کد خبر: 11691
1403/02/11 - 23:27


در نشست تشکل‌های کارگری استان زنجان با استاندار زنجان مطرح شد؛

غُصه معیشت!

نماینده انجمن مدیران کنترل کیفی و مسئولین فنی صنایع استان: اشتغال پاره وقت پژوهشگران در مشاغل «سبزی خردکنی» و «اسنپ»/عضو زنجانی مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور: وضعیت اقتصادی؛ اشک کارگران را درآورده است/رئیس شورای کارگری شهرداری زنجان: با دستمزد 10 میلیون تومانی؛ نمی‌توان قسط مسکن ملی را پرداخت کرد/نماینده کارگران شرکت جهاد نصر زنجان: بزرگترین دغدغه کارگران با حقوق پائین فعلی و اجاره بهای بالا و وضعیت نامطلوب معیشت کنونی؛ فقط «نبود مسکن» است/نماینده پیمانکاران استان: فکری به حال زنان زباله‌گرد کنید

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: بیان مشکلات معیشتی جامعه کارگری از زبان نماینده کارگران واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی در جلسه دیدار تشکل‌های کارگری با استاندار زنجان همه داستان نبود و بر اساس اظهارات نماینده انجمن مدیران کنترل کیفی و مسئولین فنی صنایع استان؛ وضعیت اقتصادی برای پژوهشگران نیز آنچنان گل و بلبل نیست و برخی از آن‌ها برای تامین معیشت خود به صورت پاره وقت در «سبزی خردکنی» و «اسنپ» فعالیت می‌کنند.

نشست تشکل‌های کارگری شامل شوراهای اسلامی، نمایندگان کارگری در واحدهای تولیدی و انجمن ها و تشکل‌های صنفی کارگری بعلاوه تعدادی از تشکل‌های کارفرمایی با استاندار زنجان شامگاه سه شنبه (11 اردیبهشت ماه 1403) در تالار پیامبراعظم(ص) استانداری برگزار شد.

 میانگین طول زمان رسیدگی به پرونده‌ها در مراجع حل اختلاف زنجان به 24 روز رسید

طیب جعفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این نشست ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر اشاره‌ای به آمار عملکرد مقایسه‌ای مدیریت روابط کار در سال‌های 1401 و 1402 داشت و گفت: میانگین طول زمان رسیدگی به پرونده‌ها در مراجع حل اختلاف در سال 1401، 44 روز بود که این مهم در سال 1402 به 24 روز رسیده است.

جعفری از افزایش تشکل‌های کارگری در واحدهای مشمول قانون کار خبر داد و گفت: در سال 1401، 13 تشکل کارگری در واحدهای مشمول قانون کار ایجاد شده بود که این میزان در سال 1402 به 30 مورد تشکل رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان همچنین بدون اشاره به آمار مربوط به حوادث فوتی؛ صرفا از کاهش 18 درصدی حوادث منجر به فوت در سال 1402 نسبت به سال 1401 خبر داد.

به گفته جعفری؛ در سال 1402؛ آمار مربوط به مقرری بگیران بیمه بیکاری با رشد منفی مواجه بوده است.

بهره‌مندی بیش از 23 هزار کارگر از خدمات خانه‌های بهداشت زنجان

جعفری همچنین تعداد خانه‌های بهداشت کارگری استان زنجان در سال 1401 را 132 مورد اعلام کرد و گفت: در سال 1402 تعداد خانه‌های بهداشت کارگری استان زنجان به 145 مورد رسید. تعداد کارگران بهره‌مند از خدمات خانه‌های بهداشت در سال 1402 نیز 23 هزار و 500 نفر بود، این در حالی است که این میزان در سال 1401 در حدود بیش از 19 هزار نفر بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان میزان ارائه خدمات رفاهی و استراحتگاه برای کارگران و خانواده‌های آنان در سال قبل را 2 هزار و 320 نفر اعلام کرد که رشد 12 درصدی نسبت به سال 1401 داشته است. بعلاوه اینکه در سال قبل؛ 600 نفر (روزانه) از کارگران نیز از خدمات ورزشی و تفریحی مجموعه‌های ورزشی کارگران بهره‌مند شده‌اند.

وضعیت اقتصادی؛ اشک کارگران را درآورده است

محمدحسن ندرلو، عضو زنجانی مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور در این نشست ضمن انتقاد از وضعیت دستمزدهای سال 1403 با توجه به تورم سال عنوان کرد: دستمزد یک ماهه کارگر؛ پول ادکلن مسئولان و کارفرمایان و اجاره خانه هم نمی‌شود، زندگی کردن در این وضعیت اقتصادی به این آسانی‌ها نیست و اشک کارگران را درآورده است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان زنجان «امنیت شغلی» را از دیگر دغدغه های جامعه کارگران دانست و افزود: امیدوارم دولت سیزدهم به قول خود در خصوص «امنیت شغلی» و ساماندهی قراردادهای موقت جامه عمل بپوشاند. 

ندرلو همچنین اضافه کرد: طرح طبقه بندی مشاغل در اغلب واحد‌های مشمول اجرایی شده اما کارگران تعدادی از واحد‌های باقیمانده همواره در انتظار اجرای این طرح هستند که درخواست می‌شود در اسرع وقت مسئولان به این موارد رسیدگی کنند.

لزوم تامین امنیت جانی راننده‌های حوزه حمل و نقل کالا و مسافر

مصطفوی، نماینده راننده‌های استان زنجان و عضو هیئت مدیره کانون رانندگان کشور در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل، نقش «امنیت» در بخش تولید تا مصرف را بااهمیت دانست و گفت: رانندگان در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر نقش بسزایی را بر عهده دارند. موضوع امنیت به ویژه امنیت جانی در جاده‌های کشور بسیار مهم است که ضروری است در این زمینه مسئولان امر توجه ویژه ای داشته باشند.

«گرانی لوازم یدکی»، «بهسازی مسیرهای اتوبان زنجان_تبریز و زنجان_قزوین به ویژه محور ابهر»، «لزوم استانداردسازی پایانه مسافربری زنجان که پایانه فعلی در شأن مردم استان نیست» از جمله مواردی بود که از سوی نماینده راننده‌های استان زنجان اعلام شد.

 چارت سازمانی شهرداری زنجان «غیرقانونی» است

علی عباسی، نماینده کارگران شهرداری زنجان نیز در خصوص تبعیض بین نیروهای «کارگری» و «کارمندی» در مجموعه شهرداری گلایه کرد و افزود: کارگران سهم بسزایی در هشت سال دفاع مقدس داشته‌اند، ما انتظار داشتیم که دولت انقلابی (دولت سیزدهم) نسبت به افزایش حقوق کارگران اقداماتی انجام دهد که این چنین نشد.

عباسی با تاکید بر اینکه چارت سازمانی شهرداری زنجان «غیرقانونی» است، چرا که این چارت که به وزارت کشور ارسال شده؛ «کارمندی» است و یک هزار و 600 کارگر در این چارت دیده نشده‌اند، خواستار ورود معاونت سیاسی امنیتی استانداری زنجان به موضوع عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در شهرداری زنجان شد.

عبدالعظیم همایونی، رئیس شورای کارگری شهرداری زنجان نیز نسبت به اجرای کُند طرح طبقه‌بندی مشاغل در مجموعه شهرداری زنجان انتقاد کرد و «مسکن» را بزرگترین مشکل کارگران دانست و گفت: با دستمزد 10 میلیون تومانی؛ نمی‌توان قسط مسکن ملی را پرداخت کرد؛ امیدوارم مسئولان فکری به حال مشکلات کارگران بکنند.

دردِ مسکن

بهادری، نماینده کارگران شرکت جهاد نصر زنجان در ادامه نشست با بیان اینکه متاسفانه برخی از کارفرمایان از واژه «کارگر» سواستفاده می‌کنند، عنوان کرد: شرکت جهاد نصر یکی از بزگترین شرکت‌های تولیدکننده مسکن مهر بوده است اما متاسفانه بیشتر کارگران این شرکت؛ فاقد مسکن هستند و بزرگترین دغدغه آن‌ها با حقوق پائین فعلی و اجاره بهای بالا و وضعیت نامطلوب معیشت کنونی؛ فقط «نبود مسکن» است و هنوز زمینی برای ساخت مسکن به این کارگران تعلق نگرفته است که درخواست داریم مسئولان امر در این زمینه مساعدت داشته باشند.

اشتغال پاره وقت پژوهشگران در مغازه‌های «سبزی خردکنی» و «اسنپ»

نماینده انجمن مدیران کنترل کیفی و مسئولین فنی صنایع استان و نائب رئیس جامعه مدیران کنترل کیفی کشور نیز ابراز کرد: به نمایندگی از جامعه‌ای صحبت می‌کنم که بیش از 50 درصد آن‌ها دارای مدرک دکترا و ارشد هستند، وضعیت آن‌ها حتی به مراتب بدتر از کارگران هست، پژوهشگران ما برای تامین معیشت خود در واحدهای «سبزی خردکنی» و «اسنپ» کار می‌کنند. پژوهشگرانی هستند که در شهرک صنعتی نوآوران شاغل است که برای تردد در اتوبان تبریز تا شهرک صنعتی ماهانه باید 500 هزار تومان بابت عوارضی هزینه کند؛ آیا بهتر نیست برای کاهش هزینه‌های این دست از افراد با آن‌ها مدارا کنیم؟

وی ادامه داد: پژوهشگران انجمن مدیران کنترل کیفی و مسئولین فنی صنایع استان زنجان آرامش ندارند و درگیر معیشت‌شان هستند، اکثر استان‌های کشور با حضور مسئولین ذیربط پیمان‌نامه جمعی برای حقوق پژوهشگران تهیه کرده‌اند که امیدوارم با پیشنهادی که در این خصوص به مسئواین ذیربط استان زنجان کرده‌ام؛ اقداماتی صورت گیرد.

نماینده انجمن مدیران کنترل کیفی و مسئولین فنی صنایع استان و نائب رئیس جامعه مدیران کنترل کیفی کشور وجود سگ‌های بی‌صاحب و کم بودن نور را از جمله مشکلات شهرک‌های صنعتی دانست و خواستار استقرار پلیس برای تامین امنیت منطقه برای شاغلان در این شهرک به ویژه بانوان شد.

این نماینده از آنتن نداشتن برای ارتباط تلفنی شاغلان در بخشی از شهرک صنعتی شماره یک گفت و ابراز امیدواری کرد تا مسئولان ذیربط برای رفع مشکل مذکور اقداماتی انجام دهند.

نماینده انجمن مدیران کنترل کیفی و مسئولین فنی صنایع استان با بیان اینکه من از مسئولان باید در خصوص راه‌اندازی پژوهشگاه صنعتی حرف بزنم نه تامین معیشت مدیران کنترل کیفی؛ مشکلات تامین مواد اولیه را تشریح کرد.

گلایه از نظارت‌های بازرسان اداره کار

نماینده کارگران شرکت کالسیمین نیز عنوان کرد: حدود 2 سال قبل در سفر نخست رئیس جمهور به استان؛ کارگران مجموعه مشکلات خود را اعلام کردند اما گوش شنوایی نبود هر چند مسئولان استان زنجان سعی بر رفع مسائل مطروحه داشتند اما این اقدام مقطعی بود و بسیاری از مسائل باقی مانده است. به طور مثال؛ طرح طبقه‌بندی مشاغل! گفتن از این طرح شرط نیست، نحوه اجرای آن مهم است. از مسئولان اداره کار استان زنجان سؤال دارم طی این 2 سال، کدام بازرس وارد کارخانه شده است؟ اگر من نماینده کارگران هستم باید در این 2 سال از حضور بازرس اداره کار مطلع می‌شدم تا به سؤالات آنها پاسخ می‌دادم یا نه؟

مدیرکل اداره کار استان زنجان هم خطاب به نماینده کارگران شرکت کالسیمین اعلام کرد: بازرسی‌های اداره کار استان زنجان به صورت «سرزده» انجام می‌شود و دلیل این که نماینده کارگران مطلع نشده هم همین موضوع می‌تواند باشد.

البته نماینده کارگران شرکت کالسیمین از پاسخ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان قانع نشد و دلیل عدم همکاری کارفرما برای اجرای قانون را نیز کافی نبودن نظارت‌های اداره کار دانست.

جای خالی خانه کارگر استان زنجان در نشست تشکل‌های کارگری استان با استاندار زنجان

ملابابایی، خبرنگار ایلنا(خبرگزاری کار) نیز در ادامه نشیت از عدم دعوت نمایندگان و اعضای خانه کارگر استان زنجان در نشست تشکل های کارگری استان زنجان با استاندار زنجان گله کرد و گفت: بهتر بود که مسئولان دعوت‌کننده این تشکل کارگری را از قلم نمی‌انداختند.

 گریه نماینده پیمانکاران زنجان نسبت به زباله‌گردی‌ زنان


نماینده پیمانکاران استان زنجان نیز با بیان اینکه موضوع «تامین امنیت کارگران» با «تامین امنیت کارفرمایان» گره خورده است، هر گونه افتخارات جامعه کارفرمایی را ناشی از حضور و تلاش کارگران دانست.

نماینده پیمانکاران استان زنجان با بیان جملات احساسی در خصوص مشاهدات خود از برخی صحنه‌های مربوط به زباله‌گردی‌ افراد به ویژه زنان از مسئولان درخواست کرد نسبت به رفع مشکلات آنها دست به کار شوند.

این فرد در حالی که اشک می‌ریخت از ارگان‌های حمایتی و مدیران ذیربط خواست تا برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی کنند.

همه زباله‌گردهای زنجان؛ نیازمند نیستند

البته محسن افشارچی، استاندار زنجان در پاسخ به این اظهارات نماینده پیمانکاران زنجان گفت: موضوع آنچه که از بیرون نشان داده می‌شود؛ نیست. همه زباله‌گردهای زنجان ؛ نیازمند نیستند، واقعیت این است که زباله‌گردی تبدیل به «بیزینس» شده و بسیار هم سودآور است. برخی از زباله‌گردها را برای اشتغال به واحدها معرفی کرده‌ایم اما از کارگری امتناع کرده‌اند.

افشارچی در ادامه عنوان کرد: جنگ موجود جبهه جغرافیایی ندارد و همه درگیر هستند که کارگران وفادار و درگیر هستند از طرفی بحث تولید هم بخش‌های دیگری هم دارد که اصلی‌ترین آن کارگر است که اگر نباشد انگار هیچ چیزی وجود ندارد.

کمبود کارگر

استاندار زنجان به کمبود کارگر اشاره و تصریح کرد: به نظر تنظیم عرضه و تقاضا به بهبود حقوق و دستمزد جامعه کارگری کمک خواهد کرد و بنده شخصا نسبت به امور کارگری حساس هستم و امور را از طریقی حتی به تلخی دنبال می‌کنم، چنانکه اشتغال کارگران واحدهای تعطیل هم دغدغه من و تیم همراه بوده است.

وی به وجود موارد خاص اشاره و تاکید کرد: باید متوجه بود که حل برخی از امور در دست خود ماست و باید برای هر کاری نقطه بگذاریم و طبقه بندی مشاغل یکی از این موارد است و این موضوع و سخت و زیانآور بودن باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

افشارچی توجه به جامعه کارگری را ضرورت دانست و گفت: باید متوجه بود که قشر کارگر غیر از خدا هیچ پناهی ندارد، لذا توجه به این قشر باید در دستور کار مدیران همراه من قرار گیرد.

استاندار زنجان به کارهای انجام شده برای توبان زنجان_قزوین و هزینه 250 میلیاردی انجام شده در آن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بخشی از کار باقیمانده که در دست خود ما است و قول 300 میلیارد تومان گرفته شده  و این پروژه جزو پروژه‌های برزمین مانده بود ولی اتوبان زنجان_تبریز در دست ما نیست و در دست بانک ملی است که با فشار وارد شده در حال حل شدن است.

وی به محدودیت کارت‌های سوخت آزاد اشاره و تصریح کرد: این مشکلات سراسری است ولی قبول دارم در زنجان سختگیری می‌شود که باید دقت بیشتری شود.

افشارچی به صرف وقت زیاد برای مسکن ملی اشاره و تاکید کرد: در این رابطه اقداماتی انجام شده که یکی هم موضوع کاهش اقساط بود که حل این معضلات باید فرآیند را اصلاح کرد که ساخت و دریافت اقساطی از راه‌حل‌ها است که من به انبوه‌سازی صنعتی مسکن اعتقاد دارم چرا که قیمت احداث را کاهش می‌دهد.

 موضوع «امنیت شغلی» از دغدغه‌های عموم جامعه کارگری است

ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان نیز در پایان با تبریک هفته کار و کارگر و آرزوی سلامتی برای این قشر اظهار کرد: این ایام فرصتی برای دور هم جمع شدن و شنیدن است، هر چند در طول سال هم اقداماتی برای حل مشکلات انجام شده، چنانکه همواره هوای کارگران نگه داشته شده و در این میان کارفرمایان هم همراهی لازم را داشته‌اند و از ابزارهای تشویقی برای افزایش راندمان کار و بهره‌وری استفاده شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود در واحدهای تولیدی دلگری برای کارگران ایجاد شود، افزود: امنیت شغلی از دغدغه‌های عموم جامعه کارگری است که پیگیری هم شده ،ولی قانون است که یا باید به صورت کلی اصلاح شود یا اینکه باید قانون بالادستی مصوب شود.

وی به مباحث دیگر از جمله طبقه‌بندی مشاغل، بهداشت محیط و ایمنی محیط کار در بین جامعه کارگری اشاره و تصریح کرد: در این مورد جلساتی با حضور تشکل‌های کارکری تشکیل و تصمیم‌گیری می‌شود که طرح طبقه‌بندی از جمله این مسائل است که نمونه آن شهرداری است که پیگیری آن بر عهده دفتر امور شهری است که باید طبق دستورالعمل سال 71 عمل شود و گویا نخستین جلسه هم برگزار شده که منتظر صدور احکام هستند.

رئیس کمیسیون امنیت کارگری استان زنجان با بیان اینکه ملاحظاتی در تبدیل وضعیت نیروها در برخی از مراجع وجود دارد، ادامه داد: این موضوعات به صورت کشوری پیگیری می‌شود.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه مواردی هم در کارگروه اجتماعی پیگیری می‌شود و به لحاظ عاطفی احساسی و انسانی قابل توجه است، افزود: یک گروه مردمی در صدد احصای آمار درست و حسابی و شفاف هستند، ولی مواردی که پیگیری شده، وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند به یک موضوع واحد رسیده‌ایم که اکثر زباله‌گردان مورد حمایت نهادهای حمایتی قرار دارند و هر از گاهی برای حل مشکلات موردی زباله‌گردی می‌کنند و اغلب از پذیرش اشتغال به صورت موظفی استنکاف می‌کنند ولی در هر صورت تلاش می‌شود این افراد ساماندهی شوند هر چند تعداد آن‌ها زیاد نیست.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخانه کارگرزباله گرداشتغال پاره وقت
sedayezanjannews.ir/nx11691


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»