کد خبر: 4700
1399/08/07 - 22:13


رئیس پلیس فتای استان زنجان خبر داد:

افزایش 40درصدی جرایم فضای مجازی در 6 ماهه امسال

سرهنگ آدینه‌لو: رشد جرایم سایبری در مقایسه با قبل کرونا وضعیت مطلوبی دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- هم زمان با شیوع ویروس کرونا و رشد چندین برابری استفاده از فضای مجازی توسط کاربران، برخی معتقدند افزایش جرایم در این مدت نسبت به قبل کرونا باید رشد قابل توجهی داشته باشد ولی رئیس پلیس فتا استان رشد 40 درصدی جرایم در 6 ماهه امسال را نسبت به سال‌های گذشته که با رشد 100 درصدی مواجه بوده وضعیت مطلوبی ارزیابی کرد.

رئیس پلیس فتای استان زنجان، میزان رشد جرایم سایبری در 6 ماهه امسال را در مقایسه با سال‌های گذشته مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در مجموع از ابتدای سال تا شهریور ماه که آموزش‌ها در فضای مجازی رخ داده و مردم حضورشان در این فضا بیشتر است، با افزایش 40 درصدی در وقوع جرایم سایبری مواجه بودیم که در مقایسه با سال‌های گذشته که افزایش صد در صدی نیز داشتیم، وضعیت مطلوبی است از طرفی 85 درصد جرایم سایبری در 6 ماهه امسال نیز کشف شده است.

محمدعلی آینه‌لو در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان معتقد است دلیل کاهش وقوع جرایم در فضای سایبری نسبت به سال‌های گذشته به دلیل افزایش حساسیت‌ مردم به فضای مجازی و حفظ اطلاعات خصوصی‌شان و نیز فعال شدن رمز پویا است.

به گفته این مسئول فعال شدن رمز OTP نیز در کاهش فیشینگ و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌ تأثیر قابل توجهی داشته است.

در حالی که این روزها که به واسطه شیوع ویروس کرونا، کودکان و نوجوانان، بیش از قبل به دنبال استفاده از اینترنت و بازی رایانه‌ای هستند، کارشناسان و متخصصان در مورد آسیب‌های افزایش استفاده از فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان هشدار داده و اعلام خطر کرده‌اند.

نگرانی فعلی، افزایش استفاده از فضای مجازی توسط دانش‌آموزان است/ والدین نظارت داشته باشند

به گفته رئیس پلیس فتا استان زنجان، در حال حاضر افزایش استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ و نگرانی‌ مطرح است که ضرورت نظارت بیشتر والدین بر نحوه و ساعات استفاده فرزندانشان را بیش از پیش تشدید کرده و والدین نباید فرزندانشان را با آسیب‌ها و تهدیدات این فضا تنها بگذارند.

سرهنگ آدینه‌لو به ضرورت حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی به سبب تحصیل و دریافت آموزش‌های لازم اشاره داشته و متذکر شد که **** والدین حتماً در کنار دانش‌آموزان خود در سه مقطع تحصیلی حتی دبیرستان در فضای مجازی باشند و به فرزندان خود اجازه دهند تا در محیط خانواده که همه حضور دارند، فعالیت‌های درسی خود را انجام دهند.

ضرورت افزایش سواد مجازی والدین

وی به ضرورت افزایش سواد مجازی والدین در وضعیت کنونی و ارائه آموزش‌های غیرحضوری برای آنان توسط مدارس اشاره داشته و یادآور شد: معلمان پرورشی باید در این زمینه محتواهایی که توسط پلیس فتا تولید می‌شود را در گروه‌های شاد قرار دهند تا والدین دسترسی آسانی به این محتواها داشته و با بهره‌گیری از آن‌ها بتوانند مانع بروز آسیب‌های فضای مجازی در دانش‌آموزان خود شوند.

این مسئول به مراجعات والدین به دلیل کلاهبرداری و اخاذی از فرزندانشان در فضای مجازی اشاره داشته و معتقد است در بسیاری از موارد نیز والدین دیر متوجه آسیب وارده بر فرزندانشان در فضای سایبری می‌شوند که تأکید ما به نظارت و مراقبت بیشتر والدین به فعالیت فرزندشان در این فضاست.

مدیریت موضوعات کرونایی در فضای مجازی اولویت امسال پلیس فتاست

سرهنگ آدینه‌لو می‌گوید یکی از اولویت‌های پلیس فتا در سال جاری مدیریت موضوعات کرونایی در فضای مجازی است چرا که اوایل امسال خیلی به شایعات دامن زده می‌شد و همین مردم را نگران‌تر می‌کرد ولی خوشبختانه در زنجان با همکاری جامعه رسانه‌ای، توانستیم جلوی این شایعات را بگیریم و شاهد کاهش آن‌ها باشیم و در صورت مشاهده موردی، با اولویت مأموریتی رصد ‌کرده و شناسایی و برخورد انجام می‌شود.

به گفته این مسئول، سایت پلیس فتا ناجا مرجع کاملی برای استفاده والدین و فرزندان و دستیابی به محتواهای کاربردی و به روز است حتی در این سایت کاربران می‌توانند با کارشناسان پلیس فتا به صورت آنلاین در ارتباط بوده و سوالات خود را مطرح کنند.

ضرورت به کارگیری مشاوران سواد اطلاعاتی برای هدایت خانواده‌ها و رفع ابهامات

کارشناسان نیز بر این موضوع تأکید دارند که وزارت آموزش و پرورش باید در وضعیت فعلی نسبت به آموزش معلمان و خانواده‌ها اقدام کند، برنامه‌هایی برای پر کردن اوقات فراغت و همچنین تداوم برنامه‌های آموزشی و پرورشی در منازل تدوین و به اجرا بگذارد، مشاوران سواد اطلاعاتی را برای هدایت خانواده‌ها و رفع ابهامات و آموزش آن‌ها بکار بگیرند و خط تلفنی مخصوص و ملی برای این کار اختصاص دهند. تولید محتوای سالم و متناسب با ابعاد فرهنگی و اخلاقی کودکان را تسریع و دسترسی کودکان به این محتواها را تسهیل کند. همچنین استفاده از تجربیات بین‌المللی برای کاهش آسیب‌ها و ارتقاء اثربخشی فضای مجازی را در دستور کار جدی قرار دهد.

وظایف خانواده‌ها در جلوگیری از بحران‌های فعلی فضای سایبری برای کودکان و نوجوانان

برای گذر از بحران‌های فعلی فضای سایبری برای کودکان و نوجوانان علاوه بر این‌که نهادهای مسئول همانند وزارت آموزش و پرورش و حتی پلیس فتا وظایفی را بر عهده دارند، خانواده‌ها نیز نباید در این موضوع خود را کنار کشیده و از مسئولیت شانه خالی کنند چرا که کارشناسان تأکید بر این دارند که خانواده‌ها باید سواد اطلاعات خود را از طریق شرکت در کارگاه‌های آموزشی، مطالعه کتاب‌های تخصصی و مراجعه به مشاوران مربوطه ارتقاء دهند. بعد از تجهیز به سواد و مهارت‌های مربوطه، همیشه در کنار کودکان خود حضور داشته و با دقت و رعایت ظرافت‌های لازم، حضور موفق، بی‌حاشیه و اثربخشی عزیزان خود را تضمین کنند. اطلاعات محرمانه و حساس خود را در اختیار کودکان قرار نداده و ورود خودکار به سامانه‌های مختلف را غیرفعال سازند. از امکانات فنی مانند رهگیری تاریخچه فعالیت‌های مجازی، قفل کودک، تنظیمات جستجوی سالم در موتورهای جستجو و غیره برای سالم‌سازی ارتباطات استفاده کنند.

کارشناسان در توصیه به والدین متذکر شدند: دسکتاپ کودکان را طوری تنظیم کنید که فعالیت‌های آن‌ها در فضای مجازی برای والدین و اطرافیان قابل مشاهده باشد. (البته این امر باید بدون برانگیختن حساسیت کودکان و به صورت نامحسوس انجام شود). در برخورد با کنجکاوی‌های طبیعی کودکان، از پرخاش یا تندی که منجر به جبهه‌گیری کودکان شود، خودداری کنید. آموزش گام به گام کودکان و راهنمایی آن‌ها با رعایت حساسیت‌های مناسب با سن آن‌ها را در دستور کار خود قرار بدهند. در صورت مشاهده هرگونه کج‌رفتاری غیرمعقول یا افراطی، بدون انجام رفتار تخریبی با افراد متخصص مشورت کنند. همچنین با مدارس و نهادهای مسئول در امر آموزش و پرورش و فضای مجازی در ارتباط باشند.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرهنگ محمدعلی آدینه‌لوپلیس فتای زنجانجرایم سایبری
sedayezanjannews.ir/nx4700


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»