کد خبر: 7667
1400/03/13 - 9:55


رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان:

دلیل خاموشی‌ها سوء‌مدیریت است نه بیت‌کوین!

بر اساس برنامه‌های موجود باید سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شد که محقق نشده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان ضمن انتقاد از برخی اظهارات که «بیت‌کوین» را عامل قطعی برق اعلام می‌کنند، گفت: میزان مصرف برق در صنعت ماینینگ نزدیک به ۶۰۰ مگاوات برق است که نمی‌تواند مسبب خاموشی‌های اخیر تلقی شود.

افشین آشوری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان در رابطه با سهم استخراج رمزارز در خاموشی‌ها به صدای زنجان گفت: «مشکلات، ناشی از کاهش تولید نیروگاه‌هاست و ربطی به مصرف ماینرها ندارد. ماینرهای مجاز، مجوز استفاده در حدود ۳۰۰ مگاوات برق را دارند و با ماینرهای غیرمجاز هم برخورد قانونی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه حجم مصرف ماینرهای غیرمجاز هم آنقدر نیست که سبب قطعی برق شود (غیرمجازها حداکثر ۲۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند). نمی‌توان کمبود برق را با مصرف ماینرها مرتبط دانست. ضمن اینکه حتی ماینرهایی که مجوز استفاده از ۳۰۰ مگاوات برق را هم دریافت کرده‌اند، لزوما این میزان مصرف برق ندارند.»

فرسودگی شبکه برق

آشوری با تاکید بر اینکه فرسودگی شبکه برق از عوامل مؤثر در خاموشی‌هاست، تصریح کرد: وضعیت شبکه برق استان زنجان مطلوب است و میزان تلفات نیز در مقایسه با کشور بسیار پائین است اما در کشور تلفات انرژی بالا بوده و 26 تا 30 درصد است! که این میزان تلفات معادل 2.5 میلیارد کیلوگرم گوشت قرمز است!

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان «ارزآوری» و «اشتغالزایی» در کنار «هایتک‌بودن» را از مزایای صنعت استخراج رمزارز عنوان کرد و گفت: بارها از مسئولان خواسته‌ایم که به ظرفیت‌های این صنعت توجه کرده و در شرایط دشوار کنونی پیشنهادهای صنعت‌گران را جدی بگیرند. ما معتقدیم ارز‌آوری در این صنعت مستقیم بوده و بدون کنترل سوئیفت می‌توانیم به راحتی کالاهای اساسی موردنیاز کشور را تامین و وارد کنیم.

وی افزود: صنعت ماینینگ صنعتی است که بسیار شفاف بوده و سازوکاری دارد که کمترین نقش را در بروز آلایندگی ایفا می‌کند، این صنعت را می‌توان صنعتی پاک و شفاف دانست که فعالیت هرچه بیشتر آن، می‌تواند به رونق اقتصادی و اشتغالزایی نیز منجر شود.

عدم اجرای برنامه‌های تدوین شده در برنامه پنجم و ششم توسعه

آشوری «عدم اجرای برنامه‌های تدوین شده در برنامه پنجم و ششم توسعه» از سوی وزارت نیرو را دیگر دلیل اصلی خاموشی‌ها اعلام کرد و افزود: بر اساس برنامه مذکور باید سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شد که محقق نشده است!

عضو شورای مرکزی و ناظر کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز کشور با اشاره به اینکه میزان مصرف ایران از استخراج رمزارز در کل دنیا 4 درصد است، ابراز کرد: ایران می‌توان میزان استفاده خود را به 20 درصد برساند البته به شرطی که سخت‌گیری‌های وزارت نیرو پایان یابد! در حال حاضر بسیاری از صنعت‌گران این حوزه به علت سیاست‌های غلط این وزارتخانه وررشکست شده‌اند!

وی با اشاره به پیشنهاد بخش خصوصی به مسئولان ذیربط دولتی مبنی بر تامین ارز واردکنندگان از طریق اقتصاد رمزارز در قبال دریافت انرژی صنعتی و تامین برق توسط ماینرها تصریح کرد: اوایل خرداد سال ۹۹ این پیشنهاد را ارائه کردیم با وجود ابراز خرسندی مسئولان ذیربط از این مهم، هیچ کاری در عمل صورت نگرفت! نه برق به تعرفه صنعتی دادند نه فرصتی برای ایجاد نیروگاه‌ها با برق خودتامین!

عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین ابراز کرد: وزارت نیرو با توجه به نیاز صنعت ماینینگ به برق، به جای حمایت، در نرخ‌گذاری انرژی سختگیری می‌کند. ما از ابتدا گفتیم اگر دولت به هر دلیلی نمی‌تواند برق موردنیاز این صنعت را تامین کند ما آمادگی داریم نیروگاه‌های خودتامین را ایجاد کنیم که مورد بی‌مهری قرار گرفتیم و الان می‌گویند بیت‌کوین یکی از عوامل خاموشی‌هاست که به هیچ عنوان درست نیست!

 آشوری ضمن انتقاد از مقایسه صنعت استخراج بیت‌کوین با مصرف خانگی عنوان کرد: بسیاری از صنایع از جمله فولاد بیشتر از صنعت بیت‌کوین کشور برق مصرف می‌کند. استخراج بیت‌کوین هم صنعت است و باید با سایر صنایع قیاس شود، نه با مصارف غیر مرتبط. وزارت نیرو می‌تواند کارشناسی کند که قطع برق به چه دلیل بوده و نتایج آن را اعلام کند. در آن صورت مشخص می‌شود که این قطعی‌ها به دلیل سوء‌مدیریت بوده و ارتباطی به بیت‌کوین و حتی سایر صنایع ندارد.

عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین عنوان کرد: برخی‌ها صنعت ماینینگ را با قضاوت ناعادلانه مورد بررسی قرار داده‌اند، در حالی که این صنعت یک منبع ورودی دارد و آن برق است ولی دیگر صنایع کشور از منابع متعددی از قبیل آب، برق، سوخت و غیره استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه «لازم است نسبت به شناخت واقعی صنعت ماینینگ اقدام کنیم» تاکید کرد: تبلیغات صورت گرفته سبب شد که بخشی از جامعه به این باور برسند که صنعت ماینینگ و تولیدکنندگان رمزارز مسبب خاموشی‌ها هستند که این استنباط با واقعیت همخوانی ندارد.

آشوری با بیان اینکه جهان امروز با فناوری بزرگی به نام بلاکچین مواجه است که می تواند در برگیری مثل اینترنت داشته باشد، تاکید کرد: این فناوری در کل جهان در حال توسعه و بهره برداری روزافزون قرار گرفته است که صنعت ماینینگ یک جز کوچک از این فناوری است و اگر با نگاه منفی به این صنعت، روندی را در پیش بگیریم که از توسعه فناوری بلاکچین در ایران عقب بمانیم، زیانی بزرگ به کشور وارد می‌شود که ابعاد آن در آینده نمایان می‌گردد.

عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین ادامه داد: صنعت ماینینگ یک صنعت قانونی در کشور ماست و مثل بقیه صنایع ورودی ها و خروجی هایی دارد؛ همه صنایع هم از شرایط و منابع کشور بهره می گیرند و محصولاتی را تولید و عرضه می کنند.

فقط 2 واحد استخراج رمزارز دارای مجوز در استان به بهره‌برداری رسیده است

آشوری با اشاره به رتبه نخست زنجان در صدور مجوز استخراج رمزارز در مورد تعداد مجوزهای صادره به صدای زنجان گفت: بر اساس آخرین آمار، 285 فقره مجوز تاسیس استخراج رمزارز در استان زنجان صادر شده است که تا زمان به بهره‌برداری، نمی‌تواند ملاک باشد. از 285 مورد یاد شده تنها 2 مورد به بهره‌برداری رسیده‌ و 10 مورد دیگر در حال بهره‌برداری هستند.

وی با اشاره به دلایل سرعت کند تبدیل مجوزهای «تاسیس» به «بهره‌برداری» نیز افزود: مشکل زمین و فضا، قیمت برق برای استخراج رمزارز که 3 تا 7 برابر برق مصرفی سایر صنایع محاسبه می‌شود، صنعتگران را با چالش جدی مواجه کرده است.

آشوری با اشاره به مهاجرت ماینرها به کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان و کانادا به علت افزایش سختگیری‌های وزارت نیرو تصریح کرد: تعرفه برق برای صنعت ماینینگ در کانادا حدود 4 سنت است، این میزان در ایران 8 تا 15 سنت در نظر گرفته شده است که جای تاسف است! وضعیت کشور ما از وقتی خراب شد که همه چیز داخل را با دلار محاسبه کردیم!

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان ضمن دعوت از استخراج‌کنندگان رمزارز برای فعالیت قانونی از آن‌ها خواست تا در راستای خدمت به کشور و حرکت در مسیر اصول و ضوابط، حتما برای اخذ مجوز به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.

آشوری همچنین از صنعت‌گران رمزارز خواست تا با توجه به شرایط کنونی همانند سایر روزها در ساعات پیک مصرف، دستگاه‌ها را خاموش کنند.

عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین ضمن تاکید بر لزوم حمایت از صنعت‌گران حوزه استخراج رمز ارز عنوان کرد: زنجان در حوزه برق حرف زیادی برای گفتن دارد، امیدوارم استخراج رمزارز در کشور ساماندهی شود. نگرانی‌ام این است که صنعت ماینینگ ساماندهی نشود و شهرک تخصصی ماینینگ زنجان نیز به سرنوشت قطب برق و IT گرفتار شود!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانافشین آشوریماینینگقطعی برق
sedayezanjannews.ir/nx7667


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»