کد خبر: 7818
1400/05/11 - 15:44


عضو زنجانی نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کرد:

پشت‌ پرده «صیانت»

آشوری: طرح را بدون اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جریان باشد به مجلس آوردند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عضو زنجانیِ نظام صنفی رایانه‌ای کشور معتقد است جبهه پایداری طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» را وارد مجلس کرده است تا هم چون پوست خربزه‌ای زیر پای دولت «رئیسی» عمل کند!

افشین آشوری، رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر نگاه معقولانه به «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» اظهار کرد: در حال حاضر نمایندگان در کلیات این طرح به توافق رسیده‌اند و جزئیات آن نیازمند بحث کارشناسی و تخصصی است.

آشوری در رابطه با نگرانی‌های کاربران فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی و اعمال محدودیت در راستای اجرای این طرح به صدای زنجان گفت: مجلسی‌ها پس از واکنش کاربران که حاکی از جداشدن نماینده‌ها از مردم بود، این موضوع را احساس کرده و از موضع خود عقب‌نشینی کردند و صراحتا اعلام کردند که به هیچ عنوان قصد فیلترینگ و مسدودسازی فضای مجازی و به طور مشخص اینستاگرام و واتساپ را ندارند وگرنه از سال‌ها قبل توئیتر، تلگرام و فیس‌بوک فیلتر است و طرح صیانت از رمزارزها و بسته‌شدن استخرهای استخراج رمزارز نیز چند ماه اخیر اجرایی شد.

وی با بیان اینکه «تصویب این طرح با مجلس و اجرای آن با دولت خواهد بود»، افزود: باید منتظر بمانیم و ببینیم دولت جدید به چه نحوی دست به اجرای طرح می‌زند. به شخصه تصور می‌کنم طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در ایران مشابه با طرحی باشد که دولت چین اجرایی می‌کند. در این کشور دسترسی به گوگل دشوار بوده و مشکلات خاص خود را دارد اما تمامی زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های داخلی چین برای بهره‌مندی از اینترنت ملی‌شان نیز فراهم است.

آشوری در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن انتقاد از مجلسی‌ها در رابطه با در جریان قرار ندادن سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که طبق ماده 12 قانون اساسی باید به عنوان تنها نماینده بخش خصوصی در حوزه فناوری و کسب و کارهای نوظهور فناوری اطلاعات باید از تصمیمات اطلاع داشته باشد، عنوان کرد: طرح صیانت را بدون اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جریان باشد به مجلس آوردند که مورد قبول نیست. ما مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و قطعا از حقوق کاربران فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی حمایت می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه استان زنجان که قطب IT کشور محسوب می‌شود و بیش از 2 هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات  فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: قبل از این قانون در رابطه با مسائل پیرامون فعالان حوزه فناوری نیز بارها از استاندار زنجان کتبا و شفاها درخواست جلسه حضوری کردیم اما پاسخی دریافت نکردیم. الان نیز این طرح بدون اطلاع ما به مجلس آورده شده است. ما در کل از مسئولان استانی، مجمع نمایندگان استان در مجلس گله‌مند هستیم که با فعالین و سازمان نصر استان هیچ گونه ارتباطی به عنوان نمایندگان ملت در مجلس با این سازمان ندارند که جای تأسف دارد.

آشوری با تاکید بر اینکه مجلس انقلابی باید حرف‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را به عنوان  نماینده بخش خصوصی بشنود، گفت: به نظرم طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» از سوی جبهه پایداری روانه مجلس شده باشد تا همانند پوست خربزه زیرپای رئیس جمهور جدید عمل کند! البته رییس جمهور منتخب مردم با حمایت از محل درآمد و کسب و کار مردم مواضع خود را مشخص کرده‌اند.

به گزارش صدای زنجان، ششم ماه جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 121 رأی موافق با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل 85 قانون اساسی موافقت کردند.

گفتنی است، براساس اصل 85 قانون اساسی، طرح مذکور در کمیسیون فرهنگی بررسی شده و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانطرح صیانتافشین آشوریمجلس یازدهم
sedayezanjannews.ir/nx7818


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»