کد خبر: 1352
1398/08/17 - 14:38


گفت و گوی صدای زنجان با بنیان‌گذار مجموعه فرهنگی «فرهنگان»؛

روی ریل کتاب

مختار مهدی‌زاده، مدیر مجموعه «فرهنگان زنجان» با اشاره به اینکه مجموعه «فرهنگان زنجان» هم اکنون به صورت آزمایشی شروع به کار کرده است، گفت: این مجموعه در فاز اول خود اجرا شده است و فاز دوم آن تقریبا تکمیل شده و آماده بهره برداری می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی - شاید کمتر کسی بنای تاریخی راه آهن را به خاطر نداشته باشد. ساختمانی که روزگاری تفرجگاهی برای رفت و آمد شهروندانی که قصد سفر داشتند، بود. این ساختمان روزگاری از مسافرانی پر و خالی می‌شد که در جریان رفت و آمد خود با فرهنگ مردم این شهر آشنا می‌شدند. حال اما این بنای زیبا و فاخرتبدیل به مجموعه فرهنگان شده است. مجموعه ای که بنا است تا در خدمت فرهنگ این شهر باشد و این بار علاقه‌مندان کتاب را درون خود جای بدهد.در این خصوص مختار مهدی‌زاده، مدیر مجموعه «فرهنگان زنجان» با اشاره به اینکه مجموعه «فرهنگان زنجان» هم اکنون به صورت آزمایشی شروع به کار کرده است، گفت: این مجموعه در فاز اول خود اجرا شده است و فاز دوم آن تقریبا تکمیل شده و آماده بهره برداری می‌شود.

وی ادامه داد: ما دارای مجموعه‌ای در تهران هستیم که دو نشر «دیبایه» و «فرهنگان» را اداره می‌کنیم که مجموعه فرهنگان خود دارای 7 شعبه است که 5 شعبه آن در تهران فعالیت دارد و شعبات فرهنگان ساری و زنجان نیز طی دو ماه گذشته شروع به فعالیت کرده است.

مدیر مجموعه «فرهنگان زنجان» اظهار کرد: من در تهران مدیر نشر دیبایه هستم و از آنجا که زنجانی هستم علاقه‌مند بودم که برای شهرم زنجان نیز کاری ماندگار  را انجام بدهم و از سال گذشته شروع به این کار کردم و به دنبال جایی برای اجرایی کردن این فعالیت بودم بنای تاریخی راه آهن زنجان را دوستانم معرفی کردند ساختمان برای همه ما کهسن بالایی داریم نوستالژیک است و در ساختمانی مناسب برای فضای فرهنگی است، و این بنای تاریخی تبدیل به یک انباری شده بود و من بسیار افسوس خوردم که چرا باید همچین فضایی بالااستفاده باشد و از همین رو با مسئولان راه آهن وارد مذاکره شدم و تماس گرفتم و آنها بسیار استقبال کردند.

مدیر فرهنگان زنجان افزود: متاسفانه مشکلی که وجود داشت این بود که برای اجاره این ساختمان باید با تهران وارد مذاکره می‌شدیم که نزدیک یک سال طول کشید تا مجوز لازم را در این زمینه به ما بدهد هر چند که سرانجام با پیگیریهای  بسیار این اتفاق افتاد.

وی افزود: بالغ بر 350 میلیون برای زیباسازی این مکان، بدون در نظر گرفتن هزینه تهیه کتاب‌ها و آموزه های فرهنگی و هنری هزینه شده است و ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بهترین فضا را برای یک محیط فرهنگی  فراهم کنیم تا همشهریان زنجانی وارد یک فضای فرهنگی متفاوت شوند و از حداقل امکانات فرهنگی و هنری  آن بهره‌مند شوند.

مدیرمجموعه «فرهنگان» در زنجان خاطرنشان کرد: استان زنجان بالغ بر 66 هزار نفر دانشجو و 5 هزار نفر هیئت علمی دارد و می‌توان اذعان کرد که متاسفانه این قشر از جامعه فرهنگی زنجان همراه بخشی دیگری از فرهیختگان جامعه مکان فرهنگی و فضای مناسبی که بتوانند با خانواده به آن‌جا مراجعه کنند و از آن بهره ببرند،ندارد.

وی افزود: آنچه که به عنوان یک زنجانی رسالت من بوده این است که یک محیط فرهنگی- هنری را برای بهره‌مندی خانواده‌ها فراهم کنم. متاسفانه امروز خانواده‌ها دیگر وارد کتابفروشی‌ها نمی‌شوند و در این زمینه کتابفروشی‌هایی موفق هستند که بتواند فضایی جذاب برای مخاطبی خود ایجاد کنند تا بتوانند به هر طریقی مخاطبان خود را گرد هم آورند و به فعالیت‌های فرهنگی نظیر نقد و رونمایی کتاب و فیلم ،سخنرانی، نمایشگاه‌های هنری، رویدادها بپردازند. همچنین محیطی را برای خانواده‌ها فراهم سازد که خانواده‌ها پس از انجام فعالیت‌های فرهنگی خود با احساس رضایت آن را ترک کنند.

مهدی زاده افزود: فضایی را که ما به عنوان سالن اصلی این مجموعه قرار دادیم در واقع به عنوان یک گالری فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده است و در این مورد بایستی سعی کنیم عادت مردم را در زمینه هدیه دادن متفاوت کنیم و در جهت کالای فرهنگی باشد. البته هنوز کافه کتاب این مجموعه افتتاح نشده است و به دنبال این هستیم که کافه کتابی هم در این کتابفروشی تعبیه می‌کنیم متفاوت از سایر کافه‌ها باشد و کاملا یک فضای فرهنگی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دنبال نظرخواهی از مردم برای بهتر اداره کردن این مجموعه هستیم، افزود: متاسفانه کتب دانشگاهی و مجلات علمی و هنری در زنجان کمتر موجود است و برای اینکه هنرمندان ما به مجلاتی نظیر بخارا و تجربه و دنیای بی‌وزنی در این مجموعه فرهنگی فراهم می شود تا به راحتی در دسترس مخاطبان  قرار گیرد.ما به دنبال پاسخگویی به نیازهای مخاطبان را درخود زنجان هستیم و امیدواریم دست در دست هم بدهیم و در اعتلای فرهنگی شهرمان بکوشیم.

مدیر مجموعه فرهنپان زنجان اشاره کرد: متاسفانه شهر ما رشد نامتوازنی یافته و اگر نیک بنگریم در زمینه ایجاد اماکن و فروشگاههای فرهنگی و هنری  بسیار کوتاهی شده است . امیدوارم این فعالیت آغاز راهی باشد برای رشد و توسعه و اعتلای فرهنگی زنجان.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمختار مهدی‌زادهمجموعه فرهنگی فرهنگانراه اهن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1352


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»