کد خبر: 4073
1399/05/25 - 10:54


صدای زنجان قرار گرفتن استان در رتبه دوم بدهکارترین استان‌های کشور به پیمانکاران حوزه سدسازی و حواشی سدسازی در استان را بررسی می‌کند؛

سدسازی را ادامه می‌دهیم

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان: اگر سد نسازیم، باید آب شرب را همانند آب کشاورزی از خارج استان تامین کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چندی پیش رئیس مجمع نمایندگان استان اعلام کرد که بر اساس آمارها زنجان دومین استان بدهکار کشور به پیمانکاران سدسازی است. فعالان محیط زیست و تعدادی از بومیان مناطق که پروژه‌های سدسازی در آن مکان‌ها اجرا شده و یا در حال اجراست در بخش نخست این گزارش که چهارشنبه هفته گذشته با عنوان «بدهکاریم؟» منتشر شد، در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به آثار سوء سدسازی در زندگی مردم، مهاجرت اجباری، در معرض خطر قرار گرفتن محیط زیست و طبیعی، اعتقاد داشتند این پیمانکاران هستند که بدهکار مردم زنجانند در حالی که مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، سدسازی را گامی برای توسعه و آبادانی مناطق دانسته و این پروژه‌ها را در مسیر خدمت به مردم و تامین آب کشاورزی و به ویژه شرب استان می‌دانند.

سدسازی در ایران از دهه ۲۰ شروع شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت‌های عمده و بسیاری جهت توسعه سدسازی به‌وجود آمد و این درحالی است که بر اساس آمار کمیسیون بین‌المللی سد‌های بزرگ (ICOLD)، ایران امروز در منطقه پس از ترکیه، رتبه دوم و در جهان رتبه هفدهم را در حوزه سدسازی دارد.

چالشی به نام سد

سدسازی یکی از مسائل پرچالش کشور محسوب می‌شود که موافقان و مخالفان زیادی دارد. عده‌ای معتقدند پروژه‌های سدسازی به هیچ عنوان در راستای خدمت به بشر نبوده و اتفاقا سبب خشک شدن رودخانه‌ها، نابودی باغات و تشنگی اراضی کشاورزی، بیکاری، مهاجرت اجباری می‌شود اما عده‌ای دیگر این گونه اظهارات را در حد سیاه‌نمایی دانسته و معتقدند منکر تاثیرات سوء سدسازی بر محیط زیست نبوده و نیستند اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر ضروری است تا برای حفظ آب‌های زیرزمینی و تامین آب موردنیاز در حوزه کشاورزی و صنایع به ویژه آب شرب نسبت به تکمیل پروژه‌های حوزه آب در اسرع وقت اقدام کرد.

طلب پیمانکاران سدسازی از زنجانی‌ها

بر اساس اظهارات مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، دولت بدهی 110 میلیارد تومانی به قرارگاه خاتم که پیمانکار سد مشمپاست دارد و عدم پرداخت بدهی به پیمانکار ممکن است منجر به تعطیلی پروژه شود.

طاهری در جریان بازدید تیرماه سال جاری خود از سد مشمپا با بیان اینکه در دیدار با وزیر نیرو علاوه بر طرح موضوع بدهی پروژه سد مشمپا، تامین اعتبار بحث تخصیص آب از این سد نیز مطرح و بررسی شد، تاکید کرد: در اعتبارات سال‌جاری سهم این سدها بسیار کم دیده شده است و باید نگاه ویژه به این پروژه‌ها داشته باشیم. ما تمامی تلاش‌مان را برای اتمام و بهره‌برداری از این پروژه را به کار می‌گیریم.

اظهارات این نماینده مجلس به مذاق برخی از فعالان محیط زیست و بومیان مناطق استان خوش نیامد و آن‌ها در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان از نمایندگان خواستند تا به جای این که به دنبال تامین اعتبار برای پروژه‌های سدسازی باشند، کمی هم تاثیرات سوء سدها بر مناطق و مردم را بررسی کنند!

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به بدهی 295 میلیارد تومانی استان زنجان به پیمانکاران سدسازی می‌گوید: این بدهی مربوط به سدهای بلوبین، مشمپا و مراش است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در واکنش به اظهارات منتقدان سدسازی تاکید می‌کند: ما در تکمیل پروژه‌های سدسازی مصمم هستیم، برای شرکت آب منطقه‌ای بسیار مهم است که سدها را هر چه زودتر به مرحله آبگیری و بهره‌برداری برساند تا از میزان فشار بر منابع آب زیرزمینی بکاهد.

برای تامین آب موردنیاز مردم سدها را می‌سازیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اهمیت تکمیل طرح‌های سدسازی می‌گوید: میزان وابستگی به آب شرب استان بیش از ۸۰ درصد و در بخش صنعت ۹۵ درصد است. این موضوع هم از منظر پدافند غیرعامل و هر منظر دیگر مهم بوده و در صورت غفلت از آن، خطرات جدی برای استان به همراه خواهد داشت.

افشاری با بیان اینکه اگر سدهای بلوبین، مراش و مشمپا را تکمیل کنیم به میانگین کشوری نزدیک شده و سهم شرب ما از منابع آب زیرزمینی ۵۰ درصد و از منابع سطحی ۵۰ درصد می‌شود، تصریح می‌کند: در صورت تحقق، میزان وابستگی ما در بخش صنعت به منابع آب زیرزمینی ۶۰ درصد و منابع آب‌های سطحی ۴۰ درصد می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه هر پروژه عمرانی قطعا مسائل زیست محیطی را در پی دارد، می‌افزاید: پروژه‌های سدسازی در راستای تامین نیاز جامعه و تحقق اهداف توسعه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد، در این بین تمامی تلاشمان را می‌کنیم که اثرات سوء زیست محیطی پروژه‌های عمرانی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان سدسازی را گامی مهم در راستای حفظ منابع مهم از جمله آب دانست و گفت: ما به منظور کاهش فشار به آبهای زیرزمینی و جلوگیری از نابودی این منابع سدسازی را در دستور کار قرار داده و درصدد جذب اعتبار برای تکمیل سدهای مراش، تالوار و غیره هستیم.

تامین 50 درصدی آب شرب شهر زنجان از محل سد تهم

وی ابراز کرد: سد تهم زنجان در حال حاضر ۵۰ درصد نیاز آب شرب شهر زنجان را تامین می‌کند و اگر این سدها نبود تامین منابع آبی زنجان با مشکل مواجه می‌شد که این موضوع، حاکی از نیاز ما به سد‌ها است.

افشاری تصریح می‌کند: در این زمینه نیز سد کینه‌ورس ۶.۵ میلیون مترمکعب آب شرب مورد نیاز شهرهای ابهر و خرمدره را تامین خواهد کرد. البته این سد آماده است اما برای رسیدن به سطح مورد نیاز باید شبکه تکمیل گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در مورد احتمال مواجه شدن زنجان با پدیده ریزگرد که بنا به گفته‌های فعالان محیط زیست از نتایج سوء عملیات ساخت سد تهم می‌تواند باشد، عنوان می‌کند: این اظهارات به هیچ عنوان درست نیست و ارتباط منطقی نیز وجود ندارد. موضوع ریزگردها منطقه‌ای و  فرامنطقه‌ای است. کانون ریزگردها مربوط به جنوب کشور و عراق است و همانطور که گفته شد ربطی به تهم ندارد.

افشاری با اشاره به افزایش پوشش گیاهی منطقه در پی بارش مطلوب طی دو سال اخیر که زمینه برای ‌آتش‌سوزی فراهم می‌شود، تاکید کرد: این اتفاقات ارتباطی با ساخت سد تهم در محل موردنظر ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت سدسازی بدون مجوز نهایی می‌گوید: معمولا مجوز نهایی در رابطه با سدسازی صادر نمی‌شود و مجریان با تکیه بر مجوز اولیه نسبت به شروع کار اقدام‌ می‌کنند که مشکلی هم در این رابطه وجود ندارد.

پاسخ به ابهامات مربوط به عدم مجوز نهایی احداث سد

پرویز قزلباش، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان هم با بیان اینکه فعالیت سدسازی پس از دریافت مجوز از دستگاه‌های مختلف آغاز می‌شود در مورد ابهامات مطرح شده در رابطه با اجرای عملیات سدسازی بدون مجوز نهایی به صدای زنجان می‌گوید: کلیه سدها دارای مجوز اولیه بوده و هیچ سدی مجوز نهایی ندارد، چرا که با توجه به ادامه فعالیت سدسازی باید امکان به‌روز رسانی مطالعات وجود داشته باشد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان در پاسخ به سئوالی مبنی بر عدم صدور مجوز نهایی سد مراش به صدای زنجان ادامه می‌دهد: چیزی به نام مجوز نهایی در محیط زیست وجود ندارد. هر گه می‌گوید به قانون حفاظت محیط زیست آشنایی ندارد. محیط زیست چیزی نیست که بگوییم امروز انجام دادیم و تمام شد باید نکات زیست‌محیطی به صورت مستمر از سوی مجری انجام پذیرد که از ابتدا از سوی مشاور شرکت آب منطقه‌ای در دست اجرا بوده و همچنان نیز ادامه دارد.

مجوز استقرار ربطی به پروژه سدسازی ندارد

این مسئول عنوان می‌کند: مجوز استقرار ربطی به سد ندارد چرا که مراش، واحد گاوداری یا گوساله‌پروری نیست که مجوز استقرار دریافت کند.

قزلباش با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای به عنوان کارفرما هر آنچه که لازم بود در راستای احداث سد مراش انجام داده و به تمامی ضوابط نیز احترام گذاشته است، ابراز کرد: در این مدت طبق بخشنامه‌ها در چارچوب قانون ضوابط را رعایت کرده‌ایم، صدور مجوز نهایی ارتباطی به شرکت آب منطقه‌ای ندارد، سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه صدور مجوز است نه وزارت نیرو و به تبع آن شرکت آب منطقه‌ای. ما متولی پاسخگویی به سئوالات در حوزه مسائل و مباحث فنی و تخصصی سد هستیم.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای دارای مطالعه ارزیابی است، اعلام کرد: طرف حساب‌ شرکت آب منطقه‌ای به عنوان کارفرمای پروژه، سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست است منتقدان اجازه دهند اگر قرار باشد کسی حرفی بزند باید مسئولان این دستگاه اظهارنظر کنند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان هدف اصلی احداث سد مراش در درجه نخست تامین آب شرب ۱۲۲ روستا و ۲ شهر شهرستان ماهنشان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت آب‌ شهرستان ماهنشان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، برخی از روستاهای این شهرستان از طریق تانکر آبرسانی می‌شود و مابقی که آب شرب دارند به ناچار از آب بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

از انتقاد استقبال می‌کنیم

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان که معتقد است اگر سد نسازیم، باید آب شرب را همانند آب کشاورزی از خارج استان تامین کنیم، از منتقدان درخواست می‌کند تا بر اساس مستندات، ادعاهای خود را مطرح کنند.

قزلباش با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای زنجان پذیرای ایردات وارده به پروژه‌های سدسازی در حال اجرا در تمامی حوزه‌های فنی، زیست محیطی و غیره است، تاکید می‌کند: مجریان به هیچ عنوان به دنبال پنهانکاری نبوده و نیستند، منتقدان اشکالات زیست محیطی را با ما در جریان بگذارند تا در اسرع وقت در حضور ایشان مباحث را پیگیری کنیم تا هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسدسازی در زنجاناسماعیل قزلباشپرویز قزلباش
sedayezanjannews.ir/nx4073


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»