کد خبر: 4659
1399/08/01 - 17:13


نتیجه جلسه عصر دیروز تشکیل شده با حضور فرماندار در شهرداری زنجان برای تعیین تکلیف نیروهای فضای سبز شهرداری؛

10 آبان؛ روز سرنوشت‌ساز برای 713 کارگر شهرداری

عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در بیان نتیجه جلسه عصر دیروز عنوان کرد: «پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته و راهکار نهایی مبنی بر این‌که چه تعداد کارگر فضای سبز در شهرداری جذب و یا تعدیل می‌شوند، صورتجلسه شده و مورد موافقت همه قرار گرفته است و در نهایت 10 آبان ماه ابلاغ و اجرایی می‌شود.»

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دیروز به درخواست فرماندار زنجان جلسه‌ای در شهرداری با حضور دو نفر از اعضای شورای شهر به منظور تعیین تکلیف نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان برگزار شد که به گفته رئیس شورای شهر تصمیمات اتخاذ شده صورتجلسه شد و 10 آبان ماه امسال تکلیف نحوه جذب یا تعدیل این نیروها مشخص می‌شود.

713 نفر از مجموع نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان چند ماهی است با موضوع تعدیل از سوی شهرداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تاکنون 230 نفر آن‌ها کارشان را از دست دادند و مابقی نیز به قول خودشان هر روز با ترس شنیدن خبر تعدیل‌شان بر سر کار حاضر می‌شوند.

فرماندار درخواست تشکیل جلسه در شهرداری داد

با وجود جلسات متعدد تشکیل شده و اظهارنظرهای مختلف و تأکید شهردار بر نبود امکان جذب این نیروها و اصرار نهادهای ناظر بر جذب اصولی و مطابق قانون، در نهایت فرماندار وارد گود شده و درخواست جلسه در شهرداری برای بررسی و تعیین تکلیف راهکاری به منظور نحوه جذب و یا تعدیل نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان کرده است.

حالا عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در بیان نتیجه جلسه عصر دیروز عنوان کرد: «پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته و راهکار نهایی مبنی بر این‌که چه تعداد کارگر فضای سبز در شهرداری جذب و یا تعدیل می‌شوند، صورتجلسه شده و مورد موافقت همه قرار گرفته است و در نهایت 10 آبان ماه ابلاغ و اجرایی می‌شود.»

ضابطه تعریف شده مانع ورود و نفوذ افراد به شهرداری به روش‌های مختلف می‌شود

طبق توضیح رئیس شورای شهر زنجان با تصویب و ابلاغ صورتجلسه مذکور از آن تاریخ به بعد هر نیرویی که شهرداری بخواهد جذب و یا تعدیل کند باید مطابق ضابطه تعیین شده باشد از همین رو یکی از فواید این دستورالعمل ممانعت از ورود و نفوذ افراد به شکل‌های مختلف است.

راشاد در مورد جزئیات صورتجلسه مذکور و شیوه جذب و یا تعدیل نیروهای فضای سبز این‌گونه عنوان کرد: پیش از این ضابطه‌ای برای رتبه‌بندی کارگران فضای سبز در جلسات شورای شهر و شهرداری مطرح شده بود ولی مورد اعتراض عده‌ای از کارگران قرار گرفت که با بررسی انجام شده بخش قابل توجهی از ایرادات مورد توجه قرار گرفت و اصلاح شد که از جمله آن کاهش امتیاز شرط تاهل، فرزند، تنبیه و غیره بود به همین دلیل در حال حاضر اساسی‌ترین شرط برای جذب و یا تعدیل یک نیرو در شهرداری سابقه کار است.

با توجه به نظرات رئیس شورای شهر اصلی‌ترین دلیل جلسه تشکیل شده با حضور فرماندار این بود که اعضای شورا با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی به دنبال راهکاری برای ابقاء نیروهای فضای سبز در شهرداری بودند که با وجود بحث و بررسی آن در سه جلسه در نهایت دیروز صورتجلسه آن آماده شده و باید به اطلاع دوستان رسیده و همه باید قبول کنند که این دستورالعمل قطعی شده است.

از این پس به کارگیری نیرو در شهرداری طبق ضابطه شفاف و تعریف است

به گفته این مسئول، مهم‌ترین موردی که به تصویب رسید و اعضا نیز بر آن تأکید داشتند این بود که از این پس به کارگیری نیرو در شهرداری باید طبق ضابطه کمی شفاف و تعریف شده باشد حتی جذب نیرو در اسفند ماه نیز طبق همین ضابطه‌ها و امتیازات انجام می‌شود.

وی معتقد است تعیین این ضابطه کار سنگین و بزرگی بود که در نهایت سبب تثبیت امنیت شغلی بخش قابل توجهی از کارگران فضای می‌شود.

راشاد با اشاره به این‌که بخش قابل توجهی از اقدامات و سیر مراحل اداری این ضابطه تعیین شده تا 5 آبان ماه انجام می‌شود، بیان کرد: از تاریخ 5 تا 8 آبان ماه نیز فرجه اعتراض داده شده و در نهایت 10 آبان به شهرداری ابلاغ و طی بخشنامه‌ای به تمامی واحدهای مربوطه ارائه می‌شود تا هیچ ابهام دیگری در این بین وجود نداشته باشد.

طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر زنجان از قرار معلوم این فرضیه مطرح بوده که از مجموع 713 نفر نیروی فضای سبز شهرداری 226 نفر در منطقه یک شهرداری جذب شوند، 80 نفر از نیروها با قرارداد بخش خصوصی در بخش امور شهری منطقه 4 بکارگیری شوند، 240 نفر نیز در سه منطقه طبق قرارداد سال‌های گذشته و یا امسال به عنوان نیروهای فضای سبز در شهرداری بمانند، 20 نفر طبق قرارداد منعقد شده با پیمانکار بخش خصوصی حوزه تأسیسات فعالیت کنند و 147 نفر باقی مانده نیز به بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه ضدعفونی مباحث کرونایی و غیره واگذار شوند.

مشکل اصلی در فرضیه مذکور واگذاری به بخش خصوصی بود که مورد انتقاد رحمان احمدی قرار گرفت چرا که معتقد بود «برای برگزاری مناقصه و جذب پیمانکار حداقل یک ماه زمان مورد نیاز است که با سپری شدن این مدت نیز زمان زیادی برای شروع فصل کاری جدید باقی نمی‌ماند. از طرفی طبق تجربیات سال‌های گذشته که از واگذاری نیروها به بخش خصوصی داشتیم پیمانکار حقوق ماهیانه کارگر را از شهرداری می‌گیرد به جای پرداخت به آن‌ها، چندین ماه در حساب خود نگه می‌دارد و یا مشکلاتی که در عدم پرداخت بیمه کارگران و مالیات آنان به وجود می‌آید که تبعات آن دامن‌گیر شهرداری می‌شود.»

واکنش رئیس شورای شهر زنجان به انتقادها در مورد واگذاری نیروها به بخش خصوصی و یا جذب این نیروها در شهرداری از طریق بخش خصوصی نیز این بود که در حال حاضر اصلی‌‌ترین نظر اعضای شورای شهر بر این است که با استناد به قرارگیری در سال جهش تولید و امکان انجام کارهای توسعه‌ای در فصل زمستان، به چه بهانه‌ای می‌توانیم نیروها را در شهرداری نگه داریم؟ این موضوع مقدم بر بحث واگذار شدن و یا نشدن به بخش خصوصی است.

احتمالاً تعدادی زیادی از کارگران طبق ضابطه جدید می‌مانند

وی معتقد است اگر شورا پافشاری بر حفظ نیروهای فضای سبز کنیم پاسخ شهردار این خواهد بود که سقف جذب نیرو طبق روال سال‌های گذشته تمام شده و امکان جذب نیرو ندارد به همین دلیل با کمک فرماندار و دیگر مسئولان دلایل درست علمی و قطعی مطرح شده تا به این بهانه‌ها تعداد نیروهای جذب شده در شهرداری زیاد می‌شود به همین دلیل نباید این فرصت را از شهرداری بگیریم.

راشاد متذکر شد که برای کمک به درصد بالایی از ابقای کارگران فضای سبزی که امکان تعدیلی آن‌ها وجود دارد پیشنهادات مذکور را ارائه دادیم که به طور یقین با استناد به ضابطه تعیین شده احتمالاً درصد قابل توجهی از این کارگران تعدیل نمی‌شوند.

موضوعی که بهانه‌ای شد برای طرح بحث تعدیل نیروهای فضای سبز شهرداری و بیکار شدن 230 نفر از این نیروها نامه ارسالی از سوی رئیس شورای شهر به شهردار بود تا جایی که یگانه تعدیل نیروها را طبق دستور رئیس شورا دانسته و خود را ملزم به اجرای دستور شورا عنوان کرد.

نامه‌ای که کارگران فضای سبز به پای آن سوختند

قصه این نامه دردسرساز که در آن عنوان شده بود (نیروهایی که اوایل امسال جذب شده‌اند باید برکنار شوند) به جایی رسید که رئیس شورای شهر ادعا کرد این نامه مربوط به چند نفر از نیروهایی بود که به دستور سازمان بازرسی باید از شهرداری میرفتند نه کارگران تعدیل شده.

حالا سوال اینجاست که آیا نیروهایی که به دستور سازمان بازرسی باید از شهرداری می‌رفتند در لیست 230 نیروی تعدیل شده شهرداری هستند یا این‌که همچنان در شهرداری حضور دارند؟

رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به این سوال مدعی شد: «ضابطه تعیین شده برای جذب و یا تعدیل نیروها در شهرداری این موضوع را حل می‌کند چرا که طبق آن این افراد به لحاظ سابقه کمترین امتیاز را دریافت کرده و باید از شهرداری بروند.»

از آنجایی که طبق گفته برخی از اعضای شورای شهر 230 کارگر تعدیل شده در شهرداری سابقه کار کمتر از دو سال داشتند و اولویت تعدیل آن‌ها سابقه کار بود حالا سوال اینجاست که نیروهای مورد نظر سازمان بازرسی که امسال جذب شهرداری شده بودند باید در ابتدای لیست کارگران تعدیل شده قرار می‌گرفتند در حالی که طبق شنیده‌ها تعدادی از این نیروها در بخش‌های دیگر شهرداری همچنان حضور دارند و این عدم تعدیل‌شان جای سوال و ابهام بزرگی در پی دارد.

رئیس شورای شهر همچنان معتقد است «اصل نامه‌ای که سازمان بازرسی به شورای شهر ارسال کرده بود در اختیار شهردار است، روایتی که از این نامه شد ایراد داشت به طوری که نامه بنده در محمل دیگری هزینه شده بود، سازمان بازرسی در ابتدا به شهرداری در مورد تعیین تکلیف نیروهایی که اوایل امسال جذب شهرداری شده بودند نامه زده بود ولی با توجه به وظیفه نظارتی شورا، نهاد نظارتی زمانی که با ارسال دو نامه به شهرداری جواب نگیرد معمولاً یک رونوشت به شورا ارائه می‌کند از همین رو بنده صرفاً وظیفه‌ای که به شهرداری محول شده بود را در نامه مذکور یادآوری کرده بودم ولی روایت دیگری شد و در نهایت موضوع حل و فصل شد.»

حالا کارگران فضای سبز شهرداری زنجان در این وضعیت اقتصادی باید منتظر این باشند که با ضابطه تعیین شده از سوی مسئولان در 10 آبان ماه امسال سرنوشت کاریشان چگونه رقم می‌خورد.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعباس راشادکارگران فضای سبز شهرداریتعدیل نیرو
sedayezanjannews.ir/nx4659


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»