کد خبر: 9216
1401/07/12 - 10:29


صدای زنجان از وضعیت بازار مرغ پس از آزادسازی یارانه‌ها گزارش می‌دهد؛

مرغ وعده دولت، پر کشید

شهروندان: دولت تصور می‌کند مردم با یارانه 300 هزارتومانی که دریافت می‌کنند کوهی از گرانی را رد می‌کنند؟ توان خرید مرغ 62 هزارتومانی را نداریم!/ مرغداران: دولت فقط وعده داده است! آزادسازی یارانه‌ها هدفمند نبود!/ مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان و بازرس اتحادیه مرغداران کشور: وقتی می‌گوییم مدیریت کلان کشور مشکل دارد، آقایان شاکی شده و می‌گویند که چرا سیاست‌های وزارتخانه را زیر سؤال بردید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قیمت مرغ در روزهای اخیر برخلاف وعده دولت مبنی بر اصلاح قیمت و ابلاغ به واحدهای توزیع افزایش‌یافته و به 62 تا 65 هزار تومان رسیده است این در حالی است که مسئولان افزایش قیمت مرغ بیشتر از نرخ اعلام‌شده در شهریورماه سال جاری به‌قرار هر کیلو حدود46 تومان را خارج از توان مردم و کشش بازار ذکر کرده بودند!

حدود یک‌هفته‌ای است که قیمت مرغ در بازار زنجان افزایش‌یافته و ظاهراً تاکنون اقدام بازدارنده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. فعالان صنف مرغ فروشی و تولیدکنندگان نیز خبر از افزایش قیمت بیشتر مرغ در صورت متعادل نشدن نهاده‌های دامی خبر می‌دهند.

مرغ از سفره زنجانی‌ها پَر کشید!

اغلب مردم می‌گویند: وقتی مرغ به قیمت 46 هزار تومان رسیده بود توانش را نداشتند الآن که قیمتش سر به فلک کشیده خریدش هم برایشان تبدیل به رؤیا شده است.

احمد یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: 2 فرزند دارم و در خرید مایحتاج اولیه خانه با مشکل مواجه هستم. برای من خرید مرغ 46 هزار تومان سخت بود و هر 4 ماه می‌توانستم آن را خریداری کنم با بالا رفتن قیمت این کالا تصور نمی‌کنم دستم به مرغ برسد! دولت هرماه یک‌میلیون و 200 هزار تومان به‌عنوان یارانه به‌حسابم واریز می‌کند، همه اقلام مصرفی گران شده است! دردمان فقط مرغ نیست! وضعیت اجاره‌بها را بگویم؟ نرخ سرویس مدارس را یا گرانی لوازم‌التحریر را؟ آیا دولت تصور می‌کند با یارانه‌ای که در اختیارم می‌گذارد یک کوه از مشکلاتم را با 1200 هزار تومان می‌توانم رفع کنم؟ این بود مفهوم آزادسازی یارانه‌ها؟

مشاهدات میدانی از مغازه‌‌ها و خرده‌فروشی‌های سطح شهر زنجان حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ گرم به حدود 62 تا 65 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت مصوب مرغ گرم بر اساس اعلام دولت برای هر کیلو 59 هزار و 800 تومان بوده است.

لزوم نظارت از واحدهای مرغداری و کشتارگاه‌ها!

فعالان صنفی عنوان میکنند: نظارت بیشتر در عرصه فروش نهاده‌های دامی و نظارت در بازار توزیع و فروش مرغ می‌تواند این بازار را متعادل کند چراکه برخی از مرغداران با سوءاستفاده از شرایط بازار قیمت مرغ را خودسرانه افزایش داده‌اند که البته متعادل نگه‌داشتن هر دو کفه به مطلوبیت بازار مرغ کمک می‌کند البته بازار در حال حاضر دیگر کشش بیشتری برای افزایش قیمت این محصول را ندارد.

اما مرغداران به صدای زنجان می‌گویند: افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر تا حدود 50 هزار تومان افزایش یافت است البته مرغداران نقشی در افزایش قیمت مرغ ندارند و این نوسان قیمت نتیجه تصمیمات ستاد تنظیم بازار است هرچند دولت قول داده است این قیمت اصلاح شود و در دسترس مردم قرار گیرد البته با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های دامی توسط ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت مرغ خیلی دور از انتظار نبود تا در این چرخه دچار ضرر و زیان نشوند.

آن‌ها معتقدند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد تنظیم بازار کشور مرغداران مرغ تولیدی خود را تحویل کشتارگاه می‌دهند، اما پس از تحویل مرغ به کشتارگاه هیچ‌گونه نظارتی بر توزیع مرغ در کشور صورت نمی‌گیرد به همین دلیل هم سودجویی‌هایی صورت می‌گیرد که موجبات کمبود کاذب مرغ در بازار و نوسانات شدید قیمتی را فراهم می‌آورد درحالی‌که قیمت مرغ در بازار تا این حد گران باشد، اما سودجویی‌ها باعث شده تا شاهد آن باشیم که این محصول باقیمت گران عرضه شود.

فعالان صنعت طیور و تولیدکنندگان مدعی‌اند که دولت به آن‌ها وعده اصلاح قیمت داده است، زیرا قیمت مصوب فعلی بر اساس قیمت تمام‌شده تولید نیست. البته معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در روزهای گذشته اعلام کرده که در حال برگزاری جلسه و کار کارشناسی بر روی قیمت مرغ هستیم، ولی هنوز قیمت مصوب به‌صورت رسمی تغییری نکرده است و به نظر می‌رسد که قیمت‌ها به‌صورت غیررسمی در حال افزایش است!

مرغداران زنجانی می‌گویند که دولت قیمت جدید را اعلام نکرده ولی امیدواریم به‌زودی قیمت جدید اعلام شود. البته تولیدکننده‌ها و نماینده آن‌ها قیمت‌های پیشنهادی خود را به دولت اعلام کرده‌ا‌ند و ما منتظر تصمیم نهایی دولت هستیم.

آزادسازی یارانه‌ها هدفمند نبود!

تولیدکنندگان می‌گویند اگر قرار باشد قیمت واقعی مرغ محاسبه شود باید 150 هزار تومان باشد پس از حذف یارانه‌ها دولت هیچ سیاست حمایتی در قبال تولیدکنندگان مرغ اجرا نکرده این در حالی است که مرغداران با مشکل تأمین نقدینگی مواجه هستند و یک دوره جوجه ریزی 12 هزارتایی پیش‌ازاین نزدیک به 400 میلیون تومان هزینه داشت و اکنون با نزدیک به یک میلیارد تومان هم نمی‌توان مشغول کار جوجه ریزی شد!

آن‌ها معتقدند که آزادسازی یارانه‌ها هدفمند نبود و وضعیت غیرقابل‌قبول صنعت مرغداری نیز از نبود برنامه‌ها نشاءت می‌گیرد موضوعی که مورد تائید مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان است!

به نظر می‌رسد مرغداران دوست ندارند پس از حذف یارانه‌ها در بازار تولید ریسک کنند. «جعفر حصاری»، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان به صدای زنجان می‌گوید: تولیدکننده‌ها با این قیمت‌ها و ضرر و زیانی که وجود دارد، تمایل ندارند که سرمایه خود را به خطر بیندازند و با توجه به اینکه مصرف گوشت مرغ با افزایش قیمت آن کاهش‌یافته، نیاز تولید نیز کم شده است اما اگر روند همین‌طور ادامه یابد احتمال بحران در تولید مرغ وجود دارد.

او معتقد است: اکنون دولت مرغ را به‌صورت یخ‌زده ذخیره کرده است که در صورت مواجه‌شدن با بحران، بتواند بازار را مدیریت کند اما با تمام شدن این ذخیره و توقف تولید حتماً بازار با  مشکل مواجه می‌شود.

نزدیک به یک هفته است که مرغ به‌صورت غیررسمی در زنجان افزایش‌یافته و به قیمت 62 تا نزدیک به 65 هزار تومان (هر کیلو) رسیده است.

«جعفر حصاری»، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان می‌گوید: قیمت مرغ برای مصرف‌کننده در استان‌های هم جواز ازجمله قزوین، 70 هزار تومان است، این میزان در استان زنجان 64 هزار تومان است. قیمت مرغ در بازار تهران به بالای 75 هزار تومان رسیده است.

حصاری بابیان اینکه متأسفانه بازار مرغ در هر بازه زمانی دچار نوسان بوده و هنوز مسئولی نتوانسته این بازار را به ساحل آرامش برساند، یادآور می‌شود: در دوره قبل که قیمت مرغ 42 هزار تومان اعلام‌شده بود، مرغدار در هر کیلو 10 الی 12 هزار تومان در قیمت تمام‌شده متضرر شدند.

در حال حاضر مرغداران زنجانی مرغ زنده را 44 هزار تومان می‌فروشند که واقعی نیست درحالی‌که این میزان در تهران 51 هزار تومان، در تبریز 52 هزار تومان، در قزوین 50 هزار تومان است.

افزایش قیمت نهاده‌ها

آن‌طور که مرغداران و فعالان صنفی می‌گویند، افزایش قیمت مرغ درصورتی‌که قیمت نهاده‌های دامی تعدیل نشود حتمی است، چراکه چاره دیگری وجود ندارد و اصلاح این امر نیز در صورتی محقق می‌شود که دولت نظارت بیشتری در بخش فروش و توزیع نهاده‌های دامی داشته باشد. هم‌اکنون تولید مرغ باقیمت فعلی برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست و مرغداران نیز معتقدند در قیمت مرغ باید سود تولیدکننده نیز لحاظ شود.

مرغداران می‌گویند قرار بود اردیبهشت‌ماه امسال نهاده‌های موردنیاز تولیدکنندگان را دولت تأمین کند. در آن برهه از زمان بسیاری از تولیدکننده‌ها اقدام به جوجه ریزی کردند اما وعده‌های وزیر کشاورزی، معاون وزیر کشاورزی و معاون رئیس‌جمهور (مخبر) محقق نشد و تا به امروز (11 مهرماه 1401) فقط وعده شنیده‌ایم و هیچ‌یک از این وعده‌ها رنگ عمل به خود نگرفته است.

 در حال حاضر تولیدکننده‌ها نهاده‌های موردنیاز خود را با افزایش 5 برابری از دولت خریداری می‌کنند. آن‌ها می‌گویند چرا باید قیمت نهاده‌های مرغ 5 برابر شود اما قیمت نهایی مرغ 5 برابر نشود؟

«جعفر حصاری»، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان می‌گوید: عدم برنامه‌ریزی درست در ماه‌های قبل و عمل نکردن به وعده‌ها درباره تأمین نهاده‌ها برای واحدهای تولید از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ است و دولت نیز نتوانست به وعده‌های خود در این خصوص عمل کند و به‌این‌ترتیب باوجود تلاش مرغداران برای حفظ بازار قیمت مرغ افزایش یافت.

هم‌اکنون در بازار، جوجه یک‌روزه که از 1500 تومان به 5 هزار تومان رسیده بود در بازار به قیمت 20 تا 21 هزار تومان خریداری می‌شود. سویای 3 هزارتومانی به 16 هزار و 500 تومان (نرخ مصوب) رسیده است. ذرت یک هزار و 900 تومانی هم 11 هزار و 300 تومان به دست تولیدکننده می‌رسد این قیمت‌های چند برابر شده به نرخ مصوب دولتی تحویل مرغدار می‌شوند!

«جعفر حصاری»، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان با تائید این مطلب به صدای زنجان می‌گوید: تصور کنید ذرت که به نرخ مصوب 11 هزار و 300 هزارتومانی خریدوفروش می‌شود در بازار آزاد به قیمت 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان، سویا در بازار آزاد به 18 هزار تومان رسیده است. با این سیاستی که هست، اگر دولتی برنامه حمایتی از تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی نداشته باشد قطعاً بازار رو به نابسامانی پیش خواهد رفت. ما نه راضی هستیم تولیدکننده بیچاره شود و نه مصرف‌کننده متضرر شود. چرا باید جوجه‌ یک‌روزه 5 هزارتومانی به 21 هزار تومان برسد؟ وقتی می‌گوییم در مدیریت کلان کشور مشکل هست، آقایان شاکی شده و می‌گویند که چرا سیاست‌های وزارتخانه را زیر سؤال بردید! من یک کارشناس صنعت طیور هستم نه راضی هستم در حق مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی اجحاف شود و نه در حق تولیدکننده! عرض من این است سیاستی داشته باشید که نه از این‌سوی بام بیفتید نه از آن‌سوی بام!

مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان با تأکید بر اینکه دولت موظف است قیمتی را برای مرغ گرم اعلام کند که رضایت دو طرف (مصرف‌کننده و تولیدکننده) را در پی داشته باشد، می‌گوید: اشتباه دولت یکی-دوتا نیست! قرار بود با آزادسازی یارانه‌ها، کالابرگ بین مردم توزیع شود تا آن‌ها به نرخ مصوب این کالا را خریداری کنند یعنی مرغ 30 هزارتومانی! و این یارانه یعنی مابه‌التفاوت آن را به جیب تولیدکننده برگرداند اما این یارانه را هم از جیب مصرف‌کننده واقعی بیرون کشید و هم از جیب تولیدکننده! الآن تولیدکننده کالای نهایی خود را نمی‌تواند بفروشد و از سوی دیگر مصرف‌کننده نهایی قادر به خرید مرغ به قیمت مصوب نیست! دولت با این بی‌برنامگی‌ها به هر دو طرف خسارت وارد کرده است.

حصاری بابیان اینکه یارانه‌هایی که دولت هرماه به‌حساب خانواده‌ها واریز می‌شود صرف غرض‌ها و اقساط وام‌های آن‌ها می‌شود و به علت مشکلات اقتصادی زیادی که دارند قادر به خرید کالاهای پروتئینی نظیر مرغ، گوشت قرمز و ماهی نیستند، اضافه می‌کنند: آزادسازی انجام شود اما هدفمند نبود! سیاست‌گذاری‌ها غلط بوده است. الآن دولت فقط تولیدکننده‌ را ترغیب به تولید می‌کند اما از طرف دیگر، بازاری برای مصرف نیست! مردم و تولیدکننده گرفتار سیاست غلط دولت شده‌اند، شاید بعد از عید (عید نوروز 1402) وضعیت از این هم که هست بدتر شود! اگر این روال ادامه داشته باشد آینده روشنی برای صنعت مرغداری نمی‌بینم!

وی بابیان اینکه تولیدکننده در حال حاضر عملاً قادر به جوجه ریزی نیست، ادامه می‌دهد: اگر تولیدکننده 20 هزار جوجه ریزی انجام دهد نیازمند 800 میلیون تومان است درحالی‌که برای انجام این میزان جوجه ریزی 100 میلیون تومان اعتبار لازم بود.

کاهش جوجه ریزی

هرچند حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان آماری از میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به صدای زنجان ارائه نمی‌کند اما کاهش میزان جوجه ریزی در ماه‌های اخیر را یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ اعلام می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان تعداد واحدهای مرغداری را 120 واحد اعلام می‌کند که اکثر آن‌ها به علت عدم توانایی در جوجه ریزی فعال نیستند و آمار جوجه ریزی واحدها به‌صورت قابل‌توجه کاهش داشته است.

بازرس اتحادیه مرغداران کشور بابیان اینکه واردکننده به دلیل در اختیار نداشتن ارز با مشکل مواجه است، اضافه می‌کند: در حال حاضر بارگیری انجام نمی‌شود و واردکنندگان با مشکل مواجه هستند. دولت همین حالا مرغ یخ‌زده را به قیمت 45 هزار تومان به فروش می‌رساند، همین مرغ را نیز به قیمت پائین از مرغدار خریداری کرده است، آیا در این وسط دولت نقش حمایتگر داشته است؟

حصاری معتقد است: افزایش قیمت مرغ با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی امری اجتناب‌ناپذیر است که البته با توجه به شرایط کنونی و کاهش قدرت خرید مردم صورت گرفته است اما با توجه به زیان ده بودن فعالیت مرغداران هیچ گزینه دیگری در پیش ‌رو نبوده است چراکه در غیر این صورت ورشکستگی و توقف تولید تنها راه باقی‌مانده برای فعالان اقتصادی در این بخش است!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مرغآزادسازی یارانه ها
sedayezanjannews.ir/nx9216


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»