کد خبر: 8956
1401/04/06 - 12:38


صدای زنجان ادعای آغاز عملیات مرمت گنبد سلطانیه و ساماندهی ارگ آن را بررسی می‌کند؛

گنبد وعده‌ها

در چند روز گذشته امیر ارجمند؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از آغاز پروژه حفاظت، آماده‌سازی و مرمت گنبد سلطانیه خبر داده و اعلام کرده که با توجه به روند روبه رشد تعداد بازدیدکنندگان در گنبد سلطانیه و برای سهولت بازدید و دسترسی راحت‌تر گردشگران به قسمت‌های مختلف مجموعه، طرح‌هایی در محوطه گنبد سلطانیه برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا گذاشته‌شده است، مسئولین و مردم از وضعیت گنبد و ارگ رهاشده این بنا ناراضی هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در چند روز گذشته امیر ارجمند؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از آغاز پروژه حفاظت، آماده‌سازی و مرمت گنبد سلطانیه خبر داده و اعلام کرده که با توجه به روند روبه رشد تعداد بازدیدکنندگان در گنبد سلطانیه و برای سهولت بازدید و دسترسی راحت‌تر گردشگران به قسمت‌های مختلف مجموعه، طرح‌هایی در محوطه گنبد سلطانیه برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا گذاشته‌شده است، مسئولین و مردم از وضعیت گنبد و ارگ رهاشده این بنا ناراضی هستند.

ارجمند در این خصوص به رسانه‌ها گفته که ارزش‌های منحصربه‌فرد محوطه و جایگاه ویژه آن در میان آثار میراث جهانی سبب شد در چند سال اخیر توجه ویژه‌تری به حل مشکلات مالی پایگاه و سرعت بخشیدن به اقدامات زیرساختی، سامان‌دهی و حفاظت و مرمت شود. با مشخص شدن و تکمیل مسیر بازدید، گردشگران می‌توانند درک درست و کامل‌تری از محوطه به دست بیاورند و شناخت انواع فضا‌های معماری برای آنان آسان شود که در حال حاضر برای انجام این عملیات اعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد ریال آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان همچنین تصریح کرده که سامان‌دهی و شیب بندی صحیح و هدایت آب‌های سطحی و همچنین اجرای کانال‌های‌ ناکش برای دفع رطوبت صعودی در دیوار‌های آجری ورودی در ضلع غربی، اجرای دقیق هواکش‌ها برای تسریع در امر تهویه هوا و دفع رطوبت، کاشی‌کاری، رنگ‌آمیزی، تعویض شیشه، تعویض کلید و پریز، شیرآلات، تعویض رادیاتور، بندکشی و اندودکاری آجر‌ها، چراغ‌های فضای داخلی و غیره در این بنای جهانی است.

وی همچنین در دو روز گذشته با اشاره به آغاز ساماندهی ارگ سلطانیه اظهار کرده که این طرح بااعتبار ۴ میلیارد ریال در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه آغازشده است. این طرح در ۵ مرحله اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد. در فاز دو اجرای طرح محوطه‌سازی گنبد سلطانیه و با مشخص شدن و تکمیل مسیر بازدید، گردشگران درک درست و کامل‌تری از محوطه پیدا می‌کنند.

ارگ و چمن سلطانیه را دریابید

 این ادعا در حالی است که هم‌زمان با سفر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی به سلطانیه بود که دغدغه برخی از مسئولان به بی‌توجهی نسبت به این بنای تاریخی مطرح شد و در همین خصوص اعتبارات کشوری برای ساماندهی ارگ سلطانیه اختصاص یافت. به‌طوری‌که حجت‌الاسلام حسن شجاعی نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس در سفر وزیر میراث فرهنگی اظهار کرده بود گنبد سلطانیه که می‌تواند موتور پیشران این شهرستان باشد تبدیل به قفلی در برابر پیشرفت این شهرستان شده است.

وی بابیان اینکه چند موضوع مهم در سلطانیه وجود دارد که امیدواریم رفع شود، افزوده بود که نخستین موضوع حریم گنبد است که باید حریم گنبد به نحوی باشد که برای پیشرفت شهر مانع به وجود نیاورد، ضمن اینکه خود گنبد نیز حفظ شود. دومین موضوع محوطه ارگ گنبد است که متأسفانه شایسته این بنای باعظمت نیست. در سال‌های دورودراز چنین عظمت و هنری خلق‌شده اما ما در این دوران نتوانسته‌ایم حتی پیرامون این گنبد را متناسب بااستعداد تاریخی بنا آماده کنیم.

وی ادامه داده بود که درخواستم از وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این است که مطالعه جدی برای ارگ انجام شود و مجموعه ارگ نیز تبدیل به یک مجموعه جذاب شود که بتواند از گردشگران بین‌المللی جذب کند.

حجت‌الاسلام شجاعی در ادامه صحبت‌های خود گفته بود: در مورد حصار‌های دور گنبد مواردی ذکر شد اما بهتر است بخشی از این حصار‌ها برداشته شود که مسئولان استانی نیز موانع آن هستند چراکه حداقل با برداشته شدن حصار‌ها در ضلع غربی این محل مشابه به خیابان 30 تیر تهران خواهد شد که مجموعه باستانی تجاری است بااین‌حال اگر این اتفاقات رخ دهد قفل از پای پیشرفت شهرستان سلطانیه باز می‌شود.

شجاعی همچنین در روزهای گذشته از دغدغه خود نسبت به احیای چمن سلطانیه می‌گوید و تأکید دارد که چمن این شهرستان یک سرمایه ملی است و از مدیران استانی خواهشمندم کار کارشناسی برای چمن انجام بدهند و نیز راه کارشناسی احیا و توسعه این چمن را پیداکرده و اعتبارات آن را مشخص کنند و بنده هم در مرکز کمک می‌کنم. در حال حاضر ما اطلاعات فنی و کارشناسی در مورد احیای چمن نداریم چراکه احیای چمن یک کار مقدماتی مطالعاتی می‌خواهد که خواهشمندم مدیران استانی همت کنند.

وی با اشاره به اینکه احیای چمن سلطانیه نیاز به بودجه‌های سنگین دارد که باید از اعتبارات ملی دریافت شود، افزود: خود چمن سلطانیه به‌تنهایی می‌تواند یکی از جاذبه‌های بسیار ویژه استان و شهرستان باشد، اما متأسفانه راه استفاده از امکانات و ظرفیت‌های که در اختیارداریم را نمی‌دانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کوتاهی می‌کند

اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در طی چند روز گذشته در خصوص مرمت و بازسازی گنبد و ارگ سلطانیه در حالی است که همه به‌خوبی از وضعیت نابسامان این بنای تاریخی باخبر هستند و اذعان دارند که ارگ سلطانیه رهاشده است. به‌طوری‌که جلال نوروزی، عضو شورای شهر سلطانیه در این زمینه معتقد است که مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان درزمینهٔ اتخاذ بودجه اختصاص‌یافته به مرمت ارگ و گنید توجهی ندارد.

درحالی‌که ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در طی سفر خود به سلطانیه بابیان اینکه در خصوص نگهداری این بنای جهانی به مسئولان ذی‌ربط تذکر داده است، گفته بود: نیاز است محوطه گنبد سلطانیه وضعیت بهتری پیدا کند و ازنظر دسترسی، زیبایی‌شناسی و حفظ محوطه آن باید اقدام لازم صورت گیرد.برای حفاظت بهتر از گنبد سلطانیه زنجان مشکلاتی وجود دارد اما از محل اعتبارات در نظر گرفته‌شده که برای محوطه‌سازی این اثر جهانی هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به‌هرحال میراث فرهنگی سالیان سال است که در حال پیگیری بازسازی و مرمت گنبد سلطانیه است و بحث‌ترمیم و کاشی‌کاری  این بنا را انجام داده است ولی اطراف گنبد 14 هکتار ارگ گنبد است که  متأسفانه رهاشده است و علف‌های هرز سراسر آن را گرفته‌اند.

 این مسئول بابیان اینکه طی جلساتی که با مدیرکل میراث فرهنگی داشتیم، ایشان ابراز کردند که بیایید این منطقه را تحویل ما دهید، اما اکنون این فضا به فضای نابسامانی تبدیل‌شده است که در شأن گنبد نیست و علف‌های هرز رشد کرده است و ما تنها خواسته‌مان این است که این فضا را چمن بکارند.

 نوروزی با اشاره به بدهی میراث فرهنگی به شهرداری سلطانیه اذعان کرد: میراث فرهنگی از بابت معابر و شوارع ارگ سلطانیه به شهرداری این منطقه بدهکار است که آقای ارجمند عنوان می‌کنند ما پرداخت نمی‌کنیم و شما از هر طریقی که می‌خواهید به این مسئله ورود کنید ورود داشته باشید.

ارگ سلطانیه رهاشده است

همچنین مصطفی کلانتری، شهردار سلطانیه نیز در این زمینه با اشاره به اینکه ارگ سلطانیه با توجه به اینکه در مرکز شهر سلطانیه قرارگرفته است به جهت اینکه در سال‌های گذشته هیچ‌گونه ساماندهی در این زمینه صورت نگرفته است، بلاتکلیف مانده و وضعیتش نامشخص است.

وی ادامه داد: اکنون مالکین سابق خانه‌هایی که در محوطه ارگ سلطانیه واقع هستند خانه‌های آبا و اجدادی خود را می‌بینند که تخریب و به حال خود رهاشده است و همین موضوع باعث شده است که مردم از میراث فرهنگی گلایه دارند و دلسرد هستند و می‌گویند که میراث فرهنگی برای شهر ما قدمی برنمی‌دارد.

این مسئول بابیان اینکه درست است که میراث فرهنگی این خانه‌ها را خریده است ولی این خانه‌ها در جلوی چشم همین مردم تخریب می‌شوند. یک‌میزان دیدن این صحنه‌ها برای مردم سنگین است و نمی‌توانند تحمل کنند که خانه آبا و اجدادی‌شان رهاشده است تا تخریب گردد. ضمن اینکه وجود همین فضا باعث شده است که وقتی یک‌میزان هوا نامساعد می‌شود کل شهر را گردوخاک بردارد.

شهردار سلطانیه افزود: در سفر وزیر میراث فرهنگی به سلطانیه وقتی وزیر از ماشینش پیاده شد، اولین جمله‌ای که پرسید این بود که این شهر چرا این شکلی است و ارگ سلطانیه چرا ساماندهی نشده است؟

بدهی یک میلیارد و 300 میلیونی میراث فرهنگی به شهرداری سلطانیه

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان کرد که اواخر سال 79 -80 بود که حصارهایی دور این گنبد کشیده شد و موجب این شد که بین مردم و گنبد فاصله‌ای به وجود آید، اظهار کرد: پیش‌ازاین فضای گنبد این‌طور نبود و مردم در ارتباط با گنبد سلطانیه بودند و همین ارتباط این قسمت را یک‌میزان زنده نگه‌داشته بود چون رفت‌وآمد انجام می‌شد اما با حصاری که کشیدند صرفا گردشگرانی که به سلطانیه می‌آیند وارد این قسمت می‌شوند و این موضوع باعث شده است که رسیدگی در این منطقه 5 تا 10 درصد باشد.

این مسئول با اشاره به بدهی میراث فرهنگی به شهرداری سلطانیه افزود: موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که شهر قدیم وقتی تخریب شد هزینه شوارع و معابری که در آنجا بودند، طبق قانون به شهرداری می‌رسد که از این محل طبق ارزیابی یک‌میزان باید به شهرداری پرداخت می‌شد که تقریبا 2 میلیارد و 300 میلیون تومان از این قبل باید به شهرداری سلطانیه پرداخت می‌شد میراث فرهنگی تنها 900 میلیون تومان آن را پرداخت کرده است و تقریبا یک میلیارد و300 میلیون تومان از این بودجه باقی‌مانده است که بلاتکلیف است.

کلانتری با اشاره به اینکه میراث فرهنگی تاکنون هیچ چشم‌اندازی برای این محوطه نداشته است و کار به خصوصی انجام نداده است، اظهار کرد: باوجود دو متولی برای این گنبد ( مدیرکل میراث فرهنگی و مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه) می‌توان گفت کار چندانی در این زمینه صورت نگرفته است و متأسفانه شهرداری نیز زمانی که می‌خواهد کاری در این محدوده انجام بدهد با مشکلات عدیده‌ای مواجه است چراکه هیچ‌یک از این دو مسئول نمی‌توانند با قطعیت در جلسات تصمیم‌گیری کنند و وارد این مسائل نمی‌شوند و هرگونه تصمیم‌گیری را نیز منوط به نظر تهران می‌کنند که خود این مسئله نیز باعث مشکلات عدیده‌ای است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگنبد سلطانیهمرمت گنبد سلطانیهامیر ارجمند
sedayezanjannews.ir/nx8956


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»