کد خبر: 4072
1399/05/25 - 10:52


صدای زنجان از وضعیت این روزهای بازار لوازم یدگی خودرو گزارش می‌دهد؛

گرانی کنار تقلب

فعالان صنفی لوازم یدکی خودرو و رانندگان معتقدند، نبود نظارت بر زنجیره تولید تا عرضه توانسته شرایط بحرانی ناشی از گرانی ارز و به دنبال آن مواد اولیه برای تولید را تشدید کند و در این وضعیت مردم باید تاوان این جهش قیمت‌ها را بپردازند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال افزایش بیش از 10 برابری قیمت لوازم یدکی خودرو در زنجان و ورود اجناس تقلبی به بازار که انتقاد مصرف‌کنندگان را در پی داشت، مسئولان ستاد تنظیم بازار استان چند روز پیش پس از تشکیل جلسه، دستگاه‌های متولی از جمله اداره‌کل استاندارد و سازمان صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را مامور بازرسی میدانی از وضعیت قیمت‌ها و میزان کیفیت اقلام و تشدید برخورد با عاملان اخلال در بازار لوازم یدکی خودرو کردند.

افزایش غیرمنطقی قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار سبب نارضایتی شهروندان زنجانی به ویژه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی شده است.

فعالان صنفی لوازم یدکی خودرو و رانندگان معتقدند، نبود نظارت بر زنجیره تولید تا عرضه توانسته شرایط بحرانی ناشی از گرانی ارز و به دنبال آن مواد اولیه برای تولید را تشدید کند و در این وضعیت مردم باید تاوان این جهش قیمت‌ها را بپردازند.

احمد به عنوان یک راننده تاکسی معتقد است، قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده است! او با اشاره به افزایش 2 تا 3 برابری قیمت لوازم یدکی می‌گوید: ما توسط گرانی ارز، تورم، رکود، تحریم و کرونا محاصره شده‌ایم، مسئولان هم نمی‌توانند کاری کنند!

ورود اجناس تقلبی؟

مسئولان فعال در صنوف حوزه خودرو، علت گرانی لوازم یدکی را افزایش قیمت مواد اولیه و علت تقلبی بودن لوازم یدکی را نیز به دلیل واردات ارزان آن می‌دانند اما سوالی که پیش می آید این است که کالایی که از قبل در انبار موجود است چرا باید با قیمت حال حاضر به فروش برسد؟

یکی از جلوبندسازی‌های شهر زنجان با اشاره به امتناع فروشندگان قطعات خودرو از فروش محصولات عنوان می‌کند: متاسفانه فروشندگان قطعات خارجی که در تهران مستقرند، ملزومات و لوازم یدکی را در انبارها ذخیره کرده‌اند و قصد فروش ندارند. عمده این قطعات از کشور چین وارد می‌شود که کیفیت آن‌ها در مقایسه با تولیدات داخلی بسیار پائین است.

رضا یکی از شهروندان هم با بیان اینکه مردم باید تاوان تصمیمات اشتباه مسئولان و کار نکردن آن‌ها را بدهند به صدای زنجان می‌گوید: به نظر می‌رسد که هیچ نظارتی بر بازار نیست و هر قیمتی که بخواهند برای کالاها تعیین می کنند. این حکمی است که اجحاف در حق خریدار است و تنها خریدار باید طبق عادت چند ساله اقتصاد کشور، تاوان گرانی‌ها را بپردازد.

او که از تقلبی بودن برخی لوازم یدکی خودرو ابراز گلایه دارد، معتقد است: برای خرید یک قطعه مورد نیاز پژو 206 دو هفته است که سراغ هر فروشگاهی می روم نمی توانم قطعه باکیفیتی را خریداری کنم چراکه پیش از آن قطعه تقلبی به من فروخته بودند و همین موضوع مشکل خودرو را بیشتر کرده است.

یکی از فروشندگان لوازم یدکی شهر زنجان نیز در این رابطه می‌گوید: قاچاق برخی اقلام از جمله لوازم یدکی از زمین و آسمان بر سر این مردم می‌بارد. قاچاق بیشتر از مرزهای زمینی کشور مانند کردستان در حال انجام است، اما بنا به گفته مسئولان انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی این اقلام از مرزهای آبی مانند بندر لنگه و گناوه و نیز هوایی هم قطعات قاچاق می‌شود.

منکر ورود کالای قاچاق به بازار نیستیم اما نسبت به قبل کاهش یافته است

سردار رحیم جهانبخش، فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان 22 مردادماه در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر ایجاد اکیپ ویژه در مورد کالاهای قاچاق و تقلبی لوازم یدکی موجود در بازار به جدیت پلیس در برخورد با قاچاقچیان اشاره کرد و از کاهش میزان لوازم یدکی خودرو قاچاق خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه ما منکر وجود کالای قاچاق در بازار نیستیم، گفت: خوشبختانه کالای قاچاق خارجی کمتری نسبت به قبل در بازار زنجان وجود دارد، تعداد موجود نیز مربوط به قبل است. پلیس نیز در این زمینه تمامی تلاشش را برای جلوگیری از ورود این کالاها به داخل بازار انجام می‌دهد.

افزایش 10 برابری قیمت لوازم یدکی تولید داخل

سیدتقی ترابی، رئیس اتحادیه مكانیسین‌های اتومبیل زنجان نیز همانند رانندگان و فعالان صنف حوزه خودرو معتقد است: حضور سوءاستفاده‌گران در نبود ارگان‌های نظارتی سبب افزایش بیش از حد قیمت لوازم یدکی خودرو شده است.

او با اشاره به افزایش بیش از 10 برابری قیمت لوازم یدکی تولید داخل می‌گوید: هم‌اکنون پیش صفحه ۱۸۰ هزار تومانی ۱.۵ میلیون تومان شده است. قیمت رینگ‌موتور ۱۰ برابر شده و کیفیت قبلی را که قیمت آن پایین‌تر از قیمت فعلی بود را هم ندارد.  از این متعجبم که اقلام داخلی این افزایش غیرمنطقی را تجربه می‌کند. این مهم حاکی از نبود نظارتی است که باید باشد و نیست! متاسفانه به دلیل نوسان قیمت دلار حتی دولت هم نمی‌تواند بازار را کنترل کند.

ضعفِ نظارت

ترابی با بیان اینکه کمبود نظارت سبب گرانی لوازم یدکی شده است، تاکید می‌کند: کرونا بهانه است. وقتی مسئولان کارشان را درست انجام دهند وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو تا این حد آشفته نمی‌شود.

رئیس اتحادیه مكانیسین های اتومبیل زنجان با اشاره به استقبال فروشندگان لوازم یدکی زنجان از قطعات داخلی ادامه می‌دهد: متاسفانه قطعات خودرو نظیر میل‌لنگ، سرسیلندر خودروهای سواری که در داخل کشور تولید می‌شود محدود است که باید مسئولان برای ایجاد فضای امن اقتصادی در شرایط اضطراری، همچون این روزهای کشور که بیماری و تحریم تمامی بخش‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است، برنامه‌های حمایتی‌شان را تدوین و عملیاتی کنند.

ترابی ادامه می‌دهد: متاسفانه دولت از جنس داخلی و تولید داخلی حمایت نمی‌کند، نمی‌دانم کدام دست نمی‌گذارد تولید داخل پا بگیرد. برخی‌ها نمی‌خواهند سودهای کلان از واردات را کنترل کنند. هم اکنون قطعات خودرو نظیر میل‌لنگ، سرسیلندر خودروهای سواری که در داخل کشور تولید می‌شود محدود است که باید مسئولان برای ایجاد فضای امن اقتصادی در شرایط اضطراری، همچون این روزهای کشور که بیماری و تحریم تمامی بخش‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است، برنامه‌های حمایتی‌شان را تدوین و عملیاتی کنند.

به دنبال بالا گرفتن انتقادهای مردم و فعالان صنف مربوطه نسبت به افزایش غیرمنطقی لوازم یدکی خودرو، مسئولان ستاد تنظیم بازار استان چند روز پیش پس از تشکیل جلسه، دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل استاندارد، سازمان صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را مامور بازرسی میدانی از وضعیت قیمت‌ها و میزان کیفیت اقلام و تشدید برخورد با عاملان اخلال در بازار لوازم یدکی خودرو کردند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگرانی لوازم یدکیلوازم تقلبی خودرواتحادیه مكانیسین‌های اتومبیل زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4072


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»