کد خبر: 8714
1401/02/26 - 9:39


گزارش صدای زنجان از ادعای گران شدن نان در برخی روستاهای فاقد نانوایی ماهنشان بعد از انتشار خبر اجرای آزمایشی طرح یارانه نان در استان زنجان؛

نان 600 تومانی در روستاهای ماهنشان؟

دهیار «قاضی کندی» ماهنشان: بعد از انتشار خبر اجرای آزمایشی طرح یارانه نان در آینده‌ای نزدیک، آن را 500 می‌خریم!/ دهیار «تازه‌کند فخرلو» ماهنشان: نانواها، نانی در اختیار روستاهای فاقد نانوایی نمی‌گذارند مگر در ازای خرید آرد خام دولتی!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با اعلام خبر اجرای آزمایشی طرح جدید یارانه نان در آینده‌ای نزدیک، به ادعای برخی از اهالی روستاهای فاقد نانوایی استان زنجان، این کالا باقیمت 500 تا 600 تومان در این روستاها عرضه می‌شود. از سویی دیگر برخی از نانوایی‌های روستاهای استان نیز از پخت نان برای روستاهای فاقد نانوایی امتناع کرده و به روستائیان می‌گویند «اول سهمیه آرد خام‌ دولتی را به آن‌ها بفروشند، بعد!»

محسن افشارچی، استاندار زنجان روز چهارشنبه (17 فروردین‌ماه) در جلسه‌ای که با بازرسان نظارت و کنترل بازار استان داشت، خبر از آغاز اجرای طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به‌صورت آزمایشی در دو ماه آینده داد و گفت: در این طرح نانوائی‌ها دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

ورقایی، مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان نیز 17 اردیبهشت‌ماه جاری خبر از اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان سنتی به‌صورت آزمایشی در استان زنجان داد و گفت: دولت قصد دارد با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان موضوعیت قاچاق در این خصوص را از بین ببرد، بنابراین مردم مطمئن باشند که هیچ ضرری متوجه آن‌ها نبوده و می‌توانند نان را به قیمت و حجم و کیفیت سابق خریداری کنند.

این اظهارات منجر به واکنش ساکنان شهری و روستایی شد که همچنان ادامه دارد. دغدغه ساکنان مناطق شهری زنجان در قالب گزارشی در مورخ 19 اردیبهشت‌ماه سال جاری در پایگاه خبری صدای زنجان منتشر شد.

هر قرص نان 600 تومان!

این بار تعدادی از ساکنان روستاهای شهرستان ماهنشان فاقد نانوایی که به هر دلیلی امکان پخت نان با آرد خام به نرخ مصوب دولتی را نداشته و نان موردنیاز خود را از روستاهای اطراف دارای نانوایی و شهر ماهنشان تهیه می‌کردند در تماس با صدای زنجان می‌گویند که واحدهای خبازی به بهانه اجرای طرح جدید نان دیگر تمایلی برای پخت نان جهت توزیع در این روستاها حتی به قیمت بالای 500 تومان برای هر قرص نان، ندارند مگر اینکه روستائیان سهمیه آرد خام خود را به آن‌ها بفروشند!

باوجوداینکه مسئولان استانی بارها اعلام کرده‌اند که طرح جدید نان به سهمیه آرد روستائیان خانه پز خللی وارد نکرده و تا زمانی که همه شرایط لازم برای اجرای این طرح مهیا نشده، ابهامات، مشکلات، جنبه‌های مختلف این طرح بررسی و مرتفع نشده این طرح به مرحله اجرا نخواهد رسید، یکی از ساکنان روستای «قاضی‌کندی» ماهنشان که تمایلی برای انتشار نامش در رسانه را ندارد به صدای زنجان می‌گوید: پس از اعلام خبر اجرای طرح جدید یارانه نان در آینده‌ای نزدیک، اهالی هر قرص نان را به قیمت بالای 500 تومان خریداری می‌کنند! مادرم بیمار است و توانایی پخت نان با آردی که دولت در اختیارمان می‌گذارد، ندارد! قبلاً از روستاهای اطراف یا شهر، افرادی نان پخت شده را تهیه و با احتساب کرایه حمل‌ونقل به قیمت 400 تا 450 می‌فروختند اما پس از اعلام اجرای آزمایشی طرح جدید، هر قرص نان 500 تا 600 تومان به دست روستائیان می‌رسد! تصور کنید اگر این طرح همیشگی شود قیمت نان چند می‌شود!

او با اشاره به سکونت دائمی و ثابت 130 تا 150 خانوار در این روستا می‌گوید: البته در فصول گرم سال، تعداد ساکنان با برخی افراد که به‌صورت موقتی و فصلی ساکن روستا شده‌اند به 250 خانوار هم می‌رسد اما ما از مسئولان می‌خواهیم برای نان موردنیاز ساکنان دائمی که به امکاناتی نظیر واحد نانوایی دسترسی ندارند، تدبیری بیندیشند!

محبت اجلی، دهیار روستای «قاضی کندی» ماهنشان نیز عنوان می‌کند: اکثر خانواده‌ها در این روستا نان موردنیاز خود را به‌صورت آماده خریداری می‌کنند! اگر نانوایی تضمین کند که نان موردنیاز ساکنان منطقه را پخت کند، اهالی نگران نان نخواهند بود!

به گفته اجلی، اهالی قاضی‌کندی ماهنشان نه‌فقط امسال، بلکه از 2 الی 3 سال گذشته هر قرص نان را 400 الی 500 تومان خریداری می‌کنند اما اینکه پس از اجرای طرح جدید، نان را چند خواهند خرید خدا می‌داند! می‌دانید روستائیان از سر ناچاری حاضرند نان 500 تا 600 تومانی بخرند چون به نانوایی دسترسی ندارند! من مطمئنم اگر تدابیری برای اجرای این طرح در روستاهای فاقد نانوایی اندیشیده نشود برای اهالی سخت خواهد بود!

روند تأمین آرد خام روستاها همانند گذشته است!

سهمیه آرد خانه‌پزان به ازای هر فرد، 40 کیلو است که سالانه در دو نوبت در اختیار خانواده‌های روستایی گذاشته می‌شود.

آرد خام هر شش ماه یک‌بار به قیمت 48 هزار تومان (به ازای هر فرد) تحویل روستائیان می‌شود تا پس از پخت مورد مصرف قرار گیرد.

برخی‌ها نظیر معاون استاندار زنجان معتقدند اجرای طرح جدید در تمامی نقاط اعم از روستایی و شهری مانع از هدر رفت آرد و نان می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان بابیان اینکه در شرایط فعلی فروش آرد یارانه‌ای برای نانوا و تولید نان برای دام‌ها به‌صرفه‌تر از پخت نان است، ادامه می‌دهد: این چرخه معیوب است و برای جلوگیری از اجحاف در حقوق مردم باید این چرخه اصلاح شود.

خلیل قاسملو با تأکید بر اینکه روال تأمین آرد در استان زنجان طبق گذشته است و این چرخه به‌هیچ‌عنوان با اجرای طرح جدید نان مختل نمی‌شود.

احشام برای ادامه حیات نیاز به نان دارند! سهمیه آرد خام روستائیان باید افزایش یابد!

اما اجلی، دهیار روستای «قاضی‌کندی» بابیان اینکه در قالب اجرای طرح جدید یارانه نان به هر فرد تعداد مشخصی قرص نان تعلق می‌گیرد، اضافه می‌کند: شهر دارای امکانات است، اگر به هر دلیلی نان لواش برای خانواده کافی نبود، می‌تواند مابقی نیاز خود را از طریق خرید نان بربری و سنگک تأمین کند اما تصور نمی‌کنم در روستایی مثل «قاضی‌کندی» که فاقد نانوایی است، این طرح تأثیر منفی نگذارد! در روستا نان، دورریزی ندارد! ما برای احشام که برای حیات به نان نیاز دارند، باقیمانده نان خود را به این بخش اختصاص می‌دهیم پس ضروری است دولت نگاه ویژه‌ای به سهمیه آرد خام روستائیان خانه پز داشته باشد.

دهیار «قاضی‌کندی» خواهان افزایش سهمیه آرد خام روستاهای فاقد نانوایی استان شده و می‌گوید: روستایی یا با این آرد نان پخت کرده و راحت‌تر زندگی می‌کند یا (به هر دلیلی شرایط پخت نان در منزل را ندارد) سهمیه‌اش را در اختیار نانوا می‌گذارد تا او نان موردنیازش را پخت کرده و تحویلش دهد.

یکی از اهالی روستای «قره‌داش» با بیش از 500 نفر جمعیت واقع در دهستان «اوریا»ی ماهنشان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: با توجه به مسافت این روستا و سایر روستاهای ماهنشان ازجمله «تخته‌یورد» و «تازه‌کند فخرلو» با مناطق دارای نانوایی، ما در دسترسی به نان با مشکل جدی مواجهیم، از طرفی برخی از خانواده‌ها به جهت بیماری امکان پخت نان در منزل را ندارند، ما نگرانیم که پس‌ازاین دستمان به نان 600 تومانی (هر قرص) هم نرسد!

قرار نیست روستائیان سهمیه آردشان را بفروشند!

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در پاسخ به نگرانی ساکنان روستاهای فاقد نانوایی بابت قطع آرد سهمیه‌ای هم‌زمان با اجرای طرح مذکور تصریح می‌کند: تمامی روستاهای فاقد نانوایی و عشایر استان زنجان همانند سابق آرد سهمیه‌ای خود را به همان میزان قبل تحویل می‌گیرند و مشکلی درروند توزیع آرد خام آن‌ها پیش نخواهد آمد.

این مسئول در پاسخ به برخی نابسامانی‌ها در تأمین نان در تعدادی از روستاهای می‌گوید: کسانی که در روستاهای فاقد نانوایی ساکن‌اند با هر سامانه‌ای آرد یارانه‌ای خود را دریافت می‌کنند و قرار نیست این سهمیه فروخته شود و افراد نان موردنیاز خود را از سایر روستاها و شهرهای استان خریداری کنند. خردادماه با خانه‌پزان (روستائیان ساکن مناطق فاقد نانوایی) و عشایر اتمام‌حجت کرده و گفتیم آرد خام می‌خواهند یا نان؟ نمی‌شود روستائیان سهمیه آرد خام را برای مصارف دامشان استفاده کنند و بعد بیایند و نان بخواهند!

نانواها، نانی در اختیار روستاهای فاقد نانوایی نمی‌گذارند مگر در ازای خرید آرد خام دولتی!

بااین‌وجود جلیل حاجی، دهیار تازه‌کند فخرلو می‌گوید: اهالی روستا که تا دیروز هر قرص نان 350 تومانی را از نانوایی‌های روستای «پری» و شهر ماهنشان، 500 تومان خریداری می‌کردند دیگر به این کالا که قوت غالب مردم است دسترسی ندارند زیرا نانواها دیگر نانی به آن‌ها نمی‌فروشند مگر اینکه هر روستایی آرد خام دولتی را در اختیار آن‌ها قرار دهد!

حاجی فروش آرد به نانواها توسط روستائیان را از سر اجبار دانسته و می‌گوید: این آرد نیز به‌صورت رایگان در اختیار روستایی قرار نمی‌گیرد! سهمیه آرد خام دولتی به ازای هر فرد 40 کیلو باقیمت مصوب سال قبل 48 هزار تومان (با احتساب کرایه حمل‌ونقل و غیره) است که سالانه هر شش ماه یک‌بار به خانوارها تعلق می‌گیرد! ما نگران بروز مشکل با اجرای طرح جدید نان در روستاهای فاقد نانوایی هستیم، موضوع را در اولین فرصت به فرماندار ماهنشان اعلام و اگر حل نشود قطعاً از طریق استانداری پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانماهنشانگرانی نانغله زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8714


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»