. این سفرهای انجام شده نیز با 120 هزار و 705 دستگاه اتوبوس صورت گرفته است.

علی‌اکبری تعداد اتوبوس‌ها را 129 دستگاه اعلام کرد و گفت: تعداد ناوگان VIP نیز 82 دستگاه به ثبت رسیده است.

این مسئول کل ناوگان حمل و نقل مسافری را 920 دستگاه و کل رانندگان بخش مسافری را یک هزار و 710 نفر عنوان کرد.

جابه‌جایی بیش از 57 هزار تن بار

وی با اشاره به فعالیت 2 شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا و 2 شرکت حمل و نقل بین‌المللی مسافر، میزان بار جابجا شده ترانزیت و بین‌المللی را 57 هزار و 921 تن و ترانشیب منت ایستگاه بناب را 119 هزار و 816 تن اعلام کرد.

علی‌اکبری همچنین تعداد کارت‌های سلامت صادره از مرکز طب کار را 5 هزار و 420 فقره عنوان کرد.

صدور 54 رای علیه اداره کل راهداری

علی‌اکبری آراء صادره در کمیسیون‌های مواد 11، 12 و 14 را به ترتیب 497، 75 و 224 مورد اعلام کرد و گفت: تعداد پرونده‌های ثبتی، مختومه و جریانی در 8 ماهه سال جاری در مجموع یک هزار و 279 فقره بوده است.

این مسئول با بیان اینکه 54 آرای صادره علیه اداره کل بوده و 76 مورد نیز پرونده‌های ثبتی «له» را شامل می‌شود، تعداد دستورهای قضایی اخذ شده را 96 مورد عنوان کرد.

ثبت 41 مورد مناقصه

وی کل مناقصات صورت گرفته در 8 ماهه نخست سال را 41 مورد عنوان کرد و گفت: 20 مورد از مناقصات منجر به قرارداد شده است. کل استعلام‌های انجام گرفته 73 مورد بوده که 36 مورد آن منجر به قرارداد شده است.

علی‌اکبری مبلغ مناقصات انجام شده را یک هزار و 448 میلیارد و 433 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: مبلغ استعلامات صورت گرفته نیز 241 میلیارد و 25 میلیون ریال بوده است.

افزایش 3 درصدی تلفات جاده‌ای

این مسئول میزان اعتبارات سال جاری در حوزه ایمنی و ترافیک را 15 میلیارد و 900 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: میزان اعتبار تخصیص یافته در این بخش نیز 8 میلیارد و 300 میلیون ریال بوده است.

علی‌اکبری مجموع تلفات تصادفات رانندگی برون شهری و روستایی از ابتدای سال تا کنون (8 ماهه) بر اساس سامانه جامع تصادفات 98 مورد اعلام کرد و گفت: البته بر اساس آمار 6 ماهه نخست سال جاری پزشکی قانونی، میزان فوتی‌ها در تصادفات برون شهری و روستایی 150 نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته او، مطابق با آمار سامانه جامع مدیریت سوانح و حوادث جاده‌ای سازمان، تلفات تصادفات رانندگی برون شهری و روستایی (8 ماهه سر صحنه) نسبت به سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

فوت 179 نفر در تصادفات استان زنجان

علی مدقالچی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان نیز در این نشست نیز با استناد به آمار پزشکی قانونی کشور مجموع مجروحان ناشی از تصادفات استان زنجان در 7 ماهه سال جاری را 3 هزار و 742 نفر اعلام کرد.

بنا به اظهارات این مسئول، در مدت زمان یاد شده نیز 146 نفر در تصادفات برون شهری و 33 نفر در تصادفات برون روستایی جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتلفات جاده ایتصادفزنجان
sedayezanjannews.ir/nx8268


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»