کد خبر: 997
1397/11/14 - 19:46


فرصت طلایی اکران فیلم‌های جشنواره فجر در شهرستان‌ها

عدالت فرهنگی در سایه فیلم‌های فجر

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- پنج سالی است که فیلم‌های جشنواره فجر همزمان با تهران در شهرستان‌ها نیز اکران می‌شود و همین موضوع باعث داغ شدن بازاراکران‌های سینمایی  در شهرستان‌ها شده است. برخی معتقدند این اتفاق در واقع قدمی برای برقراری عدالت فرهنگی در شهرستان‌ها است و برخی ضمن اینکه این اتفاق را یک فرصت برای شهرستان‌ها می‌دانند از اکران فیلم‌های ضعیف‌تر این جشنواره در شهرستان‌ها گلایه دارند.

از همین رو صدای زنجان بر آن شد تا با جمعی از هنردوستان استان به مصاحبه بپردازد تا نظارت آنها را در خصوص اکران این فیلم‌ها در شهرستان‌ها جویا شود.

رئیس انجمن سینمای جوانان با اشاره به اینکه اکران فیلم‌های فجر همزمان با تهران و سایر شهرستان‌ها یک فرصت و اتفاق خوب برای شهرستان‌ها است که موجب عدالت فرهنگی می‌شود، گفت:اگر چه، به نظر می‌رسد که اکران فیلم‌های جدیدی که در جشنواره فجر شرکت می‌کنند به اکران فیلم در دوره‌های بعدی خود ضربه بزند و این به ساختار جشنواره برمی‌گردد که به نظر من اشتباه است و باید فیلم‌ها قبل از اینکه در جشنواره وارد شوند، نظیر جشنواره‌های مطرح دنیا به اکران عمومی در‌آیند ضمن اینکه این رویه هم اکنون در ایران چندان جواب نمی‌دهد.

لیلا بیگلی ادامه داد:  اکران فیلم‌های جشنواره فجر همزمان با تهران در شهرستان‌ها اتفاق  بسیار خوبی است و در واقع این سختی رفت و آمد به تهران و اسکان در آنجا برای تماشای فیلم‌های فجر بر علاقه‌مندان جشنواره فیلم فجر هموار می‌شود.

این مسئول با اشاره به سال‌های دور، افزود: در گذشته علاقه‌مندان و اهالی سینما برای دیدن فیلم‌های فجر مجبور بودند سختی راه را به جان بخرند و در صف‌های طولانی بلیت بایستند، ضمن اینکه هزینه اقامت و اسکان را در این ایام باید پرداخت می‌کردند، اما امروز این جشنواره به گونه‌ای برپا می‌شود که تمامی علاقه‌مندان، می‌توانند در استان خود به تماشای این فیلم‌ها بنشینند و این حرکت خوبی است.

بیگلی با اشاره به اینکه همواره سهمیه‌ای برای استان‌ها در زمینه فیلم‌های این جشنواره در نظر گرفته می‌شود، گفت: این گونه نیست که فیلم‌های ضعیف به شهرستان‌ها ارسال شود ضمن اینکه اگر ما ده فیلم خوب در این جشنواره داریم، این ده تا فیلم بین استان‌ها تقسیم می‌شوند و این طور نیست که همه فیلم‌های خوب را تنها به یک شهرستان اختصاص بدهند .

رئیس انجمن سینمای جوانان با اشاره به اینکه باید این موضوع را بپذیریم که مخاطب در استان‌ها کم است، گفت: این موضوع در واقع گامی در جهت برقراری عدالت فرهنگی است و ما همواره آرزو داشته‌ایم که در زمینه تئاتر هم این گونه باشد چرا که با اجرایی شدن این طرح‌ها مشکلات حاشیه‌ای مثل رفت و آمد و اسکان برای اهالی هنر کاهش می‌یابد و زمینه را برای شکوفایی آنها فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان قبل از پخش یک فیلم نسبت به کیفیت فیلم‌ها اظهار نظرکرد، گفت: این موضوع که قبل از اکران فیلم‌ها بخواهیم در مورد کیفیت فیلم‌ها نظر قطعی بدهیم یک بی‌عدالتی است چرا که هنوز هیچ داوری بر روی فیلم‌ها صورت نگرفته است. ضمن اینکه براساس شنیده‌ها، امسال فیلم‌های شرکت داده شده در این جشنواره فیلم‌های قوی هستند و کیفیت جشنواره امسال نسبت به سال‌های قبل به مراتب بالاتر است.

این مسئول با اشاره به اینکه امید است اداره فرهنگ و ارشاد در این زمینه توجه ویژه‌ای به قشر فیلم‌ساز استان داشته باشد، گفت: امید است که مسئولین امر تخفیف ویژه‌ای را برای فیلمسازان استانی در نظر بگیرند ضمن اینکه اگر هم تخفیف داده نشود همواره قشرهنرمند ما از این فیلم‌ها استقبال کرده‌اند.

در ادامه جعفر صیادی یکی از کارگردانان جوان استان زنجان با اشاره به اینکه پیش ازافتتاح سینما روشا، زنجان تنها یک سینما داشت، گفت: تنها سینمای زنجان در ایام اکران فیلم‌های فجر به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت غالبا مجبور به اکران چهار فیلم سینمایی به صورت پشت سر هم بود در حالی که این رویه اصولی و استاندارد نیست. ضمن اینکه همین مسئله گاهی موجب می‌شد سینما مخاطب فیلم سینمایی خود را هم از دست بدهد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سینماها در استان می‌تواند گامی در جهت بهتر دیده شدن فیلم‌های این جشنواره باشد، ادامه داد: فیلم‌های جشنواره فجر، فیلم‌هایی هستند که نسبت به سایر فیلم‌های جشنواره‌های دیگر از کیفیت بهتری برخوردارند و از همین رو مخاطبین همواره به دنبال دیدن این فیلم‌ها هستند.

این کارگردان با اشاره به اینکه اکران این فیلم‌ها به صورت همزمان با تهران می‌تواند موجب به روز بودن هنرمندان شهرستان‌ها باشد، گفت: در صورتی که تبلیغات نسبت به برگزاری این جشنواره‌ها پر رنگ‌تر شود می‌توان امید داشت که استقبال از این فیلم‌ها بیشتر شود چرا که اگر می‌خواهیم فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه شکل بگیرد باید تبلیغات و اطلاع‌رسانی خوبی نیز در این زمینه انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه «به نظر شما آیا فیلم‌های دسته چندم این جشنواره در شهرستان‌ها اکران می‌شوند و فیلم‌هایی که حرفی برای گفتن داشته باشند کمتر در شهرستان‌ها به اکران در می‌آیند»، گفت: هنوز داوران در این زمینه هیچ داوری نداشته‌اند و این طور نیست که به صرف یک اسم خوب و تعریف‌هایی که پشت یک فیلم وجود دارد بتوان نسبت به فیلم‌ها اظهار نظر کرد هر چند به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری‌های وزرات ارشاد در زمینه انتخاب فیلم‌ها به سمتی حرکت می‌کند که با فرهنگ هر شهر به گونه‌ای متناسب‌تر باشد، این مسئله خود گاهی موجب می‌شود تا فیلم‌هایی که کیفیت بهتری دارند بنا به سیاست‌هایی که در وزارت ارشاد وجود دارد، در شهرستان‌ها اکران نشود.

صیادی با اشاره به اینکه غالبا سانس‌های موفق در سینما بین 17 عصر تا 21 است، گفت: اختصاص سانس 21.5 در این دوره از جشنواره  در سینمای های استان به نظر می‌رسد کمی ناشیانه باشد چرا که کمتر کسی تمایل دارد در این سانس در سینماها حضور پیدا کند ضمن اینکه برودت هوا در این فصل هم در کاهش مخاطب در این ساعات بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی در زمینه کم‌لطفی صدا و سیما نسبت به این جشنواره‌ها افزود: معمولا صدا و سیما در زمینه معرفی فیلم‌های فجر در قاب تلویزیون کم لطفی می‌کند در صورتی که اگر صدا و سیما به نقد هر کدام از این آثار بپردازد، می‌تواند موجب تبلیغ و در ثانی جذب مخاطب بیشتر در سینماها گردد.

این کارگردان جوان در پاسخ به اینکه «آیا سینماگران استان در زمینه خرید بلیت این فیلم‌ها و یا تخفیف از سوی نهاد‌های مرتبط حمایت می‌شوند»، گفت: طی سال‌های گذشته این حمایت‌ها از سوی نهادهای مرتبط صورت می‌گرفت و از این لحاظ مشکلی وجود نداشت اما اینکه امسال در این زمینه چگونه اقدام شود سوالی است که باید از سوی مسئولین پاسخ داده شود ضمن اینکه به نظر می‌رسد امسال این حمایت‌ها تاحدودی کاهش یافته است.

 در ادامه مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری، با اشاره به اینکه پخش همزمان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها که در چند سال اخیر اجرا می‌شود در واقع یک اتفاق فرهنگی خیلی خوب است که با رخدادش موجب توازن فاصله‌‌های بین پایتخت و شهرستان‌ها در برخورداری از ظرفیت‌های این رویداد مهم می‌تواند باشد، ادامه داد: از این رو می‌توان گفت که بی‌شک این اتفاق یک مزیت محسوب می‌شود، البته این اتفاق با توجه به سرعت انتقال اطلاعات و کم شدن فاصله‌ها، دیر یا زود باید می‌افتاد.

میثم سیفی خاطرنشان کرد: تولیدات سینمایی که در این جشنواره اکران می‌گردند در واقع ویترینی از بهترین فیلم‌هایی هستند که قرار است در طول یک سال و به نوبت وارد چرخه اکران عمومی گردند و بسته به شرایط جمعیت سینمادوستان هر شهرستان، قطعا در بالاتر بردن سطح فرهنگی مخاطبان خود اثرگذار خواهد بود.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx997


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»