کد خبر: 3539
1399/03/22 - 11:22


جشن رونمایی کتاب «کرگدن‌های روی دیوار» در فرهنگان زنجان برگزار شد

جرقه‌ای برای یک انفجار بزرگ در داستان

جشن رونمایی کتاب «کرگدن‌های روی دیوار» به همت خانه داستان و مجموعه فرهنگی فرهنگان زنجان در این مجموعه فرهنگی برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جشن رونمایی کتاب «کرگدن‌های روی دیوار» به همت خانه داستان و مجموعه فرهنگی فرهنگان زنجان در این مجموعه فرهنگی برگزار شد.

«کرگدن‌های روی دیوار» مجموعه داستان کوتاهی حاوی7 داستان از «زهره میرعیسی‌خانی» است که تنهایی و انزوای انسان امروز را به تصویر می‌کشد و در هر داستان، شخصیت‌ها ضمن درگیری با مشکلات و حوادث خود، باحس تنهایی خود به نوعی کنار می‌آیند.

داستان‌های این مجموعه عبارتند از «باغ اناری» برگزیده داستان جشنواره بانه و جشنواره ادبی تبریز در سال‌های 90، کرگدن‌های روی دیوار چاپ شده در مجموعه داستان گروهی پرسه در حوالی داستان به اهتمام حسین سناپور، «downhill» برگزیده جشنواره بزرگ انقلاب سال 92، انتهای خیابان بهار برگزیده در جشنواره شعر و قصه استان زنجان، «شهر چنارها»، «گربه مرده» و «زنی زیر باران دف می‌زند» است.

«کرگدن‌های روی دیوار» اولین مجموعه داستان جدی چاپ شده از اهالی داستان استان زنجان است

در ابتدای این مراسم سلمان کریمی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در استان با اشاره به اینکه «کرگدن‌های روی دیوار» اولین مجموعه داستان جدی چاپ شده از اهالی داستان استان زنجان است، گفت: پیش از این مجموعه داستان‌هایی به صورت مشترک از دوستان نویسنده استان به چاپ رسیده بود اما این کتاب در واقع اولین مجموعه جدی در بین دوستان نویسنده است. مجموعه داستان‌های گروهی با نام «کله‌های سنگی» و «بوی باروت سوخته» از دیگر مجموعه داستان‌هایی است که از اهالی داستان استان به چاپ رسیده است.

داستان در زنجان رو به رشد است

وی با اشاره به اینکه شعر در زنجان سابقه دیرینه‌ای دارد و از زمان قدیم تا دوران معاصر بنیه شعر  در استان قوی بوده است، گفت: در داستان اما این ریشه و بنیه قوی وجود ندارد، پیش از انقلاب آقای میرتقی‌فاضلی تنها داستان‌نویس استان بوده است که ایشان هم چند مجموعه داستان داشتند که در برهه خاصی به چاپ رسید و پس از آن نیز تجدید چاپی نداشتند و پس از آن هیچ اتفاقی تا دهه 70 نیفتاده است تا اینکه در دهه 70 جلسات داستان در استان با جوانانی که متولد سال‌های 50 بودند، شکل گرفت.

این نویسنده و مدرس داستان استان خاطرنشان کرد: داستان زنجان با نسل دهه 50 شروع شد و اکنون تنها پنج شش نفر این مسیر را ادامه می‌دهند و در این میان فاصله‌ای بین این نسل و نسل بعدی با یک فاصله 15 تا 16 سال به وجود آمد که نسل جدید نسل پر کاری هستند.

وی افزود: در این برهه به جایی رسیدیم که هر دو نسل چه نسل قبلی و نسل فعلی مصرانه می‌خواهند که نوشته‌های خود را به چاپ برسانند و در پنج سال آینده می‌توان شاهد چاپ ده الی 15 مجموعه از بچه‌های استان زنجان بود که با این تفاسیر می‌توان گفت که داستان زنجان به تبع این 10 تا 15 سال پشتوانه آینده روشنی دارد.

جمع داستان‌نویسی استان همچون خانواده هستند

کریمی با اشاره به اینکه ما در جمع داستان یک خانواده هستیم، افزود: جدای از دلگیری‌هایی که گاها پیش می‌آید در کل یک خانواده هستیم و این من را امیدوار می‌کند که در آینده داستان‌نویسان بزرگی در استان پرورش یابند.

این نویسنده افزود: برخی از دوستان کارهای خود را برای انتشار به انتشاراتی‌هایی سپرده‌اند که می‌توان به کتاب آقای خامه‌پرست اشاره داشت که برای ناشری ارسال کردند و آقای محمود مرادی نیز یک رمان نصفه دارند که در حال تکمیل آن هستند و بنده نیز یک رمان در دست ناشر دارم و به خاطر همین است که من به آینده داستان امیدوارم و چاپ کتاب «کرگدن‌های روی دیوار» قطعا جرقه‌ای خواهد بود که منجر به یک انفجار بزرگ در داستان زنجان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب «کرگدن‌های روی دیوار» در واقع مجموعه‌ای از داستان‌های برگزیده نویسنده است. داستان «باغ اناری» این مجموعه در جشنواره داستان ادبی بانه و تبریز مقام آورده است و «داستان دانهیل و شهرچنارها» در جشنواره انقلاب برگزیده شده است و «گربه مرده» و «انتهای خیابان فروردین» در جشنواره‌های استان زنجان برگزیده شده‌اند. ضمن اینکه برخی از این داستان‌ها در مجموعه‌های گروهی به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های داستان‌های این کتاب افزود: نثر روان نویسنده موجب می‌شود تا خواننده به خواندن کتاب ترغیب شود.

یک دست صدا ندارد

در ادامه محمدعلی خامه‌پرست، نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه یک دست صدا ندارد، گفت: با چاپ یک کتاب و یک مجموعه و یک رمان در ادبیات یک خطه اتفاق خاصی نمی‌افتد و باید چاپ کتاب‌های دیگر در ادامه مدنظر دوستان نویسنده باشد.

** ریشه‌های داستانی به رشد داستان در یک منطقه کمک می‌کند

وی با اشاره به اینکه وقتی نویسنده‌ای مثل اورهان پاموک برنده جایزه نوبل می‌شود به خاطر این است که داستان‌نویسی در ترکیه از قدمت زیادی برخوردار است، گفت: داستان نویسان زیادی در ترکیه می‌نویسند اما تنها اورهان پاموک دیده می‌شود و دلیل این موضوع را می‌توان در این جست که پشت سر او داستان‌نویسان زیادی هستند که داستان‌های زیادی نوشته‌اند. می‌خواهم بگویم که زمانی که یک داستانی در جایی دیده می‌شود به تنهایی نمی‌تواند کاری کند و این ریشه‌های آن است که توانسته او را بارور کند به این معنا که افرادی که در این زمینه فعالیت دارند هر چه قدر فعالیت‌های خود را تقویت کنند و کتاب‌های بیشتری به چاپ برسانند در واقع تنه اصلی داستان‌نویسی را  در آن خطه تقویت کرده‌اند که چند نفر از این تنه خود را بالا بکشند و به جاهای خوبی برسانند.

خامه‌پرست با اشاره به اینکه گرچه نویسندگان دیگری بودند که تک و توک در استان کتاب خود را به چاپ رسانده‌اند، گفت: هر چه به عقب‌تر برمی‌گردیم و شرایط کنونی را با آن زمان قیاس می‌زنیم، می‌بینیم که تعداد این آثار کم‌کم دارد بیشتر می‌شود و این خود نوید را به ما می‌دهد که ما می‌توانیم آینده درخشان‌تری را در داستان‌نویسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک زمانی نهضت یا پویشی راه افتاد که کتاب‌های داستان خارجی را مطرح می‌کرد و اکنون زمان این رسیده است که داستان ایرانی بخوانیم یکی از راه‌هایی که می‌تواند نویسنده فارسی زبان را تقویت بکند تا داستان خوبی بنویسد این است که کتاب‌های دیگران را بخواند.

وی با اشاره به اینکه می‌بایستی خواندن کتاب و رمان بسیار بیشتر از این باشد، گفت: وقتی ما آمار فروش کتاب‌ها را در ایران با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم، واقعا تاسف می‌خوریم و از همین‌ رو است که باید دوستان را تشویق کرد که داستان ایرانی بخوانند.

خامه‌پرست افزود: نویسنده کتاب «کرگدن‌های روی دیوار» از افرادی است که سال‌های زیادی در کلاس‌های داستان‌نویسی شرکت داشته و جلسات زیادی را در زمینه داستان و نقد داستان شرکت می‌کرد و بالاخره باید تلاش‌های ایشان در جایی نمود پیدا می‌کرد و این کتاب به نظرم حتی دیر هنگام منتشر شد و جا داشت که خیلی زودتر از این زمان به چاپ برسد.

این مدرس داستان‌نویسی افزود: تا زمانی که نویسنده‌ای کتاب خود را چاپ نکند ذهن او درگیر آن است و در مورد آن فکر می‌کند اما زمانی که چاپ شد، نویسنده می‌رود سراغ کارهای جدیدتر و با فکر بازتری می‌تواند به کارهای جدیدتر فکر کند.

در پایان «زهره میرعیسی‌خانی» نویسنده «کرگدن‌های روی دیوار» با اشاره به اینکه این کتاب در واقع مجموعه‌ای از داستان‌های برگزیده در جشنواره‌های داستان مختلف است، گفت: مسلما با چاپ این کتاب به نقطه مطلوبی که توقع دارم نرسیده‌ام ولی این کتاب تلاشی است برای به اشتراک گذاشتن آنچه که طی این سال‌ها در کلاس‌های داستان آموخته‌ام.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانزهره میرعیسی خانیکرگدن‌های روی دیوارمجموعه فرهنگان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3539


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»