کد خبر: 11640
1403/02/03 - 12:51


مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان ذیربط در سال 1399 مطرح کرد؛

سهم حدود 14 درصدی بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی زنجان

روح‌اله حسنی: سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان در سال 1401 در حدود 26 درصد است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به جمعیت بالای ساکنین مناطق روستائی استان نسبت به میانگین کشوری سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالس داخلی استان را 26.7 درصد اعلام کرد.

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وضعیت بخش کشاورزی اظهار کرد: حدود ۱۰۰ هزار بهره بردار فعال در ۸۳۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی که حدود ۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را شامل می‌شود؛ مشغول خدمت رسانی در عرصه تولید هستند.

به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان؛ از 839 هزار هکتار اراضی کشاورزی؛ ٤٤٥ هزار هکتار اراضی زراعی (  ۳۳۸.۵ هزار هکتار اراضی دیم و ١٠٦.٥ هزار هکتار را اراضی آبی) و ٨٣٤٢٨ هکتار اراضی باغی ( ۱۳۲۵ هکتار دیم و ۸۲۱۰۳ هکتار آبی) را شامل می‌شود.

حسنی جمعیت دامی استان زنجان را یک میلیون و 590 هزار و 592 راس اعم از سبک و سنگین اعلام کرد و گفت: ۷۹۱ واحد آبزی پروری، ۳۲۰ واحد طيور صنعتی، ۱۸۹ واحد صنایع تبدیلی در استان زنجان به ثبت رسیده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان میزان تولید انواع محصولات کشاورزی را 3 میلیون و 65 هزار و 891 تن اعلام کرد و گفت: میزان متوسط بارندگی استان حدود ۳۰۰ میلیمتر و متوسط دمای استان ۱۷.۵ درجه سانتیگراد می‌باشد این استان از نظر منابع آبی دارای یک رشته رودخانه دائمی و حدود ۱۰ هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 8 هزار و 734 رشته چشمه و ۸۱۷ دهنه قنات است.

این مسئول سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان در سال 1401 در حدود 26 درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس برآورد کارشناسان متولی این موضوع؛ سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان در سال  1399 حدود 14 درصد است.

حسنی، کشاورزی را به عنوان محور و پیشران اصلی توسعه اکثر شهرستان‌های استان زنجان اعلام کرد و با اشاره به جمعیت بالای ساکنین مناطق روستائی استان نسبت به میانگین کشوری گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همسو با سیاستهای وزارتخانه متبوع، به منظور ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین اقشار مختلف تولید کننده ، تجلیل از مقام شامخ کشاورزان و جلب مشارکت تولید کنندگان نمونه در تحقق، سالانه مبادرت به انتخاب و معرفی برگزیدگان نمونه بخش کشاورزی استان زنجان می‌کند چرا که معتقد است با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توان نسبت به پیشبرد اهداف ترویجی و توسعه پایدار کشاورزی خوش‌بین بود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناقتصادجهاد کشاورزیتولید ناخالس
sedayezanjannews.ir/nx11640


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»