کد خبر: 11664
1403/02/09 - 9:0


صدای زنجان از فعالیت شوراهای شهر و روستا در زنجان به مناسبت فرارسیدن روز شوراها گزارش می‌دهد؛

غفلت شورایی!

شهروند زنجانی: شوراها در مدیریت شهری موفق نبودند!/عضو شورای شهر زنجان و نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌های کشور: شورا یک ژست سیاسی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان می‌گوید: ۲۵ فقره پرونده تخلف مربوط به اعضای شوراهای شهرهای استان زنجان در سال 1402 تشکیل شده است. برخی از شهروندان نیز عملکرد شوراهای شهر زنجان را که منجر به آبادانی شهر و دگرگونی بافت فرسوده شهر شوند را قابل قبول نمی‌دانند؛ جالب اینجاست که برخی از اعضای شورای شهر زنجان نیز اذعان دارند که شوراها یک ژست سیاسی هستند!
 9 اردیبهشت‌ماه هر سال به عنوان شوراها نامگذاری شده است، روزی که بار دیگر توجه‌ها را به سمت این مجموعه جلب می‌کند و فرصتی برای ارزیابی این نهاد است تا ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و نقاط ضعف آن را بررسی کرد.
بنا به نظر کارشناسان، گنجاندن شوراها در قانون اساسی از این جهت بود که برنامه‌های شهرها و روستاها با سرعت بیشتری حاصل شود و برای همین امام خمینی(ره) در نهم اردیبهشت 1358 طی نامه‌ای به شورای انقلاب دستور تهیه آیین‌نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر کشور را صادر کرد.
 در حقیقت قرار شد شوراها، پارلمان محلی و شبکه اجتماعی قوی با پشتوانه مردمی باشد و با این رویکرد است که از پایین‌ترین سطح جامعه تا بالاترین سطح، نمایندگان مردم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنند.
بنا به نظر کارشناسان، اختصاص یک فصل از قانون اساسی به شوراها نشان از جایگاه والای نظام شورایی در جمهوری اسلامی دارد و تاکید دارند. شوراهای شهر و روستا مصداق بارز مردم سالاری دینی، تمرکز زدایی و توزیع قدرت تصمیم‌گیری برای پیشبرد روند توسعه هستند.
موضوعی که محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در همایش روز شوراها بدان اشاره کرد و تاکید داشت: نهاد شورا اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین ساختار مردم سالاری دینی است.
وی با اشاره به اینکه از زمان شکل گیری شوراها در کشور سال‌ها گذشته است و این نهادها اکنون به بلوغ رسیده اند، عملکرد و رفتارها نیز نسبت به قبل بهتر شده است، اضافه کرد: در ۲ و نیم سال گذشته کارهای متعددی در حوزه شوراهای شهری و روستایی استان انجام گرفته است.
در این بین برخی از شهروندان معتقد هستند شوراها نتوانسته‌اند به هدف پیش‌بینی شده در قانون برسد.
حسن شهروند زنجانی در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: قرار بود شوراها زمینه بهره‌گیری از خرد جمعی برای داشتن تصمیمات جامع و درست را فراهم کند.
حسن با اشاره به اینکه نگاه شورای شهر باید جامع باشد و این موضوع را در شوراهای شهر و روستا به سختی می‌توان دید، اظهار می‌کند: حتی در برخی موارد این شوراها محلی برای رانت و فساد شده که موجب ناامیدی مردم شده است.
این شهروند زنجان با اشاره به اینکه شاهد هستیم که در برخی مواقع حتی اعضای شوراها درگیر موضوعات سیاسی شده و حواشی آنها بر متن اقداماتشان غالب می‌شود، اضافه می‌کند: البته در همه جا این موضوع نیست و موارد تاثیرگذاری شورا در موضوعات مختلف هستیم.
وی با اشاره به اینکه در حقیقت شکل و شاکله شورای شهر ارزشمند بوده و باید از آن دفاع کرد، عنوان می‌کند: تنها در زمینه استفاده از این ظرفیت باید بیشتر فکر شود تا دیگر شاهد تخلفات اعضای شورای شهر نباشیم.
حسن با بیان اینکه این مجموعه جز برای افزایش فکر جمعی و بهره‌گیری از ظرفیت مشورت برای جلوگیری از تضییع بیت‌المال و تصمیم‌گیری در بهترین حالت نباید باشد، بیان می‌کند: همین موضوع می‌تواند شهر و جامعه را یک قدم به جلو ببرد در حالی که عدم استفاده از این ظرفیت نتیجه عکس دارد.
فعالیت 113 عضو شورای شهر در استان زنجان
بررسی عملکرد بیش از ۳ دهه کارنامه شوراها نشانگر این است که در عمل نظام شورای در رسیدن به اهداف پیش بینی شده موفق نبوده و بخشی از این عدم موفقیت به دلیل غفلت شورا از وظایف اصلی خود بوده است!
 همچنین سعید خلجی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با تاکید بر نظارت بر امور شوراها توسط دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه 113 عضو شورای شهر در زنجان در شوراهای شهرها فعالیت می‌کنند، اظهار می‌کند: این تعداد عضو توسط مردم 21 شهر زنجان برای فعالیت در این پست انتخاب شدند.
وی با اشاره به اینکه در صورت بروز تخلف توسط اعضای شورای شهر دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان بررسی موضوع را توسط هیات تخلفات شوراها انجام می‌دهد، ادامه می‌دهد: در زمینه رعایت قانون بدون اغماض با متخلفان برخورد شده و این رویه ادامه دارد.
خلجی با اشاره به اینکه این دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان طبق آخرین اظهار نظر خود در زمستان سال گذشته با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ پرونده برای تخلف اعضای شوراهای شهرهای استان زنجان تشکیل شده است، اضافه می‌کند:  احکامی چون سلب عضویت، تذکر و درج در پرونده و کسر از حقوق شورایی در اثر تشکیل این پرونده‌ها صادر شده است.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه تاکنون ۶ نفر از اعضای شورای شهرهای زنجان سلب عضویت شده است، که عضویت ۴ نفر به صورت قطعی تمام شده و پرونده دو عضو دیگر نیز رو به اتمام است.
شورا فقط یک ژست سیاسی است
سعید نجفی عضو شورای شهر زنجان و نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها اما در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه شوراها طبق آنچه که در قانون اساسی در اوایل انقلاب تاسیس شد قرار بود مشکلات مردم را مرتفع کند، اظهار می‌کند: در ابتدا این مجموعه با عنوان انجمن شهر شناخته می‌شد و اختیارات وسیع‌تری نسبت به اکنون داشت، در حقیقت اکنون متولی شهر مشخص نیست و هر کسی مدعی است که مسئولیت شهر با وی است.
وی با اشاره به اینکه در زمان اجرای پروژه‌های شهری جایگاه دستگاه‌ها مشخص نشده است، عنوان می‌کند: برای انجام یک پروژه توسط شهرداری باید نسبت به راضی کردن خیلی از دستگاه‌ها اقدام کند یعنی آنچه که در قانون بوجود دارد، اجرایی نمی‌شود.
عضو شورای شهر زنجان و نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه در حقیقت شورا یک ژست سیاسی است، بیان می‌کند: در واقع شورا جایگاه خود را از دست داده و فقط برای این مانده است که بگوییم ما شورا داریم اگر بخواهیم جایگاه شورای شهر را به درستی اجرا کنیم باید اختیارات تصمیم‌گیری در مورد شهر به شورا و شهرداری واگذار شود، شورا نهاد خوبی است و اگر تبدیل به یک پارلمان شود  آن روز شهری خوب و موفق خواهیم داشت.
نجفی با اشاره به اینکه شورای تفکری است که ریشه در اسلام دارد ولی ما ناقص اجرا می‌کنیم در حالی که اروپا و آمریکا به صورت درست اجرایی می‌کنند، اضافه می‌کند: این وضعیت در مراکز استان‌ها بهتر است ولی هر چه مراتب پایین‌تر می‌آید و به شورای شهرهای کوچک و روستاها می‌رسد وضعیت فاجعه است و شورا به یک دکور و مانکن تبدیل می‌شود برای نمونه شورای شهر نیک‌پی و ارمغانخانه چه قدرت، اختیار و حمایتی دارد که از آن انتظار داشته باشیم؟
عضو شورای شهر زنجان و نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه قانون شوراها بسیار قدیمی است و اکنون آکار بازبینی این قوانین آغاز شده است، بیان می‌کند: این موضوع زمان زیادی نیاز دارد و به نظر نمی‌رسد.
تخلفات اعضای شورای شهر در مقایسه با جمعیتش کم است
وی با اشاره به اینکه شوراها همان میزان که پتانسیل و ظرفیت دارد، می‌تواند زمینه تخلف برخی افراد را فراهم کند، بیان می‌کند: تخلفات اعضای شوراهای شهلر در مقایسه با جمعیت این قشر بسیار کم است ولی متاسفانه نمی‌دانیم سیاست در این زمینه چیست که به محض دستگیری یک عضو شورا اطلاع‌رسانی در سطح بالا انجام می‌شود در حالی که حتی شاید فرد از اتهام تبرئه شود.
نجفی با اشاره به اینکه تخلف در هر دستگاهی ممکن است رخ دهد و موضوع گریزناپذیری است، عنوان می‌کند: این اتفاق حتی در قوه قضائیه نیز ممکن است بروز کند ولی این نحوه اطلاع‎رسانی به شوراها آسیب خواهد زد.
عضو شورای شهر زنجان و نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌های کشور با اشاره به اینکه بنده هم موافق برخورد جدی با متخلفان هستم و این موضوع موجب کاهش تخلفات خواهد شد، اضافه می‌کند: اما این برخورد نباید به بدنه و شاکله شورا آسیب بزند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشوراساختار مردم سالاری دینیتخلفات اعضای شورا
sedayezanjannews.ir/nx11664


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»