کد خبر: 16714
1404/08/05 - 9:49


صدای زنجان از مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر زنجان گزارش می‌دهد؛

ناوگان لنگ حمل و نقل شهری

یکی از شهروندان زنجانی: اگر ناوگان حمل‌ونقل عمومی گسترش یابد، بسیاری از مردم تمایل دارند از وسایل عمومی استفاده کنند/یکی از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی زنجان: نبود ایستگاه‌های مشخص، محل استراحت، ساعات کاری طولانی و کمبود قطعات از مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی است/رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر زنجان: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ظرفیت تأمین شده است، باید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشته باشیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: در سال‌های اخیر، وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر زنجان یکی از چالش‌های اصلی مدیریت شهری و دغدغه‌های روزمره شهروندان بوده است. با وجود اجرای برنامه‌های مختلف، ایجاد مسیرهای جدید و ورود ناوگان نوسازی‌شده، همچنان استقبال مردم از استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پایین گزارش می‌شود.

شهروندان زنجانی بر این باورند که بدون خودروی شخصی نمی‌توان به راحتی در سطح شهر تردد کرد. نبود مسیرهای فراگیر، کمبود ایستگاه‌های مشخص، فرسودگی بخشی از ناوگان، عدم رعایت برنامه‌های زمان‌بندی و نبود هماهنگی بین خطوط، از جمله چالش‌هایی است که طی سال‌های اخیر موجب کاهش اعتماد مردم به سیستم حمل‌ونقل عمومی شده است.

با این حال، ورود برخی مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های جدید و تعریف مسیرهای تازه از جمله محور بیسیم، آزادگان و سایت امام، تا حدی باعث افزایش استفاده شهروندان شده است. اما این اقدامات هنوز نتوانسته است خواست مردم را برآورده کند و ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به‌عنوان یک وسیله قابل اعتماد و مورد اتکا در نگاه شهروندان جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

کارشناسان شهری معتقدند که کاهش استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی، به افزایش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه تشدید ترافیک در هسته مرکزی و دیگر نقاط شهر منجر شده است. بر این اساس، بهبود و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی زنجان نه تنها می‌تواند رفاه شهروندان را افزایش دهد، بلکه یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش ترافیک و بهبود جریان رفت‌وآمد در شهر محسوب می‌شود.

بنابراین، توجه ویژه به ارتقای کیفیت خدمات، توسعه مسیرها، بهبود ایستگاه‌ها و نوسازی ناوگان، بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد تا اعتماد مردم به حمل‌ونقل عمومی بازگردد و زنجان به سمت شهری با ترافیک کمتر و جابه‌جایی آسان‌تر حرکت کند.

اگر برای همه مسیرها اتوبوس باشد، استفاده می‌کنم

یکی از شهروندان زنجانی با انتقاد از کمبود اتوبوس در برخی مسیرهای شهری گفت: در بسیاری از مناطق شهر ایستگاه‌های اتوبوس محدود است و بعضی مسیرها اصلاً تحت پوشش ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار ندارند.

یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار کرد: برای تردد در سطح شهر خیلی وقت‌ها نمی‌توانم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنم، چون در برخی مسیرها اصلاً اتوبوس وجود ندارد و در بعضی مناطق نیز تعداد ایستگاه‌ها بسیار کم است.

وی با بیان اینکه در برخی محله‌ها مسیر تردد اتوبوس‌ها طوری طراحی نشده که برای همه قابل استفاده باشد، افزود: مثلاً مسیرهایی که تاکسی‌خور هم نیستند، عملاً با اتوبوس پوشش داده نمی‌شوند و مردم مجبورند از خودرو شخصی استفاده کنند.

این شهروند در ادامه با اشاره به افزایش ترافیک شهری گفت: با توجه به اینکه ترافیک در سطح شهر زنجان افزایش یافته، ترجیح می‌دهم اگر ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای همه مناطق فعال شود، از خودرو شخصی استفاده نکنم اما در حال حاضر چون بعضی مسیرها اصلاً اتوبوس ندارند، ناچار به استفاده از خودروی شخصی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ناوگان حمل‌ونقل عمومی گسترش یابد و برای همه مناطق شهر اتوبوس در نظر گرفته شود، بسیاری از مردم تمایل دارند از وسایل عمومی استفاده کنند اما متأسفانه در حال حاضر چنین امکانی برای همه محله‌ها فراهم نیست.

گلایه رانندگان اتوبوسرانی زنجان از نبود ایستگاه‌های مشخص، ساعات کاری طولانی و کمبود قطعات

یکی از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی زنجان نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به شرایط سخت کاری رانندگان و برخی مشکلات فنی و ساختاری ناوگان، از مسئولان شهری خواست تا برای رفع این مسائل و افزایش رضایت شهروندان برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.

علیرضا شهبازی اضافه کرد: از مهم‌ترین مشکلات ما رانندگان، ساعات کاری بسیار طولانی است، از ساعت ۶ صبح تا حدود ۸:۳۰ شب در حال کار هستیم و زمانی که از مسیر حرکت برمی‌گردیم، معمولاً تا ساعت ۱۰ شب طول می‌کشد و عملاً تمام روز در مسیر هستیم.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی رانندگان گفت: با این حجم کار، اگر دو نفر بخواهند به‌صورت پاره‌وقت روی یک ماشین کار کنند، درآمد به‌هیچ‌وجه پاسخگوی هزینه‌ها نیست، حتی خرج رفت‌و‌آمد و خورد‌و‌خوراک روزانه ما هم از آن تأمین نمی‌شود، چه برسد به پرداخت اجاره منزل و سایر هزینه‌های زندگی.

شهبازی درباره وضعیت ناوگان جدید و مسیرهای اتوبوسرانی گفت: ناوگان جدید که وارد شده، شامل خودروهای میدل‌باس (مینی‌بوس‌های متوسط) است که به‌جای اتوبوس‌ها به کار گرفته شده‌اند. به نظر من کسانی که این تصمیم را گرفتند، بهترین تصمیم را اتخاذ کردند، چون این خودروها قدرت مانور زیادی دارند. مناطقی مثل خیابان صفا، کوچه مشکی یا مسیرهای بالاتر برای تردد اتوبوس‌های بزرگ مناسب نیست، ولی میدل‌باس‌ها به‌راحتی می‌توانند در این مسیرها تردد کنند.

وی ادامه داد: البته به شرطی که مردم واقعاً همکاری کنند و وارد خطوط ویژه نشوند. در ساعات اوج ترافیک، گاهی خودروهای شخصی در مسیر حرکت ما می‌ایستند یا مزاحم رفت‌و‌آمد می‌شوند. اگر مردم رعایت کنند، ناوگان جدید می‌تواند خیلی مؤثرتر عمل کند.

این راننده درباره مشکلات رفتاری و نبود ایستگاه‌های مشخص نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که در بسیاری از نقاط شهر، ایستگاه‌های مشخص برای سوار و پیاده شدن وجود ندارد. مردم هر جا بخواهند می‌گویند "نگه دارید"، در حالی که اگر کوچک‌ترین اتفاقی برای مسافر بیفتد، نه بیمه قبول می‌کند و نه سازمان مسئولیت را می‌پذیرد، نبود نشانک‌های مشخص برای ایستگاه‌ها هم ما را اذیت می‌کند و هم برای خود مردم مشکل‌ساز است.

شهبازی افزود: در بعضی مسیرها تابلو ایستگاه وجود دارد، اما در بسیاری از نقاط نه. گاهی مسافر وسط فلکه، چهارراه یا حتی هنگام چراغ قرمز می‌گوید "نگه دار"، و اگر توقف نکنیم، ناراحت می‌شود و گله می‌کند. از صبح تا شب که در مسیر هستیم، بارها درگیر چنین بحث‌هایی می‌شویم و این فشار روانی زیادی بر راننده وارد می‌کند.

یکی دیگر از رانندگان شهری با بیان اینکه انتظار ما از شورای شهر و شهرداری این است که در مرحله اول درباره ایستگاه‌ها فرهنگ‌سازی کنند تا مردم بدانند کجا باید سوار یا پیاده شوند، ادامه داد: موضوع دوم مربوط به مشکلات فنی خودروها است. برخی از این خودروهای جدید ایرادات فنی دارند و با کوچک‌ترین نقص، از سرویس خارج می‌شوند و بعضاً چند ماه در پارکینگ می‌مانند.

این راننده خاطرنشان کرد: خودروهایی که برای ناوگان زنجان تهیه شده، از اصفهان آمده‌اند و نمایندگی‌شان هم در همان شهر است. وقتی قطعه‌ای خراب می‌شود، چون در زنجان لوازم یدکی‌اش وجود ندارد، باید تا رسیدن قطعه از اصفهان منتظر بمانیم و در این مدت خودرو خوابیده است، اگر واقعاً مسئولان بخواهند کمکی کنند، باید فکری برای این مسئله کنند تا هم رانندگان و هم مردم متضرر نشوند.

وی با اشاره به وضعیت کارگاه‌های تعمیر ناوگان گفت: جایی که ما خودروها را پارک می‌کنیم، همان‌جا کارگاه تعمیر هم هست، اما امکانات کافی وجود ندارد، نیروی انسانی کم است، ابزار و لوازم یدکی کامل نیست و همین موضوع باعث تأخیر در رفع مشکلات خودروها می‌شود. لازم است مسئولان مربوطه واقعاً به این بخش‌ها سر بزنند و مشکلات را از نزدیک ببینند.

شهبازی گفت: ما رانندگان دوست داریم مردم از ناوگان عمومی استفاده کنند و خدمات بهتری بگیرند. اگر مسئولان شهرداری و شورا همکاری کنند و به مشکلات فنی، ایستگاه‌ها و قطعات توجه بیشتری شود، هم راننده راحت‌تر کار می‌کند و هم مردم با آرامش بیشتری سفرهای درون‌شهری خود را انجام خواهند داد.

 باید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه اتوبوس و وسیله حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم تا بتوانیم خدمات مطلوب ارائه دهیم

سعید نجفی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر زنجان در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار کرد: زمانی که ما شورا را تحویل گرفتیم، وضعیت حمل‌ونقل شهری زنجان خیلی خوب نبود، یعنی اصلاً خودروی ملکی نداشتیم. تنها حدود ۳۰ دستگاه خودروی خصوصی داشتیم که آن‌ها هم فرسوده بودند.

وی با بیان اینکه پس از بررسی‌ها، ۲۰ دستگاه از اتوبوس‌ها برای بازسازی در نظر گرفته شد که اکنون در چرخه خدمات قرار دارند، اضافه کرد: همچنین تعدادی اتوبوس نو خریداری کردیم و ۳۶ دستگاه مینی‌بوس جدید نیز به ناوگان اضافه شد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر زنجان ادامه داد: رنگ‌آمیزی ناوگان نیز انجام شده است و در حال حاضر حدود ۱۷۵ تا ۱۸۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در شهر زنجان فعال هستند و خدمات ارائه می‌دهند.

نجفی با اشاره به نیاز شهر زنجان به توسعه ناوگان گفت: با توجه به شاخص‌های حمل‌ونقل شهری، برای هر هزار نفر جمعیت باید یک دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شود.

عضو شورای شهر زنجان با بیان اینکه با جمعیت حدود ۵۰۰ هزار نفری شهر زنجان، ما باید  ۴۰۰ دستگاه اتوبوس و وسیله حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم تا بتوانیم خدمات مطلوب ارائه دهیم، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد این ظرفیت تأمین شده است.

وی با بیان اینکه در مقطعی وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی واقعاً در حال احتضار بود، اما اکنون شرایط بهبود یافته و شهرداری زنجان نیز شبانه‌روزی در حال تلاش است، اضافه کرد: از محل اوراق و سایر منابع نیز برای تقویت ناوگان اقداماتی انجام شده تا حمل‌ونقل شهری زنجان توسعه پیدا کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر زنجان درباره بازگشت اعتماد مردم به ناوگان عمومی نیز گفت: در مقطعی، ناوگان حمل‌ونقل تقریباً تعطیل و به صفر رسیده بود.

وی با بیان اینکه این وضعیت باعث بی‌اعتمادی مردم و از بین رفتن پیوند آن‌ها با ناوگان ش. اما زمانی که ما فراخور جمعیت و مسافر از مینی‌بوس، ون و اتوبوس‌های نو استفاده کردیم، مسیرها را تغییر دادیم و ایستگاه‌های جزیره‌ای را جمع‌آوری کردیم، خاطر نشان کرد: استقبال مردم به‌طور قابل توجهی افزایش یافت.

نجفی با اشاره به اینکه امروز از تقاضاهایی که از سوی مردم به شهرداری و شورا ارائه می‌شود، مشخص است که شهروندان تا چه اندازه از حمل‌ونقل عمومی استقبال کرده‌اند، عنوان کرد: قبلاً مردم استفاده‌ای از ناوگان نداشتند چون عملاً حمل‌ونقل شهری وجود نداشت، اما امروز نه‌تنها از خدمات استفاده می‌کنند بلکه با حضور و مطالبه‌گری خود نشان داده‌اند که دوباره با حمل‌ونقل شهری زنجان آشتی کرده‌اند.

نجفی با بیان اینکه با اضافه شدن وسایل حمل‌ونقل جدید به ناوگان شهری، خدمات‌رسانی بیشتر و بهتری به شهروندان ارائه خواهد شد، ادامه داد: اصلاح خطوط اتوبوس‌ها نیز در دستور کار است و همکاران شهرداری در حال انجام این اصلاحات هستند تا بهترین خدمات ممکن ارائه شود.

وی در خصوص زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها و موضوع هوشمندسازی گفت: در حال حاضر چند مدتی است که در خصوص هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل اقدام کرده‌ایم. تاکنون یک‌بار و دوبار سامانه راه‌اندازی شده، اما به دلیل برخی مشکلات هنوز به‌طور کامل فعال نشده است، امیدواریم این مشکلات برطرف شود و شرکت مجری بتواند به‌صورت کامل وارد عمل شود.

نجفی ادامه داد: با اجرای کامل سامانه هوشمندسازی، رفت‌وآمد اتوبوس‌ها و زمان‌های حرکت مشخص خواهد شد و شهروندان زمان انتظار کمتری خواهند داشت. تحقق این موضوع نیازمند دو عامل است؛ یکی هوشمندسازی ناوگان و دیگری افزایش تعداد وسایل حمل‌ونقل شهری.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۷۵ تا ۱۸۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در زنجان فعال هستند، اما با توجه به سرشماری قبلی و جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهر، برای رسیدن به شرایط مطلوب به حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم تا بتوانیم خدمات مناسب به شهروندان ارائه دهیم، افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد این ظرفیت فراهم شده است.

انتهای پیام/

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجاناتوبوسحمل و نقلسمیه محرمی
sedayezanjannews.ir/nx16714


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»