فعال حوزه گردشگری زنجان: میراث فرهنگی برای معرفی ظرفیتهای استان دست تنها است!/رئیس انجمن میراث فرهنگی استان: بسیاری از کشورها با بدیهیات برای خود فستیوالهای جهانی ساختهاند اما ما چه کار کردیم؟/معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان: ردیف اعتباری برای معرفی ظرفیتهای استان وجود ندارد، دستگاهها پای کار بیایند
پایگاه خبری صدای ز نجان نیوز/ سمیه محرمی:
جشنواره یا فستیوالها فرصتی برای هر منطقه و دستگاهی است تا از تواناییهای خود
بگویند و از این طریق زمینه رشد و توسعه منطقه و شکوفایی تواناییهای خود را فراهم
کند، جذب گردشگر میتواند به دنبال خود صنایع مختلف خدماتی را توسعه بخشد و به
عنوان یک صنعت پاک در سطح جهان شناخته شده است اما بررسیهای صدای زنجان نشان میدهد
تقریبا در این حوزه اقدام مثمرثمری در استان زنجان صورت نگرفته است یا اگر اقدامی
هم صورت گرفته به علت جزیرهای بودن برنامهریزیها؛ کافی نبوده است.
امروزه صنعت گردشگری به
عنوان یک تجارت پرسود و یک شاخه ازاقتصاد جهانی در زمینه خدمات مورد توجه و در حال توسعه است، این ادعا با این حقیقت
که گردشگری بیش از ۱۰ درصد از درآمدهای ملی برخی کشورهای دنیا را شامل میشود،
تأیید میشود. توسعه گردشگری نقش مهم و اساسی را در فعالیتهای اجتماعی و فیزیکی
بازی میکند. سازمان جهانی گردشگری رشد صنعت گردشگری را
پیشبینی میکند و آن را حدود ۳۰ درصد از درآمد ملی کشورهای دنیا تخمین میزند.
در این بین سهم کشور
ایران و استان زنجان در صنعت گردشگری با وجود داشتن ظرفیتهای گوناگون به دلایل
مختلفی نبود زیرساختها، تحریمها و عدم معرفی درست ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی
بسیار پایین است که لزوم ورود متولیان امر به این حوزه را افزایش میدهد.
بسیاری از کشورها با
بدهیات برای خود فستیوالهای جهانی ساخته است
سید سعید صفوی رئیس
انجمن میراث فرهنگی استان زنجان نیز در این زمینه در گفتوگو با صدای زنجان با
اشاره به اینکه با مروری در حوزه فستیوالهای گردشگری دنیا میبینیم که کشورهای
مختلف دنیا با سادهترین و بدیهیترین موضوعاتی که در ذهن ما شاید خندهدار باشد، توانستند فستیوالهای بینالمللی
ایجاد کنند اما ما با این حجم از ظرفیت چه کردهایم، گفت: این کشورها با این فستیوالها
کشور و ظرفیتهای خود را به دنیا معرفی کردند و سالانه میلیونها نفر را به کشور
خود دعوت کنند.
رئیس انجمن میراث فرهنگی
استان زنجان با اشاره به فستیوالهایی چون یخ و برف هاروین در چین، گوجه فرنگی در
اسپانیا، فانوسها در تایوان و شب سفید و رنگها از جمله جشنوارههایی است که در
نقاط مختلف دنیا برگزار میشود، گفت: این جشنوارهها سالانه میلیونها گردشگر را
به کشورهای مقصد میکشانند.
وی با بیان اینکه یکی از
پاکترین و تمیزترین و پایان ناپذیرترین سرمایهگذاریها در حوزه صنعت گردشگری است،
ادامه داد: در حقیقت با ایجاد زیرساختها، اقتصاد گردشگری فعال میشود و از این
محل میلیاردها دلار نصیب کشورها میشود که به نظر من ایران و استان زنجان هم میتواند
در این حوزه فعالتر شود.
وی با بیان اینکه لازمه
این موضوع این است که در این زمینه باید استان زنجان و ظرفیتهای مختلف میراث
فرهنگی و گردشگری و جاذبههای طبیعی آنقدر تکرار شود که ملکه ذهن افرادی شود که
قصد گردشگری و مسافرت دارند، اضافه کرد: معمولا شما در خانه مقصد خود را تعریف میکنید
که لازمه آن داشتن شناخت از مقصد است.
وی با بیان اینکه یکی از
راههایی که میتواند ظرفیت استانها را معرفی کند همین جشنوارهها و نمایشگاههای
گردشگری و صنایع دستی است که استان زنجان است، گفت: برخی از این جشنوارهها مانند
جشنواره ملی آش ریشه ۲۰ ساله دارد و برخی از جشنوارهها چون جشنواره شاتوت هزاررود
نوپا بوده اما بدون هیچ ابزاری زمینه معرفی منطقه را فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به موفقیت جشنواره
گیلاس در شیت بیان کرد: با جشنواره گیلاس روستاهای شیت و ولیدر این منطقه به یک
محور گردشگری تبدیل شده و موجب شده است مسئولان تصمیم بگیرند این محور را از حوزه
ضوابط راهداری خارج و یک محور گردشگری تعریف کنند.
صفوی همچنین به اقتصاد
چنین جشنوارهها و نمایشگاههایی اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنوارهها و نمایشگاهها
هم مهم بوده و اقتصاد این حوزه هم قابل توجه است.
رئیس انجمن میراث فرهنگی
استان زنجان با بیان اینکه در مقایسه با سایر حوزههای فعالیتی به نظر من این
جشنوارهها و نمایشگاهها باید در تقویم جشنوارهها و نمایشگاههای استان و کشور جایگاه
ثابتی پیدا کنند، تاکید کرد: باید جشنوارههای استانی مثل فستیوالهای بزرگی جهان دارای
زمان مشخص باشد تا در برنامهریزی مسافر و گردشگر قرار گیرد
وی با اشاره به برگزاری
جشنواره سرآشپزها و حضور بهترین سرآشپزهای ایران که بسیاری از آنها از همین خطه
هستند، گفت: به نظر من برگزاری این جشنوارهها آثار خوبی دارد ولی لازم هست که
نواقص و ایرادات گذشته آن نیز رفع و در تقویم گردشگری قرار گیرد.
میراث فرهنگی در فعالیتهای
تبلیغاتی خود تنها است
یکی از فعالان حوزه
گردشگری که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با قدردانی از تلاش میراث فرهنگی برای
نمایش توانمندیهای استان در قالب حضور در نمایشگاهها و جشنوارهها اظهار کرد:
اما این به خودی خود کفایت نمیکند چرا که بیشتر فعالیتها جزیرهای و بدون
بازخورد چندان مطلوب است.
وی با بیان اینکه دستگاههای
مختلف سایر استانها در نمایشگاهها پشتیبان میراث فرهنگی هستند اما این موضوع در
استان زنجان مشاهده نمیشود، بیان کرد: این شرایط موجب میشود با وجود حضور مستمر
غرفههای زنجان در جشنوارهها و نمایشگاهها چندان دیده نشود.
این فعال حوزه گردشگری
با بیان اینکه میراث فرهنگی در فعالیتهای تبلیغاتی خود تنها است، بیان کرد: این
در حالی است که بسیاری از دستگاهها در این حوزه میتوانند مشارکت کنند و عایدی
خود را هم داشته باشند.
وی با بیان اینکه صدا و
سیما و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در زمینه معرفی برنامهها و جشنوارهها
میتوانند اثرگذار باشند، تاکید کرد: نباید در این زمینه به چند خبر مختصر در شبکه
محلی یا فضای مجازی محدود شد.
این کارشناس با بیان اینکه
صدا و سیمای زنجان به عنوان دستگاه نماینده رسانه ملی باید با مکاتبه و رایزنی
مناسب نسبت به معرفی ظرفیتهای استان در سطح ملی مبادرت کند، تصریح کرد: باید هدف
جذب مسافر از دورترین نقاظ کشور باشد والا ضمن احترام به میهمانان استانی، این
افراد از داشتههای استان مطلع هستند.
زنجان
گنجینه ناشناختههایی است که باید معرفی شود
داود آبیان معاون گردشگری
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این زمینه در گفتوگو
با صدای زنجان با اشاره به ابلاغیه وزارتخانه در ابتدای اردیبهشتماه سالجاری برای
برگزاری جشنوارههای مختلف، اظهار کرد: طی 2.5 سال گذشته در حوزه گردشگری این بود
که زنجان گنجینه ناشناختهها است.
معاون گردشگری اداره کل
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در زمینه معرفی ظرفیتهای
استان تولید محتوای استاندارد نداشتیم، تاکید کرد: ظرفیتها و قابلیتهای زنجان به
عنوان گنج پنهان نیازمند معرفی صحیح بوده که بنابراین تولید محتوا باید در این
حوزه انجام میگرفت به همین منظور در همون ابتدا بروشور دیجیتال را برای معرفی ظرفیتها
با لینک و کی آر کد به تمامی تاسیسات ارائه شد و این بروشور از طریق لینک در تمامی
مناسبتها از طریق پیامکها پخش شده است.
وی با بیان اینکه یکی از
ظرفیتهایی که در آن استان را معرفی کرد،
شرکت در ایونتها و نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی است، که در استان هیچ نگاه
استانداردی در این خصوص وجود نداشت، بیان کرد: استان زنجان فقط در یک نمایشگاه
گردشگری تهران آن هم خیلی محدود شرکت داشت که با تلاشهای صورت گرفته در راستای
رفع این نقیصه اقدام شد و سعی کردیم حتما در نمایشگاهها حضور قوی پیدا کنیم.
نگاه تامین اعتبار
برای تولید محتوا وجود ندارد
آبیان با بیان اینکه
نگاه تامین اعتبار برای تولید محتوا وجود ندارد، و حتی آیتمی به عنوان تولید محتوا
نداریم، گفت: در حالی که سعی کردیم از طریق سازمان برنامه بودجه اعتبار استانی برای
این مسئله تنظیم شود و در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.
معاون گردشگری اداره کل
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه گردشگری یک مقوله
فرابخشی و بین دستگاهی است که همه دستگاهها باید پای کار باشند، گفت: شهرداری
زنجان با تعامل خوب خود زمینه بهبود حضور در جشنوارهها را فراهم کرد و درخواست
داریم همه دستگاهها پای کار باشند تا بتوانیم یک ظرفیت و پتانسیل بالفعل را به
بالقوه تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه سعی
کردیم که نگاه حاکمیتی و سیاستگذاری را دنبال کنیم و در این زمینه ظرفیت شهرستانها
احصا شده است، بیان کرد: در حوزه کشاورزی زنجان حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و میتواند
استان را به کریدور مسافری و گردشگری تبدیل کند.
آبیان با بیان اینکه در
راستای توسعه گردشگری تفاهمنامههایی با مناطق مختلف کشور منعقد شده است، بیان
کرد: چون در ایونتهای خارجی نمیتوانستیم شرکت کنیم در زمینه جذب گردشگر خارجی
مشکل داشتیم که در تلاش برای تامین زیرساختهای آن هستیم.
معاون گردشگری اداره کل
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه احداث هتلهای
استاندارد ۴ و ۵ ستاره در دستور کار قرار دارد، گفت: در این زمینه در راستای تسهیلگری
سرمایهگذاری اقداماتی صورت گرفته و سه معافیت اصولی صادر شده است تا با احداث هتل
5 ستاره زمینه پذیرش گردشگر خارجی فراهم شود.
وی با بیان اینکه در
برنامه کوتاه مدت میراث فرهنگی برگزاری رویدادها مورد تاکید است، گفت: در حال حاضر
سومین استان در برگزاری رویدادها و ثبت رویدادها در تقویم گردشگری کشور بعد از
اصفهان و خراسان رضوی قرار داریم.
آبیان با اشاره به اینکه
زنجان ۲۲ رویداد ثبت شده در تقویم گردشگری کشور دارد، بیان کرد: بنابراین بعد از ستاد
خدمات سفر بلافاصله رویدادهای گردشگری زنجان آغاز شده آن هم بدون اینکه ما ریالی
اعتبار در این زمینه داشته باشیم یعنی سعی کردیم بحث حکمرانی محلی را در نظر بگیریم
و با حضور متولیان این جشنوارهها به صورت محصول محور برگزار شود.
وی با بیان اینکه سعی
کردیم در طارم با توجه به ظرفیتها و قابلیتهای که دارد جشنوارههای محصولات
کشاورزی را برگزار کنیم، گفت: رویداد محصول محور فرصتی است تا زمینه حضور گردشگر
در آن منطقه فراهم شود تا سایر ظرفیتهای منطقه نیز معرفی کرده و رشد کند.
وی با بیان اینکه در اردیبهشتماه
سالجاری جشنواره شاتوت یا توت سیاه در هزاررود برگزار شده است، اضافه کرد:
جشنواره طبخ ماهی نیز در ماهنشان با استقبال خوب مردم برگزار شد، این جشنواره در
مسیر تبدیل زنجان به برند خوراک گردشگری انجام شده است.
وی با بیان اینکه برگزاری
جشنواره دمنوشهای گیاهی در سلطانیه برای معرفی ظرفیتهای روستاهای که قابلیت
گردشگری برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری جشنواره گلاب و گلابگیری گل محمدی هم در
مزارع زنجان و سلطانیه در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه دومین
دوره جشنواره سرآشپزان به واسطه سبقهای که در سجاس شهر تاریخی در شهرستان خدابنده
وجود دارد، برگزار خواهد شد، ادامه داد: مطمئنا این جشنواره امسال با استقبال خیلی
خوبی برگزار خواهد شد و سرآشپزهای رستورانها و هتلهای سرآمد کشور و خارج از کشور
در این برنامه حضور مییابند.
انتهای پیام/