یک منبع آگاه: برخی از پروژهها نظیر «دو خطه شدن راهآهن زنجان- قزوین» به جهت طولانی شدن تکمیل؛ دامنگیر زنجان شده است/مدیرکل راهآهن شمالغرب: نیاز 2 هزار میلیارد تومانی برای تامین بودجه موردنیاز برای تکمیل پروزه دو خطه شدن راهآهن زنجان- قزوین/رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان: قطعا با حضور دکتر پزشکیان در زنجان، پروژه دو خطه شدن راهآهن زنجان-قزوین به بهرهبرداری خواهد رسید
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در آستانه سفر دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به استان زنجان
موضوع تکمیل پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان- قزوین که از مصوبات سفر رهبری در سال
1382 است، یکی از مطالبات مهم مردم استان زنجان از رئیس دولت چهاردهم است.
مصوبه دوخطه
شدن راهآهن زنجان- قزوین؛ مربوط به سفر سال ۱۳۸۲ مقام معظم رهبری به استان زنجان
است و کلنگزنی آن مربوط به سال ۱۳۹۵ است. در آخرین دور سفر رئیس دولت سیزدهم،
مرحوم سیدابراهیم رئیسی به استان زنجان، یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در
نظر گرفته شد اما تخصیص آن کمتر از ۵۰ درصد بود و هنوز نقدینگی به پروژه تزریق
نشده است و به محض پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه به سمت تکمیلشدن میرود.
مدیرکل
راه آهن منطقه شمالغرب کشور 20 شهریورماه 1403 در گفتوگو با صدای زنجان ابراز امیدواری
کرد تا با حمایت مالی به موقع مسئولان ذیربط؛ نقدینگی موردنیاز تخصیص یابد تا در
سریعترین زمان ممکن در بازه زمانی ۶ ماهه تا یک سال به بهرهبرداری برسد اما
بررسیهای صدای زنجان نشان میدهد که با گذشت حدود 11 ماه از این اظهارنظر، این
پروژه پیشرفت حدود 90 درصدی دارد و آن طور که از اظهارات مسئولان امر در گفتوگوهای
مشترک برمیآید گویا به بهرهبرداری رسیدن پروژه دو خطه کردن راه اهن زنجان- قزوین
در صورت حضور رئیس جمهور در استان زنجان و تصویب تخصیص اعتبار 2 هزار میلیارد
تومانی محقق خواهد شد در غیر این صورت نمیشود به اعتبارات داخل استان که رقم
آنچنانی ندارد، چندان دلخوش بود.
برخی
از پروژهها نظیر «دو خطه شدن راهآهن زنجان- قزوین» به جهت طولانی شدن تکمیل؛
دامنگیر زنجان شده است
در آخرین
جلسه مربوط به 16 تیرماه 1404؛ استاندار زنجان با جبار علی زارعی، مدیر عامل شرکت
راه آهن جمهوری اسلامی مقرر شد؛ با پرداخت نقدینگی از طرف استان، کل پتانسیل های
راه آهن جهت تکمیل و بهره برداری از قطعه سوم پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان _
قزوین(مابین سلطانیه_ زرین دژ) بکار گرفته شود.
یک
منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است طولانی شدن تکمیل برخی از پروژههای
ملی کشور که تعدادی از آنها در زنجان واقع شدهاند و با گذشت بیش از 20 سال و صرف
اعتبارات سنگین، هنوز به مرحله افتتاح و بهرهبرداری نرسیدهاند را از مشکلات
کشوری دانسته و میگوید: در مقاطعی که توان زیادی برای تکمیل پروژهها وجود
نداشته، چندین هزار پروژه در سطح کشور همزمان اجرا شدهاند که برخی از پروژهها از
جمله پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان- قزوین دامنگیر زنجان شده است که امیدواریم
در اسرع وقت مورد عنایت دولت چهاردهم قرار گیرد.
همزمان
با سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان در سال ۱۳۸۲، پروژه دوخطه شدن راهآهن
زنجان – تهران مصوب شد اما در طول این ۲۱ سال و
آمدن و رفتن چند دولت و چندین وزیر و مسئول، این پروژه به طور کامل همچنان به
بهرهبرداری نرسیده و کسی نتوانسته به این دستور رهبری جامه عمل بپوشاند البته
استاندار زنجان میگوید که قرار است پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان- قزوین در سفر
قریب الوقوع مسعود پزشکیان رئیس جمهور به استان زنجان به بهرهبرداری برسد.
«محسن
صادقی» در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه (۲۲ خردادماه ۱۴۰۴) به سفر رییسجمهور
به استان در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: با تلاش بیوقفه دستگاهها و نشستهای
فشرده در مرکز، پیشنویس مصوبات این سفر نهایی شده است و بر این اساس، جذب رقمی
بالغ بر ۵۳.۵ همت شامل بیش از ۴۰ همت برای پروژههای زیربنایی و نیمهتمام و ۱۳
همت نیز از محل تسهیلات بانکی، برای استان قطعی شده است.
وی این
سفر را متفاوت از سفرهای گذشته دانست و تصریح کرد: تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات، نقطه
قوت این سفر و تحقق آن نیازمند تلاش مضاعف دستگاههای اجرایی است.
«صادقی»
اولویتهای جذب این اعتبارات سفر رییس جمهور به استان را در حوزههای مدرسهسازی،
راهسازی، ورزش، آب و فاضلاب، برق، مسکن، کشاورزی، درمان و آموزش عالی برشمرد.
استاندار
زنجان همچنین از پیشرفت پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان-قزوین خبر داد و گفت: این
طرح در سفر قریبالوقوع رییسجمهور به استان بهرهبرداری میشود.
خط دوم
راه آهن قزوین - زنجان به طول ۱۸۱ کیلومتر دارای ۱۱ ایستگاه است که زمان سفر از
تهران به زنجان را به میزان یک ساعت کوتاهتر میکند. ارزش روز این پروژه ۱۲ هزار
و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و برای تکمیل به یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تا 2 هزار
میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
از
جمله مزایای این پروژه میتوان به افزایش ایمنی و سرعت سیر قطارهای مسافری به ۲۰۰
کیلومتر بر ساعت و امکان افزایش تعداد قطارهای مسافری تا ۵۰ درصد اشاره کرد.
همچنین
خط دوم راه آهن قزوین - زنجان امکان افزایش حمل ریلی کالا تا ۱۰ میلیون تن را
فراهم میکند.با تکمیل این خط ریلی امکان افزایش ظرفیت قطارهای حومهای بین زنجان
با قزوین، کرج و رشت ایجاد خواهد شد.
دو خطه
شدن بخش سوم از کریدور تهران - تبریز از دیگر اهداف این پروژه اعلام شده است (بخش
اول آن یعنی تهران - کرج و بخش دوم یعنی کرج - قزوین قبلا دو خطه شده است).
نیاز
2 هزار میلیارد تومانی برای تامین بودجه موردنیاز برای تکمیل پروزه دو خطه شدن راهآهن
زنجان- قزوین
شهریورماه
سال قبل صفری پیشرفت فیزیکی پروژه را حدود ۸۷ درصد اعلام کرده و در خصوص مبلغ
مربوط به طلب پیمانکاران گفت: طلب پیمانکاران بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و ما
امیدواریم اقدامات تخصیص اعتبار پیش بینی شده در اسرع وقت صورت گیرد چرا که با
توجه به تورم، تخصیص این مبلغ پس از یک یا دو سال واقعا هیچ ارزشی ندارد و قطعا باید
منتظر افزایش هزینهها باشیم.
یکی از
مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان مربوط
میشد که بنا بر اعلام مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور در مدت زمان مذکور؛ این
مشکل با پیگیریهای ملی و استانی، حل شده و زیرسازی طرح در محدوده ۱۱ کیلومتری در
حال انجام است.
منوچهر
صفری، مدیرکل راهآهن شمالغرب در گفتوگو با صدای زنجان با بیان اینکه متاسفانه هیچ اعتباری در سال 1404 برای پروژه
دو خطه کردن راه آهن پیش بینی نشده است، این را هم میگوید که؛ استاندار و سایر
مسئولین امر پیگیر هستند تا از پروژه حمایت مالی شده و تزریق اعتبار صورت گیرد. ما
امیدواریم تا مطالبات پیمانکاران پرداخت و پروژه تکمیل شود.
مدیرکل
راهآهن شمالغرب با بیان اینکه ارزش اعتبار هزینه شده بهروز از سال 1395 تاکنون،
میزان اعتبار هزینه شده 13 هزار میلیارد تومان است، در خصوص اعتبار موردنیاز برای
تکمیل پروژه عنوان میکند: حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اقدامات فیزیکی
باقیمانده و مطالبات پیمانکاران (حدودیک هزار میلیارد تومان) و یک هزار میلیارد
تومان باقی مانده نیز برای سیگنالینگ کردن مسیر، که یکی از مهم ترین اجزایی است که
یک سیستم راه آهن را تشکیل می دهد. ایمنی حرکت قطار ، کنترل و مدیریت قطار به آن
بستگی دارد و در طول سالها، بسیاری از سیستمهای سیگنالینگ و کنترل قطار تکامل یافتهاند،
موردنیاز است.
صفری
با بیان اینکه پروژه دو خطه کردن راهآهن شمالغرب از پروژههای ملی محسوب میشود و
در سفرهای روسای دولتهای قبل اعتباری برای تکمیل ان پیش بینی شده است، ابراز
امیدواری میکند تا با حضور دکتر پزشکیان، رئیس جمهور در استان زنجان روند تزریق
اعتبار موردنیاز تسریع شود.
قطعا
با حضور دکتر پزشکیان در زنجان، پروژه دو خطه شدن راهآهن زنجان-قزوین به بهرهبرداری
خواهد رسید
احمد
خداوردی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز به صدای زنجان میگوید:
پروژه فاقد عنوان است، در قانون بودجه برای پروژههای بزرگ، ردیف بودجه اختصاص میدهند،
پروژه دو خطه کردن راه اهن زنجان- قزوین ردیف ندارد و در قالب «رفع گلوگاههای راهآهن»
که چندین پروژه از جمله مورد مدنظر را شامل میشود، راهآهن شمالغرب با هماهنگی
سازمان مدیریت و برنامهریزی بودجه را به تناسب پروژهها، هزینه میکند.
به
گفته خداوردی؛ از سمت استان زنجان تا تاکستان استان قزوین، تقریبا ریلگذاری اتفاق
افتاده است، قطعه نزدیک زنجان نیز در حال ریلگذاری است. حوالی تاکستان استان
قزوین، گلوگاه شروع میشود که 11 کیلومتر آن از سوی استان قزوین مشکلات رفع شده و
پروژه فعال گردیده است.
رئیس سازمان
مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با اشاره به هزینهبر بودن عملیات اجرایی ریلگذاری
عنوان میکند که برای بهرهبرداری حرفهای از راهآهن (دو خطه شدن راه آهن زنجان-
قزوین) حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است. میزان تعهداتی که سازمان
مدیریت و برنامه ریزی تا به امروز در قبال تکمیل پروژه داشته است انجام گردیده؛ در
سفر پیش روی دکتر پزشکیان به استان برای تکمیل پروژه رقم درشتی را درخواست کردهایم،
امیدواریم حدود 900 میلیار تومان مصوب شود.
البته منابع دیگری نیز برای تامین اعتبار موردنیاز وجود دارد که یکی از آنها
تعهدات استان از محل مولدسازی است اما این میزان مبلغ ناچیزی است. صورتجلسه رسمی
برای میزان مبلغ موردنیاز برای تکمیل پروژه در سفر ریاست جمهوری تنظیم شده است که
با دکتر پزشکیان در زنجان قطعا پیگیری میشود و ما برای به بهرهبرداری رسیدن
(بهره برداری اولیه) پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان- قزوین بسیار امیدواریم.
انتهای
پیام/