کد خبر: 1530
1398/11/08 - 14:14


اذعان رئیس شورای شهر زنجان:

پروژه سبزه‌میدان عقب است

حمیدی: تبدیل طبقه «منفی یک» پروژه به پارکینگ، شدنی نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

ایرج رفیعی- نود و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان با حضور اعضای شورای شهر و سرپرست شهرداری زنجان در حالی برگزار شد که رئیس شورای شهر در پاسخ به اشاره نصیری دیگر عضو شورای شهر به موضوع ارائه طومار از سوی گروهی به استانداری زنجان مبنی بر تبدیل طبقه منفی یک پروژه سبزه‌میدان به پارکینگ این‌گونه عنوان کرد: «همان طور که پیش از این نیز گفته‌ام در مورد پروژه سبزه‌میدان هیچ کارشناس ترافیکی ایجاد پارکینگ را تأیید نمی‌کند چرا که در مرکزی‌ترین بخش شهر قرار دارد، برخی گمان می‌کنند که ایجاد پارکنیگ معضل ترافیک را برطرف می‌کند در حالی که ایجا پارکینگ در نقاط حساس سبب تشدید ترافیک می‌شود و این موضوع در هیچ کدام از کتب علمی ترافیک مطرح نشده است و حرکت، حرکت اشتباهی است و به هیچ عنوان همچین چیزی در آنجا نمی‌تواند اتفاق بیافتد و اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع منتقی است.»

وی با بیان این‌که طرح سبزه‌میدان طراحی شده و براساس آن کار در حال انجام است و نمی‌توان تغییر این‌چنینی را در طرح اعمال کرد، گفت: پیگری ایجاد پارکینگ در طبقه منفی یک پروژه سبزه‌میدان نیز کار جالبی نبوده و قابلیت انجام نیز ندارد.

پیشرفت 15 درصدی سبزه‌میدان

وی در ادامه به ارائه گزارشی از روند پیشرفت پروژه سبزه‌میدان و وضعیت فعلی آن پرداخت و از پیشرفت 15 درصدی پروژه خبر داد اما به عقب بودن از برنامه زمانبندی در این پروژه نیز اشاره کرد.

حمیدرضا حمیدی به قول شورای شهر زنجان در مورد ارائه گزارش دوره‌ای در هر جلسه شورا به شهروندان از روند پیشرفت پروژه سبزه‌میدان به عنوان بزرگترین طرح شهری اشاره کرد و گفت: دلیل عقب بودن از برنامه زمان‌بندی پروژه به دلیل وجود معارضانی در طرح است که از جمله مهم‌ترین آن وجود تأسیسات آب، برق، گاز و مخابرات بود که تاکنون به جز تاسیسات برق مابقی جابه‌جایی‌ها انجام شده است.

وی با تصریح بر این‌که عمده تأسیسات برق در محدوده پروژه سبزه میدان به ویژه در بخش اصلی جنوب غربی قرار دارد، خاطرنشان کرد: مشکل تأسیسات برق در بخش جنوب غربی پروژه تقریباً برطرف شده ولی برای تأسیسات واقع در بخش شمالی طرح به دلیل نبود مکان‌یابی مشخص با مشکل مواجهیم.

3 میلیارد تومان هزینه جابه‌جایی تأسیسات برق

به گفته رئیس شورای شهر زنجان با توجه به برآوردهای اولیه انجام شده هزینه جابه‌جایی تأسیسات برق از بخش جنوب غربی در حدود 3 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است از آنجایی که در ضلع شمالی تالار شهر باید احداث شود نمی‌توان هیچ تاسیساتی را به آنجا منتقل کرد از همین رو به دنبال راهحلی با کمترین هزینه هستیم.

وی با اشاره به این‌که از آنجایی که قرار بود پروژه هم زمان در سه ضلع آغاز به کار کند ولی تاکنون توانستیم فقط در ضلع شرقی پروژه کار انجام دهیم و در ضلع غربی نیز نیازمند بازگشایی محور هستیم، یادآور شد: در حال حاضر مشکل اصلی در بازگشایی معبر مذکور قرارگیری یک ملک در مسیر است که با بررسی‌های انجام شده و تأیید شورای شهر تملک این ملک نیز تا 15 روز آینده انجام می‌شود.

پرداخت 7 میلیاردی به پیمانکار سبزه‌میدان

حمیدی با تأکید بر این‌که از کل مبلغ پرداختی به پیمانکار تاکنون 7 میلیارد تومان پرداخت شده است و از نظر مالی زیاد عقب نیستیم، خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه مقداری از پارکینگ‌ها را از دست می‌دهیم که باید جایگزین شود، از همین رو استفاده از پارکینگ نصراله‌خان ضروری بوده و در این زمینه باید اختلافات ما بین شهرداری و انجمن حمایت از زندانیان در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به این‌که محدوده سبزه‌میدان در محدوده میراثی خانه‌های تاریخی قرار داشته و در سه ضلع شرقی، غربی و شمالی محدودیت ارتفاع ساختمان‌ها تا ۹ متر را داریم، بیان کرد: در ضلع جنوبی مشرف به خیابان امام نیز ساخت و سازها نباید از ارتفاع 7.5 متر تجاوز کند.

وی به بررسی و تصویب تعرفه عوارض تعیین شده در بودجه سال آینده شهرداری زنجان اشاره کرد و یادآور شد: بودجه سال آینده شهرداری زنجان به میزان 545 میلیارد تومان به شورا ارائه شده است که بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای در حال بررسی است.

تعیین تعرفه جدید در شهرداری

عباس راشاد، عضو هیئت رئیسه شورای شهر زنجان نیز در ادامه به موضوع تعیین تعرفه عوارض در بودجه سال آینده و ضرورت اطلاع‌رسانی آن به شهروندان اشاره کرد و افزود: در متن عوارض به کلی تجدید نظر صورت گرفت به طوری که عدالت در بین تمامی مناطق رعایت شد.

وی با تأکید بر این‌که شهرداری باید تعرفه عوارض تعیین شده را به اطلاع مردم برساند، عنوان کرد: در تعیین تعرفه عوارض شهرداری تمامی مسئولان مناطق، بخش‌های مالی و عمرانی و نیز شهروندان نیز نظرات خود را در طول یک ماه بیان کردند و تعرفه تعیین شده با ملاحظه همین نظرات است.

افزایش 139 میلیارد تومانی بودجه 99 شهرداری زنجان

این عضو شورای شهر با بیان این‌که بودجه سال آینده شهرداری در حال بررسی است، گفت: بودجه امسال شهرداری زنجان 406 میلیارد تومان بسته شده بود که این میزان برای سال آینده به عدد پیشنهادی 545 میلیارد تومان افزایش داشته است.

وی در ادامه به سهم هر یک از مناطق شهرداری از بودجه تعیین شده اشاره کرد و افزود: برای هر کدام از مناطق 4 گانه شهرداری زنجان 50 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است که 315 میلیارد تومان آن نیز متعلق به شهرداری مرکز و مابقی نیز به سازمان‌ها اختصاص داده است که امیدواریم تا اواخر بهمن ماه بودجه سال آینده شهرداری در شورای شهر مورد تصویب و عملیاتی شود.

چاله چوله‌های شهر سریعاً پر شود

احمد نصیری، دیگر عضو شورای شهر زنجان نیز در این جلسه خطاب به سرپرست شهرداری زنجان از وی خواست تا فکری به حال چاله چوله‌های معابر اصلی و فرعی کند چرا که با وجود هزینه‌های بالا خسارات زیادی متحمل شهروندان می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر با توجه به قرارگیری در فصل سرما امکان آسفالت‌ریزی وجود ندارد ولی به هر طریق ممکن این چاله چوله‌ها باید پر شود، یادآور شد: در وضعیت اقتصاد کنونی در صورتی که به خودروی شهروندی آسیب برسد مبلغ هنگفتی خسارت متحمل آنان است از همین رو شهرداران مناطق باید سریعاً کوچه‌ها و خیابان‌ها را مورد بازرسی قرار داده و مشکلات را برطرف کنند.

این عضو شورای شهر زنجان با اشاره به این‌که در این سرمای هوا کارگران شهرداری در خیابان‌ها بوده و زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند، بیان کرد: در این بین کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی مغفول مانده است.

گلایه بازنشستگان از پرداخت اقساطی حق سنواتشان

مسعود مرادخانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه با اشاره به گلایه برخی از بازنشستگان شهرداری مبنی بر پرداخت حق سنوات به صورت قسطی پس از پایان 30 سال خدمت در شهرداری بیان کرد: این درخواست را داریم که شهرداری در این باره اقدام لازم را انجام دهد و ردیف اعتباری خاص به این موضوع اختصاص پیدا کند تا افراد بازنشسته پس از اتمام دوره 30 ساله خود بتوانند حق سنوات خود را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند.

در پایان غلامحسن احمدی، سرپرست شهرداری زنجان نیز پرداخت حق سنوات بازنشستگان را بعد از 30 سال فعالیت در شهرداری حق مسلم آنان دانست و افزود: متأسفانه از آنجایی که شهرداری درآمد ثابتی نداشته و مبالغی روزانه وارد حساب شهرداری شده و هزینه‌کرد آن نیز با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده انجام می‌شود از آنجایی کد درآمدی برای این منظور لحاظ نشده است در بهترین وضعیت مالی شهرداری قادر به پرداخت حق سنوات بازنشستگان در 2 یا 3 قسط است.

قول پرداخت یکجا را نمی‌دهم

وی با تأکید بر این‌که شهرداری به لحاظ ردیف بودجه مشکلی ندارد، اما به لحاظ نقدی با مشکل مواجه است، خاطرنشان کرد: بنده نیز نمی‌توانم قول دهم حق سنوات بازنشستگان به صورت یکجا پرداخت شود.

سرپرست شهرداری زنجان در ارتباط با برف‌روبی معابر شهری نیز با بیان این‌که در این مدت که برف باریده معبر مشکل‌دار نداشتیم، یادآور شد: گاهاً برخی بر این عقیده‌اند که از نمک برای آب  شدن برف استفاده شود و برخی نیز می‌گویند نشستن برف در زمین زیباست و نباید از معابر فرعی پاک شود اما اگر بازهم مشکلی باشد ما نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم.

احمدی در مورد تجهیزات متعلق به شهرداری در پروژه افق که از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بیرون از محوطه پروژه رها شده است، افزود: به اجبار قبل از جابه‌جایی تجهیزات و تأسیسات شهرداری باید محل پروژه به پیمانکار تحویل داده می‌شد از همین رو قرار بر این است که این تأسیسات تا انتقال و نصب آن‌ها در محل جدید به ساختمان مدیریت بحران در الهیه منتقل شوند.

در جلسه دیروز شورای شهر علاوه بر طرح موضوعات مختلف از جمله وجود تعارض در طرح سبزه‌میدان، مشکل پارکینگ در هسته مرکزی شهر و همچنین پرداخت قسطی مطالبات بازنشستگان شهرداری زنجان دستور کار مهم دیگری نداشت.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپروژه سبزه میدان زنجانحمیدرضا حمیدیشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1530


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»