کد خبر: 11649
1403/02/05 - 8:6


فرشته جعفری، کارگردان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان؛

تئاتر خیابانی؛ محروم و مظلوم!

فرشته جعفری، کارگردان زنجانی با اشاره به محرومیت‌های هنر تئاتر خیابانی می‌گوید: تئاتر خیابانی برای بازیگر و کارگردانش کار بسیار سختی است، این هنر متاسفانه هم از لحاظ بودجه مورد ظلم بوده و از لحاظ حمایت‌های معنوی!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: فرشته جعفری، کارگردان زنجانی با اشاره به محرومیت‌های هنر تئاتر خیابانی می‌گوید: تئاتر خیابانی برای بازیگر و کارگردانش کار بسیار سختی است، این هنر متاسفانه هم از لحاظ بودجه مورد ظلم بوده و از لحاظ حمایت‌های معنوی!

نمایش خیابانی «لکّه‌های پاک» که کاری از گروه تئاتر پوپک و منتخبِ حضور در سومین جشنواره ملیِ تئاتر رضوی به میزبانی خراسان رضوی است این روزها همزمان با نمایش تئاترهای خیابانی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، گیلان، سمنان، اصفهان، کردستان، همدان، آذربایجان شرقی، ایلام، کرمان در شهر زنجان در حال اجرا است.

‌این نمایش که به قلم آرزو بهرامی و کارگردانی فرشته جعفری روی صحنه رفته است توسط دو بازیگر فرشته جعفری  و مهدی روزبهانی به نمایش درآمده است، موسیقی این نمایش آرین محمدی آهنگساز و نوازنده کاخن و هنگ درام و هیلا عیوضی نوازنده تنبک، امیررضا صادقی پلی‌بک و آوا است.

نمایش خیابانی لکّه‌های پاک در روزهای یک ، ۲ ، ۳ ، ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در صحن سبزه‌میدان، دانشگاه زنجان و مدارس در دست اجرا است به همین مناسبت صدای زنجان گفت‌گویی با فرشته جعفری کارگردان این نمایش داشته است.

 وی که متولد 1369 است از سال 1389 فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای در تئاتر شروع کرده و حدود 3 سال است در حوزه تئاتر خیابانی مشغول به فعالیت است.

فرشته جعفری کارگردان نمایش لکّه‌های پاک با اشاره به اینکه از کودکی و نوجوانی فعالیت هنری خود را داشته و از 12 سالگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه تئاتر فعالیت کرده است، اظهار می‌کند: از سال 1389 وارد انجمن نمایش زنجان شده و از آن زمان جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر فعالیت خود را ادامه داده‌ام.

وی با اشاره به اینکه نمایش لکه‌های پاک با موضوع شهدای بمب‌گذاری حرم رضوی در سال 1373 بوده که به قلم آرزو بهرامی نگارش شده است، بیان می‌کند: این نمایش با زاویه دید متفاوتی اجرا شده و استقبال از این نمایش بسیار بالا بوده است، از هر قشر و سنی در این نمایش حضور داشته و مردم نسبت به این نمایش علاقه نشان می‌دادند.

کارگردان نمایش لکّه‌های پاک با اشاره به اینکه اجرای این نمایش در سبزه میدان به پایان رسیده و نمایش در مدارس و دانشگاه‌ها در تاریخ 17 و 18 انجام خواهد شد، می‌گوید: این نمایش به ماجرای زنی می‌پردازد که شوهر وی در حادثه حرم امام رضا (ع) به شهادت رسیده و بعد از این حادثه زن دچار اختلال روحی پس از حادثه شده است.

جعفری با اشاره به اینکه در این داستان زن در شرایط روانی خاصی بوده به صورتی که همه جا یک «لکه خون» می‌بیند، عنوان می‌کند: در طول نمایش این وقایع به صورت طنز و رازآلود به نمایش درمی‌آید تا تماشاگران را به اشتباه بیندازیم حتی در لحظاتی تماشاگر احساس می‌کند زن وسواس داشته و دائما لکه می‌بیند.

کارگردان نمایش لکّه‌های پاک ادامه می‌دهد: در انتهای نمایش یک تلنگر به تماشاگر وارد کرده  تا متوجه شود این لکه‌ها خون بوده و به دلیل این حادثه فرد تمام مدت خون می‌بیند. در واقع همه چیز برای این زن با یک تلنگر و اتفاق زنده می‌شود و تصاویر را به یاد وی می‌آورد.

وی همچنین در ادامه در مورد دغدغه‌های هنرمندان حوزه تئاتر نیز می‌گوید: بیشتر دغدغه فعالان حوزه تئاتر بحث بودجه است چرا که آنطور که باید حمایت نمی‌شویم مخصوصا در حوزه تئاتر خیابانی این محرومیت بیشتر است.

جعفری با اشاره به اینکه زحمت تولید یک کار خیابانی به مراتب بیشتر است چرا که مخاطبانی دارد که شاید حتی یک بار هم نمایش و تئاتر را تجربه نکرده باشند، ادامه می‌دهد: تماشاگران تئاتر خیابانی از هر قشری حضور دارند، ما تلاش می‌کنیم تا با آنها ارتباط بگیریم و این کار بسیار سخت است.

این هنرمند با بیان اینکه کار تئاتر خیابانی برای بازیگر و کارگردانش کار بسیار سختی است، اضافه می‌کند: این هنر متاسفانه هم از لحاظ بودجه مورد ظلم بوده و از لحاظ حمایت معنوی!

وی با اشاره به اینکه امیدواریم مسئولان به هنر تئاتر خیابانی بیش از گذشته بها دهند، عنوان کرد: این بی‌توجهی به ویژه در زنجان بیشتر از سایر استان‌ها، هنرمندان را مورد آزار قرار می‌دهد.

کارگردان نمایش لکّه‌های پاک با اشاره به اینکه مردم زنجان تئاتر خیابانی را اصلا نمی‌شناسند و وقتی توضیح داده و آنها را دعوت می‌کردم تعجب می‌کردند، اضافه می‌کند: در تئاتر صحنه‌ای مخاطب گزینش شده و انتخابی است یعنی در حقیقت خود فرد اثر را برای تماشا انتخاب می‌کند و شرایط برای نمایش تعریف شده است اما شرایط در نمایش خیابانی قابل پیش‌بینی نیست.

وی با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی یک تماشگر می‌تواند مسیر کار و اجرا را دستخوش تغییر کند، خاطر نشان می‌کند: در نمایش خیابانی تماشاگر می‌تواند با یک واکنش روند نمایش را تغییر دهد که این موضوع و ارتباط نفسگیر برای من جذاب بوده، در واقع در این نوع از نمایش، واکنش‌ها واقعه و لحظه به لحظه است.

کارگردان نمایش لکّه‌های پاک با اشاره به برنامه‌های آتی خود بیان می‌کند: یک نمایشنامه مونولوگ، تک بازیگری توسط بنده نگارش شده که امسال کار تولید آن را آغاز خواهم کرد همچنین نمایشنامه دیگری به قلم آرزو بهرامی در دست تولید خواهیم داشت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهنر تئاتر خیابانیلکّه‌های پاکحوزه تئاتر
sedayezanjannews.ir/nx11649


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»