کد خبر: 1584
1398/12/04 - 10:12


گزارش صدای زنجان از وضعیت داروخانه‌های شهر پس از تایید رسمی ورود کروناویروس به کشور

دلال‌های ویروس

رئیس انجمن داروسازان استان: داروخانه‌ها بی‌تقصیرند، دولت چرخه تولید و توزیع را کنترل کند/ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان: طی دو روز آینده ماسک به صورت کنترل‌شده، توزیع می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

ایرج رفیعی- دلالی حالا مدت‌هاست به یک بحران در اقتصاد ایران تبدیل شده است. هر زمان که فضا در بازاری مساعد باشد، عده‌ای حاضرند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، حالا فرقی نمی‌کند صف گوشت دولتی باشد یا صف خرید پوشک! روزهایی بود دلالان تنها بازار ارز و طلا و سکه را رصد می‌کردند و گاه گاهی حمله به بازار مسکن و خودرو را در دستورکار قرار می‌دادند اما بی‌اخلاقی امروز به تمامی بازارهای اقلام ضروری و غیرضروری تسری یافته است. باورنکردنی است که با گذشت کمتر از 72 ساعت از تائید خبر ورود کروناویروس به کشور، ماسک در داروخانه‌های سطح شهر زنجان یا پیدا نمی‌شود یا قیمت‌ آن از 3 هزار تومان به 14 هزار تومان رسیده است!

در حالی برخی تلاش دارند از ترس مردم از ویروس کرونا درآمدزایی کنند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار معدودی از ابتلای هموطنان به این ویروس را تایید کرده است اما با این وجود ماسک، ژل ضدعفونی کننده و حتی دستمال مرطوب به کالای اول بازار ایران و استان تبدیل شده‌ است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی سقف قیمت ماسک برای مصرف کننده را 4 هزار و 100 تومان اعلام کرده است و با اشاره بر اینکه تولیدکنندگان داخلی روزانه یک و نیم میلیون ماسک تولید می‌کنند بر تامین نیاز داخلی تاکید کرده با این حال داستان در بازار به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

بسیاری از داروخانه‌ها تاکید دارند موجودی ماسک‌شان تمام شده و به مشتریان قول مساعد می‌دهند روزهای آتی ماسک جدید برای عرضه خواهند آورد.

دلالان زودتر از دولت رسیدند

مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با انتقاد از عدم کنترل بازار تجهیزات پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس توسط دولت اعلام کرد: متاسفانه دلالان با سوء‌استفاده از شرایط فعلی سبب کمبود تجهیزات پیشگیری از ابتلا به این ویروس و یا افزایش بیش از سه برابری آن شده‌اند. دولت در این وضعیت باید با تشکیل تیم‌های ویژه نسبت به نظارت کافی از قیمت‌ها در محل تولید این محصولات (کارخانه‌ها) و شرکت‌های توزیع کننده (عمده) و داروخانه‌ها (آخرین مقصد در بازار توزیع) اقدام کند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه قیمت ماسک در عرض سه روز از تائید ابتلای چندین نفر در کشور به کروناویروس بیش از 3 برابر شده است از نبود نظارت صحیح از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: شاید مسئولان الان بگویند نظارت و کنترل می‌کنیم اما وضعیت داروخانه‌ها چیز دیگری را می‌گوید، همکارانمان در داروخانه‌ها شاکی‌اند که چرا دولت اوضاع را مدیریت نمی‌کند. ما معتقدیم دولت توانایی کنترل وضعیت فعلی را دارد مگر اینکه بنا به دلایلی نخواهد ورود کند.

بیگدلی با بیان اینکه وقتی بیماری یا مسئله‌ای همه‌گیر می‌شود مردم به دلیل ترسشان سعی می‌کنند موارد پیشگیری را در اولویت قرار دهند، به کمبود اقلام و تجهیزات پیشگیری از کروناویروس در داروخانه‌های سطح کشور و استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه تولیدکنندگان این تجهیزات و دلالان و واسطه‌های فعال در امر توزیع در فرصت کم ماسک‌های موجود را به صورت قطره‌چکانی و با قیمتی غیرمنطقی وارد بازار می‌کنند، در این بین برخی از داروخانه‌ها از خرید ماسک‌ها با قیمت گزاف خودداری می‌کنند چرا که می‌دانند عرضه آن به قیمت غیرواقعی تنها نارضایتی مصرف‌کننده را در پی دارد که آن را از چشم داروخانه می‌بیند نه تولیدکننده و عوامل توزیع، به همین دلیل برای اینکه در مغرض اتهام قرار نگیرند از خرید ماسک امتناع می‌کنند. اما برخی دیگر از داروخانه‌ها با توجه به نیاز مصرف‌کننده نسبت به عرضه ماسک اقدام می‌کنند.

غافلگیر شدیم

وی با بیان اینکه ما نیز همانطور که در مورد ماسک غافگیر شدیم در مورد ژل ضدعفونی‌کننده نیز غافگیر شدیم، اضافه کرد: داروخانه‌ای که پیش از تائید اخبار مربوط به ابتلای چند نفر در کشور روزانه 5 ژل می‌فروخت این روزها باید به دلیل مراجعات بیش از حد مردمی روزانه 500  تا یک هزار ژل عرضه کند. مشخص است که دپوی داروخانه‌ها محدود است، وقتی مسئولان داروخانه به شرکت‌های توزیع کننده و مراکز فروش داروها مراجعه می‌کنند، آنها یا می‌گویند آن قلم کالا را داریم یا قیمت آن را بسیار بالا اعلام می‌کنند.

رئیس انجمن داروسازان استان با تاکید بر اینکه مسبب وضعیت فعلی و کمبود ماسک و سایر تجهیزات پیشگیری از ابتلا به کروناویروس داروخانه‌ها نیستند، ادامه داد: نباید انگشت اتهام به سمت داروخانه‌ها باشد، تاکید می‌کنیم ما نمی‌توانیم به مردم خیانت کنیم اگر هم این اقلام در داروخانه‌ها به قیمت بالا عرضه می‌شود مشکل آن عوامل تولید و توزیع هستند. داروخانه وقتی محکوم هستند که فاکتور رسمی نداشته باشند. دولت باید باعث و بانی افزایش قیمت و کمبود ماسک و سایر اقلام پیشگیری از ابتلا به کروناویروس را شناسایی و با آنان برخورد کند.

وی با بیان اینکه ما حاضریم کاملا با مردم و دولت در شرایط کنونی همکاری کنیم به شرطی که تجهیزات را به قیمت منطقی و مصوب شده در اختیار داروخانه‌ها دهد و دلال‌ها را در این بین حذف کند، عنوان کرد: دولت باید شرکت‌های توزیع‌کننده هدف را تعیین و آنان را موظف به فروش محصولات به توزیع کننده اصلی یعنی داروخانه‌ها کند. اگر این مهم محقق شود شناسایی عامل اصلی افزایش قیمت و کمبود تجهیزات پیشگیری از ابتلا به کروناویروس چندان سخت نیست.

رئیس انجمن داروسازان استان با بیان اینکه داروخانه‌ها به دلیل موجودی محدود نمی‌توانند در گرانفروشی تجهیزات پیشگیری نقش آنچنانی داشته باشند، به افزایش سه برابری قیمت اسپری الکل (اسپری ضدعفونی‌کننده پوست) اشاره کرد و افزود: وقتی داروخانه‌ها به این قیمت معترض می‌شوند، شرکت توزیع‌کننده تاکید می‌کند این قیمتی است که در سیستم ثبت شده و قیمت به شرکت تولیدکننده مربوط است. سؤال اینجاست یعنی کلیه مواداولیه موردنیاز برای تولید تجهیزات پیشگیری شرکت‌ تولیدکننده طی سه روز و همزمان با خبر تائید ابتلای چند نفر در کشور به ویروس کرونا گران شده است!

وی با اشاره به تکلیف علوم پزشکی برای پیگیری موضوع مربوط به کمبود و افزایش قیمت تجهیزات پیشگیری از ابتلا به کروناویروس تاکید کرد: داروخانه‌ها حاضرند اگر این تجهیزات به قیمت واقعی به دست‌شان برسد حتی سود حاصل از فروش آن را از مصرف‌کننده دریافت نکنند اما تاکنون دولت به این مهم و اعلام آمادگی انجمن داروسازان ایران عمل و توجه نکرده است. البته شاید یکی از علل عدم رسیدگی دولت به این موضوع، درگیر شدن مسئولان ذیربط به تجهیز بیمارستان‌های خاص برای پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس باشد.

بیگدلی با اشاره به فعالیت نزدیک به 14 هزار داروخانه در کل کشور و فعالیت 130 داروخانه خصوصی در استان پیشنهاد کرد تا دولت با توجه به حساسیت موضوع و برای مقابله با بروز مشکلات و مسائل امنیتی که نتایج آن زیان‌آورتر از مسائل مالی خواهد بود، سریعا دست به کار شود.

او اعلام کرد: انجمن داروسازان استان در حوزه پیشگیری و توزیع تجهیزات مورد نیاز آماده هرگونه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی و استانداری است.

ماسک‌های دولتی در راه‌اند

جواد تاج‌کی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به هجوم شهروندان به داروخانه‌ها و خرید ماسک از پنجشنبه هفته گذشته گفت: ماسک برای کادر درمان و افرادی که با این بیماران به صورت مستقیم در ارتباط‌‌اند ضرورت دارد.

تاج‌کی با بیان اینکه کمبود ماسک در داروخانه‌ها در سطح کشور مطرح است و منحصر به زنجان نیست به سوء‌استفاده برخی افراد از شرایط کنونی و کمبود و گرانی تجهیزات پیشگیری از ابتلا به کروناویروس اشاره کرد و افزود: مسئولان در سطح کشور پیگیر تامین نیاز داخل هستند و طی یک الی دو روز آینده با تمهیدات اداره کل تجهیزات پزشکی اقدامات مربوط به توزیع کنترل‌شده ماسک‌های دولتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

جواد تاج‌کی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز استفاده از ژل ضدعفونی‌کننده و الکل 70 درصد را بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اعلام کرد.

توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی برای عموم مردم به منظور کاهش در معرض قرار گرفتن با عوامل میکربی بیماریزا و جلوگیری از انتقال طیف وسیعی از بیماریها ازجمله کرونا توصیه‍هایی را ارائه کرده است.

توصیه‌های کلی استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO ) برای عموم مردم به منظور کاهش در معرض قرار گرفتن با عوامل میکربی بیماری‍زا و جلوگیری از انتقال طیف وسیعی از بیماری‍ها به شرح زیر است که شامل بهداشت دست، تنفس و بهداشت مواد غذایی است:

* مرتبا دستهای خود را با استفاده از آب و صابون شستشو کنید و یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ضدعفونی نمایید.

* هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دور انداخته و دست‍های خود را بشویید.

* از تماس نزدیک با هر کسی که تب و سرفه دارد خودداری کنید.

* اگر تب، سرفه و یا هرگونه مشکلی در تنفس دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید و سابقه سفر قبلی خود را به پزشک اطلاع دهید.

* هنگام بازدید از بازارهای زنده در مناطقی که در حال حاضر موارد ابتلا به کروناویروس گزارش شده است، از تماس مستقیم محافظت نشده با حیوانات زنده و سطوح در تماس با حیوانات خودداری کنید.

* از مصرف محصولات حیوانی خام یا پخته نشده اجتناب کنید. گوشت خام، شیر یا اندامهای حیوانی خام باید با احتیاط نگهداری شوند تا از تماس آنها با غذاهای پخته شده و آلودگی غذا جلوگیری شود.

** لیست بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمت به بیماران مبتلا به کرونا ویروس در استان

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان نیز از اعلام لیست بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمت به بیماران مبتلا به کرونا ویروس در کل کشور از سوی سازمان نظام پزشکی خبر داد.

علیرضا آرمانی‌کیان از معرفی مرکز درمانی ولی‌عصر (عج) زنجان برای پذیرش بیماران احتمالی مبتلا به کرونا ویروس خبر داد و گفت: بیماران این بیمارستان به سایر مراکز درمانی، از جمله بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان منتقل خواهند شد.

وی ادامه داد: بیمارستان امدادی ابهر مرکز معین برای شهرهای ابهر، خرم‌دره و طارم و بیمارستان ایجرود نیز برای منطقه ایجرود و ماه‌نشان در نظر گرفته شده است.

این مسئول با تاکید بر رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم، خاطرنشان کرد: در این خصوص جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و همه امکانات بسیج شده است تا این برهه را سپری کنیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونا ویروسماسکداورخانه
sedayezanjannews.ir/nx1584


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»