کد خبر: 10673
1402/08/09 - 14:56


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مطرح کرد؛

تایید صلاحیت کاندیداها بر اساس «سابقه» است نه «گرایش سیاسی»

بارها مشاهده کرده‌ایم که افراد با گرایش‌های مختلف سیاسی در انتخابات تائید شده‌اند/ سازوکار انتخابات «قابل اعتماد» است/ تمامی جناح‌های سیاسی در انتخابات مجلس حضور می‌یابند/ آن سوی آب‌ها، افرادی مدعی هستند که برخی از کاندیداها با گرایش‌ سیاسی خاصی رد صلاحیت می‌شوند که این در حقیقت ظلم است/ استنشاق بوی «مرکاپتان»؛ عامل مسمومیت اخیر تعدادی از دانش‌‌آموزان زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان و رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با حضور در جمع خبرنگاران بر لزوم رعایت قانون در تائید و رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

ابوالفضل رفیعی، رئیس ستاد انتخابات استان زنجان سه‌شنبه (9 آبان‌ماه 1402) در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان زنجان در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «آیا در انتخابات پیش رو و در زمان تایید صلاحیت‌ها همه سلایق و گرایش‌های سیاسی کاندیدا حضور خواهند داشت یا مانند انتخابات قبلی نوع جناح بندی در رد یا تایید صلاحیت‌ها در نظر گرفته خواهد شد؟» صراحتا تاکید کرد که «بررسی و تایید صلاحیت کاندیداها بر اساس سابقه افراد است نه جناح و گرایش سیاسی».

رفیعی با بیان اینکه هر گونه «پاسخگویی»، «اعلام نظر» و «استعلام» باید طبق قانون باشد، اضافه کرد: حتی قانون به هیئت‌های اجرایی این اجازه را داده که براساس «شناخت شخصی» که دارند نسبت به تحقیق نیز اقدام کنند. البته تمامی نتایج باید براساس مستندات باشد. به قطعیت می‌گویم که در نظام اسلامی به هیچ عنوان این اتفاق نیفتاده که رد صلاحیت براساس گرایش افراد باشد. بارها مشاهده کرده‌ایم که افراد با گرایش‌های مختلف سیاسی در انتخابات تائید شده‌اند. مثلا اگر کاندیدایی چه اصلاح طلب چه اصولگرا رد یا تائید شده، براساس سوابق بوده است و این مهم ارتباطی به جناح و گرایش سیاسی افراد نداشته و ندارد بنابراین کاندیداها از این بابت نباید نگرانی داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان ادامه داد: متاسفانه آن سوی مرزها (آب)، افرادی هستند که چنین دیدگاهی دارند و مدعی هستند که برخی از کاندیداها با گرایش‌ سیاسی خاصی رد صلاحیت می‌شوند که این در حقیقت ظلم است چرا که ما به این موضوع اعتقادی نداریم و براساس قانون، هر گونه رد یا تائید صلاحیت کاندیداها صورت می‌گیرد.


 سازوکار انتخابات «قابل اعتماد» است

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان همچنین در پاسخ به دیگر سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «با توجه به حضور تعدادی از نزدیکان نمایندگان فعلی در مناصب حساس مثل فرمانداری آیا اطمینان خاطر از عدم جانبداری این مسئولان از تعدادی از آن‌ها که در ترکیب کاندیداها حضور می‌یابند؛ داشته باشند؟»، اعلام کرد: «جای هیچ نگرانی نیست؛ صیانت از حقوق مردم از اولویت‌های مجریان است».

وی با تاکید بر اینکه «کسی نمی‌تواند به تنهایی نتایج انتخابات را رقم بزند یا مهندسی کند»، اضافه کرد: در هیچ دوره‌ای چنین اتفاقی نیفتاده است چرا که نه قانون انتخابات اجازه می‌دهد و نه سازوکار برگزاری انتخابات و مسئولان مربوطه این اجازه را می‌دهند. در انتخابات بارها دیده‌ایم که اسامی کاندیدای مخالف جریان حاکم از صندوق‌های رای بیرون آمده است. در تمامی سطوح در سطح کشور و استان‌ها چنین مواردی را مشاهده کرده‌ایم و سازوکار انتخابات «قابل اعتماد» است.

رفیعی اضافه کرد: ما به اصل بی‌طرفی اعتقاد داریم و بارها در جلسات مربوطه به انتخابات پیش رو نیز خطاب به مجریان و دست‌اندرکاران تاکید کرده‌ایم؛ «طوری رفتار نکنند که حتی چنین شائبه‌هایی مطرح شود». تمامی افراد دارای حق مساوی هستند و گفته‌ایم این پیام به کاندیداها و داوطلبان انتخابات برسد و مردم هم اطمینان داشته باشند که از آرای آن‌ها صیانت می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان ادامه داد: به لحاظ قانون، فرماندار یا بخشدار باید هیئت اجرایی را انتخاب کند. 30 نفری که فرماندار یا بخشدار به عنوان هیئت اجرایی انتخاب می‌کند باید مورد تائید هیئت نظارت باشد. موردی در زنجان داشته‌ایم که یکی از اعضای هیئت اجرایی با فرماندار دوستی یا ارتباط نزدیکی داشته است و هیئت نظارت نیز این فرد را کنار گذاشته است. فرمانداران به هیچ عنوان این اجازه را ندارند که هر کسی را دوست داشتند وارد هیئت اجرایی کنند چرا که قانون سازوکارهایی را تعیین کرده است بنابراین خروجی‌ها به گونه‌ای است که در هیئت اجرایی از تمامی اقشار یا گرایش‌های مختلف سیاسی وجود دارد.


 افزایش 60 درصدی داوطلبان در انتخابات پیش رو نسبت به یازدهمین دوره انتخابات مجلس

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان همچنین با تاکید بر اینکه اسامی ۷۶۰ نفر در مرحله «پیش ثبت‌نام» به ثبت رسید، عنوان کرد: در مرحله صحت مدارک نیز که توسط ۶ مرجع صورت گرفت؛ در مرحله «ثبت‌نام نهایی» ثبت شد؛ ۳۷۴ نفر از داوطلبانی که مشارکت داشتند که ۶۰ درصد نسبت به یازدهمین دوره مجلس افزایش داشته است.

به گفته این مسئول، تمامی مقدمات اعم از سازماندهی، برآوردها در خصوص فنی و پشتیبانی و مسائل امنیتی انجام گرفته و برخی نیز در حال انجام است.

رفیعی با بیان اینکه از مجموع ۳۲ فرآیندی که تا مرحله رای‌گیری پیش‌بینی شده؛ استان زنجان در دهمین فرآیند قرار دارد، افزود: تاکید می‌کنیم که تمامی جناح‌های سیاسی در انتخابات مجلس حضور دارند.

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان،  220 نفر در حوزه انتخابیه زنجان و طارم، 58 نفر از حوزه ابهر خرم‌دره و سلطانیه، 61 نفر از حوزه انتخابیه ماهنشان و ایجرود و از حوزه انتخابیه خدابنده 35 نفر در این دوره برای ثبت‌نام اقدام کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان ابراز کرد: از تعداد کل ثبت‌نام‌ کنندگان نهایی در استان زنجان، ۴۲ نفر را بانوان و ۳۳۲ نفر را آقایان تشکیل می‌دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: بیشترین ترکیب سنی ثبت‌نام‌کنندگان به ترتیب در رده سنی ۴۱ تا ۴۵ سال ۸۳ نفر، ۴۶ تا ۵۰ سال ۷۱ نفر، ۵۱ تا ۵۵ سال ۶۸ نفر و ۳۶ تا ۴۰ سال ۶۶ نفر هستند.

رفیعی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۸ نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری (حدود ۱۲ درصد ثبت‌نام کنندگان)، ۲۹۹ نفر کارشناسی ارشد (حدود ۷۹ درصد)، ۱۶ نفر کارشناسی (حدود چهار درصد) و ۱۱ نفر نیز دارای مدرک حوزوی (حدود ۲ درصد) هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه در حال رسیدگی به ثبت‌نام نهایی داوطلبان و کاندیداهای انتخاباتی در استان هستیم، ابراز کرد: مشارکت حداکثری جزو اولویت ستاد انتخابات استان و کشور است.



 18 آبان؛ نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس اعلام می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان همچنین در مورد اعلام نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس گفت: اعلام نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس توسط هیات‌های اجرایی خواهد بودکه شامل هشت نفر معتمدین اصلی و 5 نفر معتمدین علی‌البدل است.

به گفته این مسئول، دوازهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.



 نام نویسی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از 14 آبان به مدت یک هفته

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان در نشست با خبرنگاران استان زنجان همچنین در خصوص انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ گفت: داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصا یا به وسیله نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد. می‌تواند از روز یکشنبه مورخ 14 آبان تا روز شنبه 20 آبان ماه جمعا به مدت 7 روز از طریق مراجعه به فرمانداری مرکز استان حوزه انتخابیه یا وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام کنند.


 «مردم‌سالاری» از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است

وی با بیان اینکه با تمامی قوا و با حضور پررنگ مردم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در زنجان را برگزار خواهیم کرد، افزود: از رسانه‌ها انتظار داریم با توجه به نقش مهم در عرصه «آگاهی بخشی» و «هدایت افکار عمومی» با رویکرد منافع ملی در انتخابات حضور داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان ادامه داد: معتقدیم انتخابات نماد «مردم سالاری» بوده که یکی از ارکان این نظام هست و این مهم از افتخارات نظام است.

 

استنشاق بوی «مرکاپتان»؛ عامل مسمومیت اخیر تعدادی از دانش‌‌آموزان زنجان

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص ماجرای مسمومیت اخیر تعدادی از دانش‌‌آموزان زنجان به اتفاقات سال گذشته مسمومیت‌های دانش آموزان در برخی استان‌های کشور اشاره و یادآور شد: در سطح کشور و نه زنجان، تعدادی از عاملان این وقایع با هدف و در راستای اهداف دشمنان ترکیبی اقدام کرده بودند. در بسیاری موارد نیز منشا آن مشخص نشد. موارد متعددی هم مربوط به شیطنت‌های دانش‌آموزان با هدف تعطیلی مدارس بود. تا اینکه پروتکل و شیوه‌نامه‌هایی برای مدارس تهیه شد که براساس آن مدیران مدارس با نحوه مدیریت آن در این دست از حوادث آشنا شوند.

رفیعی ادامه داد: براساس نتایج اولیه به عمل آمده؛ آن چه که در چند روز اخیر در زنجان رخ داده است مربوط به ماده‌ «مرکاپتان»، ماده ویژه تزریق لوله‌های گاز بوده که توسط شرکت گاز برای متوجه شدن بوی گاز ناشی از نشتی، مورد استفاده قرار گرفته بود. در غرب زنجان،  ضایعات فروشی نسبت به آتش زدن بشکه‌ها اقدام کرده بود. در کف بشکه‌ها، مقداری از این ماده بر جای مانده بود که با آتش زدن، بوی نامتبوع ناشی از آن در مدارس نزدیک نیز احساس شده بود. طبق گزارش اولیه، انتشار بوی گاز عامل مسمومیت اعلام شده بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با بیان اینکه علت مسمومیت نیازمند مباحث دقیق کارشناسی بود، ادامه داد: بر همین اساس دادستان زنجان به موضوع ورود و برای فردی که در پاکسازی بشکه‌ها کوتاهی کرده بود، پرونده تشکیل داد.

رفیعی تاکید کرد: استنشاق این بو به هیچ عنوان منجر به بروز مشکل برای دانش‌آموزان نمی‌شود و جای هیچ نگرانی نیست.

به گزارش صدای زنجان؛ انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان رهبری روز ۱۱ اسفندماه همزمان با سراسر کشور در حوزه‌های انتخابیه در استان زنجان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانتخابات مجلس
sedayezanjannews.ir/nx10673


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»