کد خبر: 16884
1404/08/21 - 14:27


صدای زنجان از برگزاری آیین نکوداشت مقام استاد رضا روزبه گزارش می‌دهد؛

جایزه‌ای برای علم و اخلاق

رئیس جمهور: جایزه استاد روزبه با همت مردمی، مشارکت فرهیختگان جامعه دانشگاهی و حوزوی و حامیان فرهنگی طراحی خواهد شد و خانه‌ دائمی آن در زنجان قرار خواهد داشت/وزیر آموزش و پرورش: استاد رضا روزبه حضور در مدرسه را نقطه‌عطف عمر پربرکت خویش می‌دانست/ محمد نهاوندیان: جایزه استاد رضا روزبه با هدف ترویج اندیشه‌ها و تعالیم روزبه طراحی شده و قرار است به حوزه‌های مختلفی اختصاص یابد/مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: آیین نکوداشت استاد روزبه فرصتی است برای تأمل در نقش معلمان و استادان برجسته در شکل‌دهی به نسل‌های آینده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ سمیه محرمی: آیین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی استاد رضا روزبه با حضور جمعی از شاگردان وی، مسئولان استانی و قرائت پیام رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش چهارشنبه 21 آبان ماه 1404 در زنجان برگزار شد.

 محمد نهاوندیان در آیین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی استاد فقید «رضا روزبه» در زنجان با اشاره به جایگاه استاد روزبه در تاریخ آموزش و پرورش ایران، اظهار کرد: شخصیت او تنها یک معلم نبود، بلکه الگویی زنده از پیوند علم، دین و اخلاق بود که پس از گذشت بیش از نیم قرن همچنان الهام‌بخش نسل‌های جدید است.

وی ادامه داد: اکنون ۵۲ سال از درگذشت استاد روزبه می‌گذرد، ولی عجیب است که پس از نیم قرن، یاد و خاطرات ایشان همچنان زنده، جاری و انگیزاننده است و این نشان می‌دهد که منش و روش او در جان شاگردانش نشسته و به صورت یک سرمایه فرهنگی باقی مانده است.

این چهره سیاسی اضافه کرد: استاد روزبه همواره شاگردانش را به استدلال، خردورزی و تحلیل مصالح و مفاسد در تصمیم‌گیری‌ها دعوت می‌کرد و نشان می‌داد که دین تنها زمانی معنا دارد که با عقل و برهان پذیرفته شود.

وی تصریح کرد: روزبه باور داشت که دین ذاتاً با اجبار سازگار نیست و پذیرش آن باید با انتخاب آزادانه و آگاهانه همراه باشد، همین رویکرد باعث می‌شد شاگردانش با شوق و اشتیاق در نماز جماعت او شرکت کنند.

نهاوندیان همچنین به پیوند عمیق علم و ایمان در شخصیت استاد روزبه اشاره کرد و گفت: او در کلاس‌های فیزیک اصول دین را با برهان و یقین آموزش می‌داد و در درس‌های فقه، روح علمی و روش‌مندانه را به شاگردان می‌چشاند، این تلفیق می‌تواند الگویی برای نظام آموزشی امروز باشد تا از دین‌گریزی نسل جدید جلوگیری کند.

وی به ابتکار برگزاری جایزه ملی استاد رضا روزبه اشاره کرد و اظهار داشت: این جایزه با هدف ترویج اندیشه‌ها و تعالیم روزبه طراحی شده و قرار است به حوزه‌های مختلفی چون تربیت دینی و اخلاقی، رابطه علم با ایمان، مدیریت اخلاقی در موسسات آموزشی و نوآوری در روش‌های تعلیم و تربیت اختصاص یابد.

نهاوندیان افزود: این جایزه با حمایت دولت و پیام رئیس‌جمهور، به‌عنوان یک حرکت ملی در سراسر کشور مطرح شده و می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری نشست‌های بیشتر و گسترش رویکرد علمی و اخلاقی استاد روزبه در نظام آموزشی ایران باشد.

وی تأکید کرد: بزرگداشت استاد روزبه نباید تنها به مرور خاطرات گذشته محدود شود، بلکه باید آغازگر یک مسیر تازه در نظام آموزشی کشور باشد.

نهاوندیان گفت: اگر امروز عقلانیت و اختیارمندی را در مدارس و دانشگاه‌ها نهادینه کنیم، می‌توانیم نسلی خردمند، مؤمن و آزاداندیش تربیت کنیم که الگوی زندگی مومنانه باشند

 شاگردان استاد روزبه که امروز به عنوان چهره‌های علمی، پژوهشی و اثرگذار کشور شناخته می‌شوند

جعفر محمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در آیین نکوداشت استاد رضا روزبه، با گرامیداشت یاد و خاطره این معلم برجسته اظهار کرد: استاد رضا روزبه از جمله استادانی بود که نه تنها به انتقال دانش و تخصص توجه داشت، بلکه با نگاهی انسانی، فروتنی بی‌نظیر و دوری از کلیشه‌های آموزشی، توانست رابطه‌ای صمیمی، صادقانه و پرمحبت با شاگردان خود برقرار کند.

 محمدی گفت: استاد روزبه برای هر یک از دانشجویان و شاگردانش ارزش ویژه‌ای قائل بود و همیشه بر اهمیت رشد فردی، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی تأکید داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: شاگردان استاد روزبه که امروز به عنوان چهره‌های علمی، پژوهشی و اثرگذار کشور شناخته می‌شوند، همواره با عشق و احترام از او یاد می‌کنند.

محمدی گفت: موفقیت علمی و جایگاه اجتماعی شاگردان استاد روزبه نه تنها به خاطر آموزش‌های فنی و علمی، بلکه به دلیل اخلاق، ایمان و منش انسانی استادشان شکل گرفته است.

محمدی ادامه داد: بازخوانی اندیشه‌ها، شیوه آموزش و منش زندگی استاد روزبه، این حقیقت مهم را یادآور می‌شود که نجات و پیشرفت جامعه تنها از طریق علم محض حاصل نمی‌شود؛ بلکه پیوند علم با اخلاق و تربیت اخلاقی، یعنی آنچه می‌توان آن را «علم اخلاقی و اخلاق علمی» نامید، مسیر اصلی تعالی و پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و علمی جامعه است.

وی افزود: استاد روزبه با زندگی و آموزش خود نشان داد که یک معلم واقعی کسی است که ذهن و دل شاگردانش را همزمان روشن و پرورش می‌دهد.

محمدی افزود: آیین نکوداشت استاد روزبه فرصتی است برای تأمل در نقش معلمان و استادان برجسته در شکل‌دهی به نسل‌های آینده و یادآوری این نکته که سرمایه‌های حقیقی یک جامعه، نه تنها دانش و مهارت، بلکه اخلاق، انسانیت و ارزش‌های انسانی‌اند که استادان بزرگ چون رضا روزبه در دل شاگردان می‌کارند.

**استاد روزبه در روزگار ناامیدی، با ایمان و عمل، الگوی مدرسه‌داری دینی را زنده کرد

امانی دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این مراسم اظهار کرد: در روزگاری که جریان‌های سکولار و غرب‌زده تلاش داشتند علم را از آموزه‌های الهی جدا کنند و جامعه دینی ایران دوران دشواری را پشت سر می‌گذاشت، حوزه‌های علمیه تضعیف شده و بخشی از روحانیت با کمبود علمی و خرافه‌زدگی روبرو بود.

امانی گفت: در چنین شرایطی، سه جریان مهم زمینه‌ساز بیداری دینی در ایران شدند: احیای حوزه علمیه قم به‌دست آیت‌الله حائری یزدی، زعامت حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی که روح تازه‌ای در حوزه‌ها دمید و شکل‌گیری مدارس دینی نوین که نقش اساسی در تربیت نسل آگاه و مؤمن داشتند.

وی با اشاره به اینکه استاد رضا روزبه، با همت بلند و همراهی فرهنگیان متعهد، بیش از ۷۰ مدرسه دینی در شهرهای مختلف کشور تأسیس کرد که برخی از آن‌ها تا امروز پابرجاست، گفت: از جمله این مدارس، مدرسه‌ای است که از سال ۱۳۳۷ تاکنون با مدیریت آقای علی‌اکبر رئوف به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

امانی ادامه داد: در میان این مدارس، مدرسه‌ای که توسط استاد روزبه پایه‌گذاری شد، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا او توانست به‌طور عملی، الگوی تلفیق علم و تربیت دینی را پیاده کند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: این مدرسه از نظر علمی، نوآوری آموزشی و ایجاد موقعیت‌های یادگیری فعال و رشددهنده، در زمان خود بی‌نظیر بود و الگویی الهام‌بخش برای مدارس دینی و اسلامی دیگر شد.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش نیز نشان از توجه ویژه نظام به جایگاه معلم و مدرسه دارد، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش ضمن حمایت از این رویکرد، بر استمرار جریان‌های مردمی در تکریم معلمان تأکید دارد.

 دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به «جایزه ملی استاد رضا روزبه» گفت: این جایزه، یادآور شخصیتی است که در روزگار ناامیدی، با ایمان و اخلاص به میدان آمد و مدرسه‌ای ساخت که امروز الگوی تربیت اسلامی در کشور است.

 وی افزود: این حرکت، پیامی روشن برای همه معلمان دارد تا در هر شرایطی با امید و غیرت، در مسیر تربیت نسل مؤمن و آگاه گام بردارند.


پیام رئیس جمهور به آیین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی رضا روزبه

همچنین مسعود پزشکیان رئیس جمهور و علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز به این مراسم پیام‌های جداگانه ارسال کردند.

در پیام رئیس جمهور به آیین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی رضا روزبه آمده است.

‍ بسم‌الله الرحمن الرحیم

«یرفعِ اللهُ الّذین آمنوا منکم و الّذین أوتوا العلم درجات»

فرهیختگان، فرهنگیان و مردم شریف زنجان

سلام و درود صمیمانه مرا بپذیرید.

امروز گرد هم آمده‌ایم تا یاد مردی را گرامی بداریم که آموزگار بود، اما رسالتش تنها آموزش نبود؛ او تربیت، اخلاق و انسان‌سازی را معنا می‌کرد.

استاد رضا روزبه، فرزند دانا و پارسای زنجان، از آن چهره‌های نادری است که در کلاس درس، علم را با ایمان و دانایی را با فروتنی پیوند زد و نشان داد مدرسه می‌تواند کانون پرورش انسان متعهد و اخلاق‌مدار باشد.

زنجان، سرزمین مردمان سخت‌کوش و اندیشمند، خاستگاه اندیشه، عرفان و دانایی است؛ از معماری درخشان گنبد سلطانیه تا دانشوران و نوآورانی که چراغ معرفت را در ایران فروزان نگاه داشتند.

امروز نیز برگزاری این آیین در زنجان یادآور آن است که این استان می‌تواند پرچمدار تحول در آموزش و تربیت ملی شود.

در دولت کنونی باور ما این است که بنیان هر تحول پایدار از مدرسه و معلم آغاز می‌شود. همان‌گونه که بارها گفته‌ام، آینده‌ی کشور به کیفیت آموزش و تربیت امروز گره خورده است.

هیچ نهادی مهم‌تر از مدرسه برای ساخت آینده‌ی ایران وجود ندارد و هیچ شغلی شریف‌تر از معلمی نیست.

معلمان و مدیران مدارس رهبران حقیقی جامعه‌اند؛ آنان که ارزش‌های انسانی و اجتماعی را به نسل نو منتقل می‌کنند و از میان درس و تجربه، راه آینده را می‌گشایند.

امروز بیش از هر زمان نیازمند الگوهایی هستیم که علم را در خدمت انسانیت و عدالت قرار دهند.

در همین راستا، دولت جمهوری اسلامی ایران با افتخار از تأسیس جایزه ملی استاد رضا روزبه حمایت می‌کند؛ جایزه‌ای که هدف آن شناسایی و پاسداشت معلمان، مدیران و مدارسی است که در پیوند دادن دانش، اخلاق و مسئولیت اجتماعی پیشگام‌اند.

این جایزه با همت مردمی، مشارکت فرهیختگان جامعه دانشگاهی و حوزوی، حامیان فرهنگی و با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و استانداری زنجان طراحی خواهد شد و خانه‌ی دائمی آن در زنجان قرار خواهد داشت؛ شهری که خاستگاه اندیشه‌ی استاد روزبه بود و امروز می‌تواند آوردگاه دانش، تجربه و نوآوری‌های رهبران آموزشی در فردای ایران باشد.

به روح پاک استاد رضا روزبه درود می‌فرستیم و از خداوند متعال می‌خواهیم ما را در ادامه‌ی راه او یاری دهد؛ راهی که در آن علم چراغ هدایت است و اخلاق روح علم.

با سپاس از برگزارکنندگان این همایش و همه‌ی معلمان و فرهنگیان عزیز کشور.

امیدوارم که مدرسه و آموزش در ایران همواره جایگاه خلاقیت، مسئولیت و معنویت باقی بماند.

مسعود پزشکیان

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

۲۱ آبان ۱۴۰۴

استاد رضا روزبه حضور در مدرسه را نقطه‌عطف عمر پربرکت خویش می‌دانست

همچنین در پیام علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به آیین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی رضا روزبه آمده است.

‍ بسمه‌تعالی

آسمان فرهنگ، ادب و تعلیم‌ و تربیت ایران‌زمین آکنده از ستارگانی است که فرزندان این مرز و بوم را از تاریکی به نور و از جهالت به هدایت رهنمون شده‌اند؛ معلمان و مدیران دلسوزی که با صبر، علم، ایمان، عشق و محبت، بذر انسانیت را در دل دانش‌آموزان نشاندند. حاصل این اهتمام عظیم و خالصانه، اعتماد بی‌نظیر و منزلت بی‌حد و حصری است که جامعه فرهنگی کشور در نگاه مردم فرهنگ‌دوست و بزرگ‌پرور ایران به دست آورده است.

در میان این خیل، خورشیدهای درخشانی هستند که نه‌تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای همکاران خود نیز اسوه و الگویی عملی به شمار می‌آیند. استاد رضا روزبه یکی از این چهره‌های تابناک است که حضور در مدرسه را نقطه‌عطف عمر پربرکت خویش می‌دانست.

روزبه در کارنامه درخشان علمی و مدیریتی خود، در مواجهه با وضعیت تاریک حاکم بر کشور در دهه ۳۰، با عزمی سترگ تلاش کرد تا مدرسه‌ای ایجاد کند که راهبر توأمانِ تربیت علمیِ روز و تربیت دینی باشد. این اقدام مهمِ استاد روزبه مورد اقبال و استقبال جامعه دینی قرار گرفت و حتی الگویی شد برای شکل‌گیری تدریجی مدارس دخترانه متعهد به تربیت دینی؛ اقدامی که زمینه را برای شکستن انحصار مدل رایج مدارس دخترانه پیش از دهه ۵۰ شمسی فراهم کرد.

روزبه در پی تربیت انسان‌هایی بود که در بالاترین سطوح علمی و تخصصی، از قوی‌ترین بنیان‌های فکری و دینی برخوردار باشند و بتوانند مروّج مکتب نجات‌بخش اسلام و انسان‌ساز باشند. عمل و اخلاص استاد روزبه سبب شد که وعده الهی در نبوغ کار نیکِ خالصانه‌ی او محقق شود.

اگرچه بیماری جان‌کاه به او اجازه نداد که وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی را به چشم ببیند، اما بسیاری از دست‌پروردگان وی توفیق خدمتگزاری به این نظام مقدس را در سطوح مختلف به دست آوردند.

چنان‌که پیامبران الهی و اولیای عظام، به تعبیر قرآن کریم، اسوه و الگوی همیشگی مردمان هستند، استاد روزبه نیز به عنوان شاگرد این مکتب، در عرصه زندگی، عمل و اخلاص، الگویی برای تمامی معلمان و مربیانی شد که در استمرار راه انبیای الهی، دغدغه انسان‌سازی و تربیت انسان را داشته‌اند.

اینجانب اقدام ارزشمند فرهیختگان استان زنجان و استاندار فرهنگ‌دوست استان را در بزرگداشت مقام علمی و اخلاقی این معلم بزرگ ارج نهاده و ابتکار ایشان در تخصیص جایزه‌ای به نام استاد روزبه را مورد ستایش قرار می‌دهم.

امید است یکایک افرادی که ذیل این جایزه مورد شناسایی و تکریم قرار می‌گیرند، بتوانند در اعتلای یاد، نام و راه استاد روزبه، در محشر تعلیم و تربیت جریان‌ساز و مؤثر واقع شوند.

والسلام علیکم

علیرضا کاظمی

وزیر آموزش و پرورش

همچنین  غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت در پیام تصویری به آیین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی استاد «رضا روزبه» گفت: استاد روزبه با شخصیت والای خود، الگویی بی‌بدیل برای معلم تراز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بود و همه وظیفه داریم یاد و روش ایشان را حفظ کنیم و این میراث معنوی را به نهادی مستمر و پایدار تبدیل کنیم.

وی ضمن تقدیر از شرکت‌کنندگان در این آیین، جایگاه تعلیم و تربیت و آموزش‌وپرورش در موفقیت یک ملت را غیرقابل انکار دانست و تأکید کرد: هر کشوری که بتواند نیروی انسانی کاردان و باانگیزه تربیت کند، در اداره کشور و تحقق اهداف خود موفق خواهد بود.

حداد عادل استاد روزبه را یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی و اخلاقی دانست که عمر خود را خالصانه برای تربیت نیروی انسانی صالح و سالم در کشور صرف کرده است.

وی با بیان خاطراتی از دوران شاگردی خود در محضر استاد روزبه، تأکید کرد که ایجاد جوایز و برنامه‌های یادبود قدم‌به‌قدم می‌تواند تضمینی برای استمرار جریان تعلیم و تربیت استاد باشد و تجربه نشان داده است که شروع با اهداف کلان بدون مدیریت و منابع کافی ممکن است باعث افول اقدامات شود؛ بنابراین لازم است کارها از کم شروع شده و به تدریج با مدیریت و توانمندی مناسب توسعه یابند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ابراز امیدواری کرد این گردهمایی نقطه آغاز استفاده بهینه از ظرفیت‌های معنوی و آموزشی استاد روزبه باشد و استمرار پیدا کند تا نسل‌های آینده نیز از آموزه‌ها و شخصیت ایشان بهره‌مند شوند.

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجانرئیس جمهوررضا روزبهسمیه محرمی
sedayezanjannews.ir/nx16884


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»