کد خبر: 11467
1402/12/15 - 19:44


تور کتابخانه‌گردی اصحاب رسانه استان زنجان برگزار شد؛

پرواز هُدهُد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان: کتابخانه‌های سیار استان زنجان جهت اعزام به حاشیه شهرها و مناطق روستایی راه‌اندازی می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: برای کودکان بسیار با اهمیت است که در دوران اولیه زندگی کیفیت فرم های هنری را بشناسند. اصول طراحی معماری فضای کودک و حتی نوجوان بایستی به خلق فضاهایی بیانجامد که مکان های الهام بخشی برای رشد و تربیت آن‌ها هستند و  فضای تعاملی و محیط های مشارکتی جذابی خلق کند که به کودکان و نوجوانان و خانواده هایشان اجازه می دهد تا با کاربرد حواس پنجگانه با محیط ارتباط برقرار کنند، موضوعی که در کتابخانه‌های جدیدالتاسیس «علامه شیخ عبدالکریم زنجانی»، «امام حسین(ع)» و «سیدافضل موسوی» به آن توجه شده است.

تور کتابخانه‌گردی اصحاب رسانه استان زنجان، روز سه‌شنبه (15 اسفندماه 1402) با بازدید از کتابخانه‌های تازه تاسیس شده شهر زنجان از جمله کتابخانه عمومی علامه شیخ عبدالکریم زنجانی، کتابخانه عمومی امام حسین(ع) و کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی برگزار شد.

در این کتابخانه‌ها در کنار فراهم آوردن فضا برای مطالعه شهروندان در تمامی گروه‌های سنی و امانت کتاب، خدمات رایگان با برگزاری کارگاه‌های مشاوره، قصه‌گویی، نقاشی، اوریگامی، کلاس‌های تقویت درسی، کارگاه داستان نویسی ویژه نوجوانان، کلاس‌های خیاطی بانوان، محفل قرآنی به علاقمندان ارائه می‌شود.

مسئولان اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به نقش کتابخانه‌ها بر سودآموزی و ارتقای علمی علاقمندان در تمامی رده‌های سنی به کارکردها و مسئولیت‌های اجتماعی کتابخانه اشاره کرده و معتقدند: هدف اصلی کتابداری و کتابخانه که خدمت به مردم و جامعه است، کارکردهای اصلی آن را به عنوان نهادی اجتماعی ترسیم می کند. در این چهارچوب کتابخانه مسئول غنا بخشیدن به زندگی اجتماعی از طریق فراهم کردن امکان دسترسی به دانش در کتابخانه ها و سایر موارد است. ولی اگر بخواهیم به صورت عینی تر کارکردها و مسئولیت های اجتماعی کتابخانه را ترسیم کنیم، مواردی نظیر کمک به آموزش و پژوهش، کمک به توسعه اجتماعی، فرهنگی و علمی، ایجاد سرگرمی های سالم اجتماعی، گسترش عادت مطالعه را می‌توان نام برد.

کتابخانه‌های سیار در محلات حاشیه شهر زنجان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در نشست خبری که در پایان تور کتابخانه‌گردی برگزار شد؛ گفت: کتابخانه‌های سیار در محلات حاشیه شهر و مناطق روستایی راه اندازی می‌شود. در حال حاضر 5 کتابخانه سیار در سطح استان زنجان وجود دارد که دو مورد مربوط به زنجان بوده و به هر یک از شهرستان‌های طارم، ابهر و خدابنده نیز یک کتابخانه سیار اختصاص یافته است که در تلاشیم این تعداد را به ویژه در حاشیه شهرها و مناطق روستایی افزایش دهیم.

به گفته رضاخانی این طرح با بهره گیری از منابع ملی و با همکاری شهرداری در مناطق حاشیه شهر که فاقد کتابخانه است، اجرا می شود.

وی ادامه داد: فعالیت کتابخانه سیار به این شکل است که خودروهای طراحی شده برای این منظور در طول هفته در ساعت های مشخصی در محلات حضور پیدا می کند و به ساکنان محلات، خدمات کتابخانه‌ای را ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در کتابخانه سهروردی مرکز تخصصی خواندن راه اندازی می شود، گفت: این مرکز به عنوان کلینیک خواندن برای مشاوره در زمینه خواندن، کتاب‌درمانی و سیر مطالعاتی با حضور روانشناسان راه اندازی می‌شود.

رضاخانی به موضوع کتابخانه هلال احمر زنجان و درخواست برای باز طراحی و فعالیت این کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی استان اشاره کرد و افزود: در این خصوص پیگیر توافق با هلال احمر هستیم.

 عملیات بازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی زنجان، 

سال آینده تکمیل می‌شود

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان همچنین در خصوص روند بازسازی کتابخانه سهروردی؛ نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی زنجان عنوان کرد: عملیات بازسازی و بهسازی این کتابخانه از شهریور ماه آغاز شده و تا اوایل سال آینده نیز تکمیل می شود. بازسازی این کتابخانه، مطالبه جدی شهروندان و اهالی فرهنگی استان بود که در فرآیند بازسازی این کتابخانه رویکرد نوین ارائه خدمات در کتابخانه‌های عمومی مدنظر قرار گرفت.

رضاخانی ادامه داد: عملیات بازسازی و بهسازی این کتابخانه شامل تعمیرات اساسی در بخش ابنیه، به‌روزرسانی تجهیزات، فضاسازی مدرن و افزودن بخش کلینیک خواندن است.

این مسئول با بیان اینکه بهسازی بخش داخلی شامل کف، سقف، دیوارها و پنجره‌ها، سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی و زیباسازی نمای داخلی است، تصریح کرد: درنظر داریم قدیمی‌ترین کتابخانه استان در فضایی مملو از آرامش و مدرن به کار خود ادامه دهد؛ به گونه‌ای که در عین حفظ هویت و اصالت فضای کتابخانه‌ای، برای مخاطب امروز جذاب و خاطره‌انگیز باشد.

به گزارش صدای زنجان؛ مخزن کتابخانه 46 ساله سهروردی بیش از ۳۰ هزار نسخه کتاب بوده و در چهار طبقه، در زمینی به مساحت ۳۸۰ متر مربع و زیربنای حدود هزار متر به مراجعین خدمت رسانی کرده است.

 نیم درصد از درآمد شهرداری ها به حساب نهاد کتابخانه های عمومی

 استان زنجان واریز می‌شود؟

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان همچنین در پاسخ به اجرای قانون مربوط به اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری ها به حساب نهاد کتابخانه های عمومی مطرح کرد؛ نیم درصد درآمد شهرداری‌ها؛ حق قانونی کتابخانه‌هاست اما اینکه قانون چرا اجرا نمی‌شود را از شهرداری و شورای شهر بپرسید!

به گزارش صدای زنجان؛ طبق ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور آمده است شهرداری ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه ها در اختیار انجمن های کتابخانه های عمومی شهر مربوطه قرار دهند.

تهیه و تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان زنجان

ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در ادامه این نشست در ابتدا به اقدامات صورت گرفته برای احداث کتابخانه مرکزی شهر زنجان اشاره کرد.

لازم به ذکر است؛ بر اساس مصوبه مورخه ۳۰ آبان سال ۱۳۷۸، هیات وزیران، مقرر شد کتابخانه مرکزی زنجان با بهره گیری از اعتبارات ملی و استانی به نسبت مساوی طی ۲ سال احداث شود و در سال ۱۳۸۹ نیز بعد از تجهیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

این پروژه که در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۵۷۲ مترمربع و با زیربنای ۱۸ هزار و ۸۵۰ متر مربع طراحی شده، طی این سال ها فقط ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رفیعی در این خصوص اظهار کرد: توسعه کتابخانه‌ها به ویژه تکمیل کتابخانه مرکزی، اولویت مهم در نقشه مهندسی فرهنگی استان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان  از برآورد اولیه برای تامین اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی کتابخانه مرکزی زنجان خبر داد و گفت: ایجاد کتابخانه مرکزی از زیرساخت ‌های اصلی و مهم در تهیه نقشه مهندسی فرهنگی استان زنجان است که برای تامین اعتبار آن روش‌ها و منابع مختلفی در نظر داریم.

رفیعی ابراز کرد: امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه و پیگیری های استانی، پروژه کتابخانه مرکزی زنجان در زمان کوتاهی به سرانجام برسد. به دلیل محدودیت منابع، اولویت ها و فوریت هایی در اجرای طرح های عمرانی وجود دارد ولی با این وجود کتابخانه مرکزی جزو اولویت های فرهنگی استان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان به برنامه ها و فعالیت های کتابخانه های عمومی در استان اشاره کرد و گفت: کتابخانه ها به مرکز فرهنگی در محلات تبدیل شده است و این اقدامات تاثیرات قابل توجه اجتماعی و فرهنگی به دنبال دارد.

ساخت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌های مسکن ملی زنجان

 از اولویتهاست

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان همچنین در خصوص وضعیت زیرساخت‌های آموزشی و تفریحی در اجرای پروژه‌های مسکن ملی نیز گفت: در ساخت و اجرای پروژه مسکن ملی در استان زنجان؛ صرفا به دنبال ایجاد محل خواب و استراحت خانواده‌ها نیستیم بلکه ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و آموزشی و فرهنگی نظیر ساخت مدارس و کتابخانه با رویکرد زندگی با سبک ایرانی_اسلامی از اولویت ‌های اصلی مجموعه استان است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکتابخانه سیارسازمان برنامه و بودجهکتاب‌درمانی
sedayezanjannews.ir/nx11467


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»