کد خبر: 11653
1403/02/06 - 9:27


مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان خبرداد:

کسب رتبه برتر کیفیت نان‌های تولیدی استان زنجان در اسفند ۱۴۰۲

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های غلات کشور، نان‌های تولیدی استان زنجان در اسفند سال گذشته رتبه برتر را به لحاظ کیفیت در سطح کشور کسب کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های غلات کشور، نان‌های تولیدی استان زنجان در اسفند سال گذشته رتبه برتر را به لحاظ کیفیت در سطح کشور کسب کرده است.

ولی‌اله در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر این اساس نان لواش زنجان امتیاز ۹۷.۶، تافتان ۱۰۰، نان بربری ۹۷ و سنگک امتیاز ۹۸ کسب و در مجموع در بخش تافتان و بربری رتبه اول کشوری و در بخش سنگک پس از استان البزر و در بخش لواش پس از استان کرمان در رتبه دوم کشوری در اسفند ماه سال گذشته قرار گرفت.

وی تصریح کرد: میانگین نمره کشوری کیفیت در نان لواش ۸۴.۸۱، تافتان ۸۵.۲۲ و بربری ۸۵.۹۶، و سنگگ ۸۷.۹۱ لحاظ می‌شود که میانگین امتیاز همه نان‌های تولیدی استان زنجان در اسفند سال گذشته نمره ۹۸.۱۵ بوده است.

زمانی افزود: مرکز پژوهش‌های غلات کشور با توجه به استاندارد ۲۶۲۸ (روش آزمون نان‌های سنتی) وضعیت کیفی نان‌های تولیدی در سطح کشور را بررسی و سپس نتایج را اعلام می‌کند.

وی گفت: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های غلات کشور همه نان‌های تولیدی استان زنجان رتبه اول و دوم را به لحاظ کیفیت در کشور کسب کرده است.

زمانی اظهار کرد: روش‌های تست بر انواع نان مبتنی بر یک‌نواختی، عاری از هر گونه برآمدگی و فرورفتگی غیرعادی انجام می‌گیرد و در این میان فرم و شکل نامتقارن نان، پارگی زیاد و از بین رفتن قسمتی از نان از عوامل کاهش امتیاز محسوب می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: سطح رویی نان نیز باید دارای پوسته ظریف و یکنواخت بوده، حالت چرمی نداشته باشد که عوامل کاهش‌دهنده امتیاز در این بخش نیز سوختگی سطح فوقانی نان، خمیری بودن و پارگی و یکنواخت نبودن به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: ویژگی‌های سطح زیرین نان نیز باید یکنواخت و عاری از علائم سوختگی، خمیری و پارگی باشد و عوامل کاهش‌دهنده امتیاز نیز در این بخش سوختگی و خمیری بودن، پارگی و چین و چروک و سطح غیرعادی است.

زمانی با اشاره به اینکه رنگ نان نیز باید طبیعی باشد و غیرطبیعی شدن رنگ نیز موجب کاهش امتیاز می‌شود، ادامه داد: بخش دیگر مورد توجه در نان، بافت نان است که باید به راحتی و در اثر کشیدن پاره شده و راحت لقمه شود و از طرف دیگر قابل جویدن باشد.

وی افزود: خشک و سفت بودن نان، گلوله شدن و تبدیل به توده خمیری و چسبیدن آن به دهان و دندان موجب کاهش امتیاز در این بخش می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان بیان کرد: عطر و بو نیز از جمله شاخص‌ها در پخت به شمار می‌رود که نان باید دارای بوی معطر مخصوص و عاری از طعم و مزه غیرعادی باشد و در این میان طعم تند و زننده، شور و تلخ موجب کاهش امتیاز می‌شود.

 وی اظهار کرد: بلانکیت (جوهر قند)، مواد خارجی مانند سنگ و شن و کپگ‌زدگی در نان مجاز نیست و جزء ناپذیرفتنی‌ها محسوب می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننان تولیدیرتبه برترنان لواش
sedayezanjannews.ir/nx11653


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»