کد خبر: 11591
1403/01/26 - 8:52


صدای زنجان از گلایه‌ها نسبت به افزایش جریمه رانندگی گزارش می‌دهد؛

پشت چراغ جریمه!

شهروند زنجانی: بخشی از درآمدهای حاصله از محل جرایم به آموزش اختصاص یابد/یک افسر راهنمایی و رانندگی: جریمه‌ها در ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست و بازدارندگی ندارد/رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ: پلیس در مورد برخورد با متخلفان بیشتر بر تخلفات حادثه‌ساز تاکید دارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: موضوع افزایش جریمه رانندگی موافقان و مخالفان خود را دارد؛ برخی از شهروندان زنجانی معتقد هستند پلیس راهنمایی و رانندگی باید بر موضوعات فرهنگی بیشتر از اقدامات برخودی توجه کند و در حقیقت پیشگیری را ارجح بر درمان بداند اما رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎن معتقد است، افزایش جریمه‌های رانندگی؛ نقش بازدارنگی داشته و موجب کاهش حوادث رانندگی خواهد شد.

چندی پیش در خبرها اعلام شد رقم جریمه‌های رانندگی افزایش خواهد یافت موضوعی که منتقدان و موافقان خاص به خود را داشت و زمینه اظهارنظر در مورد معایب و محاسن اجرای این طرح را به دنبال داشت.

برخی منتقدان معتقد هستند فشار اقتصادی بر روی مردم به حدی است که دیگر جایی برای افزایش این فشار وجود ندارد، از سوی دیگر برخی‌ها معتقد هستند مدت‌ها بوده جریمه‌ها افزایش نیافته و موجب شده است بازدارندگی آن کاهش پیدا کرده و حتی در برخی مواقع بی تاثیر شود که این موضوع خطراتی چون کاهش تاوان در اثر تخلفات رانندگی و از بین رفتن ترس افراد از انجام آن را برای جامعه به همراه داشته است.

اول فرهنگ‌سازی کنیم بعد جریمه‌ها را افزایش دهیم

یک شهروند زنجانی با اشاره به اینکه افزایش جریمه در شرایطی که مردم دائما با چالش اقتصادی مواجه هستند، می‌تواند در برخی موارد منجر به تنش و درگیری شود، به صدای زنجان می‌گوید: مگر یک کارمند و یا کارگر چقدر درآمد دارد که دائما با هزینه‌های مختلف مواجه باشد؟

احمد با اشاره به اینکه البته این جریمه‌ها بیشتر برای افراد متخلف خواهد بود و برای عموم نیست اما ممکن است برای همه پیش آید، عنوان می‌کند: باید در اعمال این جریمه‌ها دقت شود چرا که گاهی جریمه‌های اشتباه به دلیل خوانش اشتباه پلاک و یا اعمال قانون به صورت نادرست موجب ایجاد خشم اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علت گلایه بسیاری از مردم از افزایش جریمه‌ها این است که احساس می‌کنند دولت از این طریق محل درآمدی برای خود ایجاد کرده است، اضافه می‌کند: بهتر است جریمه‌های اخذ شده در حوزه فرهنگ‌سازی صرف شود تا همه مردم به این نتیجه برسند که این اقدام برای بهبود شرایط رانندگی در خیابان‌ها است.

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه نیاز به فرهنگ‌سازی به شدت در حوزه رانندگی احساس می‌شود، ادامه می‌دهد: کمتر در فضای مجازی و بیلبوردها می‌توان ردی از آموزش را مشاهده کرد و باید در این حوزه اقدام شود تا نسل کنونی و آینده با فرهنگ داشتن خودرو، نحوه استفاده از آن و رانندگی آشنایی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه جریمه نباید تنها هزینه‌ای باشد که یک فرد متخلف در مقابل رفتار پر خطر خود پرداخت می‌کند، اضافه می‌کند: باید افراد با رانندگی پر خطر را نسبت به حضور در دوره‌های جبرانی آموزشی، دریافت خدمات مشاوره‌ای و غیره نیز الزام کرد.

جریمه‌های ایران با سایر کشورهای دنیا مقایسه کنید

یک افسر راهنمایی و رانندگی زنجان که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، با دفاع از اجرای طرح افزایش جریمه می‌گوید: کم بودن جریمه رانندگی زمینه تخلف در بین اقشار مختلف را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جریمه یک شیوه متداول برای کاهش تخلفات رانندگی است، اضافه می‌کند: موضوع فرهنگ‌سازی در کنار جریمه غیر قابل انکار است.

وی با اشاره به تجربیات خود از نادیده گرفته شدن اعمال قانون توسط افراد متخلف می‌گوید: برای نمونه در یک مورد از راننده خواستم از دوبل پارک کردن خودروی خود خودداری کند اما با حالتی که نشان از زیرسئوال بردن جریمه و برخورد با متخلفان داشت، به من گفت «جریمه کن» و بی توجه به مسیر خود ادامه داد.

این افسر راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه جریمه شدن افراد نفع و یا ضرری برای من افسر ندارد و تاثیری ندارد مگر در افزایش حساسیت افراد نسبت به اجرای قانون، اضافه می‌کند: ویژگی خوب جریمه رانندگان متخلف این است که بیشتر از سایر افراد به ویژه رانندگان منضبط، تاثیر خود را بر قشر جوان و متخلفان که دارای تخلفات متعدد بوده و یا با تخلفات رانندگی سعی در انجام حرکات نمایشی دارند، خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه جریمه همیشه برای متخلفان است نه مردم عادی و رانندگان قانون مدار، بیان می‌کند: آیا رانندگی یک فرد مست یا لایی کشیدن‌های با سرعت بالا در خیابان برای افراد حتی به عنوان یک بننده ترسناک نیست؟ جریمه برای این افراد است.

این افسر زنجانی با اشاره به اینکه باید نگاهی هم به جریمه‌های سایر کشورهای دنیا داشت و تنها به افزایش کنونی اشاره نکرد، می‌گوید: در همه دنیا تخلف تاوان دارد و فرد متخلف هزینه آن را باید پرداخت کند، البته هزینه همیشه به معنای پول نبوده و اشکال مختلفی چون تنبیه‌های اجتماعی و یا محرومیت از منافع عمومی و غیره دارد.

هدف از افزایش جریمه‌ها، بیشتر شدن بازدارندگی آن است

سید پیمان شبیری رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎن نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش 4 تا 5 برابری جریمه‌های رانندگی اظهار می‌کند: اطلاع‌رسانی در راستای آغاز اجرای این طرح انجام شده است تا مردم نسبت به اجرای این طرح از تاریخ اعلامی آمادگی داشته باشند.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎن با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح پیشگیری از تصادفات و افزایش قدرت بازدارندگی تخلفات رانندگی است، ادامه می‌دهد: قرار بود این قانون از 25 فروردین ماه اجرایی شود که منتظر ابلاغ آن هستيم و انتظار می‌رود مردم نیز با رعایت این قانون، راهنمایی و رانندگی را در اجرای آن یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات و ماده 28 مجازات اسلامی میزان جریمه‌ها متناسب با نرخ تورم هر 3 سال یکبار باید به روزرسانی شود، بیان می‌کند: این اقدام برای آخرین بار در سال 1396 انجام شده و از آن پس افزایش جریمه‌ها در کشور اتفاق نیفتاده است.

شبیری با بیان اینکه این موضوع موجب شد ارقام جریمه‌ها در حد سال 1396 باقی بماند و به تدریج در این مدت بازدارندگی خود را از دست داد، اضافه می‌کند: در سال گذشته فرماندهی انتظامی پیشنهاد افزایش جریمه‌ها را داد و مجلس و دولت نیز با آن موافقت کردند.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎن با اشاره به اینکه نرخ جریمه به نحوی شده بود که گاهی ایجاد انگیزه برای ارتکاب آن را به دنبال داشت، بیان می‌کند: برای نمونه برای یک شهروند جریمه پارک دوبل در برخی مواقع بسیاری به صرفه‌تر از پرداخت هزینه پارکینگ بود.

وی با بیان اینکه نظر پلیس در مورد برخورد با متخلفان با تخلفات جزئی و ساکن نبوده و بیشتر بر تخلفات حادثه‌ساز تاکید دارد، اضافه می‌کند: بیشترین تاثیر این افزایش در تخلفات حادثه‌ساز بوده و طبق مطالعات پلیس راهور سالانه 3 تا 3 هزار و 500 نفر از آمار کشته‌های رانندگی در کشور را کاهش خواهد داد.

شبیری با اشاره به اینکه تخلفاتی چون رانندگی در حالت مستی یا مصرف قرص‌های روان گردان بیشترین میزان افزایش جریمه را داشته و به ترتیب تخلفات حادثه‌ساز در بالاترین مبالغ جریمه خواهد بود، بیان می‌کند: امید می‌رود این افزایش جریمه منجر به کاهش حوادث رانندگی شود.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎن با بیان اینکه 25 فروردین‌ماه تاریخ پیشنهادی فراجا برای اجرای طرح بوده است و در انتظار ابلاغ آن هستیم، عنوان می‌کند: در موضوع افزایش نرخ جریمه‌ها جای نگرانی برای رانندگان متعهد نبوده و رویکرد اصلی پلیس در این زمینه حفاظت از جان مردم از طریق برخورد با هنجارشکنان خواهد بود که وظیفه ذاتی پلیس است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجریمهراهنمایی رانندگیترافیک
sedayezanjannews.ir/nx11591


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»