رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان: مخالف بازگشایی پیادهراه سبزهمیدان هستیم/عضو شورای شهر زنجان: محور سبزهمیدان صرفا برای خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بازگشایی میشود/کارشناس حوزه گردشگری و مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان: باز کردن محور پیادهراه سبزهمیدان پاک کردن صورت مسئله است، نه راهحل!
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: طرح پیادهراه سبزهمیدان 4 آذرماه 1397 و همزمان با ولادت
پيامبر (ص) با اعتباری بالغ بر 30 ميليارد ريال به بهرهبرداری رسيد. این طرح از ابتدای
اجرا منتقدانی داشت و کسبه از قرار گرفتن بازار سنتی زنجان در بن بست گلایه داشتند
در آن زمان اهالی بازار و کسبه با تجمع و دیدارهای مختلف سعی کردند دلایل خود برای
مخالفت با این طرح که بیشتر با رویکرد قرار گرفتن بازار سنتی زنجان به عنوان قلب
اقتصادی در بن بست بود را به گوش مسئولان رساندند و تاکید داشتند این شرایط میتواند
به درآمد بازاریان آسیب زده و همچنین موجب سردرگمی مسافران و گردشگران شود.
این در
حالی بود که موافقان این طرح به پروژههای موفق در این حوزه در سایر شهرها اشاره
کرده و معتقد بودند، تردد پیاده مسافران و شهروندان فرصتی برای استفاده از ظرفیت
بافت تاریخی شهر و همچنین بیشتر دیده شدن واحدهای صنفی در این محور است.
با
وجود گذشت قریب به 8 سال از آغاز فعالیت این محور انتقادات نسبت به آن ادامه دارد،
یکی از انتقاداتی که همواره به این طرح وارد بوده؛ ناقص اجرا شدن آن است، تردد
موتورسیلکت و خودرو در ساعات مختلف این پروژه را به یک پروژه نه چندان موفق تبدیل
کرده است در این میان این روزها طرح مجدد بازنگری در پروژه سبزهمیدان این پروژه
را با چالش مواجه کرده است.
در این
زمینه بازاریان، اهالی و کسبه خیابانهای اطراف طی
نامه سرگشادهای به محسن صادقی استاندار زنجان و مسعود بیاتمنش معاون هماهنگی
عمرانی استاندار زنجان خواستار رفع محدودیت تردد در این محور شدند.
در این
نامه آمده است، همانگونه که مستحضرید پیادهراه سبزه میدان شریان اصلی شهر را قطع
وسالها همشهریان به ویژه اهالی، بازاریان و کسبه اطراف و حتی گردشگران ورودی را
سرگردان و دچار مشکل کرده است، متاسفانه اندک مزیتهای مسدودی، بر عیوب فراوان آن سایه افکند و مسیر
فوق برخلاف نظر بهره برداران به مسدود ماندنش ادامه داد.
با عنایت
به نظرهای کارشناسی که باز بودن این مسیر را موجب کاهش ترافیک خیابانهای اقماری دانسته و از همه مهمتر موجب رضایت
بازاریان، اهالی و کسبه خیابانهای اطراف و همچنین
تسهیل تردد گردشگران میدانند، خواهشمند است دستور فرمائید مسیر فوق از مسدودی و محدودیت
فوق آزاد گشته و برای همیشه ۲۴ ساعته باز باشد.
مخالف
بازگشایی پیادهراه سبزهمیدان هستیم
بازگشایی
پیادهراه سبزهمیدان موضوعی است که به نظر میرسد در پی طرح مجدد موضوع پیادهراه
سبزهمیدان در شورای ترافیک استان بار دیگر به یک موضوع داغ و پرچالش در شهر زنجان
تبدیل شده است، در این زمینه سید حبیب موسوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان
در گفتوگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه ظاهرا این موضوع در شورای ترافیک
مطرح و تصویب شده است، میگوید: راهور با بازگشایی پیادهراه سبزهمیدان مخالف
است.
رئیس
پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان با اشاره به اینکه این پیشنهاد از سوی شهرداری
زنجان طرح شده است، بیان میکند: پلیس راهور با این موضوع مخالف است ولی به نظر میرسد
ادامه فعالیت این محور به صورت پیادهراه برای موضوعات ترافیکی سطح شهر بهتر باشد.
مصوبه
اولیه طرح پیادهراه سبزهمیدان به صورت کامل اجرایی نشده است
آنچه
که مسلم است، شهرداری و شورای شهر زنجان که یک روز سفت و سخت پای اجرای این پروژه
ایستاد حالا با تغییر شهردار و شورای شهر میخواهد این طرح را دستخوش تغییر کند.
در این
زمینه منصور مرادلو عضو و رئیس سابق شورای شهر زنجان در گفتوگو با صدای زنجان با
اشاره به اینکه در اسناد اولیه که طبق نظر کارشناس منتشر شده است، این طرح پیادهراه
نیست بلکه پیادهمحور است، اظهار میکند: طبق این طرح باید در این محور هم ماشین و
هم پیاده تردد داشته باشد.
عضو
شورای شهر زنجان با بیان اینکه هم شهرداری و هم شورا پیگیر این پروژه هستند، تصریح
میکند: تلاش ما بر این است که مصوبه اولیه به صورت کامل اجرایی شود.
وی
عنوان میکند: طبق برآورد ما مصوبه اولیه ناقص اجرایی شده است و صرفا این محور صبحها
تا ساعت 11 و شبها از ساعت 20 و 30 به بعد برای تردد خودروها بازگشایی میشود.
مرادلو
با بیان اینکه با این بازگشایی این محور امکان تبدیل آن به پیادهمحور وجود خواهد
داشت و مشابه پیادهمحور حرم حضرت معصومه (س)، رشت و همدان میشود، تاکید میکند: درخواست شهرداری و شورای
شهر همان پیشنهاد مشاور است که طبق آن مسیر برای حمل و نقل عمومی چون اتوبوس،
تاکسی و غیره بازگشایی شود.
عضو
شورای شهر زنجان با بیان اینکه این خودروها هماکنون به کمربندی خیام هدایت میشوند
و در ترافیک این محور گیر میکنند، عنوان میکند: در بسیاری از موارد نیز به دلیل
اینکه امکان تردد در محور پیادهراه وجود نداشت مسافر به مقصد مورد نظر خود نمیرسد.
وی با
بیان اینکه چندین ماه است پیگیر این موضوع هستیم و چندین جلسه برگزار شده است،
اظهار میکند: تاکید ما بر این است که پیشنهاد اولیه مشاور و طراح طرح در هسته
مرکزی شهر عملیاتی شود.
مرادلو
خاطر نشان میکند: این موضوع جهت رفاه شهروندان و بهبود شرایط و جبران بخشی از
مشکلات ایجاد شده برای کسبه و اهالی بازار با اجرای این طرح است.
باز
کردن محور سبزهمیدان پاک کردن صورت مسئله است، نه راهحل
یحیی
رحمتی، کارشناس حوزه گردشگری و مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان زنجان در این زمینه
در گفتوگو با صدای زنجان با انتقاد از نبود طرح جامع حملونقل و مدیریت ترافیک
در محدوده مرکزی شهر، بهویژه در محدوده پروژه پیادهراه سبزهمیدان، اظهار میکند:
مسئله اصلی در این محدوده، نبود طرح جامع برای مدیریت وسایل نقلیه است. اینجا مشکل
پیادهراه یا نبود آن نیست؛ مسئله اینجاست که برای تردد خودروها، پارکینگ و جریان
عبور و مرور، هیچ برنامهریزی درستی صورت نگرفته است.
مدیرکل
اسبق میراث فرهنگی استان زنجان اضافه میکند: انسانها هستند که خرید میکنند، نه
ماشینها، تجربه جهانی و حتی تجربههای داخلی نشان داده هرجا حضور خودروها کمتر
شود، حضور انسانها بیشتر میشود. بازار هم مشتریاش انسان است، نه خودرو، در
مجموع پیاده راه سبزهمیدان طرح مطلوبی بود اما متأسفانه در طرح سبزهمیدان، پارکینگ
حذف شده و هیچ راهحل جایگزینی هم ارائه نشده است.
به
گفته رحمتی، در اطراف محدوده سبزهمیدان، چه به صورت موقتی و چه دائمی، هیچ طرحی
برای ایجاد پارکینگ پیشبینی نشده و حتی پس از باز شدن برخی مسیرها، تنها اتفاقی
که میافتد ایجاد فضایی برای پارک چند خودرو است، اضافه میکند: آیا با باز کردن این
مسیرها، مشکل پارکینگ حل میشود؟ خیر. فقط چند ماشین بیشتر پارک میکنند و هیچ
اتفاق مؤثری نمیافتد.
وی با
اشاره به ضعف طرح جامع شهری در مدیریت ترافیک ادامه میدهد: پروژه پیادهراه سبزهمیدان
در ذات خودش پروژه بدی نیست، اما مشکل اینجاست که مدیریت شهری، برنامهای برای هدایت
ترافیک و خودرو در آن محدوده ندارد. این موضوع مربوط به کل هسته مرکزی شهری زنجان
است برای نمونه خیابان سعدی، قلب شهر زنجان، سالهاست که قفل است و بازگشایی محور
آن ارتباطی به سبزهمیدان ندارد.
رحمتی
با تأکید بر اینکه تزریق خودرو به مرکز شهر نهتنها مشکل را حل نمیکند بلکه آن را
پیچیدهتر میسازد، تصریح میکند: باید به دنبال راهکارهای جایگزین باشیم. بهویژه
که میزان مراجعه شهروندان به مرکز شهر از بعد از اجرای طرح سبزهمیدان افزایش یافته
است. اگر باور ندارید، از خود بازاریان بپرسید. هیچ افت مراجعهای نداشتیم که
بخواهیم بگوییم بستن مسیر آسیب رسانده است.
مدیرکل
اسبق میراث فرهنگی استان زنجان همچنین با اشاره به تجربه شهرهایی مانند رشت، اظهار
داشت: در رشت با تبدیل فضای مرکزی شهر به محل زیست شبانه، حیات اجتماعی شکل گرفته
است. در زنجان اما با غروب آفتاب و تعطیلی مغازهها، زندگی در مرکز شهر از بین میرود.
اگر بتوانیم زیست شبانه را احیا کنیم، ارزش افزوده منطقه چندین برابر خواهد شد.
رحمتی میگوید:
سبزهمیدان با این وسعت، باید به مراتب بیشتر از وضع موجود مورد استفاده قرار گیرد.
در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم، خیابانهایی با رویکرد زیست شبانه طراحی
شدهاند؛ با غذاهای خیابانی، موسیقی و آیینهای فرهنگی که شب را زنده نگه میدارند.
ما کدام یک از اینها را در سبزهمیدان داریم؟ هنوز وضعیت مغازهها مشخص نیست، نه
زیست شبانهای داریم، نه برنامهای مشخص.
وی در
پایان تأکید میکند: باز کردن محورهای سبزهمیدان نه زیست شبانه را احیا میکند و
نه مشکلات تجاری مغازهداران را حل میکند. این فقط پاک کردن صورت مسئله است، نه
راهحل واقعی.
انتهای
پیام/