کد خبر: 3475
1399/03/15 - 13:48


خیز صنعت فرش زنجان در ایام کرونایی

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان اظهار کرد: با توجه به بهبود شرایط موجود پیش‌بینی می‌کنیم، فعالان این عرصه به تدریج وارد کار شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بازار فروش صنعت فرش زنجان حدود یک ماه است که نسبت به دوم اسفندماه سال 98 (اعلام رسمی ورود کرونا) رشد 40 درصدی را تجربه می‌کند. مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان با اشاره به انبار شدن بسیاری از فرش‌های بافته شده در منازل به دلیل وضعیت کرونایی کشور ابراز امیدواری کرد تا به تدریج این تولیدات وارد بازار داخل استان و کشور شود.

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان با بیان اینکه  بیش از ۶۰ هزار فرشباف در کارگاه‌های خانگی مشغول به کارند که این روزها به دلیل شیوع کروناویروس با استرس فعالیت می‌کنند و عده‌ای نیز دست از کار کشیده‌اند، اظهار کرد: با توجه به بهبود شرایط موجود پیش‌بینی می‌کنیم، فعالان این عرصه به تدریج وارد کار شوند.

باباخانی با اشاره به تاکید این اتحادیه به لزوم تعطیلی کارگاه‌های متمرکز فرشبافی به دلیل رعایت همه‌جانبه نکات بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به کروناویروس تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ کارگاه متمرکز فرشبافی با بیش از ۳ هزار بافنده در سطح استان فعالیت می‌کند که از ابتدای شیوع این ویروس برای پیشگیری از ابتل،  به تولیدکنندگان فرش پیامک‌های مربوطه مبنی بر عدم فعالیت افراد دارای بیماری زمینه‌ای و اشخاص دارای سرماخوردگی ارسال شد.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان با بیان اینکه به منظور پیشگیری از کرونا فروش مواداولیه فرش و اعزام استادکار برای دارکشی تا اطلاعات ثانوی را متوقف کرده‌ایم، اضافه کرد: معتقدیم، تعطیلی تنها راه در این شرایط بوده و کار کردن در این وضعیت ضررش بیش‌ از نفعش است.

باباخانی با بیان اینکه با وجود بهبود نسبی وضعیت استان در رابطه با کرونا محدودیت‌های مربوط به فعالیت در عرصه فرشبافی به ویژه کارگاه‌های متمرکز همچنان وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر کارگاه‌های فرشبافی یا تعطیل‌اند و یا نیمه تعطیل، بازار فرش نیز در حالت راکد قرار دارد اما نزدیک 20 روز تا یک ماه است که وضعیت فروش تولیدات تکان خورده است.

وی با اشاره به رشد حدود 40 درصدی فروش فرش دستبافت زنجان به بازار داخل استان و تهران نسبت به روزهای ابتدایی شیوع کرونا ویروس (دوم اسفندماه 98) در مورد انبار شدن بسیاری از فرش‌های بافته شده در منازل به دلیل وضعیت کرونایی کشور گفت و ابراز امیدواری کرد تا به تدریج این تولیدات وارد بازار داخل استان و کشور شود.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان با اشاره به استقرار بخش اعظمی از کارگاه‌های متمرکز فرشبافی در روستاها افزود: این کارگاه‌ها پس از عادی شدن شرایط، با خدقل نیروی کار فعالیت می‌کنند، گزارشی مبنی بر تعطیلی همیشگی و ورشکستگی صاحبان کسب و کار در این حرفه وصول نشده است اما قطعا شاغلان صنعت فرشبافی دچار ضرر و زیان شده‌اند.

وی در مورد احصای میزان خسارت به صاحبان کسب و کار نیز گفت: فعلا هیچ آماری مبنی بر میزان خسارت ریالی کرونا به این صنعت استخراج نشده است./941

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرش دستباف زنجاناتحادیه فرش دستبافت روستایی زنجانناصر باباخانی
sedayezanjannews.ir/nx3475


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»