کد خبر: 11711
1403/02/17 - 9:13


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان خبر داد؛

موضوع تبدیل روستای «قِروه» به پایگاه فرهنگی؛ بررسی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان از تبدیل روستای تاریخی قِروه به پایگاه میراث فرهنگی با حضور مسئولان کشوری خبر داد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان از تبدیل روستای تاریخی قِروه به پایگاه میراث فرهنگی با حضور مسئولان کشوری خبر داد.

روستای قروه ابهر از جمله روستاهای با بافت تاریخی است که باید برای استفاده از ظرفیت آن اقدام شود، هر چند بنا به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در روستای قروه کارهای باستان‌شناسی زیادی انجام نشده است، اما براساس اطلاعات موجود بخشی دست‌کندها به دوران ساسانی باز می‌گردد و این موضوع می‌تواند مقدمه‌ای برای تبدیل این روستا به پایگاه میراث فرهنگی روستایی شود.

روستاهای تاریخی و با بافت با ارزش در استان زنجان کم نیست و توجه به آنها می‌تواند زمینه توسعه گردشگری از طریق توجه به این روستاهای تاریخی را فراهم کند، در این بین ایجاد یک نظام توسعه‌ای برای روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت تاریخی یک ضرورت است، امری که باید با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف انجام شود.

 تهیه طرح روستاهای دارای بافت‌های با ارزش

یکی از دستگاه‌های فعال در این حوزه اداره کل بنیاد مسکن استان زنجان است که طبق اعلام رضا خواجه‌ای مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان در آخرین نشست خبری خود از تهیه طرح روستاهای دارای بافت‌های با ارزش به تعداد7 روستا در سطح استان خبر داده است.

بر این اساس؛ قرار است بنیاد مسکن استان با به کار‌گیری معماری همراه با ایده‌های جدید و توجه به نکات فنی، موجب احیای روستاها با هدف گردشگری شده، به طوری که در این راستا گام‌های موثری برداشته شده است.

برای چهار روستای «درسجین، قلعه، قوزلو و خورجهان» در ماهنشان تهیه طرح شده و روستای «لار» در زنجان در سال‌جاری در دست تهیه طرح است، همچنین روستاهای «انجلین، جزیمق» مصوب دفتر مرکزی بنیاد مسکن بوده و در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حفظ ارزش‌ها و ساماندهی بافت‌های روستایی، احیای فرهنگ و معماری بومی و افزایش سطح کیفی زندگی ساکنان روستایی را از اهداف مهم این نهاد عنوان کرد و افزود: تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای بافت‌های باارزش روستایی، نتایج خوبی داشته و موجب احیای بافت روستاها، جذب گردشگران و ماندگاری مردم در روستاها شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه، بهسازی بافت با ارزش روستایی نقش مؤثری در توسعه صنعت گردشگری دارد، تصریح کرد: بافت کالبدی برخی از روستاهای استان، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص معماری، تاریخی و فرهنگی که از یک سو حفظ و نگهداری آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است و از سوی دیگر ضمن ایجاد محیطی مطلوب و جذاب برای روستاییان، با جذب بیشتر گردشگران به رونق و توسعه صنعت گردشگری در این روستاها کمک می کند.

روستای «قِروه» پایگاه میراث فرهنگی می‌شود

اما یکی از روستاهایی که این روزها توجه به آن یک نیاز ضروری بوده، روستای قِروه است که قبلاً قِربه تلفظ می‌شد. این روستا در شهرستان ابهر بخش مرکزی و در کیلومتر ۱۵ جاده ترانزیتی ابهرـ تاکستان واقع شده ‌است، روستای قدیمی قِروه از جمله روستاهای قدیمی با پیشینه‌ای به قدمت 3 هزار ساله‌است، هنوز آثار و بقایای خانه‌هایی که در روی صخره‌ها واقع شده نمایان است، این مطلب را می‌توان وجود آثار تاریخی، واجد ارزش از جمله امام‌زاده «عبدالخیر بن موسی بن جعفر»، مسجد جامع «قروه» و همچنین نوع معماری خاص روستا (معماری صخره‌ای) و پل ورودی روستا که منقش به نشان فروهر می‌باشد و دره مروارید (مونجوقلو دره) و آبشار و آسیاب سنگی، آبی که همگی دال بر وجود پیشینه تاریخی و قدمت زیاد منطقه در دوران خاص تاریخی است.

سعید صفوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه قروه یکی از روستاهای تاریخی زنجان واقع در شهرستان ابهر است، در گفت‌و‌گو با صدای زنجان  اظهار کرد: این روستا فاصله 210 کیلومتری تا پایتخت ایران دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه روستای قروه دارای بافت و بناهای تاریخی ارزشمند است، بیان کرد: همین امر موجب جلب توجه جامعه علمی به این روستا شده است.

صفوی با اشاره به اینکه مهرماه سال قبل تیم‌ علمی از دانشگاه‌هایی چون دانشگاه تهران، شهید بهشتی و غیره شامل 54 نفر سه روز حضور شبانه‌روزی در روستای قروه داشته است، اضافه کرد: این تیم‌ها در 11 کارگروه اعم از شهرسازی، مرمت، بافت، فرهنگی و غیره به مطالعه در این روستا پرداخته و یافته‌های خود را هفته قبل در پردیس هنرهای زیبای تهران در دو نوبت صبح و عصر ارائه کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه خلاصه این یافته‌ها در یک کتاب مبنا قابل چاپ است تا مورد مطالعه محققان و اندیشمندان قرار گیرد، اضافه کرد: در روستای قروه کارهای باستان‌شناسی زیادی انجام نشده است اما براساس مطالعات و نظریات موجود گفته می‌شود بخشی دست‌کندها به دوران ساسانی باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مسجد تاریخی این روستا برای دوره سلجوقیان است، عنوان کرد: این روستا دارای پل و حمام تاریخی و خانه قدیمی است که بخشی از اینها در فهرست آثار ملی ثبت شده است در همین مطالعات 3 پرونده نیز تشکیل شده که فرآیند ثبت آنها را در آثار ملی طی خواهیم کرد.

صفوی با اشاره به اینکه از مستندات تاریخی بودن روستا شاهد دست‌کندهایی هستیم که تاریخ آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد، عنوان کرد: این روستا دارای بنای تاریخی بوده و یک بافت مهم داشته و نیاز به مطالعه و توجه دارد امیدواریم به عنوان یک پایگاه ملی روستایی ثبت شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه مدیر کل پایگاه‌های کشور خردادماه در زنجان حضور پیدا خواهد کرد، افزود: وی از سه منطقه بازدید کرده که یکی از این سه منطقه روستای قروه است که امید می‌رود در صورت کمک مسئولان و نیروهای محلی این روستا، نخست به عنوان پایگاه میراث استانی و سپس ملی معرفی شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانروستای «قِروه»میراث فرهنگیصنایع دستی
sedayezanjannews.ir/nx11711


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»