کد خبر: 4071
1399/05/25 - 10:49


معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

شایعه درست کردن کاری ندارد

اگر کسی آمار واقعی کرونا را دارد اعلام کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- علیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به شائبه‌های ایجاد شده در سطح جامعه در مورد آمارهای اعلامی از مبتلایان و فوتی‌های کرونا و فاصله آمارهای واقعی با آمارهای اعلامی از سوی مسئولان این‌گونه عنوان کرد: «آن‌هایی که آمارهای واقعی دارند چرا اعلام آمار نمی‌کنند؟ آمارهایی که ما داریم واقعی است و از دو سه مسیر تأیید و سپس اعلام می‌شود، اگر کسی مسیری دارد و آمارهای دقیق‌تری می‌تواند ارائه دهد

این مسئول در پاسخ به این سوال که آمارهای اعلامی از سوی چه نهادهایی مورد تأیید قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: این آمارها پیش از اعلام رسمی از سوی معاونت درمان، معاونت بهداشت و مرکز پایش مراقبت‌های درمانی اورژانس مورد تأیید قرار می‌گیرند و خروجی آن توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام می‌شود.

وی متذکر شد: اگر کسی آمار موثق‌تری نسبت به علوم‌پزشکی دارد ارائه کند وگرنه شایعه درست کردن که کاری ندارد.

وارد شدن به مباحثی که مصداق بارزی ندارد وقت تلف کردن است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به این‌که برخی با توجه به شنیده‌ها و دیده‌های خود این‌گونه عنوان می‌کنند که «ما دیدیم در بیمارستان تعداد فوتی‌ها 12 نفر بود ولی در آمار اعلامی در مورد کرونا 6 نفر اعلام شد»، تصریح کرد: «بله این امکان وجود دارد که مریضی به علل مختلف از جمله نارسایی ریوی، سکته قلبی و مغزی فوت کند، این‌ها از قبل نیز بوده است مگر ما پیش از کرونا مرگ و میر نداشتیم؟ برخی این فوتی‌ها را با مرگ‌ و میرهای ناشی از کرونا قاطی کرده و شایعه پراکنی می‌کنند. اگر کسی آمار موثقی داشته و می‌تواند آن را اعلام کند بیاید ما را نیز راهنمایی کند، ما که از یک نقد سازنده که بدمان نمی‌آید ولی این‌که وارد فضایی شویم که بحث‌های شفافی انجام نشده و مصداق بارزی نداشته باشد انرژی مجموعه را تلف کرده و از کار اصلی‌مان دور می‌شویم

وی در پاسخ به این سوال که در چه شرایطی یک فرد را کرونایی نامیده و در لیست مبتلایان و یا فوتی‌های ناشی از کرونا قرار داده می‌شوند چرا که برخی به دلیل سکته جان خود را از دست می‌دهند از طرفی برخی سکته را یکی از عوارض ویروس کرونا یاد می‌کنند، بیان کرد: تست‌ کرونا از افراد گرفته می‌شود، همه این‌هایی که موارد خاص بودند حتماً تست می‌گیریم، به همین دلیل در آمارهای دانشگاه نیز مرگ‌های مشکوک و مرگ‌هایی که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام شده است را اعلام می‌کنیم.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: میزان مبتلایانی که در آمارها نشان داده می‌شود یا باید تست کرونای آن‌ها مثبت باشد و یا این‌که پزشک متخصص بیمار تأیید کند که علت مرگ متوفی ناشی از کووید 19  با بررسی سی‌تی اسکنی است که از قسمت ریه‌های متوفی گرفته شده و علائم کامل کرونا را داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی بیماران مبتلا به کووید19 به دلیل ابتلا به بیماری دیگری جان خود را از دست می‌دهند در مورد این بیماران چه دیدگاهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این‌گونه بیماران به دلیل کرونا جان خود را از دست می‌دهند و عامل دیگری وجود ندارد، متأسفانه مردم به صورت بی‌رویه‌ای آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند در حالی که یکی از اعتراضات کمیته علمی دانشگاه این است که نباید آنتی‌بیوتیک به میزان زیادی مصرف شود.

در 76 درصد مبتلایان کرونا به تنهایی کشنده است

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بیماری که مبتلا به کووید 19 می‌شود تا 76 درصد فقط خود ویروس کرونا به تنهایی کشنده است، در 24 درصد بیماران مبتلا به کرونا عفونت باکتری دیگری روی ویروس نشسته و شرایط  را بدتر می‌کند که برای این بیماران آنتی‌بیوتیک‌های قوی تجویز می‌کنند تا عفونت برطرف شود.

این مسئول بر این باور است که کاری که کووید19 می‌کند سبب نارسایی دستگاه‌های مختلف شده و ممکن است تشدیدکننده بیماری‌های متابولیک دیگری باشد که در حین ابتلا به ویروس کرونا باید درمان شوند.

آرمانی‌کیان با تأکید بر این‌که وقتی بیماری زمینه‌ای در فرد وجود داشته باشد احتمال مرگ در بیماران کرونایی را افرایش می‌دهند، عنوان کرد: این‌که به قطع بگوییم ویروس کرونا به طور خالص فقط سبب سکته می‌شود خیر، ممکن است سکته به همراه داشته باشد ولی عوارض دیگری هم دارد که با سی تی اسکن و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلیرضا آرمانی‌کیانمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استانآمار کرونا در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4071


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»