کد خبر: 15664
1404/04/22 - 9:27


صدای زنجان از ابطال بند یک طرح شهید زین‌الدین مبنی بر بکارگیری 10 نفر به عنوان مدیر در استان با رای دیوان عدالت اداری گزارش می‌دهد؛

مدیرانی که به خانه بازگشتند!

یک منبع آگاه: برخی‌ها امیدوار بودند که دولت سیزدهم 8 ساله شود تا همچنان به عنوان مدیر عهده دار مسئولیت شوند اما با به روی کار آمدن دولت جدید و صدور رای دیوان عدالت اداری، همگی جمع کردند و رفتند! بر این اساس اگر مدیری در استان زنجان در قالب طرح شهید زین‌الدین در پستهای کلیدی به کار گرفته شود باید از این سمت کناره گیری کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: طرح شهید زین‌الدین که از همان ابتدای مطرح شدنش موجی از انتقادات جوانان تحصیلکرده را در پی داشت بالاخره زیر ذره بین رفت و قسمتی از آن با رای دیوان عدالت اداری ابطال شد.

هر چند در دولت سیزدهم برخی از مسئولان امر طرح شهید زین‌الدین که حضور در اردوهای جهادی و سازندگی را مساوی با مدرک لیسانس دانشگاهی برابر می‌دانست را اتفاق مبارکی اعلام می‌کردند که بر اساس آن نیروهای متعهد با روحیه جهادی به ساختار حکمرانی کشور تزریق شوند و در جهت تغییر وضع موجود قدمهای اساسی برداشته شود اما در مقابل کارشناسان زبده اداری و افراد تحصیلکرده دانشگاهی بودند که آن را مصداق تبعیض دانسته و از سال تابستان 1403 خواستار متوقف شدن فرآیند جذب افاد فاقد شایستگی علمی به بدنه سیستم اداری شدند.

منتقدان به ابطال بند ۱ مجوزهای معاون رییس جمهور وقت و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص استخدام و بکارگیری جوانان مؤمن، نخبه، متخصص، انقلابی و تحول‌خواه اشاره کرده بودند که طبق آن سازمان اداری و استخدامی کشور طی بند ۱ مجوز اعطایی، به استانداری‌های کشور به بکارگیری ۱۰ نفر به صورت قرارداد کار معین بر اساس تبصره ذیل ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به تشخیص استاندار در جایگاه‌های مدیرکل، معاون مدیر کل، فرماندار و بخشدار پس از احراز شایستگی‌های لازم در کانون ارزیابی مرکز آموزش مدیریت دولتی اشاره داشت.

منتقدان اصرار داشتند که؛ وفق اصل ۲۸ قانون اساسی و بند ۲ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و اصل ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و رأی شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۹۸۹۷۷۳ مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۰ طرح عمومی دیوان عدالت اداری بهره‌وری از فرصت در برابر جهت جذب همه آحاد مردم در برابر اصل ۲۰ قانون اساسی وجود دارد و مردم در برابر جذب و پیروی از حقوق یکسان هستند. مگر اینکه به صراحت قانون این حق را بدون رعایت تشریفات عادلانه و رقابتی ذکر نشده باشد که در مانحن فیه حکمی وجود ندارد. لذا حکم مقرره معترض عنه مخالف این اصول و قواعد و موجب تبعیض ناروا و مخالف بند ۹ اصل سوم قانون اساسی است.

با این وجود مرتضی شهامی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار وقت زنجان در تیرماه 1403  گفت: جذب ۱۰۰ جوان متعهد، متخصص و انقلابی برای دستگاه‌های اجرایی استان در قالب طرح شهید زین‌الدین با اجرای دقیق قانون و رعایت عدالت در حال انجام است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان به طرح استخدامی شهید زین الدین اشاره کرد و افزود: مجوز صادر شده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور در قالب این طرح به استان زنجان شامل ۸۰ نفر کارمند پیمانی، ۱۰ نفر کارمند نخبه پیمانی و ۱۰ نفر کارمند قراردادی برای جذب مدیران است.

بر این اساس؛ بخش اول طرح شامل استخدام ۸۰ نفر کارمند پیمانی در برخی از دستگاه‌های اجرایی منتخب استان، به روش آزمون کتبی و مصاحبه تکمیلی (مطابق همه استخدام‌های معمول) بود که آزمون کتبی با حضور بیش از ۲ هزار نفر دی‌ ماه ۱۴۰۳ برگزار و مدارک و مستندات افراد قبول شده در آزمون به تعداد پنج برابر ظرفیت دریافت و بررسی شد.

مدیران بکارگیری شده در چرخه نامتعارف اداری، به خانه بازگشتند!

اما پس از گذشت حدود یکسال؛ بند ۱ طرح شهید زین‌الدین که به استانداران مجوز جذب ۱۰ نفر در جایگاه‌های مدیرکل، معاون مدیر کل، فرماندار و بخشدار و به صورت قرارداد کار معین را می‌داد، ابطال شد.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با امضای احمدرضا عابدی- رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری؛ 13 خردادماه 1404 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشارات شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرد. در بخشی از این رای آمده است که؛ بر اساس اصل بیست و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند ۲ سیاست‌های کلی نظام اداری و ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ بهره‌مندی از فرصت برابر جهت جذب برای همه آحاد مردم مستفاد از اصل بیستم قانون اساسی وجود دارد و افراد برای جذب و استخدام در مشاغل اداری از حقوق یکسان برخوردارند و مقررات مورد شکایت مخالف این اصول و قواعد و موجب تبعیض ناروا و مغایر با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با استناد به رای صادره دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال بند نخست طرح شهید زین الدین عنوان می‌کند: برخی‌ها امیدوار بودند که دولت سیزدهم 8 ساله شود تا همچنان به عنوان مدیر عهده دار مسئولیت شوند اما با به روی کار آمدن دولت جدید و صدور رای دیوان عدالت اداری، همگی جمع کردند و رفتند! بر این اساس اگر مدیری در استان زنجان در قالب طرح زین‌الدین در پستهای کلیدی به کار گرفته شود باید از این سمت کناره گیری کند.

بر اساس پیگیری‌های صدای زنجان؛ با استقرار دولت جدید(دولت مسعود پزشکیان) مدیران بکارگیری شده در قالب طرح زین الدین کنار گذاشته شدند. دولت چهاردهم بخشنا‌مه‌ای صادر کرد که بر اساس آن «کسانی که در دولت گذشته طبق شناسه قرارداد کار معین مدیر شده‌اند، اگر مسئولیت مدیری نداشته باشند، شناسه‌شان ابطال می‌شود.» در زنجان نیز برخی از مدیران که از این طریق در پست کلیدی مسئولیت یافته بودند نیز تا الان دیگر شناسه‌شان ابطال شده است و در هیچ اداره‌ای مدیر نیستند. تعدادی نیز قرار بود از طریق قرارداد کار معین پست کلیدی را عهده دار شوند که ممکن نبود از این رو از ظرفیت سایر ادارات دولتی (نه طرح زین الدین) استفاده شدند و در قالب قرارداد کار معین در حال حاضر مسئولیت مدیری را بر عهده دارند. تعدادی از مدیران نیز با رای صادره از مرجع ذیربط مبنی بر «برگشت به کار» عهده دار پست کلیدی شد و مجددا به کار برگشت. یکی از مدیران نیز که مسئولیت بخش فنی را بر عهده داشت از این سمت خداحافظی کرده است. تعدادی نیز به سمت فرماندار و بخشدار انتخاب شده بودند که در حال حاضر در این سمت نیستند. در حال حاضر در استان اداره‌ای را سراغ ندارم که از طرح طرح زین الدین، شخصی عهده‌دار مسئولیت مدیری شود و به قولی دیگر یک شبه مدیر شود.

این منبع در پاسخ به سؤالی مبنی بر « وقتی انتصاب مدیران از طرح طرح شهید زین الدین غیرقانونی است آیا مبالغ دریافتی این مدیران نیز غیرقانونی است یا قانونی؟به هر حال این مدیران در زمان عهده دار شدن مسئولیت مدیری »، می‌گوید: اگر سفت و سخت گرفته شود هر انچه مبلغ اخذ کرده‌اند قانونی نبوده است اما بازگشت مبالغ بعید است!باید پرونده در مرجع ذیربط تشکیل شود، به هر حال این افراد کار کرده‌اند، هر چند غیرقانونی دارای مسئولیت شده‌اند اما به هر حال کار کرده‌اند و بابت جبران زحمات خود دستمزد دریافت کرده‌اند.

امیدواریم بند 2 و 3 طرح شهید زین الدین نیز ابطال شود

طبق اعلام مرتضی شهامی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار وقت زنجان (30 تیرماه 1403)؛ در بخش دوم طرح شهید زین‌ الدین ۱۰ نخبه در دستگاه‌های اجرایی استان زنجان که رشته محل‌های مورد نظر دستگاه‌ها به بنیاد ملی نخبگان ارسال شد و گفته شد افراد مورد تٱیید این بنیاد از طریق فرآیند فراخوان، برای مصاحبه تکمیلی به دستگاه‌های اجرایی استان معرفی خواهند شد که تاکنون معرفی این افراد از طرف بنیاد ملی نخبگان انجام نشده است.

البته طبق اعلام یک منبع آگاه به صدای زنجان؛ 10 نخبه هیچوقت معرفی نشدند.

این منبع آگاه که معتقد است، بند 2 طرح شهید زین الدین نیز همانند بندهای دیگر دارای ایراداتی بوده و حتی در استان زنجان این افراد جذب نشدند اما به هر حال هر جذبی باید دارای شرایطی باشد. افراد باید در سامانه ثبت نام می‌کردند و مدارک‌شان ارزیابی می‌شد و بعد از اینکه اشخاص به عنوان نخبه مشخص شدند، فرآیند جذبشان انجام می‌گرفت.

به گزارش صدای زنجان؛ طبق بخش سوم طرح نیز شامل استخدام ۸۰ نفر کارمند پیمانی در برخی از دستگاه‌های اجرایی منتخب استان، به روش آزمون کتبی و مصاحبه تکمیلی (مطابق همه استخدام‌های معمول) بوده که آزمون کتبی با حضور بیش از ۲ هزار نفر دی‌ ماه ۱۴۰۳ برگزار و مدارک و مستندات افراد قبول شده در آزمون به تعداد پنج برابر ظرفیت دریافت و بررسی شد.

یک منبع آگاه به صدای زنجان می‌گوید: به بند 3 ایرادی دارم، طبق این بند در صورتی که فرد دارای مدرک لیسانس نبود اما عضو هیئت‌های مذهبی، گروه‌های جهادی بود معادل لیسانس در نظر گرفته می‌شد که نمونه بارز تبعیض بود. معتقدم بند 2 و 3 طرح زین‌الدین نیز همانند بند یک باید لغو شود. امیدواریم بند 2 و 3 طرح شهید زین الدین نیز ابطال شود.

انتهای پیام/


اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجانشهید زین الدیناشتغاللیلا محمدی
sedayezanjannews.ir/nx15664


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»