کد خبر: 3482
1399/03/15 - 19:41


پاسخ رئیس شورای شهر زنجان به سوالی درباره سرانجام وعده‌های جذب سرمایه‌گذار برای مدیریت پسماند شهر:

همه پروژه‌های پسماند سرِ کاری بودند

عباس راشاد: با روند فعلی احتمالاً لایحه بعدی در مدیریت پسماند، تولید انرژی اتمی از پسماند است!

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به سرانجام پروژه‌های پیش‌بینی شده و تلاش‌های شهرداری و شورای شهر برای ساماندهی و مدیریت پسماند شهر زنجان این‌گونه عنوان کرد که به نظر می‌رسد همه مباحث مطرح شده در طول 6 سال گذشته در مورد پروژه پسماند و جذب سرمایه‌گذار برای آن سرِ کاری بوده است.

عباس راشاد در واکنش به این موضوع که در طول سال‌های گذشته طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی برای ساماندهی پسماند و مدیریت آن در شهرداری و شورای شهر مطرح شده ولی تاکنون هیچ اقدام عملی را شهروندان شاهد نبودند، اظهار کرد: «بنده معتقدم آنچه در شورای چهارم و پنجم در مورد پروژه پسماند و جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان مطرح بود همه سرِ کاری بود و این موضوع را پیش از این نیز در جلسه علنی شورای چهارم و پنجم مطرح کردم.»

وی در پاسخ به دلیلش در مورد سرکاری بودن جذب سرمایه‌گذار برای پروژه پسماند در طول سال‌های گذشته این‌گونه عنوان کرد: «وقتی در اوج تحریم‌ها شرکت سرمایه‌گذاری به اسم «گلوبال انرژی» که در انگلستان به ثبت رسیده است را معرفی کردند بنده در جست‌وجوی خود چنین شرکت ثبت شده‌ای را ندیدم در حالی که به شورا عنوان کرده بودند که شرکت معروفی در مدیریت پسماند انگلستان است.»

رئیس شورای شهر زنجان در ادامه توضیحات خود خاطرنشان کرد: حجم سرمایه‌گذاری که آن زمان برای پروژه پسماند شهر زنجان عنوان کردند باورکردنی نبود چرا که در ایام تحریم این میزان سرمایه‌گذاری  برای تبدیل پسماند به انرژی آن هم در شهر زنجان توسط یک شرکت معروف انگلیسی دور از ذهن بود.

وی با بیان این‌که میزان پسماند تولیدی شهر زنجان در روز حدود 300 تن بوده که با در نظر گرفتن پسماند شهرهای اطراف این میزان به 400 تن در روز می‌رسد، افزود: کارخانه‌ای که برای پسماند بنا می‌شود روزانه حداقل حدود هزار تن پسماند نیاز دارد تا فعالیتش صرفه اقتصادی داشته باشد.

راشاد با تأکید بر این‌که اصرار بنده بر انتخاب مسیرهای عقلانی و درست در مدیریت پسماند و سرمایه‌گذاری در این بخش بود، تصریح کرد: در شهرهای مختلف برای مدیریت پسماند روش‌های مختلفی به کار برده می‌شود به طوری که برای تولید انرژی از پسماند فقط یک نیروگاه کوچک در تهران متعلق به شهرداری وجود دارد که با سوزاندن پسماند بخار تولید کرده و برای راه‌انداختن توربین‌ها استفاده می‌کنند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که در دوره سوم و چهارم شورا موضوع تفکیک زباله در مقصد و مبدأ به عنوان روش مدیریت پسماند شهر زنجان مطرح شد، با کنایه این‌گونه عنوان کرد: به نظر می‌رسد با این رویه‌ای که پیش می‌رویم احتمالاً لایحه بعدی در مورد مدیریت پسماند، تولید انرژی اتمی از پسماند باشد.

همه برنامه‌های جذب سرمایه‌گذار در مدیریت پسماند کنار گذاشته شد

رئیس شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر تمامی این روش‌ها در مورد مدیریت پسماند کنار گذاشته شده است، بیان کرد: بله، در شورای سوم زمانی که موضوع تفکیک زباله از مبدأ مطرح شد الگوبرداری از شهر آمستردام هلند عنوان شد در شورای چهارم موضوع تفکیک زباله در مقصد مطرح شد و پس از آن هم تولید برق از پسماند بود. حالا این‌که شباهت‌های شهر زنجان و آمستردام چه بود و بر چه اساسی این مقایسه‌ها انجام شد خود جای بحث دارد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر گروه‌های مختلفی در حوزه تفکیک زباله فعال بوده و برخی از شهروندان نیز این موضوع را مد نظر قرار داده و زباله‌های‌شان را جداسازی می‌کنند، خاطرنشان کرد: همین فعالیت‌های اولیه می‌تواند آغازگر مدیریت اصولی و استفاده از شیوه‌های عقلانی در حوزه پسماند باشد.

گفتنی است بحث مدیریت پسماند در کشور از سال 74 در شهرداری تهران آغاز شد و به طرح جامع مدیریت پسماند تبدیل شد. تهیه و تصویب قانون مدیریت پسماندها در مجلس شورای اسلامی مورد  تصویب قرار گرفت و در سال 83 نیز توسط دولت وقت ابلاغ شد.

زنجان باید در سال 92 جمع‌آوری زباله‌ها به صورت تفکیک شده را اجرایی می‌کرد

طبق آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها در سال 83 شهرداری‌ها موظف به اجرای مقررات مربوط به مدیریت پسماند عادی شهری  بوده و شهرداری‌های شهرهای کمتر از یک میلیون نفر جمعیت تا پایان سال 92 باید برای تفکیک زباله‌ها اقدام می‌کردند. از همین رو بر اساس سرشماری انجام شده در سال 90 جمعیت شهر زنجان حدود 388 هزار و 796 نفر اعلام شده است که می‌توان گفت این شهر از جمله شهرهای زیر یک میلیون نفر جمعیت محسوب شده و بر همین اساس در سال 92 باید جمع‌آوری زباله‌ها به صورت تفکیک شده انجام می‌شد.

با وجود گذشت بیش از 6 سال از مدت زمان مقرر شده هنوز در شهر زنجان نه تنها سيستم‌های جمع‌آوری، حمل، تخليه، دفن، تبديل و بازيافت بهداشتی زباله پياده‌‌سازی نشده بلکه با روند فعلی و وجود ديدگاه‌های موجود عملياتی شدن مراحل ياد شده در شهر زنجان شايد در دراز مدت نیز به نتيجه منجر نشود و سهم مردم زنجان از این طلای کثیف فقط آلودگی آن باشد در حالی شهرستان ابهر شاهد اجرایی شدن این پروژه است که چندین ماه پس از این تصمیمی که در شهر زنجان گرفته شد برای اجرایی شدن آن اقدام کرده و با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی آن را در شهر خود عملیاتی کردند.

شرکت آیته‌سازان ارگ نخستین سرمایه‌گذار پروژه پسماند

شرکت آتيه‌سازان ارگ نخستين سرمايه‌گذاری بود که در طول فراخوان عمومی برای انجام پروژه  پسماند در سال ۹۳ جذب شد ولی با تعلل يکساله شهرداری در واگذاری پروژه به سرمايه‌گذار مرتبط شرکت مذکور حاضر به انجام پروژه نشد.

در آن زمان اعضای دور چهارم شورای شهر دليل تعلل شهرداری را وجود نواقص در اسناد پروژه  پسماند عنوان کردند که اصلاحاتی در اسناد قرارداد انجام و طرح مورد نظر با بحث‌های کارشناسی انجام شده مورد بازبينی قرار گرفت.

مديرعامل سازمان سرمايه‌گذاری شهرداری زنجان بهمن ماه سال ۹۴ اعلام کرده بود دومين فراخوان عمومی جذب سرمايه‌گذار برای پروژه پسماند قرار است تا ۱۰ روز آينده انجام شود.

حبيب يگانه، شهردار وقت زنجان نيز در زمينه تعيين تکليف پروژه پسماند سال ۹۴ در جمع خبرنگاران عنوان کرده بود که در صورت عدم موفقيت در امر جذب سرمايه‌گذار برای انجام پروژه پسماند، شهرداری خود در ۳ ماهه نخست سال ۹۵ اقدام به اجرای يکی از خطوط پردازش پروژه می‌کند. وجود مشکلات مالکيتی در زمين پروژه پسماند واقع در «مهتر چايی» از ديگر موانع موجود در انجام پروژه مذکور بود که از سوی شهردار زنجان مطرح شد.

این سخنان شهردار وقت در حد وعده وعید باقی ماند و شهردار و شورای جدید با رویکردها و دیدگاه‌های متفاوت روی کار آمدند و راه چندین ساله را دوباره از سر گرفتند و برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در سال‌های قبل با روی کارآمدنشان در لای هزاران پرونده مختومه ماند و شورای دور پنجم در ماه‌های نخستین فعالیت خود گام بلندی برای اجرایی کردن پروژه پسماند برداشت و سرمایه‌گذار خارجی را برای ایجاد کارخانه پسماند و تولید برق از زباله را پای میز قرارداد کشاند ولی حالا رئیس شورای شهر مدعی است همه آن‌ها سر کاری بوده است.

شركت گلوبال گرين انرژی، سرمايه‌گذار دوم

شركت گلوبال گرين انرژی، سرمايه‌گذاری بود که برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد. هیئت عالی این شرکت در تاريخ ۱۵ و۱۶ مهر سال 96 در شهر زنجان حضور یافته و در طی جلساتی با مدیران شهری و استانی بر تداوم مناسبات تأكيد کردند.

مدیرعامل شرکت گلوبال انرژی که در آن زمان عنوان کرده بود که در کشور انگلستان فعالیت داشته و بخش اصلی آن در لندن مستقر است مهم‌ترين هدف‌ از مشارکت در پروژه پسماند را سودآوری اعلام کرده بود.

پرادویچ، مدیرعامل شرکت گلوبال انرژی به عدم استفاده از اکسیژن در این کارخانه اشاره کرده و گفته بود که هیچ ماده‌ای در این کارخانه نمی‌سوزد و گاز دی‌اکسید کربن نیز تولید نمیشود.

استخدام نیروهای بومی زنجان یکی از اولویت‌های شرکت مذکور در اجرای پروژه پسماند بود که در این بین مدیرعامل شرکت مذکور به استخدام حدود ۶۰ نفر در این کارخانه اشاره داشته و پیشنهاد انجام این فعالیت را در پنج مکان دیگر می‌دهد.

مسيح‌اله معصومی، شهردار وقت زنجان نیز در این جلسه عنوان می‌کند که مطمئن هستم فعاليت شركت سرمايه‌گذار احداث كارخانه توليد برق از پسماند شهر زنجان با حفظ محيط زيست سبب گسترش توليد انرژی‌های  پايدار و تجديد‌پذير می‌شود.

در نهایت خدایی، رئیس وقت کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر زنجان نیز دو سال پیش در مورد سرانجام سرمایه‌گذاری شرکت انگلیسی و عدم پیشرفت پروژه پسماند مشکل اصلی را تنگناهای اقتصادی به وجود آمده و نوسانات بازارهای ارزی و نیز تغییرات محسوس در برآوردهای کارشناسی انجام شده توسط شرکت مذکور دانسته و عنوان کرده بود که کاهش تضمین برق خریداری شده از سوی دولت علت اصلی عدم پیشرفت پروژه پسماند توسط شرکت انگلیسی بود.

حالا که بیش از 6 سال از موضوع مدیریت پسماند و جذب سرمایه‌گذار در شهر زنجان می‌گذرد و در کنار  صرف ساعت‌ها وقت برای  بحث و بررسی و وعده وعیدهای مسئولان به شهروندان، حالا رئیس شورای شهر در پاسخ به سرانجام سال‌ها بحث و بررسی و صرف هزینه‌های قابل توجه، به سرکاری  بودن همه این فعالیت‌ها اشاره داشته و آب پاکی را بر دستان شهروندان ریخت و آتش بسیاری از سوال‌های بی‌جواب مردم در این زمینه را بیش از پیش شعله‌ور کرد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمدیریت پسماند شهر زنجانعباس راشادجذب سرمایه گذار پسماند
sedayezanjannews.ir/nx3482


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»