کد خبر: 9965
1402/04/27 - 9:56


وعده‌های انتخاباتی و روزه سکوت نمایندگان مجلس

✍محمدعلی خالق نژاد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ انتخابات عرصه سرنوشت است. عرصه ای است که شهروندان صاحب رای، اختیارات خود را در زمینه تصمیم گیری های مهم برای دوره ای مشخص و محدود به صورت امانی به نمایندگان خود تفويض می کنند. انتخابات مجلس شورای اسلامی نمونه بارزی ازاین عرصه می‌باشد .

همچنین انتخابات به‌عنوان مهم‌ترين رکن دموکراسي و مردم‌سالاري در نظام‌هاي دموکراتيک به شمار مي‌رود که در آن مردم با حضور ‌در پاي صندوق‌هاي رأي سرنوشت خود و کشورشان را تعيين مي‌کنند.

ازطرفی انتخابات مهم‌ترين عرصه تماس و ارتباط تعيين‌کننده مردم و حکومت‌ و تنها راه اعمال اراده وقدرت  ملّی است و عرصه‌ای است که شهروندان صاحب رای، اختیارات خود را در زمینه های مهم وکلان برای دوره‌ای مشخص و محدود (۴ساله) به صورت امانی به نمایندگان منتخب واجد شرایط  خود تفويض می‌کنند.

همچنین انتخابات یکی از ارکان مهم  دموکراسي و مردم سالاری درنظامهای دموکراتیک به شمار می‌رود که درآن مردم باحضور در پاي صندوقهای رای سرنوشت خود وکشورشان را تعیین می کنند .

 تحقق اين امر منوط به رابطه‌اي دوسويه مابين مردم به‌عنوان انتخاب‌کننده ازيک‌سو و کانديدا‌هاي انتخاباتي به‌عنوان انتخاب شونده از ديگر سو امکان‌پذير خواهد بود .

با ‌مقدمه‌ای که در صدر نوشتار  قلمی گردید، از انجایی‌که امسال، سال انتخابات می‌باشد در ادامه پرداختن به مواردی پیرامون انتخابات پیش رو ی وبحث وکنکاش پیرامون این اتفاق مهم خالی از لطف نخواهد بود.

 درحالی که ۷ماه تا موعد برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه سال جاری زمان باقی است امّا از مدت‌ها قبل کاندیداها و نامزدهای احتمالی نمایندگی مردم درمجلس جهت جلوس به صندلی های سبزرنگ ساختمان هرمی شکل بهارستان اسب خود را زین کرده و با حضور گاه و بی‌گاه درمعیّت جمعی از طرفداران و حواریّون با تشکیل جلسات،گعده های سياسی و حزبی و محافل عمومی وخصوصی و حتی مراسمات جشن وعزای مردم در شهرها و حتّی در دورترین روستاها حضور یافته وسعی در معرفی و شناساندن خود به عنوان کاندیدا و جلب نظر مردم وافکار عمومی به عنوان صاحبان رای دارند .

سوی دیگر ماجرا هم نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی قرار دارندکه به لحاظ کسوت نمایندگی محدویت و محضوریتی  نداشته و همواره در بین مردم بوده ودر مراسمات مختلف حضور دارند و از این بابت مشکلی برایشان متصوّر نمی‌باشد.

 لکن در سه سالی که در پارلمان حضور داشته‌اند علیرغم شعارهای پرطمطراق، پوپولیستی و دهان پرکن و وعده ووعیدهای ایّام تبلیغات انتخاباتی امّا از تریبون مجلس در برابر مشکلات مبتلا به مردم از قبیل نوسانات بازار ارز و سکّه ، خودرو، بالارفتن بی رویه تورم، بی‌کاری وعدم اشتغال جوانان ،گرانی لجام گسیخته، ومشکلات ریز ودرشت دیگر ....که ارتباط مستقیمی با زندگی ومعیشت مردم داشته وموجبات کوچک تر شدن سفره موکلان شان را فراهم ساخته است به دلیل‌همسویی بادولت مستقر ونیز جهت احراز صلاحیّت در دور بعد منافع شخصی و جناحی و گروهی را به مصلحت ومنافع مردم و یا بهتر بگوییم موکلان خود ترجیح داده با فراموش کردن وعده های ایّام تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم خود، روزه سکوت اختیار نموده و جز تعداد معدودی از نمایندگان، صدایی برای حلّ مشکلات کلان درسطح ملّی،منطقه‌ای، مردم وموکلان خود که به فرموده امام راحل (ره) « ولی نعمتان » هستند، بر نخواسته است .

اینک مدتی است که زنگ انتخابات به صدا درآمده وبه نوعی می‌توان گفت انتخابات مجلس دوازدهم کلید خورده وقراراست چند ماه دیگر درانتهای سال جاری مجدداً در مَرعی و مَنظر قضاوت ورای مردم قرار گیرند، گویاکشتیبان را سیاستی دگر پدیدآمدهبه یاد مردم افتاده و  با نطقهای آتشین وانتقادی از دولتمردان و تذکرات گاه و بی‌گاه وطرح سؤال و استیضاح وزرا در پارلمان وبه ویژه دخالت در عزل و نصب مدیران حوزه انتخابیه که در تباین آشکار با منویّات و تاکیدات صریح مقام معظم رهبری مبنی بر منع نمایندگان از دخالت در عزل ونصب ها می باشد سعی در بازگرداندن آب رفته به جوی وجلب نظر و رای موکلان حوزه انتخابیه خود  دارند غافل از اینکه حنایشان رنگ باخته و به ضِرس قاطع می‌توان اذعان نمود در یک انتخابات رقابتی با مشارکت بالای مردم در پای صندوق‌های رای حتی در بین جریانات سیاسی واحزاب همفکر خودنیز کورسوی اميدی به کسب آرای حداقلی دوره قبل نیز وجود ندارد چرا که به برکت انقلاب اسلامی ایران و انفاس قدسی بنیان‌گذار کبیر آن، حضرت امام خمینی(ره) ملّت به درجه‌ای از رشد و آگاهی و بلوغ سیاسی دست یافته‌اند که به راحتی می‌توانند سّرِه را از ناسِرِه تشخیص داده و براساس نَصِّ صریح آیه ۱۱سوره رعد " اِنَّ اللهَ لایُغَیِرُ ما بِقَومِِ حَتّی یُغَیّرُ مَا بِاَنفُسِهِم ".

برای تعیین سرنوشت سیاسی خود با احدی ویا حزب وجناح وطیف سیاسی خاصّی وارد معامله نشده و صرفاً با تشخيص خودآگاهانه وبا وسعت نظر و دید وسیع نسبت به انتخاب نماینده و یا نمایندگان موردنطرشان برای یک دوره چهار ساله تصمیم گیری نمایند.

مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه که براساس فصل ششم قانون اساسی نمایندگان آن با آرای مستقیم مردم انتخاب میشوند واز اهمیّت وجایگاه والایی برخورداربوده  وبرهمین مبناست که امام راحل (ره) آن را در راس امور دانسته و فرمودند : «مجلس درراس امور و عصاره فضایل ملّت است.» بنابراین شرایطی باید ایجاد شود که ‌در یک انتخابات مشارکتی ورقابتی نمایندگانی به  پارلمان دوازدهم راه یابند که علاوه بردارا بودن توانمندیهای لازم برای ایفای وظایف نمایندگی  از پشتوانه بالای رای مردمی هم برخوردار وبه معنی واقعی کلمه نماینده مردم نیز بوده ومصداق عینی «در راس امور و عصاره فضایل ملّت» بودن حضرت امام (ره) را در حرف وعمل معنا بخشند.

از سویی دیگر در همین راستا مقام معظم رهبری نیز  ۱۵فردودین ماه ۱۴۰۲در دیدار با مسئولان وکارگزاران نظام به مسئله انتخابات در سال جاری اشاره و در فرازی از بیاناتشان  با تاکید بر اهمیّت انتخابات آن را مظهر  "قدرت ملّی"دانسته و فرمودند:  انتخابات می تواند مظهر«قدرت ملّی» باشد واگر درست برگزار نشود ضعف کشور وملّت ومسئولان را نشان می دهد که هرچه ضعیف تر شویم تهاجم وفشار دشمنان  بیشتر می‌شود بنابراین باید قوی شویم که یکی از ابزارهای مهم قدرت «انتخابات» است.

ایشان در همین زمینه خطاب به مسئولین، به آیتم و راهبررهای دیگری نیز اشاره و افزودند : «مسئولان مرتبط،راهبرد، مشارکت، امنیّت، سلامت ورقابت انتخابات را از هم اکنون مشخّص کنند تا انتخاباتی خوب ،سالم وبا مشارکت بالا داشته باشیم.» به اعتقاد نگارنده این چهار راهبرد یابهتر گفته باشم ۴رکن مهم مورد نظر رهبری که به صورت زنجیره ای به هم مرتبط می‌باشند نقشه راه انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ را برای انتخاب کنندگان (مردم)، انتخاب شوندگان (نامزدها) و مجريان و ناظران و در یک کلام برگزارکنندگان انتخابات ترسیم نموده است .

 یکی از این‌۴ راهبرد و از رکن های مورد نظر مقام معظم رهبری مقوله " مشارکت " است  که از اهمیّت بالایی در انتخابات برخوردارمی باشد چراکه میزان مشارکت مردم درانتخابات به عنوان برگ برنده ای برای نظام اسلامی برای تنطیم جایگاه خودش‌ در بین مردم وحتی درسطح بین المللی خواهد بود .

بنابراین در شرایط حساس کنوني که نیاز به وحدت وانسجام ملّی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود بر مسئولان دخیل در انتخابات اعم ازدستگاههای اجرایی، نظارتی ،امنیّتی و... فرض است با مدّ نظر قراردادن راهبردهای مورد نظر رهبری با وسعت نظر و  فارغ از وابستگی نامزدها به جریان، حزب وگروه وطیف سیاسی خاصّی صرفاً برمبنای مُرِّ قانون و شایستگی‌ها شرایط ورود افرادی را که واجد شرایط احصاء شده در قانون بوده وعلاوه بر دارا بودن توانمندی های لازم برای نمایندگی ملّت دل درگرو نظام اسلامی وقانون اساسی که میثاق ملی و خون بهای شهیدان و معتقد به آرمان‌های والای جمهوری اسلامی باشند را فراهم نموده و به عنوان کاندیدا به مردم معرفی نمایند .

درصورت تحقق اين شرایط می‌توان شاهد انتخاباتی پرشور وحداکثری  با حضور تمام سلایق ونحله های سياسی بوده و نهایتاً مجلس برآمده از این حضور و مشارکتی حداکثری  مجلسی قوی، در راس امور و مظهر قدرت ملّی خواهد بود.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانانتخاباتمحمدعلی خالق نژادیادداشت
sedayezanjannews.ir/nx9965


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»