کد خبر: 4152
1399/06/04 - 14:13


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

بیماری بوتولیسم در زنجان 25 نفر را راهی بیمارستان کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری بوتولیسم از لبنیات غیر بهداشتی و غیر پاستوریزه انتشار می­یابد، گفت: همشهریان لبنیات را از اماکن معتبر و بهداشتی تهیه کنند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری بوتولیسم از لبنیات غیر بهداشتی و غیر پاستوریزه انتشار می­یابد، گفت: همشهریان لبنیات را از اماکن معتبر و بهداشتی تهیه کنند.

علیرضا آرمانی کیا در گفتگو با صدای زنجان با تایید مشاهده بیماری بوتولیسم در زنجان، اظهار کرد: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد ابتلای 25 نفر از شهروندان به بیماری بوتولیسم بودیم که 18 نفر بهبود یافته و 7 نفر از آنان تحت درمان بوده که یک نفر نیز در بخش آی سی یو بستری است.

وی با اشاره به راه انتشار این بیماری توضیح داد: بیماری بوتولیسم توسط باکتری آزاردهنده و یا حتی کشنده کلوستریدیوم بوتولینوم انتشار می­یابد که در لبنیات محلی و غیر پاستوریزه و یا کنسروها وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: افرادی که به بیماری بوتولیسم مبتلا شدند از یک فروشگاه لبنیات کشک و دوغ خریداری کرده بودند که به محض اطلاع این واحد صنفی پلمپ گردید.

وی در ادامه با اشاره به تعداد فوتی‌های مبتلا به بیماری بوتولیسم تصریح کرد: بر اثر انتشار این بیماری یک فوتی زن 70 ساله مشکوک به بیماری بوتولیسم در زنجان داشتیم.

به گفته آرمانی‌کیا، این باکتری بیشتر در کشک و دوغ وجود داشته و در مناطق گرم و از جمله شهرهای شمالی کشور مشاهده می­شود.

کشک یکی از محصولاتی است که می‌تواند دارای این باکتری باشد که معاون درمان علوم پزشکی استان تاکید کرد: با وجود اینکه کشک موادی غنی از کلیسیم است ولی در صورتی که تاریخ انقضای آن به اتمام رسیده باشد، می‌تواند خطرساز باشد.

این مسئول از مردم خواست محصولات لبنی را از محل‌هایی که غیر بهداشتی بوده و از استاندارد لازم برخوردار نیستند خریداری نکنند و کنسروها را نیز قبل از مصرف به مدت 5 دقیقه در آب با دمای بالای 85 درجه سیلیسیوس بجوشانند.

وی گفت: لبنیاتی از قبیل شیر که جوشیده شود خطری نداشته و نمی‌تواند دارای باکتری بوتولیسم باشد.

انتهای پیام/943

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانبیماری بوتولیسممعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4152


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»