کد خبر: 11643
1403/02/04 - 10:58


یادداشت/ امید امین فر

می‌گویند تورم سالانه زنجان کاهش یافته اما...

پیرو آنچه که معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در خصوص تورم سالانه زنجان بر اساس گزارش منتشر شده مرکز آمار ایران روایت کردند نرخ تورم سالانه استان زنجان در 12 ماهه منتهی به اسفند سال 1402 نسبت به مدت مشابه در سال قبل 6 درصد کاهش یافته و به نرخ 38.7 درصد رسیده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ پیرو آنچه که معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در خصوص تورم سالانه زنجان بر اساس گزارش منتشر شده مرکز آمار ایران روایت کردند نرخ تورم سالانه استان زنجان در 12 ماهه منتهی به اسفند سال 1402 نسبت به مدت مشابه در سال قبل 6 درصد کاهش یافته و به نرخ 38.7 درصد رسیده است. در روایتی دیگر استان زنجان جزء ششمین استان برخوردار از کمترین نرخ تورم سالانه می باشد غافل از اینکه باید بررسی شود تا چه میزان مردم استانهای با نرخ بهره پائین شامل سیستان و بلوچستان صدرنشین، تهران پایتخت ، بوشهر، سمنان و خوزستان و زنجان به گروههای 12 گانه کالا و خدمات دسترسی دارند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در گروه خوراکیها و آشامیدنیها نرخ تورم سالانه گوشت قرمز و ماکیان 87 درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآوردههای آن 85 درصد و ماهیها و صدفداران 64.2 درصد است. در گروه پوشاک و کفش نرخ تورم سالانه 47.2 درصد و در گروه مسکن ، آب و برق گاز و سایر سوختها نرخ تورم سالانه در بخش مسکن 39.8 درصد، بخش اجاره 39.6 درصد و بخش خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی 49.9 درصد است. حالا باید معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان بررسی کنند، نرخ تورم سالانه استان زنجان در گروههای ذکر شده چند درصد است. بعد از آن بررسی نماید تا چه اندازه مردم استان زنجان توان استفاده از خودروی شخصی، تامین هزینههای تفریح و استفاده از هتل و رستوران را دارند؟ پوشش بهداشت و درمان با نرخ تورم سالانه 42.9 درصدی در استان زنجان چه درصدی میباشد.

مردم استان زنجان در کدام یک از دهکهای 10 گانه توزیع شدهاند؟ اولویت مردم زنجان کدامیک از گروههای دوازده گانه کالا و خدمات میباشد؟

لذا آنچه که بعنوان نرخ تورم سالانه یا نقطه به نقطه یا ماهانه اعلام شده است به دلیل تفاوت در سبد گروههای 12 گانه متشکل از کالا و خدمات در استان های کشور، متفاوت بوده و نمی توان نرخ پائین تورم در یک استان را به معنای بهبود سطح معیشت یا رفاه مردم یک استان ارزیابی کرد و لازم است در این بین به مولفههای دیگر اقتصادی نیز توجه کرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتورمگرانیدهک
sedayezanjannews.ir/nx11643


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»