کد خبر: 5487
1400/01/21 - 12:54


صدای زنجان موضوع استفاده از آردهای بی‌کیفیت خارجی در خرمدره و ابهر را بررسی می‌کند؛

معادله آردهای خارجی

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان: اتمام گندم خارجی جهت اختلاط در کارخانجات یا گرم شدن تدریجی آب و هوا می‌تواند عامل افت کیفیت آردها باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شنیده‌ها از تحویل آردهای بی‌کیفیت به برخی از نانوایی‌های شهرستان‌های ابهر و خرمدره حکایت دارد. در این رابطه معاون غله استان زنجان با تاکید بر اینکه گزارشی بابت کیفیت پائین آرد خبازی‌ها دریافت نشده است، اعلام می‌کند که در اولین فرصت نمونه‌‌برداری‌های لازم از داخل نانوایی‌ها صورت می‌گیرد و اگر آزمایشگاه معتمد کیفیت پائین آردها را تائید کرد، قطعا با آرد باکیفیت جایگزین می‌شود.

چند وقت پیش علی خانمحمدی، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به آردهای نامرغوب موجود در برخی نانوایی‌های ابهر و خرمدره اعلام کرد: متاسفانه گندم‌های بی‌کیفیت که محصول به استان زنجان نیست و به احتمال قوی خارجی هستند، جهت تولید آرد به برخی از کارخانجات استان تحویل داده شده است که نتیجه آن پخت نان با آرد نامرغوب در شهرهای ابهر و خرمدره بوده است.

با تکنولوژی کارخانجات، گندم‌های در حد متوسط تبدیل به آردهای باکیفیت می‌شود

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در این رابطه با اشاره به نمونه‌برداری‌های مداوم جهت بررسی بهداشتی و کیفیت محصولات به صورت منظم و تصادفی و کنترل نهایی اظهار کرد: نوع گندم استان زنجان در حد متوسط است، اما کارخانجات ما با توجه به تجهیزات دارای تکنولوژی بالا می‌توانند همین گندم‌ها را تبدیل به آرد باکیفیت کنند.

پدیده سستی آرد

رحمنی اضافه کرد: مباحث اقلیمی نیز تاثیرگذار است، هم‌اکنون به سمت ماه‌های گرم سال پیش می‌رویم در نتیجه با پدیده سستی آرد نیز مواجه هستیم. البته نانوایی‌های خبره معمولا این مشکل را با تجربه‌ای که دارند رفع کرده و آرد را تبدیل به نان باکیفیت می‌کنند.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه در مجموع میزان رضایت نسبی از نوع آرد و کیفیت آن در استان زنجان وجود دارد، گفت: زنجان به لحاظ میانگین و معدل کیفی نان در کشور جزو استان‌های دارای رتبه‌های برتر کشوری است. به طور مثال کیفیت نان سنگک تولیدی زنجان در مقایسه با نان تولیدی سایر استان‌ها به راحتی قابل درک است.

پایان یافتن گندم‌های خارجی توزیع شده جهت اختلاط، در کارخانجات استان زنجان

رحمنی با اشاره به توزیع گندم‌های خارجی بین کارخانجات آردسازی جهت اختلاط با گندم داخلی تصریح کرد: تا اواخر دی‌ماه و بهمن‌ماه سال 99، گندم‌های خارجی به تناسب مصرف کارخانجات جهت اختلاط با هدف ارتقای کیفیت نان استان زنجان تحویل داده شد. از مدت زمان یاد شده تا به امروز نیز گندم خارجی جهت اختلاط به کارخانجات استان زنجان تحویل نشده است البته از طریق مرکز این موضوع را پیگیری می‌کنیم که اردیبهشت‌ماه این امر محقق می‌شود.

تا اسفندماه 99 گزارشی مبنی بر سستی آرد نداشته‌ایم

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در رابطه با انتقادها از کیفیت گندم‌های خارجی که منجر به افت کیفیت نان تولیدی در برخی از نانوایی‌های شهرستان‌های ابهر و خرمدره شده است نیز گفت: گندم‌های خارجی عمدتا از قزاقستان، روسیه، هند و برخی کشورهای اروپایی وارد می‌شود قطعا به لحاظ کیفیت با یکدیگر متفاوت‌اند. ما تا اسفندماه سال 99 هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده سستی آرد نداشته‌ایم. افت کیفیت آرد در برخی از نانوایی‌های این دو شهرستان نیز 2 عامل دارد یا گندم خارجی در حال اتمام است و یا اینکه علت افت کیفیت گرم شدن تدریجی آب و هواست که البته عامل دوم درصد ناچیزی را شامل می‌شود.

بررسی می‌کنیم، اگر کیفیت آردها پائین بود حتما جایگزین می‌شود

این مسئول با بیان اینکه آرد موردنیاز نانوایی‌های شهرستان‌های ابهر و خرمدره از طریق 6 کارخانه مستقر در سطح استان تامین می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع نتایج آردهای این کارخانجات با حساسیت بیشتر بررسی می‌شود. نمونه‌های آرد از داخل نانوایی‌های هر دو شهرستان را با همکاری اتحادیه‌های ذیربط تهیه و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. در صورت تائید پائین بودن کیفیت آرد ارسالی از داخل نانوایی‌ها، توسط آزمایشگاه هدف، آرد باید جایگزین شود.

رحمنی با تاکید بر اینکه به جز بخش کوچکی از نان فانتزی‌پزان، اعتراضی مبنی بر کیفیت پائین آرد نداریم، اضافه کرد: با توجه به اینکه کیفیت آرد در نان‌های فانتزی در مقایسه با آرد خبازی‌ها متفاوت و خاص است بخشی از واحدها نسبت به کیفیت آرد معترض بوده‌اند./ 941

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکیفیت آردغله زنجانستار رحمنی
sedayezanjannews.ir/nx5487


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»