کد خبر: 3481
1399/03/15 - 19:40


توسعه کشت گیاهان دارویی در ابهر

حدود ۳۵ هکتار از اراضی به پرورش این گیاه اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۵۰ تن محصول از باغ‌های بارور این شهرستان برداشت شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با توجه به سازگاری گل محمدی با آب و هوای ابهر، حدود ۳۵ هکتار از اراضی به پرورش این گیاه اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۵۰ تن محصول از باغ‌های بارور این شهرستان برداشت شود.

کارشناسان معتقدند از آنجایی که گل محمدی محصولی با نیاز آبی پایینی است می‌تواند در زمان خشکسالی جایگزین خوبی برای سایر محصولات کشاورزی باشد. در سال‌های اخیر اقدامات قابل قبولی برای کشت این محصول در استان به عمل آمده اما مسئولان می‌توانند با آموزش افراد و معرفی بیشتر آن به کشاورزان، زمینه اشتغال ساکنان و جوانان ساکن نقاط روستایی را فراهم سازند.

مجید قزوینیان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر با اشاره به نگاه ویژه کشاورزان به بخش تولید با توجه به شعار سال 99 مبنی بر جهش تولید اظهار کرد: با تلاش‌ کارشناسان و مسئولان واحد باغبانی و با هدف معرفی و ترویج توسعه کشت گیاهان دارویی، در سال‌جاری حدود ۱۰ هکتار به سطح اراضی زیرکشت این محصول افزوده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ابهر با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان ابهر، عنوان کرد: حدود ۳۵ هکتار از اراضی شهرستان به پرورش گل محمدی اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۵۰ تن گل محمدی از باغ‌های بارور این شهرستان برداشت شود.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین محصولی که از گل محمدی به دست می‌آید گلاب است، اما مردم از گلبرگ‌های این گل به‌صورت خشک شده نیز استفاده می‌کنند و این محصول خواص درمانی هم دارد، اسانس گل محمدی فراورده دیگر آن است که قیمت بالایی داشته و در بازار به‌خوبی به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی ابهر راه‌اندازی صنایع فر‌آوری گل‌ محمدی و تولید اسانس و گلاب‌گیری را از نیازهای منطقه جهت تکمیل زنجیره تولید این محصول برای ایجاد ارزش افزوده دانست و گفت: معتقدیم برای جذب مشتری و بازاریابی توجه به این مهم از اهمیت بالایی برخوردار است.

قزوینیان با اشاره به نیاز آبی گل محمدی افزود: نیاز آبی کم گل محمدی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه به شمار می‌رود که با توجه به کاهش منابع آب کشاورزی و کاهش بارش‌ها در منطقه، کشت این محصول می‌تواند جایگزین بسیاری از محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابهر با اشاره به سازگاری این محصول با آب و هوای این منطقه ادامه داد: شرایط آب و هوایی شهرستان ابهر متناسب با رویش گل محمدی است که باید از این ظرفیت برای توسعه کشت این محصول استفاده کرد و اشتغال در بخش کشاورزی را افزایش داد./941

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکشت گیاهان داروییجهاد کشاورزی ابهرمجید قزوینیان
sedayezanjannews.ir/nx3481


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»