کد خبر: 3480
1399/03/15 - 16:41


صدای زنجان موضوع اعطای مجوز اولین مجتمع گردشگری معدنی کشور به معدن انگوران را بررسی می‌کند؛

گردش در اعماق

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت که معرفی معدن انگوران زنجان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری انجام شد و گردشگری معدنی در معدن انگوران زنجان، بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه، از طرف وزیر میراث‌فرهنگی نیز مورد استقبال قرار گرفت.

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- گردشگری معدن یکی از مزیت‌های حوزه گردشگری هر شهر محسوب می‌شود که توجه به آن‌، می‌تواند گامی رو به جلو در توسعه همه جانبه باشد.

استان زنجان در حوزه معدن نیز با قرار دادن بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه در دل خود می‌تواند به یکی از استان‌های موفق در زمینه گردشگری طبیعت یا همان ژئوتوریسم تبدیل شود.

گردشگری معادن در واقع یکی از زیرشاخه‌های ژئوتوریسم است که در چند سال گذشته در جهان مورد توجه قرار گرفته و منبع درآمدی برای کشورها شده است، در این نوع گردشگری در واقع یک معدن دیگر تنها از این لحاظ ارزش ندارد که می‌توان از دل آن سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی را استخراج کرد، بلکه حتی بعد از آن‌که متروک هم شد، می‌تواند یکی از منابع درآمدزایی و اشتغال‌زایی باشد.

این روزها گردشگری معدن به یکی از پردرآمدترین انواع گردشگری تبدیل شده است؛ بسیاری از کشورهای جهان از این فرصت برای احیای معادن متروکه خود استفاده می‌کنند در حقیقت گردشگری معدن می‌تواند سهم مهمی در کاستن از میزان فقر نواحی روستایی داشته باشد و با گشودن قلمروهای جدید، پتانسیل‌های موجود را برای جذب گردشگر فعال سازد که استان زنجان نیز با وجود معادن فراوان گام‌هایی در این زمینه برداشته است.

در همین رابطه، مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: گردشگری معدنی مقوله جدیدی در صنعت گردشگری است و ایجاد این گردشگری در اقتصاد تاثیر به سزایی خواهد داشت و باعث افزایش ماندگاری گردشگران در این استان می شود

امیر ارجمند، می‌گوید: معدن انگوران جزو معدود معادن فعال کشور است که صنعت گردشگری را در برنامه‌های خود قرار داده است.

وی با اشاره به این‌که معرفی معدن انگوران زنجان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری انجام شد، می‌افزاید: گردشگری معدنی در معدن انگوران زنجان، بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه، از طرف وزیر میراث‌فرهنگی نیز مورد استقبال قرار گرفت.

ارجمند با بیان این‌که این معدن در ۱۳۰ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد، ادامه می‌دهد: بر اساس برنامه‌ریزی که در معدن انگوران صورت گرفته بازدید از پیت معدنی، تونل زیرزمینی، معدن تراورتن و ورودی ییلاق همه از جاذبه‌های گردشگری بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است.

این مسئول می‌افزاید: مجوز اولین مجتمع گردشگری معدنی کشور در استان زنجان صادر شده است و در روزهای آتی فعالیت خود را آغاز می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اظهار می‌کند: معدن سرب و روی انگوران واحدهای اقامتی را در داخل این مجموعه در راستای اسکان تورهای گردشگری معدنی آماده کرده است. همچنین با توجه به اینکه در مسیر گردشگری زنجان به پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان این امکانات گردشگری برای مسافران بسیار مناسب و درخور توجه است.

ارجمند خاطرنشان می‌کند: با توجه به بکر بودن کشور از لحاظ میراث طبیعی و پدیده های جذاب طبیعت زنده و غیرزنده شناسایی و بها دادن به معادن به واسطه دارا بودن پیشینه بسیار طولانی و تنوع معدن کاری فرصتی بسیار مناسب برای گردشگری در جهت اشتغال زایی و توسعه اقتصادی در کنار بهره برداری از معادن است.

پیش از این امید فلاح، مدیر مجتمع سرب و روی انگوران در خصوص کسب مجوز گردشگری این مجتمع از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته بود: معادن در ایران پتانسیل بسیار بالایی در بحث پذیرش گردشگر دارند. همچنین مردم با حضور در این مناطق با زحمات و خدماتی که در معادن کشیده می‌شود، آشنا می‌شوند.

وی ادامه داده بود: در راستای شناسایی سرمایه‌های ملی برای متخصصان و مردم عادی، بحث گردشگری معدنی در دستور کار وزارتخانه و به تبع شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است که معادن بزرگی در زیر مجموعه خود با پتانسیل‌های  بالایی برای گردشگری دارند که می‌توان به مجتمع پتاس خورو بیابانک، مجتمع نخلک انارک، سرب و روی انگوران و زغالسنگ البرز مرکزی  اشاره کرد. برهمین اساس جلسات  کمیته گردشگری ستاد به صورت منظم و ماهانه جهت رسیدن به اهداف و  نتایج مطلوب بصورت ماهیانه برگزار شد.

فلاح افزوده بود: مجتمع سرب و روی انگوران از ابتدای سال 98 به صورت رسمی‌ وارد این حوزه شد، با توجه به اینکه این مجتمع بزرگترین معدن سرب و روی در خاورمیانه و دارای  معدن سنگ عظیم تراورتن و معدن زیرزمینی  با دو تونل به طول تقریبی هر کدام 1200مترهمجوار، همجواری با  ورودی ییلاق ماه‌نشان که با توجه به وضعیت کوهستانی منطقه تنها راه ورود و خروج عشایر از این مسیر انجام می‌شود  و از طرف دیگر مجتمع در مسیر راه زنجان به تکاب و بنای تاریخی تخت سلیمان قرار دارد ، بنابراین مجتمع در اولویت اخذ مجوز جذب گردشگر قرار گرفت.

 فلاح اظهار کرده بود: اولین مجوز گردشگری معدنی ایران و ژئوتوریست در استان زنجان به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و مجتمع سرب و روی انگوران صادر شد

وی در مورد مزایای مجوز گردشگری برای خود معدن خاطرنشان‌کرده بود: هدف اصلی مجتمع شناساندن عملیات معدنی، آشنایی با پتانسیل‌های معدنی کشور و ارائه دانش و تلاشی است که توسط معدن کاران انجام می‌شود‌، فراهم نمودن زمینه‌ و فرصتی که  مردم عادی و علاقه‌مندان از نزدیک با جلوه‌های ویژه معدن آشنا شوند ولی هدف اصلی شرکت تهیه و تولید و مجتمع انگوران ایجاد اشتغال و کسب درآمد از طریق ارائه خدمات، عرضه صنایع دستی و محصولات کشاورزی و دامی توسط  اهالی و عشایر منطقه، جهت توسعه پایدار منطقه و شهرستان ماهنشان است.

این مسئول تاکید کرده بود: مجتمع انگوران  در 25 کیلومتری بنای تاریخی تخت سلیمان واقع است و به این خاطر گردشگران زیادی جذب این منطقه می‌شوند. در فاصله ما بین زنجان و آن منطقه امکانات اسکان و تفریحاتی و رفاهی وجود ندارد  و گردشگرانی  که قصد بازدید از این بنای تاریخی را داشتند با مشکل مواجه بودند. لذا هدف این بود که با راه اندازی گردشگری معدنی،برنامه‌های خوبی برای اسکان و تغذیه گردشگران فراهم شود تا گردشگران درکنار مسیرهای دیگر، مسیر زنجان را برای بازدید انتخاب کنند برهمین اساس این موضوع مورد استقبال بسیار مسئولان استان واقع شد .

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران افزوده بود: در نزدیکی معدن انگوران کارخانه بزرگ کالسیمین وجود دارد که مواد اولیه استخراجی از مجتمع انگوران را از طریق روپ وی (  تله کابین)  به طول تقریبی 20 کیلومترتا  کارخانه حمل می‌کند که در آینده می‌توان با برنامه‌ریزی‌ بعمل آمده، گردشگران با این تله کابین بخشی از مسیر را طی و بر فراز آن طبیعت زیبای منطقه ماهنشان  و انگوران را مشاهده کنند. این منطقه زمستان‌های بسیار برف‌گیری دارد که برف تا اواسط تیر ماه در بخش‌هایی از منطقه همچنان ماندگار است که می‌توان برای ورزش‌های مفرح زمستانی برنامه ریزی نمود. 

وی خاطرنشان کرده بود: از مزایای دیگر منطقه پوشش بسیار مطلوب گیاهان دارویی  وجود سنگ‌های تزیینی و قیمتی در منطقه است که برای گردشگران مطلوب خواهد بود. همچنین در معدن تراورتن ، چشمه‌ای بسیار زیبای وجود دارد که سنگ سخت را شکاف داده و آبشاری  طبیعی به ارتفاع  7 متر را بوجود آورده است که در کنار عظمت معدن جلوه خاصی به منطقه بخشیده است .

از دیگر موضوعات جالب این معدن می‌توان به اختلاف درجه حرارت در شبانه روز و نیز بین فصول سرد و گرم در محل معدن اشاره کرد. تعداد شاغلان مجتمع معدنی انگوران به‌طور متوسط ۵۰۰ نفر است. میزان ذخایر معدن انگوران در بخش روباز هشت میلیون تن و در بخش زیرزمینی چهار میلیون تن روی با عیار بالا است. با احتساب استخراج سالانه یک میلیون تن ماده معدنی عمر باقی‌مانده معدن انگوران ۱۲ سال دیگر تمام می‌شود.

معدن انگوران از نظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان است. کاربردهای فلز سرب استاندارد وزن، ضرب سکه، مجسمه‌سازی، دیوارهای ضد آب و آستری‌سازی، زیورآلات، لنگرسازی و مهرسازی و نیز در قرن بیستم، با ظهور خودرو، مواد شیمیایی و صنایع ماشینی، کاربرد سرب به عنوان افزودنی نرم‌کننده سوخت، آلیاژهای بلبرینگ و لوله‌کشی، باتری‌های ذخیره‌کننده و ابزارهای شیمیایی گسترش فراوان یافت. 

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمعدن انگورانگردشگری معدنامیر ارجمند
sedayezanjannews.ir/nx3480


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»