کد خبر: 11614
1403/01/29 - 9:42


در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان مطرح شد؛

بی‌عدالتیِ مالیاتی!

تعدادی از فعالان اقتصادی: در خصوص نحوه اخذ مالیات گله‌مندیم! از کدام بخشودگی حرف می‌زنید؟ «جرائم کتمان» که نسبت به اعمال آن هم حرف داریم را؛ بخشیده‌اید؟/رئیس اتاق بازرگانی استان: امور مالیاتی زنجان؛ در دریافت مالیات فرمایشات علی(ع) را در نظر بگیرد/استاندار زنجان: امورمالیاتی با توجه به تغییر فرهنگ مالیاتی، زحمت خود را در نحوه و روش‌های محاسبه بیشتر کند/مدیرکل امور مالیاتی استان: اداره امور مالیاتی همواره تلاش کرده که از واحدهای تولیدی حمایت کند؛ طبق قانون انجام وظیفه می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: تعدادی از فعالان اقتصادی استان زنجان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نسبت به اخذ مالیات و نرخ آن و نوع مالیات گلایه‌هایی را مطرح کردند.

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان عصر سه‌شنبه (28 فروردین‌ماه 1403) در محل اتاق بازرگانی استان زنجان برگزار شد و تعدادی از فعالان اقتصادی در حوزه‌ «روی»، «حمل و نقل» و «معدن» نسبت به محاسبه و اعمال مالیات گلایه کردند.

یکی از فعالان حوزه روی در این نشست با اشاره به مالیات بر تولید یا افزوده مالیاتی یعنی هرگونه عوارض مربوط به کالاهای تولیدی که در لحظه ساخته‌شدن؛ به‌جای هنگام فروش، بر کالا تعلق می‌گیرد، ابراز کرد: تمامی کشورهای دنیا در دو راهی محیط زیست و پیشرفت صنعتی، از آنجایی که محیط زیست قابل احیا است، «پیشرفت صنعتی» را برمی‌گزینند و نسبت به احیای محیط زیست نیز توجه جدی دارند. واقعا نمی‌دانم مالیات بر تولید یعنی چه؟

وی با اشاره به سهم ویژه صنعت «روی» در اقتصاد استان زنجان ابراز کرد: با این وجود در اعمال نرخ‌های «برق مصرفی»، تر و خشک با هم می‌سوزند، با وجود اینکه هزاران سند و صورت مالی حسابرسی شده در این باره را تهیه می‌کنیم، امور مالیاتی آن را نپذیرفته و اعلام می‌شود که شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این سندها کذب است!

این فعال اقتصادی با انتقاد نسبت به اظهارات مسئولان مالیاتی استان زنجان در خصوص بخشودگی مالیاتی عنوان کرد: در خصوص نحوه محاسبه مالیات و کتمان فروش حرف زیادی داریم. مسئولان بگویند که آیا جرائم کتمان را هم بخشیده‌اند؟ چرا نحوه برخورد با صنعت روی در مقایسه با سایر صنایع متفاوت است؟ آیا به این دلیل نیست که صنعت مربوطه، دارای انجمن قدرتمندی است و از این رو امور مالیاتی نیز این مورد را در نظر می‌گیرد؟

امور مالیاتی زنجان؛ در دریافت مالیات فرمایشات حضرت علی(ع) را در نظر بگیرد

صمد یوسفی‌اصل، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در واکنش به گلایه‌های مطروحه از سوی فعالان اقتصادی حوزه معدن، روی و حمل و نقل خطاب به مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به فرمایشات امام علی(ع)در بخشی از نامه 53 کتاب شریف نهج البلاغه در مورد نحوه گرفتن مالیات از مردم توسط عوامل حکومت به مالک اشتر اظهار کرد: «امام علی(ع) می‌فرمایند؛ در كار گرفتن مالیات نيكو نظر كن، به گونه‌اى كه به صلاح مالیات دهندگان باشد. زيرا صلاح كار مالیات و مالیات دهندگان ، صلاح كار ديگران است و ديگران حالشان نيكو نشود ، مگر به نيكوشدن حال مالیات دهندگان، زيرا همه مردم روزي خوار خراج و خراجگزاران هستند.»

فیروز شکوری، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان نیز در پاسخ گفت: آقای یوسفی‌اصل دست شما درد نکند؛ ما نیز این بخش از فرمایشات امام علی(ع) را (قاب کرده و ) مقابل چشم خودمان نصب کرده‌ایم.

شکوری بلافاصله با ارائه بخشی از مدارای این ارگان با فعالان اقتصادی ابراز کرد: طبق قانون انجام وظیفه می‌کنیم. در سال گذشته؛ حدود 2 هزار میلیارد تومان از سوی واحدهای تولیدی و صنفی مشمول بخشودگی مالیاتی شدند. 2500 میلیارد تومان مالیات نیز اقساطی شدند. تعدادی از واحدها نیز توانایی پاس کردن چک‌شان را نداشتند که به میزان 540 میلیارد تهاتر کردیم. اداره امور مالیاتی استان زنجان همواره تلاش کرده که از واحدهای تولیدی حمایت کند. همواره قول داده‌ایم که در حد توان خود به واحدهای تولیدی فشار نیاوریم.

شکوری با تاکید بر اینکه مگر اداره کل امور مالیاتی استان زنجان بدون مراجعه به قانون؛ می تواند نسبت به اخذ مالیات اقدام کند؟ به ماده 78 قانون ماليات مستقيم اشاره کرد و افزود: در مورد واگذاری هر یک از حقوق مذکور در ماده ۵۲ این قانون از طرف مالک عین غیر از مواردی که ضمن مواد ۵۳ تا ۷۷ این قانون ذکر شده است دریافتی مالک به نرخ‌های مذکور در ماده ۵۹ مأخذ محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت.

 امورمالیاتی با توجه به تغییر فرهنگ مالیاتی، زحمت خود را در نحوه و روش‌های محاسبه بیشتر کند

البته محسن افشارچی، استاندار زنجان در واکنش به این توضیحات مدیرکل امور مالیاتی و اظهارات فعالان اقتصادی که همچنان نسبت به نحوه اخذ مالیات و محاسبه آن ایرادات و گلایه‌هایی داشتند، عنوان کرد: به نظر برخی از مسائل در حوزه مالیات؛ منطقی نیست. از طرف دیگر در کشور ما فرهنگ مالیاتی جا نیفتاده است، باید به سمتی حرکت کنیم که درآمد کشور از محل مالیات بالاتر رود. دنیا بر مبنای مالیات می‌چرخد و دولت‌ها اگر درآمدی از محل مالیات داشته باشند این درآمد را درگیر امور مختلف نمی‌کنند.

افشارچی با بیان اینکه در کشورهای دیگر در حد بالایی مالیات پرداخت می‌شود و البته باید در قبال پرداخت مالیات، خدمات نیر دریافت کنند.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه در کشور ما فرهنگ مالیاتی جا نیفتاده است، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که درآمد کشور از محل دریافت مالیات بالاتر رود.

وی با بیان اینکه نسبت به مسئله مالیات باید نگاه‌ها تغییر کند، ادامه داد: مجموعه مالیاتی نیز باید نگاه گذشته را نداشته باشد.

افشارچی با بیان اینکه به ازای هر پرونده مالیاتی؛ اعتراض وجود دارد، یادآور شد: از مدیرکل مالیات استان درخواست داریم نسبت به فرهنگ مالیاتی توجه ویژه کنند و دقیق باشند. بنابراین نگاه مالیاتی باید نگاهی انعطاف‌پذیر و دقیقی باشد. همچنین از ایشان درخواست دارم تا به صورت دقیق مالیات مدنظر قانون را از فعالان اقتصادی محاسبه کند و نحوه کار به گونه ای باشد که به قول معروف «مو لای درزش نرود».

وی تصریح کرد: از اداره امور مالیاتی درخواست دارم تا با توجه به تغییر فرهنگ مالیاتی، زحمت خود را در نحوه و روش‌های محاسبه بیشتر کنند.

استاندار زنجان با بیان اینکه باید خیر پرداخت مالیات به استان هم برسد و همه این احساس را داشته باشند، گفت: در بخشودگی، استرداد، بازگشت باید خیر مالیات هم به خزانه کشور و هم استان برسد.

بخش خصوصی مخالف تعطیلی پنج‌شنبه‌هاست

گفتنی است؛ در ادامه این نشست موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها از سوی رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان مطرح شد.

به گزارش صدای زنجان؛ نیمه دوم فروردین‌ماه 1403 کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت مصوب شد که ،روزهای تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود همچنین در راستای این طرح، یک تصمیم اساسی دیگر هم گرفته شده که ساعت کاری هفتگی از ۴۴ به ۴۰ ساعت در هفته کاهش یابد.

از سال‌های دور، بحث کم بودن تعطیلات رسمی در کشورمان مسئله مورد اختلاف بوده است چراکه در بیشتر کشور‌های جهان دو روز در هفته تعطیل است .موضوعی که «صمد یوسفی‌اصل»، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در ابتدای جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به آن اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار معتقدند، روز شنبه برای تعطیل شدن انتخاب بهتری است، چون پنجشنبه به فرصت تبادلات بین المللی افزوده خواهد شد و شنبه که در اغلب کشور‌های جهان تعطیل است، انتخاب بهتری برای اعمال تعطیلی در ایران است. تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، به گونه ای قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان عنوان کرد: ایران با دنیا فقط سه روز می‌تواند به مبادله اقتصادی بپردازد، بخش خصوصی استان زنجان این درخواست را از دولت دارد که به جای پنج‌شنبه روز شنبه تعطیل شود تا اختلاف روزهای تعطیلی ما با سایر کشورها به حداقل برسد‌.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانامور مالیاتیاتاق بازرگانیمالیات
sedayezanjannews.ir/nx11614


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»