کد خبر: 1579
1398/11/30 - 10:48


چالش لوایح در جلسه علنی دیروز شورای شهر هفت نفره زنجان

روزهای پادرهوای شورا

جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان دیروز با حضور هفت عضو شورای شهر و سرپرست شهرداری زنجان در حالی برگزار شد که طرح چند لایحه از جمله مساعدت مالی 300 میلیون تومانی به فرمانداری زنجان بابت برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس، تعیین قدرالسهم مربوط به قرارداد مشارکت بین شهرداری زنجان و انجمن حمایت از زندانیان در احداث پارکینگ طبقاتی سبزه‌میدان جنب تکیه نصراله‌خان و نیز لایحه متمم بودجه سال 98 شهرداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان دیروز با حضور هفت عضو شورای شهر و سرپرست شهرداری زنجان در حالی برگزار شد که طرح چند لایحه از جمله مساعدت مالی 300 میلیون تومانی به فرمانداری زنجان بابت برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس، تعیین قدرالسهم مربوط به قرارداد مشارکت بین شهرداری زنجان و انجمن حمایت از زندانیان در احداث پارکینگ طبقاتی سبزه‌میدان جنب تکیه نصراله‌خان و نیز لایحه متمم بودجه سال 98 شهرداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از جمله لوایح که عمری چند ساله در شهرداری و شورا داشته و چندین بار در صحن علنی مطرح ولی مورد موافقت قرار نگرفته است موضوع مشارکت بین شهرداری زنجان و انجمن حمایت از زندانیان در احداث پارکینگ طبقاتی سبزه‌طبقاتی سبزه‌میدان جنب تکیه نصراله‌خان است.

در جلسه دیروز نیز این موضوع با عنوان تعیین قدرالسهم برای شهرداری مطرح شد ولی اعضای شورا معتقد بودند در این توافقنامه در حق شهرداری ظلم شده است به همین دلیل هیچکدام از اعضا تمایلی به رأی دادن نداشتند که در نهایت مقرر شد تا با برگزاری جلسه رسمی با حضور مسئولان انجمن حمایت از زندانیان توضیحاتی در مورد این توافقنامه و سهم شهرداری به اعضای شورا ارائه شود.

با علم به ظلم در حق شهرداری، می‌بخشیم

حمیدی، رئیس شورای شهر زنجان معتقد بود 100 درصد با لایحه مذکور مخالفم ولی به خاطر پروژه سبزه‌میدان باید این موضوع تعیین تکلیف شود، به این موضوع که در این توافق‌نامه در حق شهرداری ظلم شده است کاملاً واقفیم و با علم به این موضوع می‌خواهیم ببخشیم. از سوی دیگر احمد نصیری، عضو شورای شهر معتقد بود تعیین تکلیف این موضوع به نفع شهر است.

در متن این لایحه عنوان شده بود که قرارداد مشارکت در بهمن ماه سال 89 بین شهرداری و انجمن حمایت از زندانیان منعقد شده که در آن انجمن به عنوان سازنده پروژه با قدرالسهم 51 درصد غیر از طبقه همکف که به صورت تجاری کلا متعلق به انجمن خواهد بود و 49 درصد سهم شهرداری مشخص شده‌اند.

سهم شهرداری پله، رمپ و سقف است

عباس راشاد، ضمن مخالفت شدید با لایحه مذکور کل سهم شهرداری از این توافقنامه را راه پله، سقف، رمپ و غیره دانست و گفت: 49 درصدی که برای شهرداری زنجان در نظر گرفته شده باید دقیق از سوی کارشناسان شهرداری بررسی و تعیین شود.

در این لایحه سهم شهرداری را رمپ ورودی از طبقه همکف تجاری به انضمام تمامی مستحدثات طبقات اول و دوم به جزء مستحدثات واقع در شمال راه‌پله ضلع شمال غربی طبقه دوم، حدود 300 متر مربع از مستحدثات طبقه سوم شامل رمپ، سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ و پارکینگ روباز طبقه سوم عنوان کرده بودند.

سهم 51 درصدی انجمن حمایت از زندانیان در این پروژه نیز شامل طبقه همکف تجاری کلاً متعلق به انجمن است پارکینگ طبقات اول و دوم زیرزمین و غیره است.

در لایحه عنوان شده این توافقنامه مورد موافقت اکثر مسئولان وقت از جمله سلطانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری، محمدی سرپرست شهرداری زنجان، گل محمدی رئیس کل دادگستری و رئیس انجمن حمایت از زندانیان، عیوضی‌زاده معاون مالی و اقتصادی شهرداری، والی‌زاده مدیر منطقه سه شهرداری و غیره قرار گرفته است.

احمدی، سرپرست شهرداری زنجان این توافق را حاصل تصمیم مدیران وقت دانسته و به دلیل ضرورت بر نیاز به پارکینگ در محدوده سبزه‌میدان بر تصویب این لایحه تأکید داشت.

در متن لایحه مساعدت مالی به فرمانداری بابت برگزاری انتخابات مجلس یازدهم این‌گونه عنوان شده بود که «در نظر است به استناد ماده 11 قانون انتخابات نسبت به هزینه‌کرد مبلغ 300 میلیون تومان جهت تأمین اقلام مورد نیاز و اجاره خودرو برای شعبات اخذ رأی از محل ماده 17 (هدایا و پرداخت‌های تشویقی) اقدام شود.»

چالش متمم بودجه

متمم بودجه سال 98 شهرداری نیز دیگر لایحه بحث‌برانگیز در بین اعضای شورای شهر بود که به دلیل عدم درج جزئیات کدهای درآمدی افزایشی در نهایت مقرر شد تا جزئیات این متمم بودجه به شورا ارائه و این هفته به فرمانداری ارسال شود.

احمدی در مورد ضرورت تصویب لایحه متمم بودجه سال 98 شهرداری زنجان نیز این‌گونه عنوان کرد: متأسفانه در پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری با وجود نبود اضافه‌کاری و غیره با مشکل مواجهیم و تا زمانی که این اصلاح متمم بودجه مورد تصویب قرار نگیرد نمی‌توانم برخلاف بودجه ریالی به کارکنان شهرداری پرداخت کنم از همین رو با وجود در پیش رو بودن انتخابات مجلس و پایان سال قطعاً مشکلات عدیده‌ای در بحث خدمات، فضاسازی شهر و حتی برف‌روبی و غیره مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه به دلایلی حقوق کارکنان شهرداری به شدت کاهش یافت و با توجه به اتفاقات اخیر روحیه‌شان را از دست داده‌اند از همین رو برای پرداخت حقوق آنان نیاز به تصویب متمم بودجه است، گفت: کارگر در جریان اتفاقات رخ داده نیست و گمان می‌کنند من نمی‌خواهم حق آن‌ها را بدهم.

تصویب کمک 200 میلیون تومانی شهرداری به انتخابات مجلس یازدهم

اعضای شورای شهر بر این لایحه نظرات متفاوتی داشتند تا جایی که برخی از اعضا شورا همانند مرادخانی تمایلی به دادن رأی نداشت که در نهایت با اصرار کلانتری، معاون مالی شهرداری و توضیح درگوشی وی مرادخانی دو دستش را برای تأیید لایحه بالا برد ولی در نهایت اکثریت اعضا ارائه کمک‌هایی در قالب خودرویی، نیروی انسانی و اقلام به میزان 200 میلیون تومان موافقت کردند.

در این جلسه رئیس دانشگاه زنجان نیز حضور یافته و از اعضای شورای شهر و سرپرست شهرداری تقاضای همکاری برای برگزاری كنگره جهانی گرین متریک 2020 (شاخص بین‌المللی ارزیابی دانشگاه‌ها در مسائل محیط زیست) را داشت چرا که معتقد بود یكی از مسائل مورد توجه دانشگاه‌ها در سطح جهان حركت به سمت مسائل محیط زیست و دانشگاه سبز شدن است از همین رو سبز شدن دانشگاه زنجان می‌تواند به برند تبدیل شود.

وی با اشاره به این‌که در صورت برگزاری این کنفرانس توسط دانشگاه زنجان می‌توان اعتبار بین‌المللی را کسب کرد، یادآور شد: دانشگاه زنجان در صورتی که همکاری شورا و شهرداری نباشد نمی‌تواند به تنهایی برندسازی کند از همین رو این اقدام می‌تواند پلی بین دانشگاه و مدیریت شهری ایجاد کند.

به گفته سید محسن نجفیان می‌توان شهر زنجان را نخستین شهر سبز در ایران مطرح کرده و تبدیل به شاخصه توسعه پایدار برای شهر شود.

وی با بیان این‌‌که دانشگاه زنجان تاکنون کنفرانس‌های زیادی را به اجرا درآورده و در هیچکدام از آن‌ها مزاحم شورا و شهرداری نشده است، افزود: كنگره جهانی گرین متریک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نیازمند همکاری و مشارکت شهرداری و شورا هستیم از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در این بخش آورده زیادی برای شهر می‌تواند داشته باشد.

برگزاری كنگره جهانی گرین متریک ذیل توافق‌نامه پاریس و سند 2030 خلاف است

عباس راشاد به این درخواست رئیس دانشگاه زنجان واکنش نشان داد و کنفرانس مذکور ذیل سند 2030 و توافق‌نامه پاریس دانسته و عنوان کرد: اجرای سند 2030 از سوی دولت به مجلس ارائه و مورد تصویب قرار گرفت ولی به دلیل برخی ابهامات از سوی شورای نگهبان رد شد ولی با این وجود در 22 خرداد ماه امسال سند مذکور به اسم مدیریت سبز به دستگاه‌ها ابلاغ شده است در حالی که غیرقانونی است.

وی با اشاره به این‌که عمده کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، ترکیه، عراق و غیره در این توافق‌نامه حضور دارند ولی آمریکا از آن کناره‌گیری کرد، یادآور شد: اجرای توافق‌نامه پاریس در یک بازه زمانی حدود 50 میلیارد دلار هزینه برای کشور در بر دارد.

این عضو شورای شهر با تأکید بر این‌که اگر اجرای این کنفرانس ذیل توافق‌نامه پاریس باشد کاملاً خلاف است، گفت: بنده فعالیت‌های دانشگاه زنجان را زیر سوال نمی‌برم.

نجفیان نیز در واکنش به اظهارنظرهای راشاد خطاب به وی این‌گونه عنوان کرد: دانشگاه‌ها از حاشیه‌ها و مسائل سیاسی جامعه فاصله دارند چون کار علمی می‌کنند از همین رو نمی‌توانیم به عناوین مختلف از راه‌حل‌های علمی برای حل مشکلات فاصله بگیریم.

وی با تصریح بر این‌که چیزی به نام مرز و سیاست برای علم ناشناخته است و راه خود را می‌رود، خاطرنشان کرد: آمیخته کردن فکر و اندیشه دانشگاهی با سیاست ستم در حق جامعه دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به این‌که رویکرد فعلی از 4 سال پیش و توسط مدیران قبلی آغاز شده است، گفت: سند 2030 را مطالعه نکردم چرا که این موضوع از وظایف دولت و مجلس است و ما نیز با رویکرد علمی در مقیاس استانی به مسائل ورود کرده و خواستیم تا آن را با شهرداری و شورا نیز به مشارکت بگذاریم.

نگرش سیاسی به اقدامات علمی آسیب‌زاست

وی با تأکید بر این‌که نقص مدیریت‌ها در این است که به هر مسئله‌ای دید سیاسی دارند، خاطرنشان کرد: نباید دانشگاه زنجان را با 412 نفر هیئت علمی تمام وقت، 840 دانشجوی دکتری و غیره را با طرح این عناوین با مسائل سیاسی آمیخته کرد چرا که هر حرکت در این دانشگاه با پشتوانه علمی است و برگزاری کنفرانس كنگره جهانی گرین متریک نیز از این امر مستثنی نبوده  و اصلا رویکرد سیاسی مطرح نیست.

این مسئول دانشگاه‌ها را به دور از جبهه‌بندی‌های سیاسی عنوان کرد و یادآور شد: دانشگاه‌ها در شأنشان نیست خود را وارد جبهه‌بندی‌های سیاسی کنند از همین رو در اتخاذ تصمیمات خود کاملاٌ مستقل هستند.

یکی دیگر از لوایح طرح شده در جلسه علنی دیروز شورای شهر پرداخت 100 میلیون تومان از محل ماده 17 برای حمایت و مساعدت به ستاد اقامه نماز استان جهت برگزاری جشنواره به رنگ قنوت بود که مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانپارکینگ سبزه میدانحمیدرضا حمیدی
sedayezanjannews.ir/nx1579


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»