کد خبر: 3962
1399/05/14 - 10:23


صدای زنجان پایین بودن سهم اشتغال در حوزه گردشگری از میانگین کشوری و عوامل این موضوع را پیگیری می‌کند؛

به دنبال سرمایه‌گذار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان: مسلما بخش گردشگری و آن هم سرمایه‌گذاری کلان در این بحث مد نظر است/ رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان: فرآیند بسیار پیچیده‌ای برای یک سرمایه‌گذار پیش‌بینی کرده‌‌‌ایم که باعث شده وی عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش ببخشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان در عصر حاضر گردشگری، یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی است. بر اساس آمار سازمان جهانی، گردشگری توریسم چهارمین فعالیت اقتصادی دنیا محسوب می‌شود و حدود 10 درصد تولید ناخالص و 10 درصد اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده است. بنابراین با توجه بیشتر به آن می‌توان چرخه‌ی اقتصادی کشورها را به خوبی به گردش درمی‌آورد. از آنجا که گردشگری از لحاظ اقتصادی سبب ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری و افزایش درآمد می‌شود در بسیاری از کشورهای پیشرفته امروزه گردشگری نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود و با فراهم آوردن فرصتی راهبردی، به اقتصاد محلی تنوع می‌بخشد و ایجاد درآمد می‌کند و باعث افزایش ارزش منابع وارد شونده به محیط محلی می‌شود. تأثیر گردشگری بر افزایش میزان اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی، گسترش همکاری‌های بین‌المللی موجب شده است تا نگرش کشورهای دنیا به مرز آن تغییر یافته و جایگاه مهمی در سیاست‌گذاری دولت‌ها پیدا کند. این در حالی است که در استان زنجان بنا به گفته رامین میرزایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زنجان، سهم بخش خدمات و گردشگری نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

مساله اشتغال تنها محدود به بخش گردشگری ما نمی‌شود

در این خصوص امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه در بخش اشتغال اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ حوزه‌های مختلفی دارد و مساله اشتغال تنها محدود به بخش گردشگری ما نمی‌شود، گفت: مسلما بخش صنایع دستی ما اشتغال‌آفرینی خوبی دارد به طوری که از بسیاری از استان‌ها در این زمینه جلوتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی بخش صنایع دستی استان اصلا قابل مقایسه با گردشگری نیست و در بخش صنایع دستی ما به مراتب بالاتر از بخش گردشگری هستیم، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود که سهم اشتغال در بخش گردشگری پایین‌تر از متوسط کشوری است مسلما بخش گردشگری و آن هم سرمایه‌گذاری کلان را مد نظر دارد که این اتفاق در استان کمتر اتفاق می‌افتد و این مشکل نیز نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد.

این موضوع باید مورد مطالعه قرار گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: این موضوع که سهم گردشگری استان در اشتغال پایین است باید مورد مطالعه قرار گیرد و به نظر من این موضوع هنوز مطالعه نشده است چرا که ما از خیلی از استان‌های دیگر به ویژه در صنایع دستی جلوتر هستیم و حوزه صنایع دستی ما به مراتب بالاتر از بسیاری از استان‌ها هست و در برخی رشته‌ها مثل مسگری و چاقوسازی و ملیله و انگشتر‌سازی اشتغالزایی بسیار خوبی را داریم و می‌توان گفت که در تولید و عرضه صنایع دستی، ما از استان‌هایی هستیم که حرفی برای گفتن دارند.

بخشی از مشکلات در حوزه اشتغال آفرینی مربوط به اقتصاد استان است

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری نیز، بخشی از این مشکل مربوط به اقتصاد استان است، خاطرنشان کرد: در استان قریب به 6 تا 7 ماه است که تمامی مراحل سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را تسهیل کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری که در این حوزه ورود پیدا می‌کند، مشکلی نداشته باشد.

ارجمند با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار در بخش صنایع دستی ورود خوبی دارد، افزود: منتهی سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان با مبالغ پایین اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذاری کلان به ندرت اتفاق می‌افتد که  در تلاش هستیم که این اتفاق در استان پر رنگ‌تر شود و در حال حاضر اگر صحبتی می‌شود مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد در واقع منظور سرمایه‌گذاری کلان است.

سرمایه‌گذاری خرد در حوزه گردشگری بسیار خوب اتفاق می‌افتد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خرد در حوزه گردشگری بسیار خوب اتفاق می‌افتد به طوری که در 4 تا 5 ماه گذشته که تقریبا گردشگری ما تعطیل بوده نزدیک سی مورد پروانه اقامتگاه‌های بومگردی و سفره‌خانه‌های سنتی و هتل آپارتمان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه مطئنا زمانی که سرمایه‌گذار وارد استان شود و سرمایه‌گذاری کند، اشتغال‌آفرینی نیز شکل می‌گیرد؛ گفت: با جذب سرمایه‌گذار کلان می‌توان در زمینه اشتغال‌زایی نیز موثر‌ بود چرا که اگر هتلی افتتاح شود نیروی کار بیشتری برای افتتاح این هتل نیاز خواهد بود.

در جذب سرمایه‌گذار هیچ مشکلی با شهرداری نداریم

ارجمند با اشاره به اینکه در جذب سرمایه‌گذار هیچ مشکلی با شهرداری نداریم، گفت: 99 درصد سرمایه‌گذاری ما چه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی با موافقت شهرداری همراه بوده است و همکاری خوبی بین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری وجود دارد و اگر موردی هم مورد اختلاف بوده است به جهت این بوده است که شهرداری ضوابط و مقررات خود را اجرایی می‌کند و نمی‌توان به بهانه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، قوانین موجود در کشور را زیر پا گذاشت .

دلیل اصلی به مساله سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری برمی‌گردد

 در ادامه اویس کیانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در خصوص اینکه دلیل اصلی این موضوع که اشتغال در حوزه گردشگری در استان پایین‌تر از میانگین کشوری است، به مساله سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: استان‌هایی که می‌خواهند در حوزه گردشگری اشتغال‌آفرینی کنند همواره در زمینه جذب سرمایه‌گذار بسیار پویاتر عمل کرده‌اند و این خود موجب موفقیت آن‌ها شده است.

وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا و بر اساس بر‌آوردهای انجام گرفته با مبلغی در حدود 50 تا 60 میلیون تومان در حوزه گردشگری می‌توانستیم برای یک نفر اشتغال‌آفرینی کنیم در حالی که برآوردها حاکی بر این است که اشتغال‌آفرینی در صنایع دیگر در حدود 150 تا 200 میلیون تومان هزینه نیاز دارد.

در جذب سرمایه‌گذار بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم

وی با اشاره به اینکه شاید یکی از دلایل پایین بودن اشتغال‌آفرینی حوزه گردشگری در استان این باشد که ما در جذب سرمایه‌گذار بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: این عدم جذب گردشگر نیز به این سبب که فرآیند بسیار پیچیده و سختی را برای یک سرمایه‌گذار در دستگاه‌های متولی پیش‌بینی کرده‌‌‌ایم که از همین جهت گاها سرمایه‌گذار عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش می‌بخشد و می‌گوید اگر سرمایه‌گذاری هم کنم در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنم و وارد حوزه گردشگری نمی‌شوم و اگر هم مصمم باشد تا در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کند، می‌رود شهر دیگری را انتخاب می‌کند که این پروسه کمتر پیچیده باشد.

فرآیند جذب سرمایه‌گذار را تسهیل کنیم

کیانی با اشاره به اینکه باید فرآیند جذب سرمایه‌گذار را تسهیل ببخشیم‌، افزود: یکی دیگر از دلایلی که جذب سرمایه‌گذار در استان اتفاق نیفتاده است این است که سواد و آگاهی مسئولین در این رابطه کم است برای مثال شهرداری از یک سری از قوانین و مقررات پایه در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری طلاع ندارد و دو سه سال پیش رئیس جمهور یک موضوعی را به همه دستگاه‌ها ابلاغ زده است ولی اصلا شهرداری زنجان خبر ندارد و تنها زمانی که کسی در این زمینه ورود می‌کند و پیگیر این مساله می‌شود؛ متوجه این مساله می‌شود که می‌توان از این ابلاغیه نیز بهره برد.

وی افزود: استان‌هایی در زمینه گردشگری و سرمایه‌گذاری موفق عمل کرده‌اند که هماهنگی خوبی بین دستگاه‌ها و علی‌الخصوص شهرداری و میراث فرهنگی داشته باشند چرا که ما در حوزه شهری به هماهنگی این دو ارگان نیاز داریم و در استان ما چون این انفکاک بین شهرداری و میراث فرهنگی وجود ندارد و یا این قدر تغییر و تحولات و اختلاس‌گری‌ها رخ داده است که هنوز در این زمینه ارتباطات شکل نگرفته است و با توجه به اینکه شهردار و مدیرکل میراث فرهنگی هر دو تازه برای مدیریت این بخش‌ها انتخاب شده‌اند هنوز ارتباطات به قوت شکل نگرفته است.

خانه‌های بوم‌گردی نمی‌توانند اشتغال‌آفرینی چندانی داشته باشند

کیانی افزود: بایستی یک سری قواعد و قوانین بالا دستی پدید بیاید، تا این فرآیند تکمیل شود و آن موقع است که می‌توان تازه به این موضوع فکر کرد که اصلا چه طرح‌هایی در استان پیاده شود که ایجاد سرمایه‌گذاری کند چرا که در این سال‌هایی که ما فعالیت داشته‌ایم، بحثمان را روی اقامتگاه‌های بومگردی گذاشته‌ایم و فکر کرده‌ایم که اگر فقط مجوز اقامتگاه‌های بومگردی را بدهیم می‌توانیم به نقطه مناسبی در گردشگری برسیم در حالی که هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هیچ گردش مالی برای آنها رخ نداده است چرا که این خانه‌های گردشگری بیشتر تجارت خانوادگی است و یک خانواده هستند و اشتغال چنان که باید و شاید در این زمنه رخ نداده است. ضمن اینکه هیچ اصولی را در زمینه جذب گردشگر و بازاریابی به آنها آموزش نداده‌ایم و صرفا یک مجوز در این زمینه به آنها داده شده است و طبیعتا این موضوع باعث می‌شود که در بخش اشتغال‌زایی در این حوزه از  متوسط کشوری پایین‌تر باشیم.

باید در زمینه جذب گردشگر و احداث هتل‌ها برنامه داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه ما در این زمینه تنها کلنگ‌زنی بلد هستیم، گفت: اکنون یک هتل در گاوازنگ با نام گلریز کلنگ زده شده است و یک هتل دیگر در اول شهر آرا و یک هتل دیگر در روستای شیت و یک هتل دیگر در ابهر که ساخته شد و اصلا با استانداردهای هتلی جور نیست اما در خصوص جذب گردشگر و بازاریابی آنها هنوز فکری نشده است و هیچ برنامه‌ای وجود ندارد و بایستی در این زمینه برنامه خاصی وجود داشته باشد تا بتوان کارها را سر و سامان داد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگردشگری زنجانجذب سرمایه گذاراویس کیانی
sedayezanjannews.ir/nx3962


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»