کد خبر: 11727
1403/02/19 - 9:7


مدیرکل تجاری‌سازی وزارت میراث فرهنگی در گفت‌وگو با صدای زنجان مطرح کرد؛

سهم 20 همتی صادرات صنایع دستی در کشور

فرزاد اوجانی: صنایع دستی به جایگاه واقعی خود در صادرات نرسیده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: فرزاد اوجانی مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ورود بخش خصوصی به حوزه صادرات صنایع دستی گفت: امید است با ورود شرکت تخصصی بازرگانی به صادرات صنایع دستی، این هنر به جایگاه واقعی خود در صادرات کشور برسد.

نمایشگاه اقوام ایرانی نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان در حال برگزاری است، در این نمایشگاه ۹۵غرفه از ۱۵استان شامل زنجان، تهران، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، قزوین، گیلان، کردستان، فارس، کرمانشاه، البزر، یزد، خراسان رضوی، لرستان و خوزستان برپا شده است. این نمایشگاه به مدت ۶ روز تا ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در حال برگزاری است.

فرزاد اوجانی مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان بازدید از این نمایشگاه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه تا سال‌های گذشته میراث فرهنگی نمایشگاه‌های خود را به صورت خاص و منحصر به صنایع دستی برگزار می‌کرد، اظهار کرد: در این سال‌ها از سوغات و سایر اقلام در برگزاری نمایشگاه‌ها استفاده نمی‌شد.

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه حضور غرفه‌های سوغات در نمایشگاه قرآن در ماه رمضان آغاز شد، بیان کرد: در این نمایشگاه در برپایی غرفه‌ها از سوغات‌ها برند استفاده شد و سعی شد برای بسته‌بندی در حوزه سوغات از صنایع دستی بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده یک پیوست بین سوغات و صنایع دستی به وجود آید، عنوان کرد: کارگروه سوغات در معاونت صنایع دستی و میراث وزارتخانه تشکیل شده است و در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

اوجانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در زنجان به صورت مشارکتی از طریق سایت بین‌اللملی کاسپین زنجان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برپا شده است، عنوان کرد: برای نخستین بار در استان با همکاری و هم‌افزایی نمایشگاه اقوم ایرانی، سوغات و صنایع دستی در کنار هم معرفی می‌شوند

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه هدف نخست این رویکرد ترویجی است، گفت: در کنار معرفی، از این نمایشگاه برای فروش و بازاریابی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه سعی شده در بحث سوغات هم از برندهای این حوزه ثبت شوند هم در بسته‌بندی از صنایع دستی استفاده شود، گفت: با این اقدام زیبایی به سوغات اضافه می‌شود و هم اینکه با هم‌افزایی سوغات و صنایع دستی به هم نزدیک شود.

اوجانی همچنین به یکی از چالش‌های حوزه صنایع دستی در حوزه اصناف اشاره کرد و گفت: در سال 1396 قانونی توسط مجلس شورای اسلامی تحت عنوان حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی تدوین شد که در ماده 3 این قانون به مجوزها اشاره شده و مجلس وظیفه ارائه مجوز به واحدهای فروش صنایع دستی را بر عهده معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  گذاشته است.

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه طبق قانون، میراث فرهنگی متولی صدور مجوز برای فروشگاه صنایع دستی میراث فرهنگی است و استان‌‎ها در این زمینه فعال هستند، گفت: صدور مجوز در این حوزه پیشتر به صورت سنتی و الان به صورت سیستمی از طریق درگاه مجوزهای وزارت اقتصاد و امور دارایی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در این سال‌ها اتاق اصناف و وزارت صمت با ما همراهی خوبی نداشته‌اند، تصریح کرد: رایزنی‌ها صورت گرفته است تا از این پس در مورد صدور مجوز، نظارت، اخطار و پلمب واحدهای صنایع دستی، میراث فرهنگی ورود کند و دو دستگاه متولی یعنی صمت و میراث فرهنگی در این حوزه با همکاری بیشتر برای جلب رضایت مردم داشته باشند.

اوجانی همچنین صادرات را نقطه آغاز فزاینده رشد فعالیت تولیدکنندگان و فعالان صنایع دستی دانست و گفت: برای توسعه صادرات گام‌های خوبی برداشته شده تا با ایجاد شرکت توسعه صنایع دستی ایران و حضور بخش خصوصی توسعه صادرات روی دهد و اعتقاد داریم اگر قرار است در حوزه صنایع دستی اتفاق خوبی بیفتد و به مرحله فروش بهتر برسد باید بخش خصوصی اقدام کند چرا که وجود شرکت قوی و ساختارمند موجب افزایش صادرات صنایع دستی می‌شود.

سهم 20 همتی صادرات صنایع دستی

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد سهم صنایع دستی در صادرات کشور گفت: صنایع دستی سهم خوبی در حوزه صادرات غیرنفتی کشور دارد و در بررسی‌های صورت گرفته و برآورد حدود 20 همت گردش مالی صادرات صنایع دستی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه 7 هزار واحد صنفی در حوزه صنایع دستی دایر است، ادامه داد: تقریبا در سامانه، 520 هزار نفر در زمینه تولید صنایع دستی فعال هستند، این بدنه با گردش مالی 20 همت یک بدنه قوی در حوزه بازرگانی و تولید و صادرات هست.

اوجانی با اشاره به اینکه صنایع دستی به جایگاه واقعی خود در صادرات نرسیده است، عنوان کرد: امیدواریم با فعالیت شرکت بازرگانی و توانمندسازی بخش خصوصی باعث رشد و توسعه صنایع دستی و رونق صادرات آن شویم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانصنایع دستیمیراث فرهنگیصادرات
sedayezanjannews.ir/nx11727


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»